Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 67

Ämne: Lufta åsikter om riktiga byggen vs postorderbygge.

  1. #21
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Hade varit betydligt trevligare och gått omkring o kollat in en gäng sådana här hojar på träffarna, då kanske man böjt sig ner o till o med krupit på knä igen för att kolla in olika lösningar
    Senast redigerat av Lasse.S den 2012-05-13 klockan 08:10. Anledning: fel

  2. #22
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Vad deffinerar ett bygge igentligen?
    Jag köpte en risig chopper som jag körde runt med ett tag, sedan plocka jag isär den, blästra allt, bytte bakskärm, fram och bakhjul, ekra om själv och lacka allt själv förutom det som vart pulverlack..
    Döm själva.



    Och nu..

    Hade varit betydligt trevligare och gått omkring o kollat in en gäng sådana här hojar på träffarna, då kanske man böjt sig ner o till o med krupit på knä igen för att kolla in olika lösningar

  3. #23
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Först å främst, Hjälmen av för Adreneline, har följt din byggtråd så rätt i min smak, din och min iaf.!

    PTB: Hade varit betydligt trevligare och gått omkring o kollat in en gäng sådana här hojar på träffarna, då kanske man böjt sig ner o till o med krupit på knä igen för att kolla in olika lösningar
    +1, haha förstår precis vad du menar, har man kommit ner på knä är långgafflar enda chansen att dra sig upp igen

    Förr tyckte jag att bygga, lacka tom köra krävde talang annars skulle man låta bli, idag vet jag att alla kan om dem vill och väljer att prioritera det. Hur vet jag det kan man fråga sig, jo genom att läsa alla trådarna här på HF och på andra motorcykel forum.

    Idag surfar och kör jag järnet, men drömmen om att bygga lever kvar och är helt säker på att när det är dags så drömmer man om att köra och surfar runt på blocket å ebay å allehanda mc-forum.

    Samma gäller trender och ekonomin så go with the flow folks!

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Vad deffinerar ett bygge igentligen?
    Jag köpte en risig chopper som jag körde runt med ett tag, sedan plocka jag isär den, blästra allt, bytte bakskärm, fram och bakhjul, ekra om själv och lacka allt själv förutom det som vart pulverlack..
    Döm själva.



    Och nu..

    Blev riktigt bra! En annan hoj. Mycket handlar om att sätta sin egen prägel på åket och här är HD unik jämfört med andra märken.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  5. #25
    En sportster 883 jag byggde om. Rätt mycket jobb även om mycket inte syns för ett otränat öga. Svingen töjdes ut med domkraft för att få plats med 150mm däck, massa el slaktades, saker flyttade, skärmstag kapades, skärmen sticksågad, etc etc.

    Före:


    Efter: 3000 kr i delar(framfälg och däck) och en vecka senare.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  6. #26
    De hojjar jag tycker är häftigast på träffar är alla rat bikes, även om det är en yamaha lr nått annat märke som inte är harley. Å då har jag ändå en dyr harley för över 100k som mest liknar alla andras hojjar. Att bygga egna lösningar går fett mycket före att köpa färdiga eftermarknadsdelar när det är möjligt.

    Sen ska hojjen inte vara nån matrix hoj eller skrothög tycker jag. Funktionen går hand i hand med utseendet och klarar man bara av att åka 4 mil pga att röven inte pallar hardtail så är man tyvärr mer mekaniker än biker. En biker åker hoj nomatter what, en mekaniker skruvar. Ska man vara både och så går all ens fritid till just motorcyklar den saken är säker. Adjö.
    Senast redigerat av whiskeythrottle den 2012-05-14 klockan 12:51.

  7. #27
    Kolla här PTB59, riktigt nygjort fulmekk (PTB59 ska det såklart vara, ändrat nu, sorry)

    http://harleyforum.se/showthread.php...9907#post39907


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  8. #28
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Mikes teori: Allt börjar med ramen, om man börjar med en choppning där så följer att man inte kan använda en sadel från hyllan osv.



  9. #29
    Jag håller med PTB59. Det är för mycket billetbögar som håller på med "stajling" i den här branschen. vad fan är det för mening att åka på meets för att kolla hojbygge om man redan har sett allt i kromtillbehörs katalogerna?

  10. #30
    Många är väll helt enkelt för rädd att göra fel, och därför lämnar in sin hoj för byte bakhjul och en fotreglage sats för astronomiska summor.
    Jag ser ju hellre en inte helt perfekt egentillverkad sissy med lite eget tänk, än en bolton i kromad fyrkantsjärn.
    Stål är billigt. Det är bara börja göra fel några gånger först så blir det tillslut rätt.
    Trägen vinner!

  11. #31
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Många är väll helt enkelt för rädd att göra fel, och därför lämnar in sin hoj för byte bakhjul och en fotreglage sats för astronomiska summor.
    .
    Kan ju handla om att man inte har kunskapen att svarva fräsa till fälg /fotreglage eller gjuta egna däck typ som ingen annan har.

    Trodde själv förövrigt att "postorderhoj" delar var allt som det Inte står HarleyD (made in taiwan) men jag har visst missupp fattat begreppet
    Så det är aluminium eller "billet" prylar som gör en "postorderhoj"

    Man lär sig nåt varje dag

  12. #32
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Det är ju som du säger Admin förr hade folk mindre pengar ,mindre tillgång till delar o kanske mer tillgång till verkstad med maskiner o utrustning. I dagens läge är vi fan så många fler också! Dom flesta bor nog i städer o tätorter där det är brist på ett anständigt garage tom! Sen är ju det med lagar o regler som inte fanns förr!!! I dagens läge får du ju fan inte byta avgassystem ens
    Eftersom många har ganska nya eller nya hojar så är det inte så lätt att börja bygga själv! Går väl an med gamla järn som inte berörs av dagens lagar o regler!
    There are no problemsonly solutions

  13. #33
    Njaa nu var väll fräsa fälgar lite att ta i kanske.. Och gjuta däck vet ja väll itne om någon håller på med

    Men som sagt. Gör om, gör rätt, våga och vinn.
    Trägen vinner!

  14. #34
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Tror det helt enkelt kan vara olika saker som menas med riktiga byggen vs postorderbyggen? Beroende på vem man frågar.

    Vad är riktiga byggen är det ratbikes och fulmek (helst på original Hd eller yamaha).
    Och Postorderbyggen då hoj med billetdelar från kromkataloger helst med Rewtek, Ultima eller s&s spis.
    Säger inte att nåt är fel eller rätt bara undrar vad som är vad hehe

  15. #35
    Man kan sätta egen prägel på en ny softail utan att vara rik eller masterbyggare. Jag köpte en ny Fxst Evo softail åkte hem plocka isär och börja förädla, köpte lite grejer och kapa och svetsa en del samt lite färg ,men det var ej den juppimoppen längre. Visst kanske skadat att köpa en ny softail för göra om den direkt, men man vill ju ha eget stuk och kunna åka långt på nåt. Okej gjorde massa själv men den ombyggnaden kosta mig 5000kr, och då hittar man den på parkeringen med...Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Harley-Davidson_Softail_Standard.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	22,7 KB 
Id:	8355Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1999 Evo.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	30,7 KB 
Id:	8356

  16. #36
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Mattsvart är den nya kromen
    ALLA hojar idag e ju fan mattsvarta....
    Hur mycket "eget" eller fantasi kräver det?
    Går man runt på en träff idag så e ju de flesta hojarna svarta.
    Jag säger inte att det är rätt eller fel, men i min bok är mattsvarta bobberhojar lika trista som en del tycker cvo-hojarna är antagligen.
    Tom Indian Larry köpte det mesta till sina hojbyggen i kataloger.
    Han körde iofs inte med mattsvart i någon större utsträckning..
    Nä krom o flake o mässing var hans signum samt massor av coola detaljer.
    Han vågade göra hojar som HAN gillade, det e det inte många som vågar idag.

  17. #37
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7



    - - - Uppdaterad - - -


  18. #38
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Sådana egenskaper är showbikes, de är skit snygg men du skulle inte se dem ute på vägen i en svensk vinter .. eller även när det regnar. Det är fördelen med matt svart

  19. #39
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    BB, it's not about the bikes colour, rather about a colourful biker, dn't you think :-)

    +1 mer färger o snygga lacker, på körbara bågar!

  20. #40
    V.I.B
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Alunda,Östhammars kommun
    Inlägg
    185
    Tackad: 2

    Varför skulle det vara svårare att tvätta en "färglack" än mattsvart???

    Nä, mer färg vill jag ha....

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Åsikter på Night rods vägegenskaper?
    Av Blodlilja i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-08-04, 14:53
  2. Varför anses inte VRSC modellerna vara riktiga "Harleys"?
    Av absolutjohan i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 123
    Senaste inlägg: 2014-06-04, 02:01
  3. Luck MC i Japan - byggen.
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-14, 07:18
  4. Twisted Chopper byggen
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 22:10
  5. Riktiga hårdingar!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 21:05

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •