Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 67

Ämne: Lufta åsikter om riktiga byggen vs postorderbygge.

  1. #1
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Lufta åsikter om riktiga byggen vs postorderbygge.

    märklig utveckling av hoj ägandet, förr i tiden kunde man gå i timmar och kolla in häftiga hojbyggen på träffarna, allt från honda 750 med långgaffel olje läckande trajor till grymt snygga H-D byggen, nu för tiden är det bara helt nya evo, twinkam hojar där man flyttat runt befintliga delar på hojen för att man inte skall ta fel hoj när man åker hem kolla reg skylten, dom är olika

  2. #2
    Det handlar om massa olika faktorer. ALLA byggde inte om sina hojer förr, flertalet flyttade säker runt delar då oxo. Sen vill folk köra istället för att riva motorn var, varannan helg. OCC-bommen att bygga egen hoj är slut och Custom Chrome sa själv att scratchbygge har tappat mark enormt. Man bygger hellre på det man har idag.
    Många bor i storstäder, svårt med tillgång till verkstad, förr bodde fler på landet vilket underlättade.

    I Fenriks fall är handlar det om att istället för köpa ett sidfäste av Joker för flera tusen, göra ett själv, så ska det vara och det ger upphov till nya moddar och skapar produktivitet.

    Jag började själv ingång i tiden med att "flytta" och kapa delar, några år senare försöker jag bygga en hoj från scratch.

    Hav tålamod, detta är bara början på en ny epok! En ny generation HD-åkare gör entré.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #3
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av fenrik Visa inlägg
    Ere lite bittert hos dig?
    kan jag inte påstå, tycker bara att det är synd att det blir så mycket postorderbyggen, var tog det egna skapandet vägen??

    skadar väl inte att skapa lite debatt

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    kan jag inte påstå, tycker bara att det är synd att det blir så mycket postorderbyggen, var tog det egna skapandet vägen??

    skadar väl inte att skapa lite debatt
    Debatt är jättebra!

    Fenrik gjorde just det, skapa själv

    Att montera på en 18m lång gaffel med 68 gradera rake på en 80-tals Softail kallar jag inte skapande om det är
    det du syftar på förr? Kom gärna med nåt exempel.

    Anledningen är enkel, allt finns att köpa idag till riktigt bra pengar och man kan köpa delar från hela världen via datorn.. Varför uppfinna hjulet igen?

    Kan inte tänka mig att man förr byggde sin 3m långa gaffel själv av "drivved och kottar". Nu handlar det om vägsäkerhet och hårda regler, EU-normer och SFRO.

    Vi har flera på forumet som håller på att skapa egna byggen, ser fram emot mer sånt!


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  5. #5
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    eller hur Skuggan haha! Fan, det slog mig just att det kan inte vara långt borta tills vi får se första hjälmen med inbyggd hastighetsdisplay i visiret eller solbrillorna. Någon som sett ngt sådant redan?

    Fenrik & PTB59, kanske ett alternativ för er med? or NOT!

    Admin Kolla Tyske Ralfs bygge från Norrtälje förra året det var drived o kottar å helvetes lång gaffel med massor av rake IRL!
    Senast redigerat av JohnnyRocker den 2012-05-12 klockan 14:06.

  6. #6
    Kan tipsa om sajten http://www.bikeexif.com/ där det byggs mycket egna lösningar på alla sorters märken!


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  7. #7

    Lufta åsikter om riktiga byggen vs postorderbygge.

    Skapade en egen tråd för vädring och tyckning.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    kan jag inte påstå, tycker bara att det är synd att det blir så mycket postorderbyggen, var tog det egna skapandet vägen??

    skadar väl inte att skapa lite debatt
    Sen förstår jag dig fullt ut om du menar ersättningsedelar som kuryakyn rsd, h-d mfl. då detta är mer dekoration och styling.
    Att bygga en hel hoj räcker inte med att bara bygga ihopa en massa färdiga delar utan den måste se bra ut tillsammans anser jag.

    Har en polare som bygger helt själv allting, ram, springergaffel etc, och det är imponeranade, men han startade för fem år sedan och kommit nästan halvvägs, jätteprojekt som tar tid speciellt då han är en vanlig svensson med vanligt jobb.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  9. #9
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Debatt är jättebra!

    Fenrik gjorde just det, skapa själv

    Att montera på en 18m lång gaffel med 68 gradera rake på en 80-tals Softail kallar jag inte skapande om det är
    det du syftar på förr? Kom gärna med nåt exempel.

    Anledningen är enkel, allt finns att köpa idag till riktigt bra pengar och man kan köpa delar från hela världen via datorn.. Varför uppfinna hjulet igen?

    Kan inte tänka mig att man förr byggde sin 3m långa gaffel själv av "drivved och kottar". Nu handlar det om vägsäkerhet och hårda regler, EU-normer och SFRO.

    Vi har flera på forumet som håller på att skapa egna byggen, ser fram emot mer sånt!
    Det är ju som du säger Admin förr hade folk mindre pengar ,mindre tillgång till delar o kanske mer tillgång till verkstad med maskiner o utrustning. I dagens läge är vi fan så många fler också! Dom flesta bor nog i städer o tätorter där det är brist på ett anständigt garage tom! Sen är ju det med lagar o regler som inte fanns förr!!! I dagens läge får du ju fan inte byta avgassystem ens
    Senast redigerat av xbones den 2012-05-12 klockan 18:19.
    There are no problemsonly solutions

  10. #10
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jo då det finns många som fortfarande bygger från scratch, dock verkar det som den gruppen skriver lite på forum, mer verkstad en snack så att säga, dom flesta av mina polare här i götet tillhör den gruppen.
    Dom hojar jag haft har inte byggs om särskilt mycket, totalrenoverade en 750 sida en gång, hade en road king orginal förutom trim då, min gamla sportster monterade jag i vardagsrummet efter renovering och monster trim.
    Race hojen kom till av ett knippe rör som jag bockade till med ritning jag hade i huvudet osv
    Nightstern kommer inte heller att byggas om, har dock sänkt den o styvat upp den med tjockare olja och monterat på styrdämpare men det är mer väghållnings åtgärder, till vinter om jag kan hålla mig så länge kommer andra kolvar o kammar sättas i och då lär väl avgas systemet få bli mer effekt vänligt också...för övrig har jag lite planer att köpa mig en evo motor o bygga mig en gat bus hoj av resterna av race hojen som jag tyvärr sköt motorn på i höstas, ny ram osv får se vad som händer

  11. #11
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Jo då det finns många som fortfarande bygger från scratch, dock verkar det som den gruppen skriver lite på forum, mer verkstad en snack så att säga, dom flesta av mina polare här i götet tillhör den gruppen.
    Dom hojar jag haft har inte byggs om särskilt mycket, totalrenoverade en 750 sida en gång, hade en road king orginal förutom trim då, min gamla sportster monterade jag i vardagsrummet efter renovering och monster trim.
    Race hojen kom till av ett knippe rör som jag bockade till med ritning jag hade i huvudet osv
    Nightstern kommer inte heller att byggas om, har dock sänkt den o styvat upp den med tjockare olja och monterat på styrdämpare men det är mer väghållnings åtgärder, till vinter om jag kan hålla mig så länge kommer andra kolvar o kammar sättas i och då lär väl avgas systemet få bli mer effekt vänligt också...för övrig har jag lite planer att köpa mig en evo motor o bygga mig en gat bus hoj av resterna av race hojen som jag tyvärr sköt motorn på i höstas, ny ram osv får se vad som händer
    Mycket snack o lite verkstad kanske men det vore ju sjysst om ni som bygger o skruvar la in mer om era project som råd o tips till andraFörresten varför inte kolla på HFWestcoast PTB59?
    Senast redigerat av xbones den 2012-05-12 klockan 22:46.
    There are no problemsonly solutions

  12. #12
    Absolut PTB59, finns många som bygger, forumet är ganska nytt fortfarande och alla gillar inte datorer eller har ont om tid.
    Hoppas på mycket mer byggtrådar framöver!

    Jag känner dock på mig att många nykomna harleyägare börjar så smått med småmoddar för att senare göra större och tom bygga helt eget i framtiden. Man fastnar lätt i harleyträsket, vintrarna är långa och stilarna oändliga .
    Har hängt på flera USA-forumet där jag kunnat följa många medlemmar från allra första inköpet till Bike of the month, nybyggen etc. Man blir grym peppad och taggad själv.

    Nya och fler harleyägar behövs och min förhoppning med hela forat är just att lyfta fram märket samt främja byggen och modifikationer.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  13. #13
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Absolut PTB59, finns många som bygger, forumet är ganska nytt fortfarande och alla gillar inte datorer eller har ont om tid.
    Hoppas på mycket mer byggtrådar framöver!

    Jag känner dock på mig att många nykomna harleyägare börjar så smått med småmoddar för att senare göra större och tom bygga helt eget i framtiden. Man fastnar lätt i harleyträsket, vintrarna är långa och stilarna oändliga .
    Har hängt på flera USA-forumet där jag kunnat följa många medlemmar från allra första inköpet till Bike of the month, nybyggen etc. Man blir grym peppad och taggad själv.

    Nya och fler harleyägar behövs och min förhoppning med hela forat är just att lyfta fram märket samt främja byggen och modifikationer.
    Många har säkert byggt o åkt med alltmöjligt men börjar bli gamla o bekväma?
    There are no problemsonly solutions

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Många har säkert byggt o åkt med alltmöjligt men börjar bli gamla o bekväma?
    Form före funktion! Viktigt!


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  15. #15
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Form före funktion! Viktigt!
    Funktion före form passar nog bättre när man börjar närma sej 60 o känner sej sliten o trasig i bodyn
    Senast redigerat av xbones den 2012-05-12 klockan 23:18.
    There are no problemsonly solutions

  16. #16
    V.I.B Jsons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Limhamn, Skåne Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    180
    Tackad: 0

    Jag tycker inte man skall lägga värderingar på vilken typ av hoj som folk väljer att ha. Oftast rättas detta efter tycke och smak, tekniskt kunnande och tillgång till verkstad och maskiner. Att bygga en personlig hoj från scratch är imponerade men när det kommer till att åka, så kommer man lika många mil på ett fabriksbygge. Vill man sedan öppna lädret och köpa något som till exempel Gibson eller Greven knåpat ihop så är väl det upp till var och en. Är dom nöjda med sina kitbikes så är väl det bra. Jag tycker att blandningen på folk och hojarna vi åker på är kul. Det är väl tur att inte alla vill åka långgaffel med revtec evo snurra, då hade ju alla hojar sett lika dana ut. Jag tycker det viktigaste är att folk åker, inte vad dom åker på. Trivs man med att köra Ural eller Dnepr så är väl det kul för dom som gillar det. Jag är glad för min gamla Road King och gillar att åka med andra som är glada för sina hojar oavsett vad dom åker på. Eller som man brukar säga It's not the ride that makes the biker.

    //Json

  17. #17
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Helt rätt Json
    There are no problemsonly solutions

  18. #18
    Vad deffinerar ett bygge igentligen?
    Jag köpte en risig chopper som jag körde runt med ett tag, sedan plocka jag isär den, blästra allt, bytte bakskärm, fram och bakhjul, ekra om själv och lacka allt själv förutom det som vart pulverlack..
    Döm själva.



    Och nu..

    Trägen vinner!

  19. #19
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Json Visa inlägg
    Jag tycker inte man skall lägga värderingar på vilken typ av hoj som folk väljer att ha. Oftast rättas detta efter tycke och smak, tekniskt kunnande och tillgång till verkstad och maskiner. Att bygga en personlig hoj från scratch är imponerade men när det kommer till att åka, så kommer man lika många mil på ett fabriksbygge. Vill man sedan öppna lädret och köpa något som till exempel Gibson eller Greven knåpat ihop så är väl det upp till var och en. Är dom nöjda med sina kitbikes så är väl det bra. Jag tycker att blandningen på folk och hojarna vi åker på är kul. Det är väl tur att inte alla vill åka långgaffel med revtec evo snurra, då hade ju alla hojar sett lika dana ut. Jag tycker det viktigaste är att folk åker, inte vad dom åker på. Trivs man med att köra Ural eller Dnepr så är väl det kul för dom som gillar det. Jag är glad för min gamla Road King och gillar att åka med andra som är glada för sina hojar oavsett vad dom åker på. Eller som man brukar säga It's not the ride that makes the biker.

    //Json
    Helt sant som du säger, o man är inte mindre värd för man flyttar runt befintliga komponenter på hojen, men frågarna va från början vad är det som hänt?
    Körde Vårmönstringen i GBG och gick om kring o tittade på flera hundra hojar, 98% kommer från butik inklusive min egen.
    Alla har inte verkstad som jag som jag fyller med billiga verktyg från jula o osv och har kontakter med annat kunnigt folk när man behöver hjälp men jag tror trotts alla tidsbesparande snabbköpcentra o egen tvättmaskin i lägenheten har gjort oss lata, vi sitter hellre framför datorn o surfar på ebay än att gå ner skruva på hojen.

  20. #20
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Json Visa inlägg
    Jag tycker inte man skall lägga värderingar på vilken typ av hoj som folk väljer att ha. Oftast rättas detta efter tycke och smak, tekniskt kunnande och tillgång till verkstad och maskiner. Att bygga en personlig hoj från scratch är imponerade men när det kommer till att åka, så kommer man lika många mil på ett fabriksbygge. Vill man sedan öppna lädret och köpa något som till exempel Gibson eller Greven knåpat ihop så är väl det upp till var och en. Är dom nöjda med sina kitbikes så är väl det bra. Jag tycker att blandningen på folk och hojarna vi åker på är kul. Det är väl tur att inte alla vill åka långgaffel med revtec evo snurra, då hade ju alla hojar sett lika dana ut. Jag tycker det viktigaste är att folk åker, inte vad dom åker på. Trivs man med att köra Ural eller Dnepr så är väl det kul för dom som gillar det. Jag är glad för min gamla Road King och gillar att åka med andra som är glada för sina hojar oavsett vad dom åker på. Eller som man brukar säga It's not the ride that makes the biker.

    //Json
    Helt sant som du säger, o man är inte mindre värd för man flyttar runt befintliga komponenter på hojen, men frågarna va från början vad är det som hänt?
    Körde Vårmönstringen i GBG och gick om kring o tittade på flera hundra hojar, 98% kommer från butik inklusive min egen.
    Alla har inte verkstad som jag som jag fyller med billiga verktyg från jula o osv och har kontakter med annat kunnigt folk när man behöver hjälp men jag tror trotts alla tidsbesparande snabbköpcentra o egen tvättmaskin i lägenheten har gjort oss lata, vi sitter hellre framför datorn o surfar på ebay än att gå ner skruva på hojen.

Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Åsikter på Night rods vägegenskaper?
    Av Blodlilja i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-08-04, 14:53
  2. Varför anses inte VRSC modellerna vara riktiga "Harleys"?
    Av absolutjohan i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 123
    Senaste inlägg: 2014-06-04, 02:01
  3. Luck MC i Japan - byggen.
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-14, 07:18
  4. Twisted Chopper byggen
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 22:10
  5. Riktiga hårdingar!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 21:05

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •