Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 72 av 72

Ämne: Hot restart and cold start!?

  1. #61
    Vilken skillnad, startade direkt på första försöket, nu är man med i matchen igen.
    Det kommer dröja innan jag åter provar ett lithium batteri.

    Nyuppackad 12,77v
    Efter 90" laddning 13,16v
    Efter 12h laddning 12,91v
    Efter 12h utan belastning 12,89v
    När tändningen är påslagen 12,51v elektroniken tar nästan 0,4v.
    När motorn går ligger det på 14,10v.

    Vilken skillnad mot mitt gamla som var 12,75v när det var nyladdat och efter 12h utan belastning var det nere vid 12,45v. Hade då tappat 0,3v eller 40% av sin kapacitet, snacka om slutkört.

    Mitt nya tappade så mycket som 0,02v på 12h utan belastning, gissar på att det är ungefär 0,15%, så ska det va när det är fräscht.

    Nu kanske man kan få åka utan en massa problem.
    Förra sommaren blev jag påkörd bakifrån vid ett rödlyse när jag stod stilla, hade båda fötterna i backen och bågen slets ur mina händer och for 1m framåt och tippade till vänster.
    Det räcker för att det skall bli lite skador, gissar på att det gick på 30-35.000:- för den reparationen.

    Sen i år efter att jag hade hämtat ut den från 800mils service fick jag punka på bakdäcket på vägen hem från verkstan, det var ju bara och ringa och boka en ny tid, roligt.

    Sen har jag nu haft problemet med mina batterier, ett som var slutkört och som gav mig en del problem och som ni vet Shorai som också gav mig likvärda problem men som dessutom vägrade starta när det var lite för (kallt).

    Hur som helst, nu blir det åka av.
    Senast redigerat av HD Life den 2012-05-10 klockan 19:04.
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  2. #62
    Skönt att det löste sig! Alla batterifrågor i framtiden hänvisar vi till denna tråd


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #63
    Ja, skönt att det löst sig och som grädde på moset fick du ju sätta dej in i TCFI-III'ans underbara värld!!!

  4. #64
    Ja, känner mig som ett litet proffs även där, i alla fall i teorin.
    Det var ju skönt att det inte var något fel på TCFI eller mina inställningar, vet inte vad jag skulle ha gjort utan min TCFI.
    Jag gillar att kunna tanka ner och upp lite justeringar och själv avgöra AFR och andra parametrar.

    Det är ganska lagom för mig att sitta bakom och mecka, är inte så bra när det gäller att mecka .
    Jag har ju inte tummen mitt i handen, om jag hade haft en bra meckplats, lift och verktyg skulle jag nog kunna göra mer än vad jag gör idag.
    Har dock valt att lämna ifrån mig bågen vid större jobb till proffsen.

    Tack för din hjälp Stefan, fick du PDF:n på det nya uppdaterade batteriet från Yuasa? Vad tror du om det, ser bra ut på pappret. Lite bättre design och ännu lite mer kraft.
    Senast redigerat av HD Life den 2012-05-11 klockan 08:58.
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  5. #65
    Citat Ursprungligen postat av indy 500 Visa inlägg
    Ha ha kan bli kul, vad blir första pris på träffen. Jag gissar plus minus 200 gr .nej 6.83 gissar jag. kom along
    Fick du fram någon vikt, eller vägde det så lite så du inte vågar presentera det?
    Fick du länken till elschemat?
    Annars kan du prova länken här under.
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  6. #66
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Nu ska vi se, batteriet vägde 6,7 kilo på min badrumsvåg, så du har kanske fått tag i ett orginalbatteri utan hd logga, vem vet? Elschemat jag efterlyste i en tråd var snarare en elmanual som tydligen ska finnas, har inte kollat hos hd shoppen. Fick du nån ordning på varmstartsproblemen, hjälpte det att ge lite gas. Min är så in i h....... lättstartad när den får liiiiite gas.
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  7. #67
    Ja, kanske det, nu har Yuasi kommit med en uppdaterad variant på 7.1kg och 350CCA, får bli till nästa byte.

    Vad skiljer elmanual och elschema åt?
    Det står i PDF:n att det är 2008 Softail Models Electrical
    Diagnostics Manual.

    Har inte varit ute och åkt nåt än, dåligt väder (kallt o vått) plus arbete och sjukdom.
    Återkommer när jag har testat lite, nu har jag även möjlighet att justera lite parametrar vid varmstart som IAC och fuel injection.
    Senast redigerat av HD Life den 2012-05-14 klockan 11:39.
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  8. #68
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Jaha, ska ladde ner den och kolla. Såg att hd orginal batteriet hade fasta muttrar för M6 skruvarna, det brukar ju vara lösa på sånna häringa batterier. Hur är Yuasa batteriet tillverkat. ( samma tillverkare)?
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  9. #69
    Det är lösa (muttrar).
    Jag tror inte HD använder sig av Yuasa, just nu.
    Läste en Amerikansk tråd från 2009 där det stod Deka som tillverkare tror jag det var.
    Spelar mig ingen roll riktigt, bara batteriet är bra och funkar som det skall.
    Kommer att sköta underhållsladdningen nu och mäta volten med jämna mellanrum för att kolla skicket på det.
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  10. #70
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av HD Life Visa inlägg
    Jag igen, jag håller min egen tråd PåG.
    Hur som helst har jag nu fixat ett extrabatteri och startkablar. Har precis provat att starta, dock var motorn redan varm och då har jag ju inga problem.
    Så i morgon kl 07:00 ungefär när den stått över natten vet jag om det är så att jag har köpt ett för svagt batteri. Det är ett nytt S h o r a i batteri på 24ah och 360CCA.
    Det vore väl enklast och billigast om det är fel på batteriet då jag annars är helt nöjd med TCFI, dock kommer jag att skämmas om det är batteriet då jag har dragit ut på att starta med starthjälp för att jag inte har trott att det beror på det nya batteriet, vi får se i morgon. Jag köpte ju nytt för att jag trodde det var fel på det gamla och att jag hade kört slut på det eftersom jag inte har underhållsladdat det sedan köpet av motorcykel, 2 vinterperioder utan laddning.
    Startar den på första med ett hjälpbatteri har jag haft fel. Men om jag fortfarande har problem kommer jag att prova att byta ut till original ECU, mer om det vid behov.
    Svagheten men litium batterier är när batteriet är kallt är att det inte orkar dra runt motorn, dock byggs en inre värme upp efter ett par starförsök och du får högre kapacitet en motsvarande blybatteri. du kan läsa om detta i anvisningarna du fick med batteriet.
    Det viktiga är bara att när inte motorn går runt måste man släppa knappen och försöka igen, håller man kvar kan batteriet brinna upp. det är alltså inget fel utan dom fungerar så.
    Ny teknik och annurlunda hantering

  11. #71
    Jag vet att det är ny teknik och har förstått att det krävs en annorlunda hantering, dock tycker ingen att +16 grader är kallt och därför borde det fungera vid den temperaturen. Det stod i anvisningarna att den borde kunna starta normalt ner till -7 om jag inte minns fel och det är ju inte det jag har problem med utan +16 grader, det är skillnad det.

    Dessutom efter att jag försökt starta första gången gick den nästan alltid igång vid andra, när den då hade blivit varm, dock sviktade volten ganska kraftigt och jag kunde få en del spikar och avgssmällar.

    Nu kan det vara så att ECU från Daytona kanske är lite känsligare än originalet men när jag mätte volten vid andra startförsöket kunde den dippa ner mellan 5-7v som lägst.

    Jag gillar inte iden att man skall slå på den en stund innan start, kanske ett par minuter som längst och sedan försöka starta för att se vad som kan hända, kanske går den igång utan problem, kanske inte.

    Eftersom jag inte kör när det är kallt, räknade jag inte med detta som att det skulle bli ett problem.
    Senast redigerat av HD Life den 2012-05-14 klockan 13:36.
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  12. #72
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av HD Life Visa inlägg
    Jag vet att det är ny teknik och har förstått att det krävs en annorlunda hantering, dock tycker ingen att +16 grader är kallt och därför borde det fungera vid den temperaturen. Det stod i anvisningarna att den borde kunna starta normalt ner till -7 om jag inte minns fel och det är ju inte det jag har problem med utan +16 grader, det är skillnad det.

    Dessutom efter att jag försökt starta första gången gick den nästan alltid igång vid andra, när den då hade blivit varm, dock sviktade volten ganska kraftigt och jag kunde få en del spikar och avgssmällar.

    Nu kan det vara så att ECU från Daytona kanske är lite känsligare än originalet men när jag mätte volten vid andra startförsöket kunde den dippa ner mellan 5-7v som lägst.

    Jag gillar inte iden att man skall slå på den en stund innan start, kanske ett par minuter som längst och sedan försöka starta för att se vad som kan hända, kanske går den igång utan problem, kanske inte.

    Eftersom jag inte kör när det är kallt, räknade jag inte med detta som att det skulle bli ett problem.
    Tyvärr är det nog så ändå att denna teknik fungerar så för tillfället i alla fall, man behöver inte vara orolig att den inte skulle starta.
    En stor nackdel med dom är bara att dom inte är så tåliga, har man dålig ordning på sina grejer går det sönder lätt, blybatterier tål omildare behandling.
    laddar man ur dom för mycket är det formodligen kasst också osv...av den anledningen säljer jag ut mitt befintliga lager och tar inte hem nya för en marknadern är mogen för det..

Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234

Liknande ämnen

  1. start problem dyna fxd
    Av dyna glide i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-03, 18:21
  2. El start
    Av Daniel i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 19:19
  3. The start! go Zero!
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-15, 19:18
  4. Southeast Custom Cycles - Softial "Funky Cold Medina"
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 07:59
  5. beltdrive låda ock start köpas
    Av Terminator i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 20:03

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •