Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 72

Ämne: Hot restart and cold start!?

  1. #1

    Hot restart and cold start!?

    Är det bara jag eller är det ett allmänt problem med hot restart av Fat Boy 2010 och HD i allmänhet?

    När jag har kört en stund och stannat för att tanka eller vid broöppning har jag ganska ofta problem med att starta när den är varm och efter en hot soak, motorn slår ganska ofta tillbaks. Det kan vara svårt att starta upp till en timme ungefär efter att motorn varit varm och gjort en hot soak. Nu har jag en ECU från Daytona där jag kan ställa in och sänka insprutet vid varm motor. Är lite osäker på vilket som är bäst av att sänka ET Based Priming eller Cranking Pulse Width, har börjat justere lite grann för att se om jag kan få det att bli bättre.

    Sen har jag ett mera udda problem vid start av kall motor, ungefär vid 16 grader. Den vill aldrig gå igång på första försöket utan det är först vid andra försöket den kickar igång.
    Om jag har låtit den stå i garaget över natten och försöker starta den dagen efter går den inte igång, jag låter startmotorn gå 4-6 varv utan att den tänder.
    Sen direkt efter försöker jag igen och då går den igång 9 av 10 gånger vid andra försöket, sen kan jag starta den ett antal gånger i följd utan några som helst problem.
    Jag har även provat att starta den vid ett flertal tillfällen efter att den stått mellan 2-8 timmar och den fortfarande har lite värme kvar, mellan kanske 25-40 grader och då funkar det varje gång.
    Jag har just bytt batteriet, dock hade jag samma problem med det gamla. Jag kan inte förstå vad det är som händer vid första försöket som gör att den inte går igång, men som gör att det funkar vid andra försöket.

    Någon med erfarenhet?
    Tips mottages tacksamt.
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  2. #2
    Ange gärna vad hojen har för extra utrustning från original, pipor, filter etc..


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #3
    Den finns i garget med info, men du har rätt, vill man ha hjälp är det bättre med mer info än för lite.
    Allt är original förutom ECU, luft och buller. Jag har ett par 2-2 BSL avgassystem och ett öppet filter från K&N.
    Titta gärna på bilderna jag har i garaget så ser ni vad det är för grejor.
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  4. #4
    Kan inget om Daytona, men finns det ingen ny programvara att tanka hem till den som fixar felen som du beskriver. Det låter som Daytonan är boven i dramat men kan inget om just den, tyvärr. I övrigt har du ju inga "konstiga" delar.

    Vi får se om någon här inne kan komma med tips.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  5. #5
    Jag har senaste firmwaren, även flashat om den efter rek.
    Jag har även senaste och rätt map för min modell, har provat att justera mappen sedan problemen uppstod utan resultat.
    Problemen verkade öka när jag bytte till öppet luftfilter, dock har jag haft problemen hela tiden mer eller mindre.
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  6. #6
    bästa tipset jag kan ge ,åk och bänka hojen så får du en map som passar din

  7. #7
    Jag har fått den bänkad och injusterad av Stefan Båging på Mek1.
    Hot restart problemet har jag haft från start, det är bara cold start som har börjat nu på senaste.
    Är det ovanligt med dessa problem, inga andra som har det?
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  8. #8
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Med 103-kitet så är min lite svår att starta igen direkt efter att man stängt av. Med 96-motorn så var den nog nästan värre överlag dock när motorn var varm. Men där hittade jag att om motorn när avstängd en stund, säg 10 minuter så startade den lättare om jag drog igång den under tiden som bränslepumpen byggde upp trycket snarare än att vänta tills den pumpat upp tryck.
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  9. #9
    Hot Soaking är tyvärr ganska vanligt på våra cyklar..... på varm motor direkt efter avstängning bygger värmen upp och insugstempsensorn registrerar högre temp på insugsluften än vad det verkligen är.... vilket i stort sett genererar fel bränsleblandning... typ
    Ganska vanligt på system som använder Speed-Density för att styra insprutningen. System som styrs av trottelposition (Alpha-N) lider inte lika mycket av detta.....
    Delphi, TTS och Daytona (förmodligen Zipper också) har algoritmer i sina boxar som försöker komma runt problemet, men det är som sagt inte helt enkelt....

    Kika på Google ser du att du inte är ensam Per "harley davidson heat soak" ger herrejösses med svar

  10. #10
    Tack för lite info.
    Jag har Daytona TCFI III och den använder Alpha-N, dock lider min av hot soak.
    Jag har provat att sänka pulse width vid varm motor och cranking revs på 1, får se om det hjälper.
    Då det knyter sig i magen när man måste starta efter hot soak har jag försökt att undvika att starta när den är varm.

    Jag har kikat på nätet och ett tips förutom att sänka pulse width som jag undrar över är att sänka timingen en aning vid start, vad säger du om det?

    "I talked to Jim's about start timing...they suggest backing off the timing for start up to 6 degrees...it won't hurt anything and makes it a lot easier on the starter..."

    Detta är bara ett av många förslag angående start timing.
    Har inte provat det än, men det får bli nästa steg nu när jag har ändrat cranking revs till 1 och sänkt pulse width för priming and cranking vid varm motor.
    Först vill jag bara höra om det är ok att sänka timing vid start innan jag mixtrar med det.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Advanced Table 2007 96CID.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	105,5 KB 
Id:	6669
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  11. #11
    Går den verkligen i Alpha-N? Tändningsmappen registrerar ju Map?
    Att backa 6 grader gör ingenting, men kolla så att du har en cranking-map för det, alltså en egen inställning för tändningen som bara är aktiv när du trycker på knappen.... Att ändra i "driftmappen" kan ge problem med tomgångsvarv.... Men att testa gör ingenting.
    Vet du hur många grader du har nu när du trycker på knappen?

  12. #12
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Samma sak med min, men efter att jag har börjat ge den lite gas samtidigt, så startar den varje gång!
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Går den verkligen i Alpha-N? Tändningsmappen registrerar ju Map?
    Att backa 6 grader gör ingenting, men kolla så att du har en cranking-map för det, alltså en egen inställning för tändningen som bara är aktiv när du trycker på knappen.... Att ändra i "driftmappen" kan ge problem med tomgångsvarv.... Men att testa gör ingenting.
    Vet du hur många grader du har nu när du trycker på knappen?
    Trodde den styrdes av trottelposition (Alpha-N) då jag har den tabellen, men du vet bäst.
    Har heller ingen aning om jag har en cranking map för det eller om tändningen bara är aktiv när jag trycker på knappen. Vet självklart inte heller hur många grader jag har när jag trycker på knappen.
    Trodde dock att detta framkom av tändkurvan jag bifogade och att sänka tändningen vid start inte skulle ge några problem vid tomgång då sänkning av tändning vid start är under tomgångs RPM, men vad vet jag?
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av indy 500 Visa inlägg
    Samma sak med min, men efter att jag har börjat ge den lite gas samtidigt, så startar den varje gång!
    Skall tänka på det, tack.
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av HD Life Visa inlägg
    Trodde den styrdes av trottelposition (Alpha-N) då jag har den tabellen, men du vet bäst.
    Har heller ingen aning om jag har en cranking map för det eller om tändningen bara är aktiv när jag trycker på knappen. Vet självklart inte heller hur många grader jag har när jag trycker på knappen.
    Trodde dock att detta framkom av tändkurvan jag bifogade och att sänka tändningen vid start inte skulle ge några problem vid tomgång då sänkning av tändning vid start är under tomgångs RPM, men vad vet jag?
    Jo, du tänker rätt med att tändningen ligger under ditt normala varvtal, men man brukar försöka hålla uppe tändningen vid säg runt 500 varv för att den lättare skall komma tillbaka till normalvarv... har du för låg tändning där nere är det lättare för den att tjuvstanna eller stanna kvar på extremt låga varv.... du behöver lite grader för att "putta" upp varvtalet till normalt tomgångsvarv.... typ
    Därför är det bättre om man har en separat map för tändgrader under "cranking"...

    En fråga till i sammanhanget: Har du testat med starthjälpen ännu? Både jag och Kjell-Anders reagerade direkt över ditt låga startvarv..... den låter ju som att du kör en högkompad 1550/1690 utan pysar.....

  16. #16
    Nej, det har jag inte testat ännu.
    Förstår inte riktigt varför jag skall behöva starthjälp heller, har haft samma problem med två batterier varpå nu senast har jag ett helt fräscht batteri, dessutom börjde detta startproblem efter 500 mil ungefär.
    Jag märker heller inga problem med voltmätaren vid start, batteriet ligger på ca 13v och går ner till 11v vid startögonblicket.
    Nu kanske jag är dum, men lika säkert som den går igång vid andra försöket går den inte igång vid första, vad är det som händer mellan första och andra försöket som gör att den går igång, någonting måste den ju kicka igång som gör att den startar vid andra försöket.
    Om det hade varit batteriet hade jag väl haft samma problem som vid första försöket, dessutom startar den ju alltid igen efter första försöket hur många gånger jag än försöker och är den ljummen 25grader eller mer funkar det ju också.
    Jag kommer att försöka prova att byta tillbaks till Delphi ECU och se om mina problem kvarstår, dock har jag ett par funderingar innan jag gör det som jag hade tänkt att prata med dig om.
    Kan jag låta min Wego 3D och Wide Band o2 sensorer sitta kvar om jag sätter dit original ECU. Jag kommer inte att sticka ut och köra, bara prova och starta.

    Tack
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  17. #17
    Var precis och provstartade helvetet efter att den har stått över natten och det hände precis som det brukar, som klockan.
    Jag vrider på tändningen, sedan run switchen och väntar till bränslepumpen har gjort sitt.
    Trycker sedan på startknappen och det tar då någon sekund eller två innan jag hör hur den försöker veva igång, det låter dessutom som om det är geggamoja i systemet då den låter väldigt seg, men bara vid första försöket.
    Dom efterföljande gångerna är det inga problem, då verkar den veva runt som vanligt.
    Ibland vid andra försöket slår jag av och på run switchen ytterligare en gång innan start, dock inte denna gång.
    Jag bara tryckte på startknappen och den gick igång på en gång fast med en avgasmäll och eldsprut genom avgsröret, när den går igång vid andra försöket så är det kanske bara 2 av 10 gånger jag får avgassmällar.
    Hur som helst är detta inget roligt längre, jag har provat att ändra lite av det ena och det andra i 2D mappen utan att märka någon skillnad, hur jag än gör har jag detta problem.

    Dessutom kollade jag felkoderna då motorlampan slocknade först efter 20 sekunder.
    Jag hade återigen felkoderna P1607 Abnormal reset och P0374 CPK Sensor Sync Error, jag får väldigt ofta felkoden U1016 också som gör att hastighetsmätare och blinkers inte funkar innan jag har startat om den.
    Senast redigerat av HD Life den 2012-05-06 klockan 12:33.
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  18. #18
    Har dom senaste 2 veckor suttit och läst en 80 sidig forum på V-Twin Forum om just Daytona TCFI och då i första hand Gen II och jag har en Gen III, men då jag har exakt samma problem tycker jag den är intressant i allra högsta grad.
    Jag har klippt ut en del som handlar om samma problem som jag har, vad kan man dra för slutsats av det?
    Är det fel på TCFI eller är det bara fel på inställningarna, batteriet eller någonting annat?

    Jag är inte ensam med detta problem och det är inte en och samma person i detta forum, utan det är ett flertal olika personer och fordonstyper med samma problem som jag har.
    Har också börjat att fundera på att sätta tillbaks original ECU och en SE Race Tuner/Super Tuner, vet dock inte om WB o2 sensorerna funkar till det eller om man måste ha NB o2 sensorer då.
    Om det inte vore för att man betalat en 15.000:- för TCFI och i fall man vill byta antagligen får betala ytterligare en kanske 8.000:- hade jag gort det vid det här laget.

    Se nedan...

    28 I have a question. Have you heard of people having a problem with the crank position sensor? Mine keeps on tripping. I have cleaned off the contacts and am still getting Code P0373 CKP signal lost.

    33 Bite the bullet on your set up too....the instructions say you can have a TPS voltage from .3 to .8 IIRC and that simply didn't work on my bike nor does it seem to work on anyone’s.
    Set the TPS to .4 volts before you start it up.

    40 Start up is weird; frequently it acts as if something were preventing the motor from turning over. After a few attempts it will turn over and start.

    42 I have run the bike for a bit and in the last couple days it has been very hard to start when cold.
    I'm having the same issue with mine the last 2 days. I believe it's the change in the weather. Much colder temps so the bike needs more priming and starting fuel along with more warm up enrichment.

    44 Have some difficulties with the starting the engine, however, if I give some throttle it will start without a problem. What adjustments are needed in the parameters to address this (i.e., equivalent of having more throttle)?

    If it doesn't start at all there is not enough air. The tables to correct this are the IAC Start Adder Tables. A third area would be to determine what blocks the "IAC Based TPS Adder Table" is using and increase those values.

    Thanks man. No it doesn't start at all. Actually it behaves as if the compression releases haven't been pressed so it kicks back. Also, a bit of smoke comes out of the filter (sometimes with popping as if it was lean). If I open a throttle however it tends to start.

    Here is where I would start.

    1. Basic parameters. Set Cranking revs to 1.
    What the setting does is allow one revolution (if set to 1) of the motor before the spark plug fires. This would prevent the scenario where the starter engages just prior to a cylinder being at TDC and firing before it has a chance to get the rpm and momentum built up; causing a kickback. Especially useful when hot!
    2. "Increase" the ET Based IAC Start Adder Table by 10% at the temp setting that you are having troubles with. You can tell the AFR and IAC values at start by turning the ignition on and waiting 1 minute and then turn on the RUN switch and attempt a start or two. Then download the log file. In the TCFI Log software there is a "Edit" button in the top left corner when you are viewing the data. You will be able to see the TPS block that is being used during the start (typically the 2.5% or 5.0% block @ 1250 or 1500 rpm in the Alpha-N table). It will be lean. I would increase fuel with these blocks by 2 (ie 32.0 to 34.0) and retry.
    3. Just keep increasing the IAC and fuel until it starts and runs. Then follow the DTT instructions to fine tune.

    45 I'm still having issues with mine concerning lock-up on initial start and definitely gear-grinding vicious sounding kickback on hot-start attempts...
    Curtis, would you post up what you find in his map regarding his kickback issues and the lost crank position code. I've got the same issues with mine right now. Especially the CKP lost code.

    I talked to Chris at DTT today. He thinks my hard starting and throwing the codes for CPS is due to a weak battery. I went ahead and changed it out. Seems better, no kick back even when warmed up and I rode it a bit and started it about 6 times after with no code thrown. Maybe that was the problem. Battery was only 2 years old but it definitely spins faster with the new battery even though the old one showed good voltage.

    I'm running a Big Boar 350CCA in the stock location and a standard Yuasa battery in the right saddlebag hooked in Parallel so it's still a 12V system but I'm pushing about 600Amps.
    I HAVE to do this to insure reliable starting...
    The indy that assured me this build was "no problem" told me one thing after another I needed to get this thing smooth...
    As for the application to bigger engines - mine is 131" and other than some issues with the cold start it runs really great (on suggestion from BBrowncods I added more air in those lower temps and it seems that the problem went away but it's too early to say).

    48 Anybody else keep getting CKP codes? Mine is constantly throwing that code & I've changed sensors 3 times.

    I have found that if you have some idle issues you get this code when the engine stalls. I get it every once in a while as well. I don’t think that it has anything to do with the sensor condition. And I also think that it is an inherent problem with the DTT.... IMHO

    50 I am still struggling with cold start - sometimes it starts sometimes it doesn't. The guys from DTT told me that Due to the limited size of the IAC pintle (intended for a 88 CID engine), on large engines you will have to hold the throttle open (after the fuel pump stops running and initialization is complete) to successfully start the engine in cold weather conditions. Not sure if that sorts out my problem

    54 Well, I'm done with this piece of ****. Anybody want a TCFI IID? It's listed in the classified section. I have an appointment with RC cycles for 2 weeks from today for a SERT tune.

    My problem is the starting, everytime I get it worked out where it seems to be starting decently it only lasts a few days and then the SOB goes back to the same old BS of backfiring or sneezing out the intake on starts or it starts fine but then wants to cough and die after a few seconds unless I blip the throttle. I just don't need this crap.

    Still having issues with the VSS / turn signals. If the turn signals don't self-cancel, I know the check engine light is going to come on soon.
    And if the turn signals won't self-cancel and/or the check engine light is on, that also means VSS isn't being recorded on the Log.
    But if I shut the motor off for 15-20 seconds and restart it, the problems disappear?

    56 TCFI gone SERT tune done. Man what a difference, any of you who think that the TCFI is doing your build justice are missing out. My bike has never started, idled or run this well. Absolutely no codes thrown, starts first try every time, power is great 101hp/105tq out of a 95"(and yes these are SAE corrected numbers).

    57 Since my last message, I've noticed my bike now starts a little hard, only when cold.

    Use the temp based priming and and iac to add fuel and air for the cold starts. If it is real cold I will cycle my start switch 2 to 3 times.

    58 It is amazing how much better my bike runs now that the loose connection on the IAT sensor has been fixed.

    71 Kick back on start-up is about daily occurance. If the turn signals don't self cancel, that means the VSS isn't working either. Somehow they are tied in together.

    Since the build, I've had all the starting issues that a lot of people have posted on this forum. I'm not here to stir the pot, I just want a bike that starts reliably and runs like it's supposed to.

    I'm so sick of the pinging I can't get worked out. The erratic idle that makes no sense; the kickback on startup; the occasional backfire and loss of power on takeoff (which has caused me some serious pucker when making a turn); and the list goes on

    72 You just reinforced the same problems I've been having for the past 4 years.
    Everyone on here that goes from a TCFI IID to a SERT says they have no more problems...

    74 Still have the DTT on the 98" and must say that it runs excellent. The only problem that occurs is when the bike is cold and it kicks back the starter.

    75 I finally reached the end of my rope, DTT ran great for several weeks then all the sudden just fell on it's face, again, no idea why. I took it to a local tuner to have him try and fix it, he read all the documentation and is really good at this stuff, he is certified in the SERT and the T-Max. He played with the DTT for 1 day, asked me if he could install a T-Max and let me try it at no charge if I didn't like it better he would put the DTT back and tune it. The T-Max is still in there DTT is in a box, all my issues's are gone, bike starts no kick back, no pinging, good gas milage and it runs the best it ever has.

    77 Only way to fix the pinging issue with one of these is to throw it away! These are the biggest piece of crap you could put on your bike. I fought with mine for 3 years. I am an experienced Harley Mech with training in EFI and Tuning. I finally bit the bullet and put the stock ECM in and picked up a Race Tuner and I have never been happier! My bike runs flawless now.

    I block the idle cells so they cannot retune. These cells control idle with 1's they can adjust to the afr you want but they cannot screw up your alpha #'s on decel. With 0's they cannot move anything. If you leave them open they will screw up your cold start settings.

    I recall reading that the crank position lost is a normal code if you should stall your engine. IE the engine stops running with the ignition on = no crank signal. I get this all the time my self. Also if I stall the engine and do a compression start or a instant restart it seems the engine will be out of sync with the computer and run ratty possibly on one cylinder until I shut it down and cycle the ignition and wait for all the lights to cycle before starting to clear up the problem.

    I set my timing 10 at 500, 14 at 750, 17 at 1000 - @Map 10, no kick back problem.
    Senast redigerat av HD Life den 2012-05-06 klockan 13:58.
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  19. #19
    Jag igen, jag håller min egen tråd PåG.
    Hur som helst har jag nu fixat ett extrabatteri och startkablar. Har precis provat att starta, dock var motorn redan varm och då har jag ju inga problem.
    Så i morgon kl 07:00 ungefär när den stått över natten vet jag om det är så att jag har köpt ett för svagt batteri. Det är ett nytt S h o r a i batteri på 24ah och 360CCA.
    Det vore väl enklast och billigast om det är fel på batteriet då jag annars är helt nöjd med TCFI, dock kommer jag att skämmas om det är batteriet då jag har dragit ut på att starta med starthjälp för att jag inte har trott att det beror på det nya batteriet, vi får se i morgon. Jag köpte ju nytt för att jag trodde det var fel på det gamla och att jag hade kört slut på det eftersom jag inte har underhållsladdat det sedan köpet av motorcykel, 2 vinterperioder utan laddning.
    Startar den på första med ett hjälpbatteri har jag haft fel. Men om jag fortfarande har problem kommer jag att prova att byta ut till original ECU, mer om det vid behov.
    Senast redigerat av HD Life den 2012-05-06 klockan 15:14.
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  20. #20
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Min var lika seg med ett NORDSTRÖM batteri som blev monterat isamband med köpet. Seg vid första kallstarten, trodde det skulle vara så! Köpte därför HD orginal bara för att få "veta". Nu har jag full snurr även kall, och startar direkt jag rör startknappen. Hade Nordström batteriet i 2 år, huvvvvva.
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. start problem dyna fxd
    Av dyna glide i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-03, 18:21
  2. El start
    Av Daniel i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 19:19
  3. The start! go Zero!
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-15, 19:18
  4. Southeast Custom Cycles - Softial "Funky Cold Medina"
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 07:59
  5. beltdrive låda ock start köpas
    Av Terminator i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 20:03

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •