Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Transolja

  1. #1

    Transolja

    Om jag inte vill åka hur långt som helst för att få tag på Harleys orginaloljor,vad kan ja använda för olja i transen då? Det är till en wide glide 98.

  2. #2
    Hej!I transen på min sporre 08 använder jag samma som i motorn 76 sea20w50.Biltema har vist en syntet olja för transen!

  3. #3
    Okej och tack för svaret.

  4. #4
    Jag skulle inte hälla syntetisk olja i transen, om transen är primärdrivningen (lameller).
    Robert

  5. #5
    Automatlådeolja ATF typ F i trans funkar bra

    Håller med Robert: Ingen syntet i transen

    OBS ! Big Twins har separat olja i låda och trans

  6. #6
    Inte om det är HD:s original synt. Goes ewery where. Motor , vxlåda, trans. Kosta dyr.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Jag skulle inte hälla syntetisk olja i transen, om transen är primärdrivningen (lameller).
    Robert
    Lite nyfiken på uppfattningen om varför man inte skall ha syntet i transen.

  8. #8
    Se bara till att det är en MC-olja!
    Då har den GL-tillsatser som skyddar dreven i växellådan, och inga friktionsmodifierare som halkar mellan lamellerna i kopplingen.
    Senast redigerat av Nicco... den 2011-08-16 klockan 01:15. Anledning: Tillägg
    Bygger*Renoverar*Servar

  9. #9
    känner lika, kan jag köra motorolja (HD) i transen? (buell/sportster)

  10. #10
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    har man en otrimmad och fis kör funkar det säkert med motorolja i transen, risken att kopplingen slirar är enorm så jag skulle aldrig chansa då man kan få ett elende att få rent lamellerna igen, vad är det för problem med att göra rätt??

  11. #11
    Om det är en MC-olja enligt Jaso-specen funkar den med koppling. Oavsett om det är mineral eller syntet. Oljan i transen skall bara smörja kedja och lager. Det gäller bara att den inte jävlas med kopplingen. ATF funkar också.

  12. #12
    V.I.B - BOTM Jan 2012 epperns avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    strømstad-oslo
    Inlägg
    44
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Tundra Trotter Visa inlägg
    Inte om det är HD:s original synt. Goes ewery where. Motor , vxlåda, trans. Kosta dyr.
    dyr ,og ikke særlig bra ..hugo chaves halv syntet
    NO BAR 2 FAR

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av eppern Visa inlägg
    dyr ,og ikke særlig bra ..hugo chaves halv syntet
    Rekommenderar RED LINE oljor . Fin fina grejor .

  14. #14
    Lyfter tråden lite. Måste fylla på olja i transen (inte växellådan alltså) i min Street Bob då det läckt ut lite. Vad rekommenderas? Eller beror det verkligen på vem man frågar, vilket det verkar som i tidigare svar?

    Utgå ifrån att jag har dessa att välja mellan: http://www.louis.de/_20d1f9125b393e4...=wgr&grwgr=325

    - - - Uppdaterad - - -

    Kan tillägga att jag inte kommer byta oljan utan endast fylla på ett par dl.

  15. #15
    Ett bra tips är att fylla på samma som du har. Men varför läcker det, det skall det inte göra?

  16. #16
    Läckaget är löst så det är inga problem. Det rann ut 1-2 dl och nu smäller det rätt rejält när man växlar. Dock inga missljud i övrigt och mest ettan som smäller. Jag inbillar mig åtminstone att det smäller mer än tidigare.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Men varför läcker det, det skall det inte göra?
    Det ska det väl!? ...då fyller man bara på lite i taget så har man alltid fräsch olja!

  18. #18
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av CrazyVic Visa inlägg
    Lyfter tråden lite. Måste fylla på olja i transen (inte växellådan alltså) i min Street Bob då det läckt ut lite. Vad rekommenderas? Eller beror det verkligen på vem man frågar, vilket det verkar som i tidigare svar?

    Utgå ifrån att jag har dessa att välja mellan: http://www.louis.de/_20d1f9125b393e4...=wgr&grwgr=325

    - - - Uppdaterad - - -

    Kan tillägga att jag inte kommer byta oljan utan endast fylla på ett par dl.
    Tjena
    Har haft problem med slirande koppling med Castrol gps som heter power1 nu tror jag.
    Jag skulle valt nåt annat märke men ska du bara ha ett par dl så e det väl ok.
    Är det någon som har en aning om Amsoil säljs i sverige förresten?

  19. #19
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Lars: Jag försökte länge och väl att få tag på Amsoils 3 rekommenderade oljor för HD i Sverige för ett par år sedan utan framgång. Det enda som gick att få fram via en Amsoil representant var deras fett för jordbruksmaskiner
    Jag använder Red Lines produkter och är mkt nöjd med dessa.

  20. #20
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Vad kan man använda för olja i transen till en FXSTC EVO 98? Vill ut och köra imorgon och har för lite olja i transen. Ska beställa HD orginal men hinner inte få de tills imorgon. Alternativen är att tappa och fylla på ny olja men vilken? Eller bara hälla i någon annan olja ihop med HD org oljan som jag har nu?? Va på en hoj verkstad som brukade ha HD i sitt sortiment innan och de brukade använd Motul 3000?

    mvh mtf!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •