Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Sportster vs Big Twin

  1. #1

    Sportster vs Big Twin

    Hola!
    Jag är lite nyfiken på vad det är som så många inte gillar med sportster?
    Skulle vara kul att höra om någon orkar vara seriös, och skita i tjejhoj vs. gubbhoj/buss osv.
    Är det utseendet på motorn, konstruktionen, att de oftast är mindre, lättare, lätta att trimma, att de är billigare, cylindervolymen?

    Det enda som egentligen är skillnaden är ju motorn och konstruktionen av denna.
    Resten vill man ju ändå modifiera eftersom.

    Det snackas om manligt, hår på bröstet, tjejhoj osv.

    Är en hoj som har sportstermotor, väger 10 kg mer, har 10hk mer och har kostat totalt 10.000 mer än en night train manligare än densamma?

    Som sagt, ingen känslig fråga för mig, bara nyfiken.

  2. #2
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    687
    Tackad: 29

    Har inget emot sportstern, snarare tvärtom. Om jag hade råd med en andrahoj föll nog valet på en Sportster, bättre potential för en pigg och rolig åkhoj än softail eller dyna. Många dragbikes använder sig dessutom av Sportsterns 4 kams design.

  3. #3
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    original var motorn alldeles för trött, men det går ju att ordna om man har råd.

    Annars är det inga fel alls på dem, många snygga av de nyare modellerna. Gillar dem skarpt!
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  4. #4
    Men är en original 1200 sporre så trött om man jämför med någon av de tyngre BT original?
    Men visst, en original 883 är ingen raket.

  5. #5
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    687
    Tackad: 29

    En orginal Big Twin är väl rätt trött och fordrar en del åtgärder för att den skall upplevas som pigg, gäller såväl 88 cu som 96 cu, men det gäller väl samtliga Harleys utom XR1200 och Night Rod.

  6. #6
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Jag är också nyfiken på egenskapsskillnaderna. Intressant ämne!
    Nu jävlar blir det åka av!

  7. #7
    Jag tycker det är den längre hjulbasen som gör den stora skillnaden i hur hojarna känns, Den kortare sportstern känns mindre och mer "moppeaktig" (menat i positiv bemärkelse) och passar bra att pipa runt i stan på. Dyna känns klart större när man kör den och att ligga och käka mil känns mer naturligt. Man sitter mer "i" en Dyna och mer "på" en sporty.

  8. #8
    Testade trimmad(ca80hkr) streetbob och en Nightster med luft&buller förra sommaren. Kan konstatera att båda var kanon men sporren var klart busigare och passade mig men om jag skulle ta frun med mig så blev det Dynan! Behöver 2st hojar alltså att sporren skulle vara "tjejig" är väll bra, tjejer är ju bra!

  9. #9
    Jag e nöjd med min Nightster. Haft den ca 1,5 månad. Tycker inte den är så värst slö. 67 Hkr original. Har luft o buller på min, ca 70 Hkr ?. Allt e ju relativt. Och sportstern är nog inte den mest perfekta hojen för långturer Gillar stuket på den, och snart blir det lite mer modifieringar.

  10. #10
    Jag e 180cm och 110kg så jag tycker sportstern känns alldeles för tunn och liten för mig, men en sporre med 90-100hk skulle säkert vara en jävligt rolig stadshoj, tycker 883iron är bland dom snyggaste orginalarna, kör Dyna nu och det passar mig utmärkt, har tidigare haft dyna,softail och touring och dyna och touring e det enda för mig. En big twin med 110hk+ och 150nm+ e definitivt min grej

  11. #11
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av mankanh Visa inlägg
    En big twin med 110hk+ och 150nm+ e definitivt min grej
    Amen.....
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  12. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Vet inte vad som är min grej, men 215 kg (körklar) 100" sportster med 142 hk och 181 Nm är iaf sjukt kul!
    Även om det inte är såå mycket effekt så räcker det långt i den lätta sportstern.
    http://www.proservice.se/pdf/sportster.pdf

    Men bigtwin är nice om man ska skjutsa ngn tycker jag.
    Kan ibland vara lite avundsjuk på BT vad gäller motorbygge/trimning. Långt mycket lägre priser på tex big bore block/motorer och transmissioner. Race-prylarna till XL är i en helt annan liga prismässigt.
    En 120" XL motor är 50-100% dyrare att bygga än en dito BT.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-05-23 klockan 10:32.

Liknande ämnen

  1. Twin cam 88
    Av JimmyChopper i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 17:22
  2. Daytona Twin Tec
    Av Lars Nilsson i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-08, 18:17
  3. Snygg hoj i senaste Big Twin.
    Av Noyen i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-30, 18:19
  4. Daytona Twin Tec
    Av Foffo i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-31, 09:14
  5. Castrol V twin olja.
    Av Noyen i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 19:37

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •