Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Bra första trimm ?

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Falkenberg, Halland Sverige
    Inlägg
    129
    Tackad: 2

    Cool Bra första trimm ?

    Hej members!
    Har en Heritage FLSTCI 2001 som endast har fishtail pipor,resten är orginal.
    Undrar vad man kan hitta på effektmässigt (annat luft + powercomander? eller något liknande!?)
    Kom med förslag! ÄR SUGEN PÅ LITE MER PULVER!
    Vill inte byta en massa dyra avancerade delar !
    MVH TOMPA
    Det är lite vår i luften ! Någon som gjort en repa?

  2. #2
    OK

    Det avgassystem Du har är väl ingen höjdare effektmässigt direkt,,, men det passar på hojen och sitter där!
    Jag har just fixat en 2009 FLSTS med lite El Cheapo- hålsågstrick i dämparna
    fr lite mer gnm-släpp och buller Funkade rätt bra

    2001 är sista året med Magneti Marelli-sprutet. MM är väl sådär.... 2002 kom Delphi-sprutet

    Bra luftfilter: S-E , NESS , KN + HDs egna tuners inte PC. Om hojen gått 4-5000 ta av cam cover och titta på kamkedjespännarna
    (Se manual) Om spännarna är kexiga, byt och kanske samtidigt panga i ett par Andrews 21 el 26 el SE 204+ inre kamlager TORRINGTON om man ändå rivit cam plate

    Det du vill ha är vrid i botten / mellan 2000-4000 rpm för att flytta det där 350-kilosloket.

    Om motorn är tät, tyst och komptest är ok finns det absolut ingen anledning att börja rota i den!
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2012-02-27 klockan 11:37.

  3. #3
    Problemet är väl att mer effekt ofta är relativt dyra och avancerade prylar (se Onatop's svar
    Steg 1 är väl luft och buller, inkl. PC eller Harleys SuperTuner eller likvärdig. Då snackar vi runt 20.000:- +-5000:- beroende på var/vad du köper (Rör 6000:- Luft 3000:- ST 8000:- Bänk 3000:-). Kan man räkna med en 10% effektökning och lite bättre kurva i botten?

    Nästa steg är väl borr, ventiler och kammar, Men då är vi uppe i runt 20-30' om du ska lämna bort jobbet. PLUS nya rör (ev) luft och supertuner.
    Men då lär du ha en betydligt mer drag!

    Rätta mig gärna ni som kan det är bättre, men min uppfattning är att effekt kostar relativt mycket. Å andra sidan, om man lägger ut 30-40" och närapå dubblar effekten, ja då blev det billigt!

  4. #4
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Tompa!
    Satt själv i dessa tankar för något år sedan med min 04a FLSTC. Jag har L&B från ny, å alla analyser och rådgivning slutade ungefär där Onatop föreslår ovan.

    Jag satte på ett annat system, Supertrapp 2-1 med discar, mappade om och det slutade på ca 9'. Det är som jag sagt tidigare i andra trådar inte helt fel att lära sig "gasa" också, läs: köra rätt när det går fort å svänger lite. Kurser finns i alla prisklasser fr 0 - 30' men alla har ett mervärde mot trail and error inlärning

    Dessa 300+ hojar kostar deg att knuffa fram så är det bara, ett alternativ är att ta trimdegen plus hojen å byta in mot en lättare BT av nyare modell eller varför inte en trimmade Sporre som komplement.
    Senast redigerat av JohnnyRocker den 2012-02-27 klockan 13:09.

  5. #5
    Jag är inte så säker att det är ett MM sprut, jag hade 2001 flstsi(kollat mot vin) och den hade delphi sprut.Däremot är det säkert att Delphi kom på touring 2002.
    Så börja med att kolla om du har en eller två soppaslangar i vä bakkant på tanken ( 1= delphi, 2= MM) med lite flyt kanske en värld av insprutningsmöjigheter öppnar sig och du får över lite mer pengar att satsa på trim istället för en gasare, insug osv vilket är nog en förutsättning att byta för att få fart på en MM snurra
    Senast redigerat av fez den 2012-02-27 klockan 14:18. Anledning: kom på ett enklare sätt att kolla MM vs delphi

  6. #6
    20lax för "luft och buller" (ett uttryck som jag avskyr för övrigt!!

    Vilket rån!

    Jag såg på HDforums.com att det va en handlare som ville ha 1500dollars för att byta styre på en FXDC. Dom har ju vett att ta betalt iaf, det får man ju ge dom.

  7. #7
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Gronvit: ....effekt kostar relativt mycket. Å andra sidan, om man lägger ut 30-40" och närapå dubblar effekten, ja då blev det billigt!
    Jovisst kan man hålla med, men samtidigt får man inte glömma vad det är för modell i grunden. Jag gillar att köra min Heritage tufft men det går inte ens att jämföra med den körning jag får med polarens trimmade 08a Night Train som i sin tur inte kan jämföras med den körning jag får med min trimmade Sporre, som kostade lika mycket som hans trim (= motor, väghållning och bromsar inte att för glömma, det gjordes på Supertrim ).

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    Jovisst kan man hålla med, men samtidigt får man inte glömma vad det är för modell i grunden. Jag gillar att köra min Heritage tufft men det går inte ens att jämföra med den körning jag får med polarens trimmade 08a Night Train som i sin tur inte kan jämföras med den körning jag får med min trimmade Sporre, som kostade lika mycket som hans trim (= motor, väghållning och bromsar inte att för glömma, det gjordes på Supertrim ).
    Så är det ju.
    Det jag menade var bara att det inte finns så mycket enkla, billiga grejer man kan göra för astt öka effekten. Det blir snabbt avancerat och/eller dyrt. Priserna höftade jag bara för vad de tar om man inte vill göra något själv.
    Fan, jag vill också ha flera hojar!!

  9. #9
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    WORD go for it!

  10. #10
    Luft och buller, racetuner och bänkning kostade 35 tusen. Klart man märker skillnad men i paritet till priset är det rena tramset! Ett billigt trim är att skaffa en varvräknare!!

  11. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Falkenberg, Halland Sverige
    Inlägg
    129
    Tackad: 2

    Hej !och tack för visat intresse !!Grymt !
    Fishtailsystemet va väl tänkt att behållas,det låter alldeles underbart (Laod!)och ser bra ut,verkar inte behövas sågas eller borras i det .(tror jag !)
    Min HD har bara rullat 700 mil !! Borde vara fräsch !!
    Det verkar vara Delphi-sprutet ( 1 bränsle slang !)
    SÅ: Luft=förslag samt Racetuner=förslag samt vad går bra ihop med varandra?
    Tänkte att RG enginering i Falkenberg kanske kunde mappa isåfall.
    OCH FEZ Vad menar du med en värld av insprutningsmöjliheter? (Nyfiken !)
    MVH Tompa
    Senast redigerat av Tompa den 2012-02-29 klockan 14:33.

  12. #12
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Avgasrör har du.
    Ness big sucker eller knfilter till ditt originalinsug plus en PCIII med mappning.
    http://www.blocket.se/varmland/Big_S...3_9&w=3&last=1
    En powercommander kostar ca 3 000 plus 2-3 000 för mappningen = 7 500 kr.

  13. #13
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    Jovisst kan man hålla med, men samtidigt får man inte glömma vad det är för modell i grunden. Jag gillar att köra min Heritage tufft men det går inte ens att jämföra med den körning jag får med polarens trimmade 08a Night Train som i sin tur inte kan jämföras med den körning jag får med min trimmade Sporre, som kostade lika mycket som hans trim (= motor, väghållning och bromsar inte att för glömma, det gjordes på Supertrim ).
    Och ändå kör han ifrån din grymma ladies bike
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  14. #14
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Falkenberg, Halland Sverige
    Inlägg
    129
    Tackad: 2

    Det där verkar intressant ! något sånt jag tänkt mig ,och kostar inte skjortan heller !!!
    Hur mycket effektökning C:A tror ni detta ger mellan tummen och pekfingret?
    MVH Tompa
    Senast redigerat av Tompa den 2012-03-02 klockan 22:25.

  15. #15
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Falkenberg, Halland Sverige
    Inlägg
    129
    Tackad: 2

    Hej!
    Vad tror ni om följande: Ness Big sucker kit 1495:- - 100:- i Harley Forums RABATT !från Snake Bike Choppers.
    samt Powercomander III usb 2995:- från Bikeshop.

    Tot: 4390:- plus frakt.+Mappning.Tot c:a 7000:-

    Hyfsat billigt eller?
    Hoppas det märks och är värt pengarna !

    MVH Tompa

  16. #16
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Hälften vågat hälften vunnet, kör på annars får du väl fortsätt trimma tills du blir nöjd

  17. #17
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Och ändå kör han ifrån din grymma ladies bike
    Han ja.

  18. #18
    Tompa (samma svar på din andra tråd oxo)

    Kolla med Båging på forumet om PC V funkar, har fler inställningsmöjligheter och är modernare. Även om PC sjävla anger att endast III funkar till din 2001 VET jag att MotoSpeed har skrivit till mig på FaceBook att PC V funkar i många fall även till äldre TC-modellerna, men kolla detta med Båging eller MotoSpeed som kan detta.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  19. #19
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av Tompa Visa inlägg
    Hej!
    Vad tror ni om följande: Ness Big sucker kit 1495:- - 100:- i Harley Forums RABATT !från Snake Bike Choppers.
    samt Powercomander III usb 2995:- från Bikeshop.

    Tot: 4390:- plus frakt.+Mappning.Tot c:a 7000:-

    Hyfsat billigt eller?
    Hoppas det märks och är värt pengarna !
    MVH Tompa
    Du lär märka stor skillnad.
    Nu är ditt avgassystem inte optimalt men ca 10 hk =ca 15 % mer lär du få på bakhjulet.
    Senast redigerat av Lars Nilsson den 2012-03-03 klockan 03:05.

  20. #20
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Tompa Visa inlägg
    Hej!
    Vad tror ni om följande: Ness Big sucker kit 1495:- - 100:- i Harley Forums RABATT !från Snake Bike Choppers.
    samt Powercomander III usb 2995:- från Bikeshop.

    Tot: 4390:- plus frakt.+Mappning.Tot c:a 7000:-

    Hyfsat billigt eller?
    Hoppas det märks och är värt pengarna !

    MVH Tompa
    Jag skulle byta ut Powercommandern mot directlink, 3800:- hos båging, Mek1, enligt deras hemsida.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Vad var din första hoj ????????????
    Av Bikebandit i forum Off Topic
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 16:09
  2. Köpa sin första HD
    Av hunky i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-11-15, 19:57
  3. Första tjejen över 200 mph
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-14, 09:07
  4. Första tjejen över 200 mph
    Av admin i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 22:52
  5. Värsta rökat!
    Av robbbull i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-16, 07:57

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •