Visa resultat för omröstning: Vad är dyrast att göra ?

Antal röster
11. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Flyga privatplan

    8 72,73%
  • Köra Hoj

    3 27,27%
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Vad kostar det att köra hoj.....Igentligen ?

  1. #1

    Vad kostar det att köra hoj.....Igentligen ?

    Kanske en rätt rolig sak att räkna på för den som orkar....

    En liten fråga kom upp på jobbet idag varpå en kollega sa att det var dyrare att köra hoj än att flyga privatplan !!!??? Han betalade 80papp för certet,sedan medlemsavgift 1500 om året plus 800 i timmen för att flyga.
    Om man då räknar att en mc-förare tar mc kort (vad det nu kostar idag ? ) 20000:- ? + hojinköp låt oss säga 75000:- kläder,bensin försäkring service mm
    Vad skulle ni då tro e dyrast per TIMME Flyga eller Hojja ??

  2. #2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Vad kostar planet?

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Det kanske är nån flygklubb som äger planet och medlemmen/flygaren "hyr" planet.Har hört
    detta koncept tidigare.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Vad kostar planet?
    Planet ägs av klubben !!!!

  6. #6
    Det dyra med att köra/äga hoj börjar först när du köpt hojjen och kommer på att du bara måste ha den prylen, byta ut den där saken....å så måste den byggas om lite......ja det e då det dyra börjar

  7. #7
    Det är min hobby...kan inte bli för dyrt.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av skuggan55 Visa inlägg
    Det är min hobby...kan inte bli för dyrt.
    Så sant så sant, allt handlar om prioritering

  9. #9
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Om du kör i snitt 2tim dagen i femtio dagar (under säsongen) så blir det 100 timmar. Vad kostar det? Men flyger du planet 100 timmar per år vilket dom säkert gör? för att behålla certifikatet så kostar det 80000per ÅR!En hoj kostar ju inte så mycket att köra per år.
    Senast redigerat av xbones den 2012-02-15 klockan 20:35.
    There are no problemsonly solutions

  10. #10
    Vill inte ens veta vad de kostar...
    DEVDE

  11. #11
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av thek Visa inlägg
    Vill inte ens veta vad de kostar...
    WORD !!

  12. #12
    Sysslade med segelflygning för många år sen. Kostnader för cert och flygtid per år blev sällan speciellt högt, men per flygtimme!! Mest tid tillbringades med att rulla ut och in flygplan, dagliga kontroller, 100 timmars kontroll och årskontroller mm. Var det sen bra flygväder så var det många som ville upp i det blå så man fick vara glad om man fick en flygtimme per dag/tillfälle och kanske 15-25 timmar per år.
    Var också segelflygtekniker, var alltså den som fick reparera när någon gjorde bort sig, ansvara för årskontroll och all dokumentation runt detta. Många timmar på klubben men få timmar i luften!
    Mc:n kan du köra en tur med så snart tillfälle ges, inget arbetslag behövs för att få ut dej på vägen. Inom 20 sekunder är du ensam och fri på väg vart helst du önskar. Svårslaget!

  13. #13
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Citat Ursprungligen postat av alfg Visa inlägg
    Sysslade med segelflygning för många år sen. Kostnader för cert och flygtid per år blev sällan speciellt högt, men per flygtimme!! Mest tid tillbringades med att rulla ut och in flygplan, dagliga kontroller, 100 timmars kontroll och årskontroller mm. Var det sen bra flygväder så var det många som ville upp i det blå så man fick vara glad om man fick en flygtimme per dag/tillfälle och kanske 15-25 timmar per år.
    Var också segelflygtekniker, var alltså den som fick reparera när någon gjorde bort sig, ansvara för årskontroll och all dokumentation runt detta. Många timmar på klubben men få timmar i luften!
    Mc:n kan du köra en tur med så snart tillfälle ges, inget arbetslag behövs för att få ut dej på vägen. Inom 20 sekunder är du ensam och fri på väg vart helst du önskar. Svårslaget!
    Jag har också flugit segelflygplan. Och jag håller med dig. Att köra hoj är en mer direkt frihet och det får vi göra när vi vill.
    Men att titta upp i luften en het sommardag och se Cumulusmolnen eller när asfalten dallrar får mig osökt att längta tillbaka till termikjakten.
    Nu jävlar blir det åka av!

  14. #14
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    That's Words! Alfg
    There are no problemsonly solutions

  15. #15
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Kostar det med hoj? Har aldrig sett det som en kostnad?

    Det blir visserligen så att jag spenderar pengar på det men det är lustigt hur det kostar att tanka bilen men hojen får soppa helt utan sådana tankar om att det kostar...
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  16. #16
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Axman Visa inlägg
    Kostar det med hoj? Har aldrig sett det som en kostnad?

    Det blir visserligen så att jag spenderar pengar på det men det är lustigt hur det kostar att tanka bilen men hojen får soppa helt utan sådana tankar om att det kostar...
    Kostar inte så mycket att tanka bilen. Den rymmer BARA 120 liter
    There are no problemsonly solutions

  17. #17
    Så sant axman. Likadant med vägskatten på hojen.. Den är alltid betald i tid...bilskatten tar jag vid första påminnelsen, de KAN ju ha slarvat bort den....(not)


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  18. #18
    Spelar ingen roll vad soppan kostar, tankar ändå bara för en hundring....

  19. #19
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Tänker som så här: Är hemma knappt halva månaden så jag betalar knappt halva priset på bensinen
    There are no problemsonly solutions

  20. #20
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Kostar inte så mycket att tanka bilen. Den rymmer BARA 120 liter
    Samma här,min ena bil rymmer 130 liter. De e mkt i livet som kostar,snus,cigg,droger och alkohol,det är väl kanske en prioriteringsfråga lite också.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Vad kostar det att lacka?
    Av Henrik Forslund i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-08, 13:30
  2. Vissa har en egen stil & denna killen, Ja jag vet inte vad han har igentligen.
    Av Wallis i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 13:10

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •