Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fråga om klädesplagg

  1. #1

    Red face Fråga om klädesplagg

    Hej allesammans, första inlägget här på forumet. Hoppas allt blir rätt

    Hittade denna ursnygga jacka på nätet:

    http://www.harlistasfilm.com/mcm/mcm...bmLocale=en_US

    Antar att denna inte är godkänd som skyddsjacka vid körning, finns det skydd som man kan komplettera detta med?
    Eller om någon här har lust att tipsa om någon hemsida som säljer mc kläder som är lite mer casual och inte lika strikta och tråkiga som faktiskt det mesta ute på marknaden är, enligt min smak.

  2. #2
    V.I.B Contributor
    zeb.lovehells avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    222
    Tackad: 0

    Jag har likadan jacka . kör bara med ryggskydd så det lär väl svida lite den dan man drar i backen .
    Har för mig att jag sett typ som tröjor med skydd som man kan ha på sig under , Ska kolla om jag hittar sidan med det igen
    Citat Ursprungligen postat av Hampuslevin Visa inlägg
    Hej allesammans, första inlägget här på forumet. Hoppas allt blir rätt

    Hittade denna ursnygga jacka på nätet:

    http://www.harlistasfilm.com/mcm/mcm...bmLocale=en_US

    Antar att denna inte är godkänd som skyddsjacka vid körning, finns det skydd som man kan komplettera detta med?
    Eller om någon här har lust att tipsa om någon hemsida som säljer mc kläder som är lite mer casual och inte lika strikta och tråkiga som faktiskt det mesta ute på marknaden är, enligt min smak.
    Zeb Lovehell

  3. #3
    V.I.B Easy Rider
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Stockholm/Haninge
    Inlägg
    127
    Tackad: 0
    Draggin som säljs av Handelsboden har underställ i Kevlar

  4. #4
    Hagis
    Guest
    Det är bra att man tänker på säkerheten! Men det finns i mina ögon gränser! Vill man vara helt säker ska man inte köra hoj alls! Jag själv kör i jeans, hoodie & väst, öppen kruka och vanliga handskar och kängor! Går jag omkull så ja då gör det ont! Går kalle omkull med sin riddarrustning så ja då gör det med ont! Så hur man än vrider och vänder på det så gör det ont! Då kör jag hellre löst och ledigt!

    MEN på din fråga, ja det finns sk säkerhetsjackor/säkerhetströjor du kan ha under som är som en tunn brynja med axelskydd, armbågsskydd, vristskydd o ja allt! Dessa ligger så vitt jag vet på 1500 kr och uppåt! Men det är bara vanlig jävla plast så i min verklighet så inger det bara en falsk trygghet! Satsa på ett riktigt ryggskydd och en ordentlig hjälm och kör efter egen förmåga så ska du se att det inte kommer göra så ont varken i huden eller libran

    http://www.mcklader.eu/WebRoot/Ballo...E9/F373/07.jpg

  5. #5
    V.I.B - Vinnare BOTM Feb 2012 ElMilagro.s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Shitlake.
    Inlägg
    438
    Tackad: 0

    Sen är det väl en fråga med om försäkringsbolaget täcker sjukhus/invadilitet osv om man inte användt CE godkänd skyddsutrustning? Jag kör med öppen kruka och ryggskydd ibland.....
    Bobber 883 -06

  6. #6
    Hagis
    Guest
    Jo men den vanliga försäkringen ska täcka allt även om man inte har en riddarutrustning på sig! Finns inga lagar om att man måste ha ryggskena eller annat liknande, bara krukan! Så utan lagar så finns det väll ändå inget dom kan neka en i ersättning/hjälp!? eller.... dåligt insatt så jag ska inte påstå att jag har rätt

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Hagis Visa inlägg
    Jo men den vanliga försäkringen ska täcka allt även om man inte har en riddarutrustning på sig! Finns inga lagar om att man måste ha ryggskena eller annat liknande, bara krukan! Så utan lagar så finns det väll ändå inget dom kan neka en i ersättning/hjälp!? eller.... dåligt insatt så jag ska inte påstå att jag har rätt
    Oftast är det så att du måste ha den enklaste (och dyraste) grundförsäkringen för att det inte skall finnas finstilt om skyddskläder, att endast medlem i hushållet får köra, att du måste ha viss ålder för att få köra.
    Se upp för allt som, läs noga, om det heter typ, året runt försäkring, +35, +45, m.m.
    Står oftast att om du inte uppfyller detta, blir självrisken ett basbelopp, ca 45 000:-
    Så ja det kostar för mig i försäkring, men.... jag kör utan säkerhets-kläder, -stövlar, -handskar, jag får låna ut min egenhändigt pröjsade hoj till vem jag vill, oberoende av ålder.
    Kostar att "Ride Free"

  8. #8
    V.I.B Easy Rider
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Stockholm/Haninge
    Inlägg
    127
    Tackad: 0
    Det gör jävligt ont att gå omkull i jeans har man kevlarunderställ gör det lika ont men man slipper oftast öppna sår

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av custombike Visa inlägg
    Det gör jävligt ont att gå omkull i jeans har man kevlarunderställ gör det lika ont men man slipper oftast öppna sår
    Du har helt rätt, jag kör i kevlarjeans och skinnjacka, för glidskydd
    Men eftersom jag plockar ut skydden för att kläderna skall sitta bekvämt, så skulle aldrig försäkringsbolagen räkna det som skyddskläder.

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •