Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Intressanta fakta, köpa Harley i England!

  1. #1

    Intressanta fakta, köpa Harley i England!

    Det är väldigt fördelaktigt att köpa en Harley i England i dagsläget då pundet är svagt och kronan är stark.

    Enklare att importera eftersom det är inom EU.
    Jag skulle våga påstå att importera från USA inte längre är lönsamt med nya HD.

    Nedan några exempel på prisskillnader. (Omräknat i SEK, Pundet=10,43SEK)

    Softail Fat Boy 2011
    Sverige - 212.900,-
    England -162.600,-
    ________________
    Diff:-50,300,-

    Dyna Street Bob 2011
    Sverige - 149,900,-
    England -109,461,-
    ________________
    Diff:-40,439,-

    Sportster Nightster 2011
    Sverige - 119,900,-
    England -81,300,-
    ________________
    Diff:-38,600,-

    * * * * *

    Det enda man måste byta är lyktglaset/reflektorn som pekar åt andra hållet, hastighetsmätarna har i regel dubbla skalor (MP/H & KM/H)
    Regbesiktning går väl på en 1900,- plus en nummerplåt.

    För fler priser:

    http://www.harley-davidson.com/en_GB...ages/home.html

  2. #2
    V.I.B Foffos avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    81
    Tackad: 0
    Det låter ju billigt. Men hur är det med garantier, kan man åka till en H-Dhandlare i Sverige och få repererat?

  3. #3
    Detta med garantier är en ren soppa, (även inom bilvärlden). Egentligen SKA det täcka oavsett var man köpt sin H-D. Men handlarna tycker inte detta. USA är en sak men INOM EU tycker jag att det ska täcka.

    Kolla med Konsumentombudsmannen (KO), de borde veta vad som egentligen gäller.

    Å andra sidan, har jag varit i kontakt med HD i england och om man väljer att löpa H-D HELT UTAN garantier så kan de göra ännu bättre pris=skulle nåpot paja så har man sparat in en buffert.

    Det är ju såhär med HD och garantier i sverige, Du FÅR inte ens montera på ett annat styre, ändra fjädrar etc själv under garantitiden, då åker garantin i Sverige också då HD kan skylla på att felet har uppkommit eftersom DU själv har mekat.

  4. #4
    Om man inte får trolla med stuket så kan det ju lika gärna kvitta med garanti.
    Vad är det öht som rasar på en fabriksny hoj? Kör på en spik och få punka?
    Kan man handla billigare utan garanti så är det ju bara att köra... lite som att träna på gym och slippa få instruktör?

  5. #5
    Ja, det är inte mycket som pajat på nyare Harleys vad jag har hört.... då har det varit självförvållade "fulmek" som orsakat diverse fel. Bara o åk!

  6. #6
    När jag skulle köpa min Fat Boy hade jag i tankarna att åka till England för att köpa, ett av problemen är dock att du måste vara skriven på någon adress i England för att få köpa i butik, har något med trafikförsäkring att göra om jag minns rätt.
    Nu valde jag att köpa min i Sverige i första hand för att jag inte hade hela summan att betala på en gång.
    Jag hade även garantin i baktanke, något som jag nu har lärt mig inte spelade någon roll för mig då jag har byggt om den och det mesta på garantin inte längre gäller.
    Skulle jag köpa en i dag och hade pengarna kontant skulle jag inte tveka att åke ner till England för att hämta en där.
    Här kommer ett tips på en bra leverantör från England där jag har beställt massor av prylar till bra pris.http://www.harleycustom.co.uk/
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  7. #7
    V.I.B Foffos avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    81
    Tackad: 0
    Ja, ni har nog rätt, och även OM nå't skulle paja så har man ändå 40-50 papp att repa för.

  8. #8
    När jag skulle köpa min Fat Boy hade jag i tankarna att åka till England och hämta den, dock är ett problem om jag inte minns fel är att du måste vara skriven på en adress i England för att köpa, tror det hade något att göra med trafikförsäkringen.
    Nu hade jag dock inte möjlighet att betala hela motorcykel kontant så jag valde att köpa den i Sverige, jag hade också garantin i bakhuvet, något jag nu förstått inte spelade någon roll då jag har byggt om den och garantin knappt gäller nu.
    Skulle jag köpa en motorcykel idag och hade pengarna kontant skulle jag inte tveka att åka till England och hämta hem en.
    Här kommer ett tips på en bra leverantör med bra priser i England där jag har beställt massor av tillbehör till min Fat boy http://www.harleycustom.co.uk/.
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  9. #9
    Hagis
    Guest
    Låter riktigt intressant, hoppas på att det håller i sig till nästa år när det är dags att avancera!
    Sen det med garanti, min personliga åsikt i frågan är att det är som med försäkringar och övriga löften hit o dit om att "kunden ska vara nöjd". BS, när det väl kommer till kritan får man göra halva jobbet själv åt säg försäkringsbolaget, man får kriga sig blodig för att få rätt i garanti ärenden. Ja kort o gott, skippa den avgiften i försäljningen och lägg allt ansvar på köparen så blir det både billigare, bättre och går fortare än att beblanda sig med företag och myndigheter!
    Men det är ju bara min åsikt

  10. #10
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Järna
    Inlägg
    28
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Ja, det är inte mycket som pajat på nyare Harleys vad jag har hört.... då har det varit självförvållade "fulmek" som orsakat diverse fel. Bara o åk!
    Min hoj har inte varit helt problem fri. Vid 500 mil gick bälten av, reserven på bensinkranen fungerar inte, packboxen i gafflen läcker, kromet på bakfälgen lossnar.

  11. #11
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Hej, Gustav heter jag och detta är mitt första inlägg på det här forat.
    Jag har köpt ny bil från England (2010). Det var inga som helst problem. Det är samma regler som gäller för import av mc. Jag kommer att köpa en Harley om ett år då jag sparat ihop till en Forty-Eight. Kruxet är att hitta någon handlare som är van vid export. När jag köpte bilen så köpte jag den via en speciell export/diplomat- handlare. Men det gick smärtfritt och det var dessutom otroligt lönsamt. Jag kan bara rekommendera att köpa i det land (EU) där det är billigast. Om någon vill ha mer info och råd så finns jag i krokarna här på forat framöver. Håller på att hitta en vettig handlare i London. Har mejlat till Warr's i London i dag, får se vad de säger.
    Ha det!

  12. #12

  13. #13
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Så nu har jag snackat med Warr's:

    New 2012 XL1200X in Vivid Black will cost you £6999 (ex VAT).

    Within this price you will receive a complementary COC and a continental headlamp.

    In regards to the temporary number plate:

    I am afraid that we would not be able to get the temporary number plate for the bike.

    Our export customers always get their number plates in their countries. Once the bike is fully paid we will provide you with an Invoice and the COC.

    This should be enough for you to register the bike abroad and pay the VAT.

    Once you have done that you should be able to obtain a registration plate for your motorcycle.

  14. #14
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    99-land
    Inlägg
    218
    Tackad: 0
    Nice!!!
    Hur tar du hem den? hämtar själv eller skeppar du den via nån agent?

  15. #15
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Citat Ursprungligen postat av Foffo Visa inlägg
    Det låter ju billigt. Men hur är det med garantier, kan man åka till en H-Dhandlare i Sverige och få repererat?
    Harley Davidson garantin gäller i hela världen.

  16. #16
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Citat Ursprungligen postat av 53/74 Visa inlägg
    Nice!!!
    Hur tar du hem den? hämtar själv eller skeppar du den via nån agent?
    Jag ska köra de 200 milen själv hade jag tänkt. Det blir 15 tanka stopp på vägen så det lär ju ta ett bra tag att komma hem. Hoppas att det blir en varm vår. För det finns ju inga väskor på den. Jag får packa smart.
    Senast redigerat av Gustav2K den 2012-02-06 klockan 18:09.

  17. #17
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    har jag varit i kontakt med HD i england och om man väljer att löpa H-D HELT UTAN garantier så kan de göra ännu bättre pris=skulle nåpot paja så har man sparat in en buffert.
    Har varit i kontakt med Warr's och så här sa dem ang. garantin:
    "Hi Gustav,

    Thanks for your call.

    Warranty covers you Worldwide.

    I am afraid that the Warranty comes with the bike automatically in the UK.

    There is no option to order the bike without one.

    Some markets (like the US) have several options available when you buy a motorcycle. You can pick whether you want the alarm, immobiliser, ABS (on bigger bikes) etc.

    In the UK bikes come in one spec and only the colour is an option.

    Kind regards,

    Nick Sikorski
    Sales Executive
    "

    Kan tänka mig att det blivit ändringar, kanske någon lag tvingar dem nu.
    Senast redigerat av Gustav2K den 2012-02-06 klockan 18:20.

  18. #18
    Är du säker på detta med adressen, har kollat runt en del men kan inte hitta något om detta.

  19. #19
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Citat Ursprungligen postat av Machavelli Visa inlägg
    Är du säker på detta med adressen, har kollat runt en del men kan inte hitta något om detta.
    Är det något jag skrivit som du är osäker på?
    Nu jävlar blir det åka av!

  20. #20
    Vad kostar det att få en hoj hem skickad från england.....

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Buda på en billig Sportstermotor 2007, England/Spanien!
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 11:10

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •