Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Att ta med egen hoj till USA, tips och tankar.

  1. #1

    Lightbulb Att ta med egen hoj till USA, tips och tankar.

    Hej,
    I somras var jag över för en åtta veckor lång tur. Kust till kust. New York (NY) till Los Angeles (LA).
    Min dotter Marie, som inte har lika lätt att ta ledigt som jag skulle vara med i fyra veckor på västkusten.
    Hyra hoj var inget alternativ för mig. Jag skulle göra resan med egen hoj. Det var bara så!
    Marie som då hade en Honda Shadow var inte intresserad av att frakta över den.
    Eftersom hon var på gång att köpa en H-D Deluxe så tänkte vi köpa en där och efter turen frakta hem den tillsammans med min. Hon skulle ansluta i LA.

    Planeringen av frakt var omständlig och det finns flera alternativ. Hemmahamn för min del är Göteborg.
    (ATA-carnet, ett internationellt tullpass som används när varor ska exporteras tillfälligt till länder utanför EU behövs inte.)

    Flyg eller båt?

    Flyg föll bort tidigt på grund av kostnaden. Cirka 4000$. Alla kostnader anges för enkel väg. Att man dessutom måste ta sig till Tyskland eller England först var negativt.

    Båt, två alternativ. Container eller Ro-ro.

    Container cirka 850$.
    Fördelar, Billigast.Möjlighet att skicka packning med hojen.
    Nackdelar. Hojen måste packas i "rack". Osäkert leveransdatum.

    Ro-ro. Cirka 1600$ .
    Fördelar. Bara att lämna hojen i hamnen. Ganska säkert ankomst och lossningsdatum.
    Nackdelar. Högre kostnad, INGEN packning med hojen. Ingenting som inte är fast monterat får finnas. Max halv tank bensin.

    Då jag hört skräckscenarier om hojar som gått i container och blivit stående veckovis därför att tullen varit intresserade av "andra saker" i samma container valde jag ro-ro.

    Hem skulle hojen skickas från LA i container då all packning kunde skeppas med och jag hittade en bra speditör (Nordtrafik i Göteborg) som via kontakter LA hjälpte till med alla praktiska saker. Bara att lämna hojen med packningen på i LA och sedan flyga hem och vänta.

    Hur blev det?
    Alla transporter fungerade över förväntan. Inga som helst problem, så när som att båten kom in till NY en sen torsdagseftermiddag. Tullen kollar alla privatfordon på torsdagar(!) så hojen blev stående några dagar extra. Jag hade planerat att flyga in på söndagen och hämta ut hojen på måndagen, men fick vänta till torsdag lunch. Lämnade hojen i Göteborgs hamn den 4 maj och den var i NY den 19 Maj.
    Kostnad, ca 10 000 SEK inklusive en del avgifter.

    Flyg, GOT - NY, LA - GOT gick på 6500SEK.

    Frakt hem ca 8000 SEK inklusive en del avgifter.
    Hemtransporten tog nio veckor. Bland annat på grund av ett par veckors stormförsening... Planerad tid var sex veckor.

    Det svåraste biten var att hitta en rimlig försäkring. Endast några få bolag försäkrar "utländska" hojar. Ett tyskt bolag var dyrast och föll bort först. Av de amerikanska bolagen var det väldigt svårt att få en rimlig jämförelse. Alla har så många "options" att det är omöjligt att se vad som är rimligt. De flesta som vill teckna försäkring blir nog förvirrade och väljer den dyraste för att vara säkra på att inte missa något (kan vara lite av affärsidén).

    Jag valde Motorcycle Express och en policy som kostade 400$ för två månader. Samt en "Roadside Assistance" för 35$ från samma bolag.
    Observera att jag "bara" körde i USA, ej Canada.
    Beroende på vad man har för hemförsäkring och dess villkor bör man kolla vad som gäller. Min gällde bara i 45 dagar och jag fick betala 1800 SEK i tillägg då jag var borta i 60 dagar.

    Svenskt körkort är OK.

    Grönt kort behövs inte.

    Telefon ordnades via HolidyPhone.se

    Att köpa en Deluxe i USA var otänkbart då det är en av de populäraste modellerna så inga handlare hade några begagnade inne. Så vi hyrde en åt Marie i fyra veckor.
    Priserna för en månad låg i allmänhet på 4-5000$, även här är diverse försäkringsalternativ förvirrande...
    Vi fastnade för Ventura Harley i Oxnard som var otroligt vänliga och tillmötesgående. Vi fick efter mycket köpslående ner priset till 2800$!

    Att köra hoj i USA är mycket lätt och man bör inte vara rädd för att göra det på egen hand. Grundkunskaper i engelska räcker bra och jag kan inte påminna mig att jag mötte mer än en eller två personer som inte var trevliga och hjälpsamma. Utanför storstäderna låste jag inte ens hojen. På nätterna slog jag på larmet, det räckte. Skivbromslåset användes överhud taget inte på hela resan.

    Att köra utan GPS är för mig otänkbart. I USA eller här hemma. Videokameran är alltid med, liksom iPhonen med alla mina låtar att lyssna på under långa transporter. Dess kamera med geotaggning är också underbar. Ytterligare en kamera som kan skötas med en hand under färd för snabba bilder är bra (tänk på att kolla kamerans tid och datuminställning). Min iPad var ovärderlig för att tanka ner bilder vid dagens slut och för att kunna blogga, lyssna på Göteborgs lokalradio på nätterna, hitta sevärdheter med mera, med mera.

    Det här är den korta versionen,,,
    Ni får fråga om det är något speciellt ni undrar över

    Slutligen,
    Om ni funderar på att göra en sådan här resa.
    Sluta fundera!
    Bara ÅK!!!

  2. #2
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av hddeluxe Visa inlägg
    Hej,
    I somras var jag över för en åtta veckor lång tur. Kust till kust. New York (NY) till Los Angeles (LA).
    Min dotter Marie, som inte har lika lätt att ta ledigt som jag skulle vara med i fyra veckor på västkusten.
    Hyra hoj var inget alternativ för mig. Jag skulle göra resan med egen hoj. Det var bara så!
    Marie som då hade en Honda Shadow var inte intresserad av att frakta över den.
    Eftersom hon var på gång att köpa en H-D Deluxe så tänkte vi köpa en där och efter turen frakta hem den tillsammans med min. Hon skulle ansluta i LA.

    Planeringen av frakt var omständlig och det finns flera alternativ. Hemmahamn för min del är Göteborg.
    (ATA-carnet, ett internationellt tullpass som används när varor ska exporteras tillfälligt till länder utanför EU behövs inte.)

    Flyg eller båt?

    Flyg föll bort tidigt på grund av kostnaden. Cirka 4000$. Alla kostnader anges för enkel väg. Att man dessutom måste ta sig till Tyskland eller England först var negativt.

    Båt, två alternativ. Container eller Ro-ro.

    Container cirka 850$.
    Fördelar, Billigast.Möjlighet att skicka packning med hojen.
    Nackdelar. Hojen måste packas i "rack". Osäkert leveransdatum.

    Ro-ro. Cirka 1600$ .
    Fördelar. Bara att lämna hojen i hamnen. Ganska säkert ankomst och lossningsdatum.
    Nackdelar. Högre kostnad, INGEN packning med hojen. Ingenting som inte är fast monterat får finnas. Max halv tank bensin.

    Då jag hört skräckscenarier om hojar som gått i container och blivit stående veckovis därför att tullen varit intresserade av "andra saker" i samma container valde jag ro-ro.

    Hem skulle hojen skickas från LA i container då all packning kunde skeppas med och jag hittade en bra speditör (Nordtrafik i Göteborg) som via kontakter LA hjälpte till med alla praktiska saker. Bara att lämna hojen med packningen på i LA och sedan flyga hem och vänta.

    Hur blev det?
    Alla transporter fungerade över förväntan. Inga som helst problem, så när som att båten kom in till NY en sen torsdagseftermiddag. Tullen kollar alla privatfordon på torsdagar(!) så hojen blev stående några dagar extra. Jag hade planerat att flyga in på söndagen och hämta ut hojen på måndagen, men fick vänta till torsdag lunch. Lämnade hojen i Göteborgs hamn den 4 maj och den var i NY den 19 Maj.
    Kostnad, ca 10 000 SEK inklusive en del avgifter.

    Flyg, GOT - NY, LA - GOT gick på 6500SEK.

    Frakt hem ca 8000 SEK inklusive en del avgifter.
    Hemtransporten tog nio veckor. Bland annat på grund av ett par veckors stormförsening... Planerad tid var sex veckor.

    Det svåraste biten var att hitta en rimlig försäkring. Endast några få bolag försäkrar "utländska" hojar. Ett tyskt bolag var dyrast och föll bort först. Av de amerikanska bolagen var det väldigt svårt att få en rimlig jämförelse. Alla har så många "options" att det är omöjligt att se vad som är rimligt. De flesta som vill teckna försäkring blir nog förvirrade och väljer den dyraste för att vara säkra på att inte missa något (kan vara lite av affärsidén).

    Jag valde Motorcycle Express och en policy som kostade 400$ för två månader. Samt en "Roadside Assistance" för 35$ från samma bolag.
    Observera att jag "bara" körde i USA, ej Canada.
    Beroende på vad man har för hemförsäkring och dess villkor bör man kolla vad som gäller. Min gällde bara i 45 dagar och jag fick betala 1800 SEK i tillägg då jag var borta i 60 dagar.

    Svenskt körkort är OK.

    Grönt kort behövs inte.

    Telefon ordnades via HolidyPhone.se

    Att köpa en Deluxe i USA var otänkbart då det är en av de populäraste modellerna så inga handlare hade några begagnade inne. Så vi hyrde en åt Marie i fyra veckor.
    Priserna för en månad låg i allmänhet på 4-5000$, även här är diverse försäkringsalternativ förvirrande...
    Vi fastnade för Ventura Harley i Oxnard som var otroligt vänliga och tillmötesgående. Vi fick efter mycket köpslående ner priset till 2800$!

    Att köra hoj i USA är mycket lätt och man bör inte vara rädd för att göra det på egen hand. Grundkunskaper i engelska räcker bra och jag kan inte påminna mig att jag mötte mer än en eller två personer som inte var trevliga och hjälpsamma. Utanför storstäderna låste jag inte ens hojen. På nätterna slog jag på larmet, det räckte. Skivbromslåset användes överhud taget inte på hela resan.

    Att köra utan GPS är för mig otänkbart. I USA eller här hemma. Videokameran är alltid med, liksom iPhonen med alla mina låtar att lyssna på under långa transporter. Dess kamera med geotaggning är också underbar. Ytterligare en kamera som kan skötas med en hand under färd för snabba bilder är bra (tänk på att kolla kamerans tid och datuminställning). Min iPad var ovärderlig för att tanka ner bilder vid dagens slut och för att kunna blogga, lyssna på Göteborgs lokalradio på nätterna, hitta sevärdheter med mera, med mera.

    Det här är den korta versionen,,,
    Ni får fråga om det är något speciellt ni undrar över

    Slutligen,
    Om ni funderar på att göra en sådan här resa.
    Sluta fundera!
    Bara ÅK!!!
    2013 ska jag och en kompis över och handla in varsin HD drar från väst till öst, han drömmer om route 66.

    Vi har bägge släkt overthere så det blir dom som äger bågen till det är dags att skeppa hem från Baltimore

    Han är helt eld och lågor över detta men jag kan inte påstå att jag är lika på.

    Mer sugen på att dra din variant i så fall.
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av ViLa Visa inlägg
    2013 ska jag och en kompis över och handla in varsin HD drar från väst till öst, han drömmer om route 66.
    Kul, När vi kollade in hojar att köpa så hittade vi inte något som var värt att ta hem. När Moms och alla avgifter kommer på samt anpassning till svenska förhållanden så är det inte längre så förmånligt. Om det är nyare hojar så blir det svårigheter med garanti också. Om man däremot köper något unik eller något som man tänker bygga om så kanske det är en god idé. Å andra sidan börjar priserna gå ner här hemma också...
    Route 66 (speciellt genom Arizona) är ett måste. Öster om New Mexico är det kanske mer av nostalgiska skäl man försöker hitta en lämplig sträckning av den. Det finns ofta ingen del kvar eller olika varianter. Typ Historic R66 1945 to 1949...

    Citat Ursprungligen postat av ViLa Visa inlägg
    Vi har bägge släkt overthere så det blir dom som äger bågen till det är dags att skeppa hem från Baltimore
    Låter bra, MEN hur ordnar ni försäkringen? Vad jag hörde är att en amerikansk försäkringstagare inte kan låta en utlänning köra på hans försäkring. Inget bolag låter en utlänning försäkra en inhemsk hoj. När vi skulle hyra hade vi frågan uppe då vi har en släkting i Kalifornien.
    Det spelar ingen roll hur försiktig man är om man blir påkörd av en oförsäkrad trafikant. Inte ovanligt att just de sämsta eller mest brottsbenägna förarna kör oförsäkrat...

    Citat Ursprungligen postat av ViLa Visa inlägg
    Han är helt eld och lågor över detta men jag kan inte påstå att jag är lika på.Mer sugen på att dra din variant i så fall.
    Att ha med en svenskregistrerad hoj i USA var en höjdare ALLA däröver kommenterar det och många är förundrade över det "Finns det harleys över där???", "Hur har du kört hit?". En farbror stod länge och läste på mina dekaler om Sweden, kollade in regskylten med svensk flagga och texten Sweden, min överdragsväst med Gothenburg SWEDEN tryckt både fram och bak innan han frågade "Canada?" Han kunde bara inte få in i huvudet hur man kunde få en motorcykel över atlanten.

  4. #4
    ja dom e fan seriösa när de frågar om det går isbjörnar på gatan i sverige...inte så svårt att driva med dom. har bott i greenville, nc.

Liknande ämnen

  1. Tips på Trim-kam till TC 88
    Av Norrland i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2014-06-23, 13:43
  2. Två tankar för custombygget säljes
    Av admin i forum Säljes
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-19, 17:23
  3. HarleyForum.se kommer att flyttas till egen Server.
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-06, 15:56
  4. Läckra tankar & lite annat...
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 17:38
  5. Tankar kring Night rod 07-09
    Av MagnusR i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 22:38

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •