Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 94

Ämne: Min Fatbobs förvandling till en busdyna del 1

  1. #21
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Ryktena säger Stockholm: 99:or för de är inte helt 100....
    det brukar hjälpa när man ska racea

  2. #22
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Ok min vänner idag så kom pärlan på plats.

    Uppdraget att modda motorn gick till MEK1 som har mitt fulla förtroende.

    Angående fjädringen så skulle vi ta det när motorn va klar.

    Tips på fjädring fram resp. bak om man vill gå hela vägen så att säga uppskattar jag

    Jag får helt enkelt känna på fläskisen efter fjädrings modden och utvärdera ett TT som jag i så fall får inhandla på plats over there nästa höst.

    En del godis och en del avskyvärda saker ska på plats med tanke på hur fläskisen ska brukas.

    /FläskMaster
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  3. #23
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Du kanske skulle höja den aningen? Den är ju lite lägre än normalt för en dyna, och en lätt höjning av fjädringen borde ge god effekt i kurvorna. Mittmonterade fotpinnar är definitivt en fördel om man skall få mer aktiv körning, men det funkar rätt bra ändå.
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  4. #24
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av Axman Visa inlägg
    Du kanske skulle höja den aningen? Den är ju lite lägre än normalt för en dyna, och en lätt höjning av fjädringen borde ge god effekt i kurvorna. Mittmonterade fotpinnar är definitivt en fördel om man skall få mer aktiv körning, men det funkar rätt bra ändå.
    Fick info av vår kära admin att det är 12" längd på bakdämparna så jag tänkte 12,5" 412or eller kanske 13" 440 heavy.

    Den lilla höjningen borde räcka,eller?

    Jag har kanske skrapat i en 5-6 med original dämparna och jag laddar på bra i vissa snabba partier.

    Va tror du om den valda höjden 12,5" eller 13" ?

    Och när det gäller mitt monterade pinnar så finns det inte pga min längd, jag tycker orig. framflytten känns som mitt monterade pinnar.
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  5. #25
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Har sett på amerikanska forum att många bytt till 12.5 med gott resultat och jag tror jag läst om en som körde högre än så för han körde mycket aktivt. Dock så får du ta hänsyn till att du får höja fram med då så vitt jag förstår. Du behöver noga kolla med någon som kan eftersom du förändrar egenskaperna hos hojen när det gäller styrning osv.

    Förstår att du hellre har framflyttade så som det är, men det ger en väääldigt stor skillnad i kontroll. Men man kan genom att luta sig nå bra resultat ändå!
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  6. #26
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av Axman Visa inlägg
    Har sett på amerikanska forum att många bytt till 12.5 med gott resultat och jag tror jag läst om en som körde högre än så för han körde mycket aktivt. Dock så får du ta hänsyn till att du får höja fram med då så vitt jag förstår. Du behöver noga kolla med någon som kan eftersom du förändrar egenskaperna hos hojen när det gäller styrning osv.

    Förstår att du hellre har framflyttade så som det är, men det ger en väääldigt stor skillnad i kontroll. Men man kan genom att luta sig nå bra resultat ändå!
    Jo höjer jag lite bak så måste jag pula till det framtill också men det kommer inte bli nån dropin kit eller så utan jag kommer gå hela vägen med framfjädringen.

    Men som sagt den diskussionen tar MEK1 och jag när motorn är klar och vi ska bena ut vad som lirar fjädringsmässigt.

    Såg en lösning på en framdämpare(mot vobbel) som du nämnde när jag var i Lidköping igår och jag tycker att det känns mer som show än go så att säga.

    Tycker framgaffeln är bra och stabil på fläskisen men som sagt mycket vill ha mer
    Senast redigerat av ViLa den 2011-12-18 klockan 11:40.
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  7. #27
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Låter riktigt bra, du får skriva vad du kommer fram till för det är något sådant jag gått och drömt om länge i fjädringsväg. Håller med om att det inte är en särskilt nödvändig grej. Enda gången jag upplevt att den skulle kunnat göra nytta är en kurva här hemma där man ligger i ca 70 km/h och nästan skrapar i. Då blir det en puckel på vägen där jag tror att jag känner hur gaffeln vrider sig mer (eller ja, åt motsatt håll som jag svänger) än styret.
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  8. #28
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    17 december 2011 går till historieböckerna, ViLa!
    Låter som du har fått bra ordning på prioriteringarna, med Mek1 hjälp. Hoppas du återkommer med tankarna kring TT när o om det blir aktuellt, kollar runt lite för info också.

    Lite inside från 99 land - hämtade min florett igår också, som Zorro skulle sagt. Var vill du helst ha Z:at, ViLa?

    Undrar fortfarande om detta med gaffelstab, har de ngn funktion mån tro, snackade ni något om det igår?

  9. #29
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Mitt Z:a vill jag ha på skinkan som är ledig för den andra är brännmärkt med S&S loggan

    Gaffelstag vill jag gärna ha lite mer kött på benen om det va ingen vi gick in på men såg en gaffeldämpare igår på en dyna och blev inte impad undrar hur effektivt det är när det gäller?

    Harley Davidson FatBob,blowing away Harley sportsters since 2012
    Senast redigerat av ViLa den 2011-12-23 klockan 21:06.
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  10. #30
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Tror att det står utom tvivel att de som kör Trackrace i US använder styrdämpare, hittade nr1 av McM 1991, om 883XR storz den har styrdämpare, det är liksom garantie för att det är funktionsbetingat, men det ser ju för d..t ut, men ska kolla admins tips om Öhlins kan ju va ngt.

  11. #31
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    Tror att det står utom tvivel att de som kör Trackrace i US använder styrdämpare, hittade nr1 av McM 1991, om 883XR storz den har styrdämpare, det är liksom garantie för att det är funktionsbetingat, men det ser ju för d..t ut, men ska kolla admins tips om Öhlins kan ju va ngt.
    Kan hålla med dig dig när det gäller Trackrace men ärligt talat hur ofta är du ute på bana med din Harley.........

    Shit glömde av mig totalt att du kör en sån halv harley så du kanske rastar din på banan mer än jag gör.

    en annan måste ja baxa runt 100kg+ hoj i chikanerna och snäva snabba partier.
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  12. #32
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Det är ju så att om man kommer för fort in i en kurva så måste man kunna luta lite extra.
    Finns inte den möjligheten e man till råttorna.
    Jag drog upp ljuddämparen för just den saken skull.
    Inget ska skrapa i vid normal körning.
    Att höja hojen bak är helt fel eftersom man sabbar försprånget då, även om man skulle höja den fram med.
    Tyvärr admin så måste jag rätta dig; progressiva fjädrar är inte stötigare!
    De börjar mjukt och styvnar upp progressivt så stötarna tas om hand på ett mer kontrollerat vis.
    Alla fjädrar borde vara progressiva.

  13. #33
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Shit glömde av mig totalt att du kör en sån helt otroligt ball harley så du rastar din bannan mer än jag gör
    Helt rätt riktig magnet! har inte gjort det med en HD förr men man måste ju medverka i evolutionen annars förstår jag inte varför man döpt rovan till Evo.

    Jag drog upp ljuddämparen för just den saken skull.
    Inget ska skrapa i vid normal körning
    Polaren Bear har en Night Train å han kör verkligen tufft, har svetsat sin trans ett par gånger, tar tydligen i före pinnar o rör

  14. #34
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Det är ju så att om man kommer för fort in i en kurva så måste man kunna luta lite extra.
    Finns inte den möjligheten e man till råttorna.
    Jag drog upp ljuddämparen för just den saken skull.
    Inget ska skrapa i vid normal körning.
    Att höja hojen bak är helt fel eftersom man sabbar försprånget då, även om man skulle höja den fram med.
    Tyvärr admin så måste jag rätta dig; progressiva fjädrar är inte stötigare!
    De börjar mjukt och styvnar upp progressivt så stötarna tas om hand på ett mer kontrollerat vis.
    Alla fjädrar borde vara progressiva.
    Så du tycker jag borde behålla org. höjden som är 12" bak på FB och rensa upp det som kan skrapa.

    412 eller 440 bak?

    Fram har jag fått 3 olika förslag men vill behålla org.höjden där med om jag kör org. bak.

    Har du nån rekommendation?

    Jag går gärna hela vägen om du förstår vad jag menar.

    Jag skapar en del under min normala körning, men konstigt nog bara en gång på höger och 4 gånger med vä-fotpinne.
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  15. #35
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    Helt rätt riktig Herlett ! har inte gjort det med en Herlette förr men man måste ju medverka i evolutionen annars förstår jag inte varför man döpt rovan till Evo.
    håller med dig om namnet på rovan men evolutionen går framåt som TwinCam och Revolution.

    Evon är bra inget att snacka om men dom andra 2 är bättre kanske lite känsligare men bättre.
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  16. #36
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    http://www.ohlins.com/Products/Owner...M_07241-02.pdf

    Kolla här finns mycket bra kunskap om dämpare (bak) men inget direkt om styrdämpare, kollar vidare.

  17. #37
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    tjena Vila.
    Jag hade kört med originalhöjden.
    Fotpinnar är inte sååå farligt, de viker ju sig.
    Det som är farligt är om det är fasta delar så det blir typ tvärstopp.
    Kollade på PS sida nu och 970 verkade bäst, men av de 2 du sa så är ju 440 mer avancerad.
    Men ingen av dem är ett dåligt val.

  18. #38
    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    http://www.ohlins.com/Products/Owner...M_07241-02.pdf

    Kolla här finns mycket bra kunskap om dämpare (bak) men inget direkt om styrdämpare, kollar vidare.
    Kolla styrdämpare här. Läckra grejer till XL dessutom! Lite mer raceprylar.

    http://www.storzperf.com/


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  19. #39
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    http://www.ohlins.com/Products/Owner...M_07241-02.pdf

    Kolla här finns mycket bra kunskap om dämpare (bak) men inget direkt om styrdämpare, kollar vidare.
    Fina grejer det
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  20. #40
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    tjena Vila.
    Jag hade kört med originalhöjden.
    Fotpinnar är inte sååå farligt, de viker ju sig.
    Det som är farligt är om det är fasta delar så det blir typ tvärstopp.
    Kollade på PS sida nu och 970 verkade bäst, men av de 2 du sa så är ju 440 mer avancerad.
    Men ingen av dem är ett dåligt val.
    Tjohoo Lasse!
    Ok då blir det så, så slipper jag fukka upp vinklarna och grundgeometrin på min fläskis.
    Nej fotpinnar är inte farligt som du säger mer än att jag håller på att skita ner mig varje gång vänster klack tar i.(jo jag är lättskrämd)
    Tack för tipset om PS ska nog skumma lite där med.
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Harley Dyna-förvandling från ful ankunge till SoA style.....
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-05-16, 19:46
  2. Min förvandling
    Av Danne i forum Medlemsbyggen!
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2014-01-27, 20:29
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-14, 21:35
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 17:16

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •