Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Reservdelar/Tillbehör - Bra och dåligt

  1. #1
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Reservdelar/Tillbehör - Bra och dåligt

    Hej Forum
    Det skrivs en del om att INTE köpa delar hos vissa butiker medans andra butiker bara säljer bra prylar.
    Hur bra stämmer det egentligen?

    Eller är det så att alla butiker har både bra och dåliga märken?
    Och i så fall, vilka är dessa mytomspunna märken i så fall?
    Vad ska man passa sig för? Och varför? Är det bara utseendet? Eller är delen tillverkad av "gummistål"?

    Ta Bikeline som exempel. Många spyr galla över dem.
    Säljer de verkligen bara skitprylar?
    Är de hojbranchens Biltema? Dock säljer Biltema inte bara skit... De har verkligen "blandat" om än mest "budget".

    Eller W&W. Säljer de enbart prylar av högsta kvalitet?

    Eller Zodiac, eller Custom Chrome med flera...

    Kolla in detta exempel.
    Jag är på span efter en ny fotkoppling.
    Både Bikeline och W&W har en sådan, men de ser "lite olika" ut fast priset är ganska detsamma, typ...
    Hur vet jag vilken som är gjort av "Kinastål" och vilken som är okey.
    Eller är båda två tillverkade i österlandet??

    Kolla själva nedan:
    http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjec...?page=%2150775

    http://bikeline.ca-eline.com/servlet...&$22301=11-030


    Vad har ni på forumet för erfarenheter om reservdelar/tillbehör?
    Något som ni kanske vill dela med er?

  2. #2
    Bra tråd men väldigt komplicerad

    Man får vad man betalar för funkar rätt bra i allmänhet. Om ett par kromade risers kostar 199,-med bultar ska man kanske undvika dessa, kommer med största sannolikhet rosta och flaga. Sen behöver man ju inte köpa dom som kostar 5000,-

    Mycket är ju en gång skapat i tex. USA medans monteringen och produktion numera ligger i öst, detta behöver inte alls vara dåligt.

    Men! Inga regler utan undantag...på båda hållen.

    Kompisen köpte dyra, fina, svarta bromsskivor från Roland Sands (PM). Fruktansvärt dålig utbehandlig! Han fick själv pulverlacka om dessa.
    Jag köpte själv en gång ett Kodlin kopiastyre, made in China, 800,-.Originalen från Kodlin som kostade 390€ fick återkallas för svetsarna släppte.

    Sen kan man såklart ha otur eller tur med allt. En Rolex kan paja efter en veckan, men kinaklockan överlevde en Tsunami.

    Fördelen (tycker jag) med just W&W är de skyltar med tillverkaren och var det är tillverkat, sen kan man själv ta sitt beslut. Detta kan jag sakna hos andra.

    I vilket fall är ett forum som detta är väldigt bra, där vi "vanliga" användare av olika produkter kan hjälpa varandra att dela erfarenheter.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #3
    Om ngt är skitbilligt och luktar som JULA , se upp

    O
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2011-12-14 klockan 18:24.

  4. #4
    Är nog svårt att göra nån´ generell jämförelse men mellan "tummen och pekfingret" så är det nog som så att man får vad man betalar för ....
    Själv har jag kopplingsvire från Custom Chrome och denna har fungerat utmärkt i sex år nu ... annars så köper jag mest HD orginaldelar - har alltid funkat bra.
    Provade ett diodbaklyse från Kyriakyn en gång, var rena skräpet - tog in vatten som ett såll och kortslöt ... köpte HD orginal diodlyse - funkar kanon trots Europaresa i mycket hällregn och Autobankörning ....
    Finns ju en uppsjö firmor och såklart så varierar kvaliten´ ... så finns ju rena ingenjörsfirmorna ochså - Tolle t.ex och ISR, har bara hört bra omdömen om dessa men ännu inte provat själv men choppertankarna ligger på lut med rejäl förlängning så vi får väl se ...
    Gott Nytt År !

  5. #5
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Att köpa HD orginaldelar känns förnärvarande inte aktuellt eftersom HD strypt internet försäljningen. Det tar emot att gynna HD Europe som iofs är offer för HD's prispolitik. Det finns piratdelar med hög kvalitet och för min del satsar jag numer på dessa.

  6. #6
    Vilken tur att HD samtidigt sänkt priserna rejält på delar och tillbehör....

  7. #7
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av jess Visa inlägg
    Vilken tur att HD samtidigt sänkt priserna rejält på delar och tillbehör....
    Det har jag missat och vad menas med rejält - -40% eller? 40% besparing var ju vad det minst blev om man köpte direkt från en handlare i US.

  8. #8
    Ett stänk av ironi från vår vän Jess...?

  9. #9
    Dom sänkte ju 30% i våras och ytterligare sänkningar har ju skett sen dess..

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av jess Visa inlägg
    Dom sänkte ju 30% i våras och ytterligare sänkningar har ju skett sen dess..
    Intressant. Kanske Probike eller MC-Konsult kan bekräfta detta?


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  11. #11
    V.I.B - BOTM Jan 2012 epperns avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    strømstad-oslo
    Inlägg
    44
    Tackad: 0

    sänkte???? ha ha
    NO BAR 2 FAR

  12. #12
    ... enl. tidningen BigTwin ( tidigare i år ) så sänkte HD priserna med 25 % tidigare i år och nu senast när HD stoppat privatimporten ( vilket f.ö. överklagats av HD försäljare i USA och som fått rätt av domare i USA ) så har HD sänkt priserna igen med cirka 20 % så om jag räknar rätt så måste det ju bli en prissänkning på 45 % i år ... och enl. tidningarna ( BigTwin och MCM ) så gör HD detta för att skydda sina lokala handlare ....
    Kanske borde de lokala handlarna gå ut med detta i annonser !! ?? ... eller vill de inte sälja .... ??!!??
    Varför hör man inget från HD om detta ??? är det något lurt i faggorna ??? typ - bara om man själv påtalar det så får man rabatten ??
    Varför annonserar inte HD om detta stort i lokalpressen i Sverige ???

  13. #13
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    9
    Tackad: 0

    Jag brukar generellt beställa saker från Custom Chrome, Zodiac mm. Har aldrig haft problem med deras grejer. Orginalprylar från HD har aldrig varit aktuellt för mig pga höga priser.
    Att HD skulle ha sänkt priserna verkar konstigt. I europa så är alla interna priser i euro eftersom den är stabilare än dollarn.

  14. #14
    V.I.B Bikermans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Stockholm/nomad
    Inlägg
    34
    Tackad: 0

    H-D original vs eftermarknadsdelar

    Jag har köpt både H-D original och eftermarknadsdelar. Min uppfattning är att det inte är nån skillnad alls. Jag jobbar själv med reservdelar till motorcyklar och när det gäller japanska motorcyklar så passar alltid originaldelen perfekt. Dom originaldelar som jag har köpt har inte passat speciellt bra, som tur är behöver jag nog inte köpa nå mer delar förutom slitdelar.

  15. #15
    Ja jag har då inte märkt någon sänkning . Ex : tankdekaler , original HD 2 st 860 :- , Beställde då jag trodde Katalog priset 430:- va för två , Jag menar vem beställer 1 st tankdekal ? . Kände draget då jag öppnade paketet och endast 1st låg där . BLÅST . Jo tjena ...

  16. #16
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av Tundra Trotter Visa inlägg
    Ja jag har då inte märkt någon sänkning . Ex : tankdekaler , original HD 2 st 860 :- , Beställde då jag trodde Katalog priset 430:- va för två , Jag menar vem beställer 1 st tankdekal ? . Kände draget då jag öppnade paketet och endast 1st låg där . BLÅST . Jo tjena ...
    Det hade fått mig att gå i taket...........
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  17. #17
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Tundra Trotter Visa inlägg
    Ja jag har då inte märkt någon sänkning . Ex : tankdekaler , original HD 2 st 860 :- , Beställde då jag trodde Katalog priset 430:- va för två , Jag menar vem beställer 1 st tankdekal ? . Kände draget då jag öppnade paketet och endast 1st låg där . BLÅST . Jo tjena ...
    Har du kollat vilket pris som gäller i USA? Googlade på på partno för en tankdekal till min och hittade priser mellan 54-74$ per st, inte helt gratis i US heller.

  18. #18

  19. #19
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    Att köpa HD orginaldelar känns förnärvarande inte aktuellt eftersom HD strypt internet försäljningen. Det tar emot att gynna HD Europe som iofs är offer för HD's prispolitik. Det finns piratdelar med hög kvalitet och för min del satsar jag numer på dessa.
    Känns så här också,varför supporta ett företag med denna politiken.Förstår ju att det är för att skydda sina dealers i europa
    men tycker ändå att det är dålig stil.De kanske behöver rensa upp i egna led för att få ned sina omkostnader i europa ?

    Sen om HD sänkt sina reservdelspriser så mkt som skrivs i denna tråden borde man väl annonserat detta,att det är tyst
    tolkar man ju som att det är en hund begraven nånstans.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Tundra Trotter Visa inlägg
    Ja jag har då inte märkt någon sänkning . Ex : tankdekaler , original HD 2 st 860 :- , Beställde då jag trodde Katalog priset 430:- va för två , Jag menar vem beställer 1 st tankdekal ? . Kände draget då jag öppnade paketet och endast 1st låg där . BLÅST . Jo tjena ...
    Dom äldre hojjarna har ju delad tank så om man tex vurpar eller repar en sida behövs det bara en dekal vid omlackering.
    Till admin så är det där tankemblem inte dekaler och även då vid en ev vurpa kan man klara sig med ett emblem.
    Så helt klart finns det tillfällen då det räcker med ett emblem/dekal.
    För övrigt är det nu några dealers i usa som följt domstolsbeslutet ang att h-d ej kan förbjuda sina dealers att exportera och säljer till alla oavsett land

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Går dåligt
    Av Vinkeljärn i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 09:15
  2. Artikel: H-D tillbehör 2012
    Av admin i forum Artiklar från ForumBladet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-17, 15:20
  3. ultima motor 100" med dåligt vridmoment. Kamaxelbyte?
    Av bluesbiker i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 16:11
  4. Hej dåligt av mig att inte presentera mig.....
    Av oggy69 i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 07:26

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •