Sidan 4 av 8 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 144

Ämne: ”Förgasare suger! - Allt du behöver veta om förgasare”

  1. #61
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Kalle Leistus Söderback Visa inlägg
    Tja! Jag har en 72 shovel med keihin gasare som har fått problem inför våren. Först (efter puts) gick den hundra meter och sen tålde den inte gas, efter en puts och genomgång till, involverat bränslekran, filter och byte av bränsle så var det samma problem, bytte till större munstycke (från 180 till 190) och nu gick den flera km innan den började jävlas, mao, den går bra kall men börjar jävlas varm, startar också bra kall, får högre tomgång när den blir varmare med, tänkte om det har att göra med tjuvluft, försökte blåsa tryckluft runt insug men inget påverkade gång... Finns det några ideer skulle jag gärna höra dom!
    Tjena Kalle!

    Du säger att den startar lätt och går bra när den är kall. Det tyder på att du har en läckande flottörnål/nålventil. Jag skulle satsa på en ny dito... särskilt om du vet med dig att du inte har bytt den på länge. Om du fortsätter att ha vandrande tomgång efter detta så kan du ha tjuvluft-läcka också. Kolla med att spraya startgas mellan topp och förgasare. Varvet ska inte ändras!
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  2. #62
    Citat Ursprungligen postat av braigasen.com Visa inlägg
    Tjena Nicke R!

    Jag får börja med att be om ursäkt även till dig för mitt sena svar...

    Jo, som du säkert redan har kommit fram till själv passar inte CV44 på ett std-insug. Antingen får du skaffa ett CV44 ScreaminEagle-insug eller köra med ett S&S-insug och ett Mikuni insugsgummi (för HSR45).
    Tack för ditt sena svar...blev en HSR 42 ist för CV44 så allt är fixat
    Deluxe FLSTN

  3. #63
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Om man skulle satsa på en CV 44, vilket insug är att föredra - SE eller S&S?

  4. #64
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    Om man skulle satsa på en CV 44, vilket insug är att föredra - SE eller S&S?
    Det går på ett tut! Fast har du en twin cam så vill du säkert behålla map-sensorn och då väljer du SE för det finns färdigt uttag för en sådan mojäng på det insuget.
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  5. #65
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av braigasen.com Visa inlägg
    Det går på ett tut! Fast har du en twin cam så vill du säkert behålla map-sensorn och då väljer du SE för det finns färdigt uttag för en sådan mojäng på det insuget.
    OK, tack för svar. Då är det SE som gäller för mig.

  6. #66
    Finns det adaptrar för att sätta s&s luftburkar på en CV förgasare?
    Jag var helt inne på att köpa en s&s men efter att ha läst tråden så har jag ändrat mig och kommer gå på CV alternativet istället.

    Jag kör en strutshovel med raka rör och har nu även lärt mig att raka rör inte var optimalt, hur illa är det? Motorn är helt original och jag har inga funderingar på att trimma, det är ljudet jag är ute efter.

  7. #67
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    Finns det adaptrar för att sätta s&s luftburkar på en CV förgasare?
    Jag var helt inne på att köpa en s&s men efter att ha läst tråden så har jag ändrat mig och kommer gå på CV alternativet istället.

    Jag kör en strutshovel med raka rör och har nu även lärt mig att raka rör inte var optimalt, hur illa är det? Motorn är helt original och jag har inga funderingar på att trimma, det är ljudet jag är ute efter.
    Tjena Enok!

    Du kommer inte att ångra dig om du köper en CV40. Se upp bara så att du inte satsar på en CV40 med uppborrad trottel. Du skriver att du har en strutshovel med raka pipor. Och ja, det är riktigt... raka rör inte är optimalt. Men du gillar ju ljudet och så länge du är beredd att leva med att du får en svacka i registret... so go for it.

    Om du kan använda S&S luftburk på CV-förgasare? Ja, om du har en Super E/G burk! Jag säljer en sådan adapter som gör detta möjligt
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  8. #68
    Hejsan. Jag har en strutshovel på 1520 med en keihin förgasare av den tidigare modellen. Munstyckena är 65 165.

    Dock så nyser den på låga varv / Tomgång. Och när man går från lågt varv till fullgas. Det är också svårt att få ner tomgången på den.

    Kan det vara fel lågfarts munstycke?

    Tacksam för svar och hjälp...

  9. #69
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Hej Fej! Låt mig börja med att fråga... Har den alltid uppfört sig så? Isf kan det handla om felaktig bestyckning... Men om problemet med nysande förgasare har uppstått efter hand, ja då är det nog mer fråga om tjuvluft. Spraya startgas runt insuget (mellan förgasare och topp) och lyssna om varvet ändras. En luftläcka bidrar ofta till de symtom som du beskriver.
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  10. #70
    Jag har bytt i ringarna vid toppen och kollat med startgas den tar ingen tjuvluft. Borde jag inte gå ner i munstycke om den nyser i förgasaren tyder inte de på för mkt soppa???

  11. #71
    Tjena,

    Har också en fundering.
    Kör twin cam 1450, Ness big sucker och något som kanske liknar V&H big shots.
    I min cv40 förgasare sitter 48 på lågfart och 170 på högfart.
    Hur tänkte man här? 48 köper jag men 170? Original sitter väl 185 på högfart? Varför gå ner till 170?

    Tack på förhand.

  12. #72
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Hej Fej! Du svarade inte på min första fråga!

    Citat Ursprungligen postat av FeJ Visa inlägg
    Jag har bytt i ringarna vid toppen och kollat med startgas den tar ingen tjuvluft. Borde jag inte gå ner i munstycke om den nyser i förgasaren tyder inte de på för mkt soppa???
    Bra att du testade med startgas och att den inte tar tjuvluft här. Om förgasaren nyser är det snarare ett tecken på för mager blandning! Om du svarat på första frågan hade jag kunnat bekräfta om du ska gå upp i lågfart... Men det kan ju också vara så att du fått skräp i lågfartskretsen och då räcker det ju att blåsa rent
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  13. #73
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Tjena Dude! Jag måste nog svara med samma fråga... Varför gå ner till 170? Du borde ju ha 185 minst! Kan det vara så att någon installerat ett Dyrojet-kit? Isf har de en annan munstycksmärkning. Hur uppför sig hojen på fullgas?
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  14. #74
    Jag har testat med startgas. Men bytte ringarna när jag hade väck förgasaren. Har rengjort förgasaren och bytt alla packningar. Kan tilläggas att den vill inte alls gå på tomgång.
    Senast redigerat av FeJ den 2013-06-03 klockan 20:44.

  15. #75
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2013
    Ort
    Dogtown
    Inlägg
    10
    Tackad: 0
    Har en twin cam-00 med original förgasare och ett lustigt problem.
    Går perfekt startar bra och bra tomgång mm.
    Men när jag stannar, fäller ner stödet och ställer den på det så nyser den till och dör.
    Stannar jag utan att luta ner den funkar det perfekt.
    Kan det vara flottörnivån som är lite tokig och när man lutar cykeln så får den ingen soppa eller vad tusan kan det vara?
    Några tips om hur man kontrollerar och justerar nivån.

  16. #76
    Hur den beter sig på fullgas?
    Har inte funderat så noga på det, möjligen att jag tycker hojen känns rätt slö....ska ut o fullgasa lite i dagarna så får vi se

    Just nu är det ett "tuning kit" installerat.
    Jag har precis gått igenom delarna som "blev över" och där finns fyra munstycken i guld, 150, 160, 180 och 190.
    Det ligger också med ett par bruna munstycken ett 45 och ett 190 med munstyckehållare för högfart. Dynojetnålar som satt i innan tuning kitet kanske?

    Jag kanske skulle provmontera guldfärgat 190?

    Dynojetkit, bra eller dåligt?

  17. #77
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Tjena fuggen! (trevligt alias förresten!) Jo, du skriver
    Citat Ursprungligen postat av fuggen Visa inlägg
    Har en twin cam-00 med original förgasare och ett lustigt problem.
    Går perfekt startar bra och bra tomgång mm.
    Men när jag stannar, fäller ner stödet och ställer den på det så nyser den till och dör.
    Stannar jag utan att luta ner den funkar det perfekt.
    Kan det vara flottörnivån som är lite tokig och när man lutar cykeln så får den ingen soppa eller vad tusan kan det vara?
    Några tips om hur man kontrollerar och justerar nivån.
    Ja, någon annan orsak till att den nyser och dör ser jag inte än felaktig flottörnivå. Den ska ligga på 11 mm har jag för mig... men jag brukar sällan mäta. Jag brukar hålla förgasaren så att nålen precis stänger (utan att nålens fjäderbelastade "pigg" sjunker ihop). Om flottörerna då ligger helt parallellt med förgasarytan (mot vilken flottörhuspackningen tätar) är flottörnivån rätt. Vänder man förgasaren helt uppochner kommer du att se hur flottören sjunker ner ytterligare en bit. I detta läge ska mina INTE mäta flottörnivån! Om man har gjort så med din fugge kan detta vara orsaken till att hojen dör på sidostödet. Kolla och justera vid behov. Hör gärna av dig sedan och berätta om det hjälpte
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  18. #78
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av The Dude Visa inlägg
    Hur den beter sig på fullgas?
    Har inte funderat så noga på det, möjligen att jag tycker hojen känns rätt slö....ska ut o fullgasa lite i dagarna så får vi se
    Du kan rätt lätt kolla om huvudmunstycket är för litet genom att köra på WOT (fullgas) och sedan slå av 10-15% på gasen. Om hojen då tycks få kraft behöver du ett större huvudmunstycke.

    Citat Ursprungligen postat av The Dude Visa inlägg
    Just nu är det ett "tuning kit" installerat. Jag kanske skulle provmontera guldfärgat 190?
    Ja, det tycker jag att du kan göra... särskilt om du märkte att den går för magert med 170.

    Citat Ursprungligen postat av The Dude Visa inlägg
    Dynojetkit, bra eller dåligt?
    Jag är inte mycket för Dynojet Det är ungefär som att köpa färdig pepparkaksdeg när man ska baka. Man är så rädd att misslyckas... och man tänker: Bättre att satsa på färdigt koncept och på en leverantör som utlovar garanterat lyckat resultat... Då kan man känna sig trygg! Men det är faktiskt inte så svårt att baka. Och man kan faktiskt få det att smaka gott, ja, ännu godare... och för en billigare slant! Hoppas du förstår vart jag vill komma
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  19. #79
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av FeJ Visa inlägg
    Jag har testat med startgas. Men bytte ringarna när jag hade väck förgasaren. Har rengjort förgasaren och bytt alla packningar. Kan tilläggas att den vill inte alls gå på tomgång.
    ... fortfarande har du inte berättat om förgasaren alltid har uppfört sig så här eller om problemet har uppstått efter hand? Jag försöker utröna om det är fråga om felbestyckning eller kanske något annat? Du säger visserligen att du rengjort förgasaren... men det händer tyvärr ofta när folk lämnar en "rengjord" förgasare till mig att jag hittar klägg och goja i lågfartskretsen.

    Händer det inget när du skruvar på tomgångsbränsleskruven (IMS)?
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  20. #80
    Citat Ursprungligen postat av braigasen.com Visa inlägg
    Du kan rätt lätt kolla om huvudmunstycket är för litet genom att köra på WOT (fullgas) och sedan slå av 10-15% på gasen. Om hojen då tycks få kraft behöver du ett större huvudmunstycke.



    Ja, det tycker jag att du kan göra... särskilt om du märkte att den går för magert med 170.



    Jag är inte mycket för Dynojet Det är ungefär som att köpa färdig pepparkaksdeg när man ska baka. Man är så rädd att misslyckas... och man tänker: Bättre att satsa på färdigt koncept och på en leverantör som utlovar garanterat lyckat resultat... Då kan man känna sig trygg! Men det är faktiskt inte så svårt att baka. Och man kan faktiskt få det att smaka gott, ja, ännu godare... och för en billigare slant! Hoppas du förstår vart jag vill komma
    Stort tack för bra svar ......och jäkligt bra liknese
    Blir testkörning i helgen.....

Sidan 4 av 8 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Viktiga att veta ang forumet!
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 19:57
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 09:49
  3. Ställa flottörnivån i en CV-förgasare?
    Av admin i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 22:12
  4. Förgasare
    Av zeb.lovehell i forum Köpes
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 23:02
  5. Fan vad det suger i åka nerven!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 22:33

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •