Sidan 6 av 8 FörstaFörsta ... 45678 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 144

Ämne: ”Förgasare suger! - Allt du behöver veta om förgasare”

  1. #101
    @ Henrik Forslund.
    Ja! Det är den skruven jag menar. Det är inget fel på någonting just nu på motorcykeln, jag bara visste inte hur man ställer skruven.
    Tusen tack för snabbt svar.

  2. #102
    Jag har en TC88 original 2003a med ett lite öppnare luftfilter och ett öppet två till ett 1 3/4" system. På den sitter en original CV40. Den går bra och har så gjort i flera år men jag undrar om det skulle kunna bli lite bättre? Jag har 180 o 48 i munstycken. Bränsleskruven är öppen 1 1/2 varv.

    Den går bra men nyser någon enstaka gång vid kall väderlek. Den smäller också ibland på avdrag. Jag har vad jag kan förstå inget läckage i avgassystemet. Skruvar jag ut bränsleskruven lite så bir det värre med avdragssmällarna. Jag skulle vilja prova med 45 i lågfart och behålla 180 eller kanske gå uppp till 185. Då kan jag kanske ha 1 3/4-2 varv öppen bränsleskruv istället. Vad tros?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0502.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	97,8 KB 
Id:	13154

  3. #103
    Mercakombi
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Jag skulle vilja prova med 45 i lågfart och behålla 180 eller kanske gå uppp till 185. Då kan jag kanske ha 1 3/4-2 varv öppen bränsleskruv istället. Vad tros?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0502.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	97,8 KB 
Id:	13154
    Nysningar i förknasaren tyder ju egentligen på något mager blandning, eller en eventuell läcka
    mellan förgasaren och insuget..... mysko?

    Ska upp till Linköping och jobba hela nästa vecka. Och skulle ju då kunna ta med mig min egentillverkade
    "lambdasniffer", med tillhörande AFR-mätare. Med den skulle du lätt kunna se vad som eventuellt
    behöver justeras och hur mycket...... och det för noll riksdaler, ska ju som sagt ändå dit, och
    kan ju ändå inte göra nått med min hoj då

    Har ju förövrigt lite låg/högfartsmunstycken, samt en N65C(sporrenål), som defintivt kanske vore
    värt att prova, som ändå bara ligger och samlar damm numera. Kör själv med "NOKK"-nål, p.g.a
    att min hoj gick lite för fett vid 3/4-gas med N65C-nålen(som sagt AFR:n avslöjar allt).

    Senast redigerat av Mercakombi den 2013-10-09 klockan 22:57.

  4. #104
    Nysning sker nästan aldrig. I princip så går den jättebra men jag är inne på finir. Avgassmällarna stör mig också. Jag satte faktiskt dit en AFR-mätare på min Shovel och en Lambda-sond då jag satte CV på den. Detta pga att CV är så bra så även om man har lite fel munstycken går hojjarna som en dröm. Men jag blev inte mycket klokare av mätaren. Tack för erbjudandet men jag tror jag tackar nej nu. Skall man mäta och så måste man göra det under körning alt på bänk. Jag borde naturligtvis ta den till en bänk.

    Så här såg min Shovel ut med mätare.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0120.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	86,4 KB 
Id:	13155
    Senast redigerat av stroker49 den 2013-10-10 klockan 07:09.

  5. #105
    Såg din lambdamätare som genast väckte "vill göra en" cellerna. Har du nån ritning eller den e bara "gjord efter skallen"?
    Mvh Rulle

  6. #106
    Mercakombi
    Guest
    Stroker49, när jag mäter med AFR:n, så börjar jag alltid med högfartsmunstycket, i kombination med nålen,
    och dess eventuella höjd, först. Och strävar då enbart efter att få ett AFR-värde = 12,6-12,8 vid fullgas.

    På tomgång, vid ca.900rpm/min, sätter jag sedan med hjälp av blandningsskruven ett AFR-värde = ca.13,8
    eller där motorn går jämnast.

    Sedan märker jag upp gashandtaget med markeringar vid 1/8, 1/4, 1/2, 3/4 gas. Sedan är det bara ut och
    rulla med hojen, och hålla gashandtaget stadigt vid varje position på ovan nämnda gashandtagsposition,
    för att kontrollera så att AFR-värdet, för respektive position, inte under eller överstiger allt mellan 13 - 14,7.

    Mer precision än så går knappast att få med en förgasare. Och vad det gäller axpumpen, som i mitt fall
    levererar en aning för mycket, så har jag satt en liten distanshylsa mellan membranet och locket, så att
    axpumpsmembranet inte kan pressa fram för mycket bränsle. Klart billigare alternativ än att köpa det
    där flottörhuset med justerbart munstycke för axpumpen.

    Aja, det var bara ett par tips på hur jag brukar göra, om du känner för att prova med din AFR-mätare
    igen Stroker. Har förövrigt fått många utav dessa tips utav Dan på Nilsson's MC-shop, i Linköping.
    Mycket trevlig och hjälpsam herre, som vet vad han snackar om.

  7. #107
    Ja, jag borde köra på Dans bänk. Braigasen har en tabell på en massa munstycken och hojjar. Vad är originalbestyckningen på en TC88 med CV?

  8. #108
    Mercakombi
    Guest
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3636.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	98,4 KB 
Id:	13166Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3639.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	65,1 KB 
Id:	13167Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3631.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	39,5 KB 
Id:	13162Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3650.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	53,8 KB 
Id:	13163Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3653.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	52,9 KB 
Id:	13164Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3633.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	84,7 KB 
Id:	13165
    Citat Ursprungligen postat av Rulle rep Visa inlägg
    Såg din lambdamätare som genast väckte "vill göra en" cellerna. Har du nån ritning eller den e bara "gjord efter skallen"?
    Mvh Rulle
    Om du menar min lambdasniffer, så är den gjord av en egenhändigt svarvad hylsa, några hydraulkopplingar,
    ett 10mm kopparrör, ett längre 10mm hydraulrör, lite plåt, värmebandage och två slangklämmor.

    O2-sensorn(av bredbandstyp) samt AFR-mätaren beställde jag på ebay, och är ett komplett kit inklusive
    en lambdamutter.
    http://www.ebay.com/itm/Innovate-MTX...af0ff2&vxp=mtr

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Ja, jag borde köra på Dans bänk. Braigasen har en tabell på en massa munstycken och hojjar. Vad är originalbestyckningen på en TC88 med CV?
    48 och 180, har jag för mig.

  9. #109
    Enligt Sörman-racing så har TC88 185 och 42. Med öppnare avgasrör och öppnare luftfilter borde jag ju kunna ha i alla fall 185 och 45?

  10. #110
    Hej! Jag är väldigt ny på förgasare mm då jag kört lite nyare hojar med insprutning. Har bara en enkel fråga angående keihin cv -99 förgasaren. När man drar ut choken så åker den in direkt igen, ska det va så. Ska man inte trycka in den själv efter ett tag? Så funkar det i alla fall på min gamla hoj från -81, fast där vet jag inte vad för typ av förgasare det är.

    Jag tycker det är lite störigt att den åker in direkt för HDn dör ju direkt när den är kall.

  11. #111
    Platmojjengen är troligen lite sliten. Försök att dra åt den rillade ringen så att det klämmer åt lite mer. Om det inte går så är den sliten och då får du köpa en ny vajjer. Jag tror det finns pirater som är bättre än original.

  12. #112
    Ok, så det är så enkelt. Trodde det var nån fjäder eller nåt i förgasaren som kludda. Tack för svaret.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk

  13. #113
    val av förgasareHej! Jag har en registershovel på ca 1750cc med super G som är bestyckad till motorn som e löjligt svårstartad. Kall med choke frustar den till efter kanske fyra kickar, startar efter ytterligare fem. Den går jämnt o fint på tomgång o svarar bra på gas! Efter varmkörning är den värre, kan kicka mig blå, ingen skillnad med eller utan gas. Kick med pysare som tur är men önskar den mer lättstartad. Ska jag hänga s&s:en på väggen och satsa på något annat eller finns det något att göra med den jag har?
    Tacksam för tips!

  14. #114
    Mercakombi
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av westerstroming Visa inlägg
    val av förgasareHej! Jag har en registershovel på ca 1750cc med super G som är bestyckad till motorn som e löjligt svårstartad. Kall med choke frustar den till efter kanske fyra kickar, startar efter ytterligare fem. Den går jämnt o fint på tomgång o svarar bra på gas! Efter varmkörning är den värre, kan kicka mig blå, ingen skillnad med eller utan gas. Kick med pysare som tur är men önskar den mer lättstartad. Ska jag hänga s&s:en på väggen och satsa på något annat eller finns det något att göra med den jag har?
    Tacksam för tips!
    Alltså, jag är inte helt hundra på att ditt problem är förgasarrelaterat, med tanke på det du beskriver.

    Om vi utgår ifrån att du har ordentligt komp i motorn, för det antar jag att du har? Om inte, så lär
    motorn redan där bli svårstartad både varm som kall, och oftast än mer svårstartad varm. Kolla
    därför gärna så att du har ett ordentligt och likvärdigt komp i båda burkarna.

    Men så var det ju det här med tändningen också. Rätt ställd tändning är ju en förutsättning
    för att motorn både ska kunna starta lätt, samt även kunna gå ordentligt vid olika varv.
    Och slutligen så kan ju en kass tändspole jävla till det ytterligare. Tändspolar kan ju ibland
    nästan sluta att fungera helt när dom blivit riktigt varma. När dom sedan svalnat så funkar
    dom någorlunda igen.

    Kolla gärna dessa grejer, innan du börjar experimentera för mycket med andra förgasare.
    Att ställa in super G-förgasare brukar vara ganska så basic, och brukar sällan jävlas, p.g.a
    sin relativt enkla konstruktion. Visst, dom har sina begränsningar vad det gäller finjustering,
    jämfört mot exempelvis en Mikuni HSR 42/45/48. Men och andra sidan som sagt enklare att
    få snurr på skiten med, med hyfsat bra AFR-värden vid de respektive registren.

  15. #115
    Hej på er! Riktigt bra tråd det här
    Jag har tyvärr ingen hd (även om en nightrod är högt uppe på önskelistan) hoppas dock på att jag kan få bolla lite bestyckningstankar med er ändå? Om inte har jag förståelse om inlägget raderas av ansvarig admin Jag håller förnärvarande på med ett litet bygge baserat på en xv1000 tr1 från 1981. Denna skapelse har 2 hitachi cv 40 förgasare som standard. Då dessa med åren blivit slitna och svårsynkade, beslöt mig för att singelkonvertera och använder nu bara en av dessa förgasare till ett enkelinsug.




    Fördelen med detta förutom att den redan går sjukt mkt bättre på låg och mellan är att jag nu kan använda forcewinder kittet med kn filter a la Harley style problemet är att nålar och munstycken är svåra att få tag i så jag har jobbat mig fram till en fungerande men långt ifrån optimal brukslösning. Org. Bestyckning är följande: main front 126 rear 128 pilot 42 samt nål y20. Enligt instruktionen jag fick när jag köpte insuget skulle main borras till 1'4 mm för Stock. Ca 1,5 för mild och mellan 1,6 upp till 2 mm för raka rör, nålen skulle också höjas 2,5 mm och blandningsskruven ut 2,5 varv.




    Allt detta är gjort, har kollat läckage med startgas och det ser helt ok ut, som jag förstår det så mäts munstycken olika antingen i flöde eller mm... Jag har därför gjort en beställning på mini borrar och siktar på att gå upp till 1,6-1,7 på main och kanske 0,45 på pilot. Som det är ju nyser den från förgasaren vid snabba gaspådrag från tomgång, speciellt när den är kall. Den poppar också rätt bra när nan håller fullt på ettan och lägger i tvåan, samt tvekar (antar att main är för litet). Högvarvs egenskaperna är noll. Den formligen dör efter 5500 rpm. Misständer och vandrar gasverket från 0 till Max är inte rent utan det är nånstans på vägen som något är feldimensionerat. Kollade stiften och de ligger åt det gråa hållet speciellt bakre.




    Vad tror ni gurus hd har ju ett par modeller kring 1000-1200cc strecket, hur är bestyckningen på dessa? Vi håller oss till mm för enkelhetens skull hur är det med öppet kn och vaccumstyrd förgasare, bensinkran? Har alltså ingen acc.pump bör också tilläggas att jag har öppnat upp orginalrören och kör med kolfiberburkar från en ducati. (Låter gött fasen det vart en bok det hära.....är mkt tacksam för svar och hjälp kring detta mvh d

  16. #116
    Tack Mercakombi för bra tips!
    Komp har jag i massor ;-) just därför har jag monterat pysare. Spole o gnista är också ok men jag ska kolla tändningen igen för jag kan tänka den är lite lågt ställd. Har funderat på om pysarna påverkar just för jag kör med kick. Jag hade startmotor på tidigare och då starta den lättare förutom att jag fick ha ett bilbatteri kopplat för att den skulle orka dra runt. Men det gick lättare förra sommaren med kicken så då borde det väl funka även nu! När den väl är igång går den bra på alla register tycker jag förutom då att den kan va lite lågt ställd på tändningen.

  17. #117
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2011
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    74
    Tackad: 0

    Gammal tråd men skadar inte att återuppliva den lite

    Dum fråga? -----> Vad kan vara felet i förgasaren om hojen surar ner sig vid färd? Så mkt att den dör osv. Stiften ser ut som kolbullar. K&N filter på, blandskruven 2.5 varv ut. CV-fugge, Bestyckning är ett mysterium ( Twincam 88" med öppna blås )

    Har nyss köpt hojen så har bara kört 3 gånger med den men dessa resultat.

  18. #118
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0

    Cool

    Tjena Linkan! Om hojen surar ner sig brukar det i i 9 fall av 10 handla om otät nålventil. Detta märks tyvärr inte lika tydligt nuförtiden jämfört med äldre hojar som fortfarande var utrustade med förgasare med skvalprör. Då visste man ju med ens vad som var å färde. Nu märker man det istället på stiften, bränsleförbrukningen och på rökmolnet man lämnar efter sig. Miljönissarna ser nämligen hellre att våra motorer dränks i soppa än att en ynka droppe hamnar i naturen. Jag tycker du ska investera i en ny flottörnål (äkta original). Skulle den mot förmodan fortfarande gå fett efter byte till ny nålventil ja, då får vi kolla bestyckningen.
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  19. #119
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2011
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    74
    Tackad: 0

    Tjo!
    Enligt firman så skulle den ha "gått bra" innan jag köpte den men sånt vet man ju aldrig. Tror den stått med halv tank och bensin i fuggen i ca 5 månader innan jag var där och fyllde upp den. Kan det vara avlagringar som gör att nålventilen inte tätar? Hojen står just nu på firma men de har inte rört den på en vecka.

  20. #120
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    har den stått med soppa i flottörhuset en längre tid så kan det mycket väl ha bildats någon beläggning (eller kanske smuts från tanken) som gör att den inte tätar. Ta ut nålen (ska vara 4-kantig... inte 3-kantig) och besikta den tillsammans med sätet. Torka av nålspetsen med rödsprit och ta fram en lupp. Du ska inte kunna se något avtryck där den tätar mot hålet.
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


Sidan 6 av 8 FörstaFörsta ... 45678 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Viktiga att veta ang forumet!
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 19:57
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 09:49
  3. Ställa flottörnivån i en CV-förgasare?
    Av admin i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 22:12
  4. Förgasare
    Av zeb.lovehell i forum Köpes
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 23:02
  5. Fan vad det suger i åka nerven!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 22:33

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •