Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 103

Ämne: Hej alla!

  1. #41
    Citat Ursprungligen postat av zorro Visa inlägg
    glömde att säga välkommen! alla tekniska frågor och svar finns ju kvar,en enorm kunskapsbank
    Ja, mysko att det går att hitta gamla inlägg trots att det är tomt på trådar??? Tänkte det också när det blev hackat, att det vore ju synd om all info bara försvinner.....

  2. #42
    Tjena Båging.
    Jag har en TC 88 med insprut, hur mycket kan man sänka tomgången (med ok oljetryck). Och vem kan göra det. Har testat att sänka mekaniskt, men det gjorde inget på varvet.

  3. #43
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Den är programmerad till FMF och filter

    vi får la kolla hur den mår till våren (lambda värdena) även Night roden behöver kollas
    Senast redigerat av jossi den 2011-12-11 klockan 21:50.

  4. #44
    Citat Ursprungligen postat av Kenny Visa inlägg
    Tjena Båging.
    Jag har en TC 88 med insprut, hur mycket kan man sänka tomgången (med ok oljetryck). Och vem kan göra det. Har testat att sänka mekaniskt, men det gjorde inget på varvet.
    se i denna tråd:
    http://harleyforum.se/showthread.php...t=tomg%C3%A5ng


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  5. #45
    Noll koll på det du gör/skriver om men välkommen

  6. #46
    Tack tack Ozzy! Ingen fara, det gör jag knappt själv ibland

    Citat Ursprungligen postat av Kenny Visa inlägg
    Tjena Båging.
    Jag har en TC 88 med insprut, hur mycket kan man sänka tomgången (med ok oljetryck). Och vem kan göra det. Har testat att sänka mekaniskt, men det gjorde inget på varvet.
    Oj, det går att via RaceTunern/SuperTunern ta ner den till säg 800 nånstans, men jag rekommenderar det inte.... problemet är att mapsensorn (Manifold Absolute Pressure, givaren som känner insugsvacuum) kan få lite frispel med följd att tomgångsmotorn inte hänger med.. Resultatet kan bli lite vadsomhelst, en del funkar ok, andra rusar på tomgång ibland osv osv....
    Mekaniskt skall du INTE ställa ner den!!!! Misstänker att du hittat justeringen till spjället? I värsta fall tror ditt sprut att du gasar mer eller mindre (beroende på vilket håll du vridit justeringen) mot vad du gör i verkligheten, vilket enkelt uttryckt gör att den läser fel i sina tabeller... om du inte märker nåt har du flax, annars kan det bli ett gäng timmar på verkstaden. Ett av problemen är att det ingenstans står i manualerna vad spjället skall stå på.... man får helt enkelt labba tills det blir bra igen.... inte kul, lita på det, jag har gjort det

    Största orsaken till den höga tomgången (förutom mapsensorn) är att du behöver stadig laddström till all extra el som det är på en insprutningshoj. Oljepumpen funkar säkert helt ok ner till 500rpm, men laddningen kan ge problem....
    En del system kan dock gå lågt på tomgång rent funktionsmässigt, beroende på hur man styr sprutet.... kör man Alpha-N så bryr sej sprutet inte om mapsensorn..... T.ex. om du har elaka kammar i, så blir ju vacuum på tomgång lite fladdrigt och då kan man vara tvungen att gå ifrån Speed-Density-mätningen till Alpha-N istället.....typ...

    Så krasst kan man väl säga att du behöver först och främst en SERT, SEST eller DirectLink för att överhuvudtaget kunna tala om att tomgången skall sänkas, sen är det ju ÅF eller annan bra verkstad som får koppla upp sej och göra justeringen om du inte klarar det själv

  7. #47
    V.I.B - BOTM Jan 2012 epperns avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    strømstad-oslo
    Inlägg
    44
    Tackad: 0

    Tjena Båging. velkommen etter....

  8. #48
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Välkommen Båging
    Cool Panna du har

  9. #49
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av LaDaille Visa inlägg
    Välkommen Båging
    Cool Panna du har
    Ja,roligt att se en äkta chopper istället för alla "svenne" TC ( inklusive min egen.)

  10. #50
    Tack tack! Men som sagt, på papperet är den inte min, utan sambons.... Fast jag har ju byggt den och den har ingått i hushållet i ca 15 år nu, så den är väl "nästan" min i alla fall??
    Hursomhelst får jag ju "äran" att skruva med den när det behövs

    I övrigt klarar jag mej rätt bra utan hoj.... får så det räcker på jobbet Stora hobbyn är annars en Super7 som mer och mer börjar bli renodlad banbil!!

  11. #51
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Har alltid gillat detta stuket som pannan har,ser ut som bildäck bak,är det fjädrings sadel på hojen också ?

    Vore kul att ta en hojtur till er firma till sommaren

  12. #52
    Nej, det är hojdäck..... enda eftergiften för sambons vilja.... Det satt bildäck på förut, men hon tyckte inte det funkade så bra på grusvägar???
    Bildäck är viktigt! Har sparat en gammal 5x14" fälgbana ifall jag skulle få för mej att bygga chopper igen och då är det ett 195-14 som åker på

  13. #53
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Falkenberg, Halland Sverige
    Inlägg
    129
    Tackad: 2

    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Både ja och nej..... man måste förstå skillnaden mellan systemen. En PC är en piggyback som sitter mellan ECU och spridare. På det sättet är den ganska begränsad i sin justering. Om man tar den vanligaste, dvs PC-III, så kan man väl enkelt uttrycka sej som att den bara fungerar som den skall när cykeln är i samma tillstånd som vid mappningen. Dvs om man mappat hojen vid 80 grader motortemp, är det bara där som PC'n fungerar korrekt. Missar man motortemp vid mappningen kan man ju förstå att det kan bli en hel del problem efteråt. i ECU'n finns har jag för mej 16 tabeller som bara hanterar tilläggsbränslet under uppvärmningsfarsen och eftersom PC'n inte har en aning om det, så kan det bli trassel vid vissa temperaturer...
    Bortsett från det, så funkar den ok. Tycker väl nånstans att den räcker alldeles utmärkt för en luft&buller-hoj som man kanske inte ställer för höga krav på...
    Sen är väl egentligen det största problemet tändningen i en PC.... man justerar inte hela grader, utan delar av grader, så man är ju ganska begränsad på effektsidan.... Diskuterade detta med DJ-tekniker i LasVegas, men fick inget vettigt svar. Man visste själva inte hur mycket varje steg i tabellen påverkade....

    Men för att svara på din fråga.... ja, bränslet är inga problem att få ordning på under korrekta förhållanden förutsatt att det inte är för stora förändringar på motorn

    Kort svar: Luft&Buller, ok med tvekan..... Ytterligare krav, nej! Skaffa en SERT/SEST eller liknande system
    Hej Båging ! Kör en FLSTCI -2001 Behöver man någon justering eller mappning om man bara byter luft buller ?Gjör det någon större effekt med bara luft buller ?(Powercomandern va ju ingen hitt enligt dig.) MVH Tompa

  14. #54
    Tjena,

    Jo, det är just då du behöver den
    OM du vet att du inte tänker göra så mycket mer än luft/buller funkar det ok med PowerCommander.....
    Var cykeln helt standard innan du monterade luft/buller så KAN det bli uppemot +20hk

  15. #55
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Falkenberg, Halland Sverige
    Inlägg
    129
    Tackad: 2

    När jag köpte den var endast avgassystemet bytt till Fishtail en på varje sida cykeln,och så är den även i dagens läge.
    Tror att det är orginal luft kit.
    Funderar på att köpa Big sucker luft kit och Power comander III eller V.
    Så du tror att man kan få C:A 20 HK !!!?med detta.
    MVH Tompa

  16. #56
    Du kan kika på både III och V, ingen större skillnad förutom att V är mindre i omfång och då lättare att montera/få plats med...

    Effekten är alltid svår att sia om, men 20+ är inte helt ovanligt...... Jämfört mot original då, med tyst avgas och orörd luft

  17. #57
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Hur mår min Harley?

    Hade +9 och strålande solsken idag, börjar ju klia lite då
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  18. #58
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Du kan kika på både III och V, ingen större skillnad förutom att V är mindre i omfång och då lättare att montera/få plats med...

    Effekten är alltid svår att sia om, men 20+ är inte helt ovanligt...... Jämfört mot original då, med tyst avgas och orörd luft
    Var ju roligt att få det bekräftat att det kan bli en sådan effektökning.Inte alla som tror det.

    http://www.harleyforum.se/showthread...fekt-på-sulan

  19. #59
    Citat Ursprungligen postat av ViLa Visa inlägg
    Hur mår min Harley?

    Hade +9 och strålande solsken idag, börjar ju klia lite då
    Den mår fint i värmen inomhus Väntar på restade kamaxlar, men dom är nog på väg hem nästa vecka vad jag fattat..... sen är det inte så varmt som ni tror.... +3 i luften in i bänkrummet och fortfarande rätt torrt vilket gör att jag är lite tveksam till att mappa just nu

  20. #60
    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    Var ju roligt att få det bekräftat att det kan bli en sådan effektökning.Inte alla som tror det.

    http://www.harleyforum.se/showthread...fekt-på-sulan
    Kan kika bland mina mätningar..... har faktiskt t.o.m. sett 82 på bakhjulet på en 96"
    Det skiljer ruskigt mycket mellan cyklar, men under 70 är väldigt sällan......

Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Go lörda alla!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 20:39
  2. Hej alla!
    Av Jyrg i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-19, 08:24
  3. Hej alla!!
    Av dynababe i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 00:15
  4. Hej alla nya
    Av Hagis i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 09:44
  5. Skål alla!
    Av robbbull i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 10:37

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •