Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 103

Ämne: Hej alla!

  1. #1

    Hej alla!

    Ok, hittat hit till slut efter att Harleyportalen la ner.... kul med nytt!

    Namnet är Stefan Båging. Äger och driver Mek1 Motorcycles AB i Lidköping sen 6 år.
    Jobbar en hel del med insprutning och förgasare på våra cyklar, men även andra fabrikat....
    Innan egna verkstan har jag funnits på verkstan hos MC-Konsult sen 1990 ungefär och började köra deras DynoJet-bänk när den kom.... så erfarenheten runt bänkkörningar är väl ok tycker jag

    Precis som på Harleyportalen skall jag försöka svara på frågor i den mån jag hinner och försöka vara så opartisk som möjligt, för det är en rätt "intressant" bransch vi verkar i

    Mvh /Båging, Mek1 Motorcycles AB

  2. Följande användare tackar Båging för detta inlägg:

    Lehen (2016-05-03)

  3. #2
    Hagis
    Guest
    Varmt välkommen!
    Vet att det funnits en hel del frågor kring bänkning av HD i trådarna!

  4. #3
    Inga problem! Ställ alla möjliga och omöjliga frågor, så skall jag svara efter bästa förmåga!!
    Just den delen av vår verksamhet är minst sagt en djungel

    Jobbar ju med alla system vi känner till normalt, SERT, SEST, Daytona TT, Direct Link, PowerCommander osv osv, så nåt nyttigt borde jag väl kunna tillföra

  5. #4
    Hagis
    Guest
    Det där med power comander, jag vet ju hur dom påverkar alla riskokare då polaren mekat en del med sin Aprilia. Men hur påverkar dom en HD? Gör det någon större skillnad och vilken i så fall.

  6. #5
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Okey Stefan, välkommen. Passar på å skicka med en fråga inom dit gebit. Om du skulle välja mellan en sporre 883 m insprut (07) Powercommander, l&b eller en sporre 1200 flatsidesförg (05) kammar, l&b vilken skulle du föredra?

  7. #6
    Både ja och nej..... man måste förstå skillnaden mellan systemen. En PC är en piggyback som sitter mellan ECU och spridare. På det sättet är den ganska begränsad i sin justering. Om man tar den vanligaste, dvs PC-III, så kan man väl enkelt uttrycka sej som att den bara fungerar som den skall när cykeln är i samma tillstånd som vid mappningen. Dvs om man mappat hojen vid 80 grader motortemp, är det bara där som PC'n fungerar korrekt. Missar man motortemp vid mappningen kan man ju förstå att det kan bli en hel del problem efteråt. i ECU'n finns har jag för mej 16 tabeller som bara hanterar tilläggsbränslet under uppvärmningsfarsen och eftersom PC'n inte har en aning om det, så kan det bli trassel vid vissa temperaturer...
    Bortsett från det, så funkar den ok. Tycker väl nånstans att den räcker alldeles utmärkt för en luft&buller-hoj som man kanske inte ställer för höga krav på...
    Sen är väl egentligen det största problemet tändningen i en PC.... man justerar inte hela grader, utan delar av grader, så man är ju ganska begränsad på effektsidan.... Diskuterade detta med DJ-tekniker i LasVegas, men fick inget vettigt svar. Man visste själva inte hur mycket varje steg i tabellen påverkade....

    Men för att svara på din fråga.... ja, bränslet är inga problem att få ordning på under korrekta förhållanden förutsatt att det inte är för stora förändringar på motorn

    Kort svar: Luft&Buller, ok med tvekan..... Ytterligare krav, nej! Skaffa en SERT/SEST eller liknande system

  8. #7
    "Okey Stefan, välkommen. Passar på å skicka med en fråga inom dit gebit. Om du skulle välja mellan en sporre 883 m insprut (07) Powercommander, l&b eller en sporre 1200 flatsidesförg (05) kammar, l&b vilken skulle du föredra? "

    1200an med flatslide!!! Tveklöst!!!

  9. #8
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Gissade nästan det, tack.
    Senast redigerat av JohnnyRocker den 2011-12-10 klockan 12:12.

  10. #9
    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    Gissade nästan det, kan du kort kunde ge dina argument för det valet?
    Betydligt roligare hoj, går massor bättre! En Sporre skall det ju vara lite ryck i
    883 är ju ganska trött även med sprut. Och med en PC (se diskussionen ovan) så finns ju inte mycket mer att hämta än vad cykeln är satt till från början, så kostnaden för att få lite snurr på 883an kommer snabbt att dra iväg...

  11. #10
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Ja, förstod det och då priset på dessa bägge är lika från start så är det 1200 som vinner i långa loppet. Gott, som sagt kul att ha dig med här o tack för bra svar. Om det blir affär så kommer jag ner för en mappning

  12. #11
    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    Ja, förstod det och då priset på dessa bägge är lika från start så är det 1200 som vinner i långa loppet. Gott, som sagt kul att ha dig med här o tack för bra svar. Om det blir affär så kommer jag ner för en mappning
    Inga problem! Du är välkommen

  13. #12
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Welcome...

  14. #13
    Hagis
    Guest
    Det låter ju som att en PC är helt meningslös att införskaffa om den bara funkar vid rätt temperaturer och inte i övrigt! Då lägger jag hellre pengar på ett cylinder kit med 10:1 komp och kammar m.m.

  15. #14
    Hej och välkommen hit!


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  16. #15
    Hej och hjärtligt välkommen.

  17. #16
    V.I.B - Vinnare BOTM Feb 2012 ElMilagro.s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Shitlake.
    Inlägg
    438
    Tackad: 0

    Välkommen! Bra med en riktig expert här på HF.
    Bobber 883 -06

  18. #17
    Tack alla!!


    Citat Ursprungligen postat av Hagis Visa inlägg
    Det låter ju som att en PC är helt meningslös att införskaffa om den bara funkar vid rätt temperaturer och inte i övrigt! Då lägger jag hellre pengar på ett cylinder kit med 10:1 komp och kammar m.m.
    Nja, helt meningslös är den ju iofs inte.... den är betydligt bättre än ingenting Sen törs jag inte uttala mej för mycket om PC-V..... den verkar använda mer info för styrningen....
    Och går du upp i komp och byter kammar, då måste du tveklöst göra nåt med sprutet

  19. #18
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Välkommen Roligt med fler från HarleyPortalen här

  20. #19
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    sverige
    Inlägg
    5
    Tackad: 0
    varför säger du att harleyportalen lagt ner?
    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Ok, hittat hit till slut efter att Harleyportalen la ner.... kul med nytt!

    Namnet är Stefan Båging. Äger och driver Mek1 Motorcycles AB i Lidköping sen 6 år.
    Jobbar en hel del med insprutning och förgasare på våra cyklar, men även andra fabrikat....
    Innan egna verkstan har jag funnits på verkstan hos MC-Konsult sen 1990 ungefär och började köra deras DynoJet-bänk när den kom.... så erfarenheten runt bänkkörningar är väl ok tycker jag

    Precis som på Harleyportalen skall jag försöka svara på frågor i den mån jag hinner och försöka vara så opartisk som möjligt, för det är en rätt "intressant" bransch vi verkar i

    Mvh /Båging, Mek1 Motorcycles AB

  21. #20
    Huh??? Den var ju nere rätt länge ett tag... sen läste jag nånstans att den gått i graven??? Där ser man.....

Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Go lörda alla!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 20:39
  2. Hej alla!
    Av Jyrg i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-19, 08:24
  3. Hej alla!!
    Av dynababe i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 00:15
  4. Hej alla nya
    Av Hagis i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 09:44
  5. Skål alla!
    Av robbbull i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 10:37

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •