Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Nån mer här med tinnitus ?

  1. #21
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Har också som Hagis skriver svårt att urskilja vad en person säger om en massa andra babblar samtidigt.Höra på musik i snäckor
    eller hörlurar är bara att glömma.Man undra hur många ungdomar som får besvär i framtiden när nästan all har musik i öronen,huga

    Har varit på ÖNH kliniken och de har konstaterat hörselnedsättning och tinnitus.Försöker vara väldigt noga med hörselskydd.Läser en
    del på webben om detta och det har också hjälpt att få insikt och tips.Har dessa proppar vid vissa tillfällen och de har varit bra :

    http://www.earstore.se/produkt/57-or...orselskydd.htm

    Det är svårt för många att förstå detta med tt då det inte syns utanpå.Vindbrus gör mina besvär mkt värre och jag gillar inte
    att köra med proppar så 4k för hjälmen var värt varenda öre faktiskt.

    I början blev man väldigt stressad av ljudet i öronen och det hela blev en ond spiral där det kändes som allt blev värre och värre.
    Om man lär sej att vänja sej vid ljudet och försöka inte tänka på det är mycket vunnet.men det är svårt och påfrestande.Ljudöverkänslighet
    brukar ju också komma i samband med tinnitus.

    En av anledningarna till att jag
    startade tråden är att förhoppningsvis andra hojåkare kanske tänker lite på detta innan de drabbas själva.

  2. #22
    Jag har dragits med detta i 10år... eller rättare sagt det började som tinitus och övergick senare till en massa andra konstiga fenomen.
    När det höga pipljudet (liknar ljusaste tonen vid testbild) hade försvunnit så fick jag en konstant lågfrekvent ton.
    Det låter som det står en BMW M3 med trasigt avgassystem på tomgång ute på gatan när jag ska sova.
    Som tur är kommer detta bara till och från vid stress.
    Det som är drygast är att så fort jag kört hoj så är min hörsel nästan nedsatt till hälften efteråt i några timmar då är det som ett
    hörselminne som spelar upp vindbruset tillsammans med motortuffandet.
    Trots att jag har bra hjälm och hörselproppar.
    När sedan hörseln kommer tillbaka så får jag superkänslig hörsel, jag har till exempel konstaterat att elektriska tandborstar ger ifrån sig ett knastrande ljud.
    Andra kan höra det om de trycker tandborsten mot örat, jag hör det på flera meters håll.
    De flesta laddare till bärbara datorer och telefoner ger ifrån sig ett högfrekvent pipande ljud (liknar tinituston).
    Alla som jag känner imponeras av att jag kunnat höra ljuden, de flesta kan inte det men vissa hör dom när jag rycker ur eller stänger av laddaren för då ändras frekvensen så att de kan höra ljudet.
    Jag kan höra fladdermössens högfrekventa klickljud på sommarnätterna fast alla säger att det inte går, eftersom det mänskliga örat inte är konstruerat för det.
    Men varje gång som jag kan peka ut exakt var fladdermusen är så att alla kan se den, så fattar de att jag inte ljuger.
    Vet inte vad som är värst, att höra dåligt eller att konstant störas av ljud som ingen annan hör.
    Det enda som verkar lindra mina problem är att ha hörselkåpor med radio/mp3 funktion eller inearpluggar som dämpar alla andra ljud och spela musik på väldigt LÅG volym, nästan så att det inte hörs.
    Då blockeras pipandet och de andra "konstiga" ljuden bort.
    Känns väldigt vilsamt för öronen.

  3. #23
    Har fått min tinnitus från alla åren i jobbet samt lika många år på hoj utan öronskydd... man visste inte bättre då samt att det knappast fanns tussar att stoppa i öronen på den tiden - och på jobbet blev jag tvungen att ha "radion" på för fullt för att överhuvudtaget höra vad som sades.

    Har en kraftig nersatt hörsel samt ett mycket högt och kraftigt konstant "pipbrus". Försvinner aldrig... och som en del så enkelt föreslår att man skall försök glömma ljudet - för då blir det tyst? Det är ALDRIG tyst hos mig... Hur ska man försöka glömma ett mindre vattenfall? Har svårigheter att somna då jag hela tiden önskar att vattnet skulle frysa till is och tystna fallet.
    Nej, ett helvete är ett helvete...

    Till råga på allt så är min andra hobby att lyssna på musik samt att bygga högtalare. Enda gången som jag kan njuta av ljud är när jag själv tillsammans med ett glas vin, släcker ner belysningen, lutar mig bekvämt tillbaka i en fåtölj och vrider på anläggningen högt, så högt att frugan tar bilen och åker ut och handlar på byn. Då hör jag bara fina saker och får för en gångs skull höra något vackert i mina öron... för utom alla röster som mina barnbarn alstrar - de, som är de vackraste ljud som finns och får mina ögon att tåras...

  4. #24
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Här finns mkt att läsa i ämnet : http://www.tinnituswebben.se/index.php?a=forum

    Detta forum drivs av personer med hörselproblem,det finns mkt nyttig info här bl.a
    där en audionom svara på frågor :

    http://www.tinnituswebben.se/index.p...um&forum_id=24

  5. #25
    Känner igen nästan allt som sagts här; Svårt att höra vad bordsgrannen säger på en fest, prata i telefon och inte missa vad personen i andra änden säger osv.
    Och.... syrsor finns dom???
    Ett j***a tjut dygnet runt, året om, år ut och år in! Värre om man råkat dricka lite starkt eller om man varit utsatt för plötsliga höga ljud.

    Det enda man kan göra är att gilla läget, inte börja reta sig på eländet! (vilket är lättare sagt än gjort).

    Och orsaken, jo..växte upp på ett jordbruk på 60-talet. När man kört traktorer, tröskor mm. med diselmotorer på högsta varv så hördes det ljudet i tre dagar efteråt. Trodde det skulle vara så och hörselskydd kunde man inte ens stava till! Har sen jobbat som plåtslagare i nästan 30 år, så orsaker till hörselproblem fattas inte.

    Men det har hjälpt med hörselapparater som är helt öppna, dvs inte täpper till hörselgången. De bara förstärker yttre ljud i samma frekvens som min tinnitus.
    Det tog ett tag att vänja sej vid att alla skrap- och knastrande ljud förstärks, men efter en tid är det detta som är normalt. Och när jag är i miljöer där det finns bakgrundsljud så tänker jag inte på tinnitus. Fast när det blir tyst så... när man ska sova...Kanske tur att hustrun snarkar högljutt till och ifrån!

  6. #26
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Ja ska man köra traktor är det hörselskydd som gäller,det hårda diesel ljudet förvärrar tt direkt.Bra tips detta
    med öppna hörselapparater.Pip och sus dygnet runt året runt här också i varierande grad.Verkar vara mkt som
    kan påverka detta.Massage tycker jag är en bra sak.

    Man hoppas ju innerligt att det inte blir värre innan man dör.Sen får man ju komma ihåg att det finns en massa
    skit sjukdomar som cancer t.ex och får försöka vara glad man klarat sej från sånt.Har gått bra med sömnen här
    än så länge och det är ju gött.Läser man på tinntuswebben förstår man att en del har enorma problem,en del vill
    ju ha dödshjälp eller undrar om det går att operera dom döva bara ljudet försvinner

  7. #27
    Hagis
    Guest
    Till er som funderat på hörselapparat!

    Jag fick veta igår att man får 4000 kr för varje öra om man gör hörseltestet och skaffar en apparat före årsskiftet! Kolla upp detta med din lokala sjukvård och boka tid asap i så fall! Man får en bra apparat utan massa extra funktioner för några hundra! Sen kan man vad jag uppfatta lägga till en massa olika saker så som vindreducering osv.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •