Sidan 4 av 19 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 374

Ämne: pyssel för långa vinterkvällar. steg för steg

  1. #61
    Ok principen lät ju lätt nog. Gillade din tank.....men du får nog kolla var sadeln hamna för det gör mycket på utseendet. Skoj att följa dit bygge.

  2. #62
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av mullemeck Visa inlägg
    Haha, kul kul :-) det är nog ett tag kvar innan jag behöver fundera över lack.

    Ja jag har bara en TIG där hemma. Dom vill ju hellst att man kör med det. Tycker att det är roligaste metoden oxå
    Riktigt häffig och inspirerande tråd mullemeck, "keep it coming"

    Angående TIGning, jag är självlärd gasare som la till migen och just inhandlat en pinne med möjlighet att komplettera till TIG (i princip annat kablage bara, va jag förstår), har mest gjort grov- o biljobb tidigare.

    Ja jag vet Castrolkepsen va me då nu tänkte jag byta den mot en hjälmluva i skinn, Okey guys

    Fråga till dig eller annan på HF är hur skulle du beskriva metodskillnanderna, TIG vs övriga (kort o enkelt), relatera gärna till ram o tank byggeri.

  3. #63
    Ja jag har oxå kommit på att det hänger mecket på placering av tank och sadeln. Så jag gör klart den och ser det ut som skit får jag göra om då.

    Angående TIG-svetsning så är det jäkligt likt gas i metod. Kanske lite mer kontrollerat. Bra till allt tycker jag.

  4. #64
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Okey det var det jag trodde. Hur är det med värmespridning, ser att du punktar i tunnplåten? Tänkte ta några stuvbitar o testa mig fram men undrar över trådar eller ämnen, vad behöver man o vad bör man ha "hemma" för ram o tank, typ?

  5. #65
    Det är mindre värmespridning än gas. Men visst blir det en del. Just punktning är TIG lite lurig att använda till. Ofta vill man hålla i biten eller plåten man ska svetsa, svetsmunstycket och tillsatsmatrialet... Så man behöver 3 händer :-) så ibland punktar jag först med MIG och syr ihop med TIG

  6. #66
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Okey,förstår precis.

    Hur väljer man tillsatsmaterial, sista frågan sen bär det av till "shopen"?

  7. #67
    Kan du gas så kan du TIG oxå eller rättar sagt....du kommer ha det grymt mycket lättare med TIG. Håller du koll på vilket material du skall svetsa i så skall företaget som säljer kunna rikta dig i rätt riktning om du inte handlar på rusta eller liknande affär.

    Största problemet för mig är att inte jorda mig själv....lyckas fan alltid får en känga i armbågen så man inte kan röra fingrarna på en kvart.

  8. #68
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2011
    Ort
    Nerike
    Inlägg
    40
    Tackad: 1
    Ojojoj,nu får jag ju kasta mej i bilen o kolla in ditt projekt på plats...slår du på en Java!!!

  9. #69
    Ja du får komma över och kolla å snacka skit! Är i Smedjebacken och hälsar på just nu bara :-)

  10. #70
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av skuggan55 Visa inlägg
    Kan du gas så kan du TIG oxå eller rättar sagt....du kommer ha det grymt mycket lättare med TIG. Håller du koll på vilket material du skall svetsa i så skall företaget som säljer kunna rikta dig i rätt riktning om du inte handlar på rusta eller liknande affär.

    Största problemet för mig är att inte jorda mig själv....lyckas fan alltid får en känga i armbågen så man inte kan röra fingrarna på en kvart.
    Haha, no pain no gain! Har grejorna hemma nu, ska till polarns garage i helgen och testa runt lite. Fick köpa ett handtag med sep ventil till gasen så jag funderar på gradera upp maskinen, vad har du för maskin o märke?

  11. #71
    Jobbar ju med detta så på jobbet har jag en Esab. Så jag behöver ingen privat.

    Dom bra svetsaren är ofta väldigt dyra för privatpersoner att köpa.

  12. #72
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Jo, jag vet, har ändå ganska bra rabatter på alla verktyg o maskiner så vi får se, börjar med min hobbylåda sålänge. Det är någon franskt märke, inte alls i klass med Esabs maskiner tyvärr.
    Senast redigerat av JohnnyRocker den 2011-12-10 klockan 11:29.

  13. #73
    Tjena Mulle...
    Nu kollar jag detta forum också.
    Gillar dina ideér även om formerna är tvärt mot mitt egna...

    /R

  14. #74
    Ja det är ju olika vad man gillar och är ute efter. Saknar att åka långgaffel så det är bara att göra en tänkte jag

  15. #75
    Har varit upptagen med hus och försöka få in en kamin i garaget. Men idag blev det lite gjort. Nu är det mesta dit punktat. Så nu ska svetsen gå varm innan jag kan börja plocka ihop saker


  16. #76
    Äntligen fixat en skorsten så jag kan få någon sorts värme och koncentrera mig på bygget


  17. #77
    Rock n roll! Elda nu som fan.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  18. #78
    Yep, nu ska här eldas :-) slippa frysa arslet av sig när man ska jobba

  19. #79
    Idag roade jag mig med att göra lite uppspännings verktyg till svarven. Bakdrev och bromsskivan passade inte på nya fälgen. Snål som man är svarvade jag upp styrhålet. Kastade 0.02 mm så jag är nöjd


  20. #80
    Svetsade dit de sista bitarna på "huvudramen". Börjar fundera lite vad man ska ha för sadel. Gillar helt klart med fjädrar bäst... Men man kommer ner mer utan




Sidan 4 av 19 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Byte munstycken i förgasare..förgasarsmällar??
    Av lpa1965 i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-25, 21:54
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 19:28
  3. problem med förgasarsmällar
    Av zeb.lovehell i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-05-07, 17:29

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •