Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 65

Ämne: (S) vill förbjuda västar på krogen.

  1. #1
    V.I.B Easy Rider
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Stockholm/Haninge
    Inlägg
    127
    Tackad: 0

    (S) vill förbjuda västar på krogen.

    Ännu en idiot motionerar i Riksdagen


    Läs och tänk över vilka konsekvenser dett skulle kunna få:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13759214.ab

  2. #2
    S vill förbjuda västar på krogen


    De kriminella gängen ska inte få ta över dina lokala restauranger eller pubar.
    Därför vill Socialdemokraterna förbjuda mc-västar på krogen.
    – Vi måste stävja utvecklingen att kriminella tar över krogar och offentliga lokaler, säger Sven-Erik Bucht (S).

    Debatten har rasat ute landet. Ska det vara förbjudet för kriminella mc-gäng och grupperingar att bära sina mc-västar på offentliga lokaler, krogar eller restauranger?
    Luleå kommun försökte att införa ett förbud i sina lokaler – men kammarrätten i Sundsvall sa nej.
    I stället menade rätten att det stred mot grundlagen om yttrandefrihet.
    Även kommunfullmäktige i Eskilstuna försökte 2009 införa att gäster på restauranger och pubar i kommunen ”inte tillåtas bära kläder som visar tillhörighet till något gäng eller gruppering som kan uppfattas som kriminell.”
    Men även där blev det avslag.
    Förbjudet med mc-västar i landet

    Nu vill Socialdemokraterna ändra på den saken.
    I en motion till riksdagen föreslår riksdagsledamot Sven-Erik Bucht (S) med flera, att lagen ändras – så att västförbud kan införas i hela riket.
    – Den organiserade brottsligheten har tenderat att öka kraftigt de senaste åren i landet. Det är viktigt att samhället på olika sätt stävjar den utvecklingen. Det är inte okej att man går in på krogar och offentliga lokaler för att markera att man är kriminell och samtidigt skapa en rädsla hos människor, säger Sven-Erik Bucht.
    Nu hoppas Butch att det kan bli en bred politisk överenskommelse angående motionen i riksdagen och att partierna kan samarbeta i frågan.
    "Samhället måste säga ifrån"

    – Det här är bara en del. Givetvis behövs det också flera åtgärder för att stoppa den organiserade brottsligheten, säger Sven-Erik Bucht.
    Om en lag om västförbud ska kunna införas, kan det bli aktuellt att grundlagen måste ändras. För det krävs två beslut i riksdagen, med ett allmänt val mellan besluten.
    Riksdagsledamot Hans Ekström (S) står även han bakom motionen. Han var tidigare ordförande i kommunstyrelsen i Eskilstuna, som haft problem med kriminella mc-gäng.
    – Där hade vi problem med att gäng tog över garderoberna och diverse krogar. Det blir en problematiskt att krogbranschen blir en halvgrå värld. Det är här som samhället måste säga i från och visa att man inte accepterar den här utvecklingen, säger han

    Sebastian Chaaban


    Västförbud

    Bakom motionen till riksdagen står Sven-Erik Bucht (S), Ann-Kristine Johansson (S), Hans Ekström (S) och Fredrik Lundh Sammeli (S).


    "Syftet med de tänkta västförbuden är att begränsa de kriminella gängens möjligheter att agera och få PR genom att via västsymboler visa sin tillhörighet. De grupperingar som åsyftas är välkända för att agera i brottsligt syfte."

    Läs hela motionen här.






    Sven-Erik Bucht (S), riksdagsledamot, suppleant i Finansutskottet. Blev utvald till Årets svensk 2007 av tidningen Fokus.
    Hans Ekström (S), riksdagsledamot, ledamot i Konstitutionsutskottet samt suppleant i Finansutskottet.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #3
    Tycker det har gått för långt med alla förbud hit och dit. Vi måste stå upp för vår yttrandefrihet, annars kommer den monteras ner bit för bit!

  4. #4
    Det är ju bara att byta västen mot ett annat plagg

    En kool hoodie tex. Kanske ändå dags att modernisera sig

    Om man klipper av ärmarna på en skinnjacka, är det en väst då?


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  5. #5

  6. #6
    Patetiskt att läsa hur dumheten florerar bland vissa politiker ...
    Förslaget om västförbud har som sagt varit på tapeten tidigare men alltså kollats av kammarrätten och det strider mot yttrandefriheten.
    Att politikerna vill ta tag emot brottsligheten är bra men då kanske de borde fråga polisen om vart resurserna borde finnas och inte skapa sig billiga poäng med såna skräputtalanden som västförbud.

    Av alla oss mc åkare som bär mc-väst så är mindre än en procent kriminella.
    F.ö. så finns inga kriminella mc-klubbar. Klubben i sig är inte kriminell men såklart kan det finnas kriminella individer i en klubb .... likaså kan det finnas kriminella individer i hockeyklubben, ridklubben, golfklubben, bilklubben, det politiska partiet, etc etc etc .... You name it !

    Ibland så undrar man ju om vissa politiker har sågspån bakom pannbenet ...

  7. #7
    Hagis
    Guest
    Jag håller med dig Jale!
    Admin, det kvittar ska du se! Om det gäller västarna idag så gäller det emblem överlag i morgon! Sen tror jag inte folk gärna byter sin väst mot en hoodie! Men vad vet jag, jag talar bara för mig själv i den frågan! Och jag har som sagt ingen färg på min väst men jag det kommer!

    I övrigt tycker jag sossarna borde jagas som villebråd! Dom kommer med fler o fler påhopp och motioner i denna häxjakt mot oss! Men det är ju inget nytt, och lösningen är ju den samma! Dom kommer få bort en del av hojfolket men övriga kryper längre ner i sina gryten och skyddar sina intressen ännu tightare även om det är helt lagligt folk i klubben!

    http://www.payback.name/
    Senast redigerat av Hagis den 2011-10-11 klockan 15:12.

  8. #8
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Vad som förvånar mig är hur de kopplar ihop kriminella gäng och mc-västar... som om alla som har en mc Västen är gangsta ..vad Bullshit !

  9. #9

  10. #10
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Herre jävlar.. Att ens lägga ner tid och energi på ett sånt förslag? Hur många ser man med väst ute på krogen? Skulle man mot förmodan se någon så är det ju på privata tillställningar. Jag fattar inte varför man lägger ner energi!

  11. #11

  12. #12
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Så med andra ord så vill dom ha det till att alla som bär väst är en samhällsfara..................herre jisses vilka idioter vi har bland våra politiker och vi är ännu större idioter som väljer in dom.

    Nej får bli en röst på Frihetspartiet till nästa val.
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  13. #13
    V.I.B Easy Rider
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Stockholm/Haninge
    Inlägg
    127
    Tackad: 0
    Admin har en kille jag känner som åker med väst, ponera att han blir tillsagd att ta av sig västen under har han en collegetröja med samma tryck som på västen, nu åker även den av o under har han ryggmärket intatuerat på ryggen (obs detta är sant) hur göra då ))))

  14. #14
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Märket som dom bägge har på rockslaget, står det 1%
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  15. #15
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av ViLa Visa inlägg
    Så med andra ord så vill dom ha det till att alla som bär väst är en samhällsfara..................herre jisses vilka idioter vi har bland våra politiker och vi är ännu större idioter som väljer in dom.

    Nej får bli en röst på Frihetspartiet till nästa val.
    Skriver 170 pers till på listan så e det hela frihettspartiets väljarkår ju, HAHAHAHAHAHHAA

  16. #16
    om dom nu ska förbjuda västar på krogen för att man är kriminell per automatik om man har en, får politiker då verkligen bära sina nålar på sina krag-slag på krogen??? ...det visar juh deras tillhörighet... å politiker är tamejfan helt kriminella enligt mitt tycke...

  17. #17
    Hagis
    Guest
    Den svenska regeringen är precis som du påvisar DeaDSexY!
    Det är en maffia organisation vald av vissa i folkmängden i detta land! Deras beslut ska beslutas utifrån folkets intressen, vilket det inte görs! Vi vet redan vad Persson sa om valutan! "det är bara en tidsfråga innan vi går med, oavsett om folket röstar nej så kommer vi en vacker dag gå med"
    Till deras beskydd har dom skattebetalda torpeder som älskar att skada folk i den grad att fotbollshulliganer i europa ses som svärmorsdrömmar! Dessa satyg kallas i folkmun poliser!
    Sen rekryterar dom nytt folk i skolorna så långt ner det bara går och kallar det för "ungdomsverksamhet". Tyskarna kallade det något annat! Sen lagstiftar dom på att motorkulturen försöker fånga upp ungdomar som har samma intresse för motorer, och då menar jag att man försöker fånga upp dessa kids så dom inte driver omkring på stan nätterna igenom hela sommaren när snuten och fritidsgården har stängt!

    Men det är väll så, man skiljer på folk och folk.... så varför inte vända på det? Bara min personliga åsikt!

  18. #18
    när jag blir stor ska jag bli politiker... å då ska jag bestämma att politiker ska förbjudas...

  19. #19
    Ja ... som så många av oss skriver ...
    Visst kan vi som är initierade raljera om detta och tycka sk-t om politiker i allmänhet och om vissa i synnerhet ...

    MEN ... grundproblemet är faktiskt farligt och det är att demokratin och yttrandefriheten urholkas.
    När en klubbväst blir olaglig så kan väl en klubbnål bli olaglig och varför inte att bli / vara medlem i ett visst parti ... och då kan man väl också lika gärna införa att vissa ska bära ett speciellt emblem som obehagliga i samhället ... t.ex. som Nazi-tyskland gjorde mot judarna - införde att de måste bära Davids-stjärnan på sina kläder ....


    Farligt !! att som sossarna förespråka sådana tendenser.
    Måste motarbetas !! Jag har personligen alltid min väst på mig när jag är ute i landet, ensam eller med klubbkompisar, och åker och när vi sedan checkat in på vandrarhemmet och går ut för att äta en bit på kvällen - så klart att västen är på - hitills aldrig någon som klagat och vi är ju även lugna och harmoniska och absolut inga busar, tvärt om !
    Detta ska vi visa upp !!
    Allmänheten behöver SE att vi vanliga bikers är trevliga "svenssons" med en fräck och frän väst och hur trevliga som helst och absolut inget farliga eller otäcka ... tvärtom så kan man prata med oss om allt eller inget och vi är hur snälla som helst mot alla som bemöter oss likvärdigt ...
    så klart !!
    Det är definitivt dags att avliva myten om den farliga bikern och tvärtemot visa på vilka trevliga typer vi är ... som "bara" gillar att se lite fräna ut etc etc i våra västar och gemenskapen med alla andra bikers ...
    Eller hur ?
    Senast redigerat av jale den 2011-10-11 klockan 20:49.

  20. #20
    det som egentligen låter farligast när man läser vad dom vill göra för att uppnå detta västförbud... dom vill förändra grundlagen... just den där lilla biten om yttrandefrihet... då kan man juh egentligen fråga sej om det är västarna dom egentligen vill åt... dom kanske bara drar till med det för att dom tror att efter alla rubriker om "kriminella mc-gäng" har gjort folk lite skraj så dom hakar på just bara därför... då får dom en anledning att ändra i grundlagen om yttrandefrihet... å efter det kan dom göra vad dom vill på andra områden... typ alla områden... för då existerar inte yttrandefrieht längre...

    i vilket fall som helst så suger förslaget getballe... väst eller inte... man kan vara trevlig å laglig ändå... det är knappast västen som gör en person kriminell... fast får dom igenom det så blir man juh kriminell om man tar med västen på krogen... Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pottytrain2.gif 
Visningar:	7 
Storlek:	3,3 KB 
Id:	2647

Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •