Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Vinterförvaring, några frågor inför första vintern.

  1. #21
    Nickasil . Starta på våren, och TOK GASA. Vaddå rost ?.

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av tella Visa inlägg
    vicken tur jag har haft sen 1972 med mina hojjar, som jag aldrig gjort ngt åt. Bara parkerat vissa år varmgarage andra år iskallt o insnöat garagehelvete. Inga oljebyten o inga stabilizers, platta däck(!) eller olja på ekrar o annant skit.
    Visst kan man ha tur, men när någon frågar är det väl schysst att ge seriöst svar.

    Man kan bara ställa hojen på hösten, och har man tur startar den på våren. Men det är inte rätt.
    På samma sätt kan man i trafiken köra rattfull utan hjälm utan man garanterat kraschar - men det är inte rätt.


    Rätt sätt i trafiken är att köra nykter, och rätt sätt gällande vinterförvaring (enligt de flesta mc-kunniga mekaniker, i korthet) är:
    1. Fyll på luft i däcken
    2. Fyll bensintanken till 95% full med fräsch bensin. Tillsätt STA-BIL och kör hojen 10 minuter så det stabiliserade bränslet når hela bränslesystemet.
    3. Byt olja och filter
    4. Underhållsladda batteriet
    5. för den seriöse - men tvätta hojen, smörja kedja, vajrar, mm
    (ska hojen stå kallt bör man även kolla att kylarvätskan har tillräckligt låg fryspunkt)
    Senast redigerat av Rickard den 2011-10-16 klockan 01:00.

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av pheur Visa inlägg
    Frågan om kapell eller inte kvarstår också, utrymmet ska vara torrt men inga garantier finns väl. Det är inte någon industrilokal heller men någon form av smuts och damm lär väl flyga omkring i utrymmet. Mitt kapell är det ifrån Biltema så det andas inte, det bästa är kanske att skita i kapellet eller att man får punga ut för ett lite dyrare som andas för att vara säker?
    Står hojen torrt ska du ha någon form av "täcke" som andas. Själv använder jag gammalt underlakan i bomull och lägger över hojen. Håller smutsen borta och repar inte hojen. Funkar kanon.

  4. #24
    Om man har sin Harley i värmegarage är det då bra om man går ut och startat upp den en gång i månaden?

    Eller skall man bara låta den vara?
    Live to ride, Ride to live.

  5. #25
    Funderar på samma sak men i kallgarage! Torrt i den bemärkelsen att jag inte kommer köra in bilen där, men det är ju en garagelänga med nät mellan platserna, så grannarna kör ju ut och in sina bilar så jag vet inte hur fuktigt det blir. Kanske inte optimala platsen, kanske är värt att hyra varm förvaring nästa år eller vad säger ni som vart med?

  6. #26
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Fick tag på en plats hos Almost Racing för en billig peng.

    Fler i göteborgsområdet som behöver plats ???

    Skicka pm till mig.
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  7. #27
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    Om man har sin Harley i värmegarage är det då bra om man går ut och startat upp den en gång i månaden?

    Eller skall man bara låta den vara?
    Det har jag aldrig gjort,har alltid haft hojen förvarat varmt.Har jag inte haft garage så har jag tagit in den i lgh/huset istället.Och finare
    prydnad är väl svårt att ha Kärringen gjorde likadant med sina hojar innan vi flyttade ihop.

  8. #28
    Kallgarage är OK men grannbilar som kör in och ut är ju inte optimalt tyvärr .... det blir fukt. Går inte att undvika.
    Själv har jag kallgarage ( och kan alltså inte göra så mycket där på vintern tyvärr ) men jag har ingen bil där så det är väl OK ...
    Jag hade tänkt, på fullt allvar, att vi kunde kasta ut matsalsbordet för vi sitter ju bara i köket i alla fall så kunde jag ha min vackra HD inhomhus på vintern stående på en vacker matta och så kunde jag ha en liten fotölj där och en liten hylla med HD litteratur och några spotar i taket ... men det vill inte tanten min ... märkligt, jag vet att hojen går in i hissen, jag har kontrollmätt ...

  9. #29
    När du gjort ordning hojen för vintern ska du låta den vara . Om du inte pallat upp den kan du rulla den lite någon gång varannan månad för at undvika "flat spots" på däcken. Plus så klart underhållsladda betteriet enligt instruktioner ovan.

    Varrmgarage eller kallgarage spelar ingen större roll om du fixat hojen som du ska. Blir lite mer kondens i kallgarage, men det är inga problem om du har tvättat, vaxat hojen, smörjt in kedja, mm, 95% full tank (undvika kondens i tanken), stabiliserat bränslesystem, fräsch olja och kylarvätskan klarar temperaturen. Plus ett täcke (lakan eller liknande) så den inte blir dammig eller smutsig.

    Du ska INTE starta hojen i onödan. Med bra olja i motorn och STA-BIL i bränslesystemet är motorn skyddad mot korrosion. Risken om du startar den och bara tomgångskör den lite är att du får sot, mm i motorn som bara är dåligt och kan förorsaka slitage på ventiler, kolvringar, cylinderlopp, packningar, mm.
    Sot och andra avlagringar ska tas omhand av oljan och rengörande additiver i bränslet, men vid kall uppstart bildas mer skit än vad olja och bränslet klara av att hantera innan du stänger av motorn.

    Starta motorn i vår och ta en liten tur. Låt den vara till dess.

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av Hagis Visa inlägg
    gällande batteriet! Skruva loss det och förvara det i värmen! Underhålls ladda det där det sen står!
    Sorry Hagis men ett batteri mår bättre ! av att stå kallt än varmt - OBS - att det ska vara full laddat hela tiden - alltså underhållsladdaren på.
    Ett full laddat batteri klarar minus 79 grader innan det går sönder medans ett halvladdat batteri tar stryk redan vi noll grader ....

  11. #31
    Många bud här men jag fyller på tanken och kör i en tillsats och slänger över ett lakan då! Vet att det bästa är att byta oljan nu, men får leva med att det blir gjort på storservicen till våren, då ska alla oljor och filter fixas, lämnar in den på HD verkstad så det blir ordentligt gjort, sen får jag byta igen till hösten när jag är lite mer hemma på allt.

  12. #32
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    [QUOTE=Rickard;16873]Varrmgarage eller kallgarage spelar ingen större roll om du fixat hojen som du ska. Blir lite mer kondens i kallgarage, men det är inga problem om du har tvättat, vaxat hojen, smörjt in kedja, mm, 95% full tank (undvika kondens i tanken), stabiliserat bränslesystem, fräsch olja och kylarvätskan klarar temperaturen. Plus ett täcke (lakan eller liknande) så den inte blir dammig eller smutsig.

    Hur kan det bildas kondens om hojen står i varmgarage ? Det har iallafall aldrig jag sett på 30 år.Efter att vi gjort hösttvätten brukar jag
    höja tempen till +25 i några dygn så de får torka riktigt innan det sänks till +10-15 grader som vi vanligtvis har.Vi har heller aldrig använt
    nån bränsletillsats utan har ofta haft nästan tom tank och fyllt på med färsk bensin på våren.Har aldrig varit några problem,har hojarna haft
    soppakranar har de fått gått till bränslet tagit slut efter man stängt kranen.Naturligtvis Ctek laddare på hela tiden.

  13. #33
    Tackar då skall jag inte ut och tokgasa i förådet när abstinesen är som störst.
    Live to ride, Ride to live.

  14. #34
    Hagis
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av jale Visa inlägg
    Ett full laddat batteri klarar minus 79 grader innan det går sönder medans ett halvladdat batteri tar stryk redan vi noll grader ....
    Okej, det är information som är ny för mig! Men utan att veta det så hade jag ju inte helt fel! Finns inte någon jag känner så vitt jag vet, som har full laddade batterier innan vinter parkeringen påbörjas! Oftast står hojarna i 6-8 veckor utan något underhåll! Sen har vi aldrig haft det problemet för visso med kyla! Vi har lyckats få tag på ställen där el ingår så vi har pumpat på värme som satan eldar i sin ugn! Två vintrar sen när det var närmare -30 ute så hade vi +26 i garaget Sen har vi ju skruvat hela vintrarna så ja, det har inte riktigt varit så att vi på något sätt bekymrat oss om någonting då vi ändå tömt oljor, bränsle m.m. när man servat hela hojen!

    Men uppskattar din information, den ska jag ta med mig i vinter då det är andra bud som gäller!

  15. #35
    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    Hur kan det bildas kondens om hojen står i varmgarage ?
    Hur mycket fukt luften kan bära beror på flera faktorer bl.a. luftens temperatur. När det är mer fukt i luften än vad den kan bära fälls fukten ut (oftast först mot någon yta då det är lättare för vattnet att fällas ut på det sättet) och det bildas kondens.

    Varmare luft kan bära mer fukt, men även i varma rum kan det så klart bildas fukt. Kolla t.ex. badrumsspegeln när du duschar.

    Har du "torr" luft bildas ingen kondens - vare sig det är kallt eller varmt. Men i kallgarage är det generellt sett högre luftfuktighet än i varmgarage. Så när jag skiver pratar jag i generella termer.

    Kort och enkelt beskrivet svar men hoppas det ändå svarar på din fråga. Vill du veta mer kolla t.ex. wikipedia om luftfuktighet och kondens.



    För övrigt förtydligande angående tömning av förgasaren: etanolen i bensinen löser upp och tar bort den feta hinna som förr i tiden blev av bensinen. Därför exponeras aluminiumet i förgasaren för vatten när det blir kondens i den tomma förgasaren. Aluminiumet oxiderar av vattnet.
    Så visst kan man tömma förgasaren, men risken är att man då efter några år har en helt sönderoxiderad förgasare som måste bytas för dyra pengar.
    Att detta har funkat bra förut beror på att vi inte hade så mycket etanol i bensinen förut.

    Med STA-BIL blir det enkelt - bara hälla i en skvätt i tanken och köra några minuter så det stabiliserade bränslet hinner nå hela bränslesystemet inkl. förgasare / insprutare. Klart. Nu är hela bränslesystemet skyddat - tank, filer, bränslepump, förgasare/insprutare, mm.
    Senast redigerat av Rickard den 2011-10-18 klockan 01:08.

  16. #36

    Bränlestabilisator

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Bränlestabilisator:

    http://www.lovenracing.com/branslest...tor-p-579.aspx

    Används för att förhindra bränslet från nedbrytning och oxidation under vinterförvaring.

    köpte Bränlestabilisator STABIL hos min lokala bildelsaffär med förklaring att under vinterförvaring så
    bildas det i bränslet kristaller som sen blir till en vit massa som gör det onödigt svårt vid start.

  17. #37
    Verkar vettigt, men jag skulle använda 82-414 lyft, den funkar eller Julas motsvarande. Är din moppe sänkt blir det trångt att få in den under ramen. Batteriet behöver du inte ta ut utan kan underhållsladda på plats. Kallt garage = Oljebyte på vår. Varmt garage = Oljebyte före avställning. WD 40 skyddar krom mot rost. Men en HD rostar inte i garage...hade..Vidde

  18. #38
    Så här gör vi i Tidaholm på vinternKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0162.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	57,0 KB 
Id:	3257Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0163.jpg 
Visningar:	23 
Storlek:	70,9 KB 
Id:	3258

  19. #39
    Ett urladdat batteri fryser vid minus sju Celsius medan ett fulladdat batteri fryser först vid minus 67 Celsius. Så rekommendationen är att ha batteriet fulladdat men du behöver inte ta in det inomhus. Ett batteri självurladdas snabbare vid varmare temperatur. Har du inte en underhållsladdare, typ C-Tek, bör du ladda batteriet var 6-8 vecka i ca tre dagar.
    Det är inte målet som räknas, utan färden
    Framtiden är som ett babianarsle, färgglatt och fullt med skit.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Vinterförvaring
    Av Dragos i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 00:01
  2. Köra hoj på vintern?
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 21:32
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-01, 12:57
  4. Inför första hojjen, Flera frågor!
    Av Wallis i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 22:44

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •