Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: Vintertrimtips: 96cui -> 106cui

  1. #1

    Vintertrimtips: 96cui -> 106cui

    Detta måste ju vara en vettig uppgradering från 96cui till 106cui, dessutom S&S=inte skit. Pris bara 6500SEK plus moms.
    Att jämföra med H-Ds 103cui kit som ligger på minst det dubbla ca...

    Sen bör man såklart fixa fuelmap, luft, buller och andra kammar för det ska bli bäst resultat.



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  2. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    skåne
    Inlägg
    27
    Tackad: 0
    Tjena allihopa .Efter nu 3 säsonger med bara luft o buller och nu senast denna sommaren även med kammar ,så vill jag ha lite "riktigt" pulver . Eftersom jag kommer att porta topparna så tänkte jag även på detta S&S 106 kit ,när man ändå är o rotar...

    Är det nån som har fått 106 kitet att funka riktigt bra? Vilken komponenter har då används?

    Mvh /Jeppe

    FXSTB-07 , V&H indy series 2-1 ,AN big sucker ,andrews 48h ,pc 3 .

  3. #3
    Nykomling MC-konsults avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Lidköping vid Vänern
    Inlägg
    34
    Tackad: 0
    Ett bra alternativ är ju att borra orginalcylindrarna till 103cc och välja ett par trevliga högkompkolvar. Tillsammans med portning, rätt val av kammar och en bra mappning får man en väldigt trevlig hoj.

  4. #4
    OK

    106 kit Med flat-top kolvar, 0.040 packningar och orig ca 85 cc förbränningsrum får du ca 10.2:1 mek komp
    Ger ca 9,76 corrected och 205 ccp med 48 kammen som stänger 29. Funkar inte....
    Plus att 48 skulle ge herrejösses bottenvrid och sen stendö vid 4500 Troligen ett spik-monster...

    (48orna e troligen rätt lättsålda som beg..)

    Moderat Street-port (Moto-Speed?) av toppar, 1,940 insug orig avgas + sätt squish noga (Ev fimpa cyl)
    En kam som stänger 45 ex vis S&S 585 ger 9,17 corrected och 187-190 CCP (S&S säger max .585 utan rullvippor)
    S&S 585 funkar upp t 6000 rpm med dina orig- BEEHIVE-fjädrar och orig-vippor. Dom går TYST åxå..
    (Provtryck fjädrarna och olla fjäderinspänning om du inte ska byta till nya!!!!)

    Mekaniska pysare bör rekommenderas! Småpengar och spar startmotorn..
    Kör 180-185 CCP i mina motorer, funkar startmässigt och man kan feta på med tändning i botten utan spikproblem

    Annars e ju som MC-Konsult säger : Borra orig cyl till 103" och sätt i en exvis S-E 251, 257 eller S&S 585 , 570
    Andrews 54 klarar 10:1 men inte mer
    Men kolla squish!

    Tänk vridmoment i mellanregister! Om du ska behålla den höga origutväxlingen måste du gör det!
    Om du har varvräknare, kolla var du åker, 2500 till 3500 rpm?
    Jag har sett 100 ggr hur folk tar bort mellanregistret med för vassa kammar och fel kam/komp
    kombination och hojen blir en "A Dog" i marschfartsregistret 110-140 km/h

    P.S Byt beltdrev fram t 30 åxå så ruppar d iväg ordentligt!
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2011-09-24 klockan 10:37.

  5. #5
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Onatop Visa inlägg
    ...Tänk vridmoment i mellanregister! Om du ska behålla den höga origutväxlingen måste du gör det!
    Om du har varvräknare, kolla var du åker, 2500 till 3500 rpm?
    Jag har sett 100 ggr hur folk tar bort mellanregistret med för vassa kammar och fel kam/komp
    kombination och hojen blir en "A Dog" i marschfartsregistret 110-140 km/h...
    YO Onatop
    Intressant det du skriver. Jag vill ha vrid i låg/mellanregistret. Högfart=ointressant för mig.

  6. #6
    LaDaille
    OK för din del m Shoveln skulle jag titta på S&S 450 kam. Men som jag sagt, Shovel e inte min hemmabana...
    Slå signal en till Karling o kolla m honom han har gjort ett antal Shovlar i sina dagar o e dessutom S&S -dealer
    Du har ju vad jag vet en CV-gasare, gäller att få den frisk o tät + välja kam efter det komp du har + bra avgas
    och ett bra tändsystem t-ex S&S Super Stock och köra det med VOES
    IDI har säkert nåt att tillägga här

  7. #7
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Hallå Onatop
    Nu är vi halvt off-topic, detta är ju dock trim men inte TC

    Ja, CV 40 sitter på och den är ju okey vad jag vet.

    Gnistan kommer från Dyna Single Fire + dubbla stift.

    Kam som sagt. Sitter ju en Sifton på med okänt data. Stela lyftare.
    Får se vad kammen avslöjar när jag river spisen.

    Och kompen du vet, borde ju bli okey med nya kannringar.

    Kanske lika bra att checka ventilerna åxå.

    Ja, den är ju strokad åxå, men hur mycket vet jag inte förrän jag kan mäta upp det.

  8. #8
    Absolut fixa ventilerna!! Måste vara toppfriskt vent/styrn/ tätn !!
    Mät inte vevskivorna, kolla märkningen som e stansad på dom och checka m Karling eller maila S&S/Tech
    Vet du slag/borr så har du volymen Orig e ju 74" har du 84" e d ju kanon Slaget kan påverka valet av kam
    Kolla åxå vad d e för Sifton, dom gjorde bra grejor men e d rätt kam för dig?
    Visst, Dyna S e ju lättstartat men förställningen styrs ju av centrifugalslunga= stenålder...
    S&S Super Stock.. och ja den går att ställa för kickstart!

    Nu e vi hel-off-topic..

  9. #9
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    En anledning att borra org. cylindrarna ska ju vara att ramnummer står ingraverad på dem. Dvs. att vid besiktning kan man få problems. Någon med erfarenhet?
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  10. #10
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    skåne
    Inlägg
    27
    Tackad: 0
    Go Morron ,Kul att få många svar så här snabbt!

    Har nu hittat ett SE 103 kit för vettiga pengar ,inga kammar bara kolv/cylindrar och en hårdare kopplingsfjäder.
    är det bra grejer?.

    sätt squish noga (Ev fimpa cyl) ,hur stort bör det vara ?

    Topparna tänkte jag ta med till en polare i England (fastlaneheadwork)

    Ang mitt avgassystem V&H Indy 2-1 (den längre versionen) ,funkade kanon med orginalkammarna som inte har något överlapp men när jag
    monterade 48:orna så har jag inte fått det att lira riktigt (bänkat 2ggr ,mappat fram o tillbaka ,tourqe cones ,lollipops... ).en kraftig dip i vridet
    mellan 1700-3200rpm .
    helt enkelt för dålig fart pga 2" rören så avgaserna har tryckts tillbaka in genom avgasventilerna ...Kommer det att kunna funka bättre när jag går upp till 103 + en ordentlig portning?

    En anledning att borra org. cylindrarna ska ju vara att ramnummer står ingraverad på dem. Dvs. att vid besiktning kan man få problems. Någon med erfarenhet? .

    Hittar inte något ramnummer på mina cylindrar??

    MVH/Jeppe
    Senast redigerat av dirtride den 2011-09-25 klockan 10:04.

  11. #11
    Njaa... cases med motornummer, men hittills har jag nog inte sett några cylindrar med motornummer....

    Men , i sak tänkvärt, Byta hel motor på en nyare hoj med helfordonsgodkännande kan nog ge problem

    Tur att jag bara har råd med gammalt skit...

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av dirtride Visa inlägg
    Har nu hittat ett SE 103 kit för vettiga pengar ,inga kammar bara kolv/cylindrar och en hårdare kopplingsfjäder.
    är det bra grejer?.
    Med rätt kammar kan det absolut bli bra. Jag hade 103 med SE255 kammar = skit. Massa ös på toppen men trött som en Virago 535 diesel i botten och mitten. Numera vet jag bättre.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  13. #13
    Dirtride

    Finns inga nr på cylindrarna...
    Beg 103" e en vettig väg att gå, speciellt om priset e rätt Kolla om dom e runda/ spel och i m nya ringar
    Ang koppling, fjäder absolut! Skulle nog sätta ett Barnett lamell -kit åxå....

    De nya 07 upptopparna m 7 mm ventspindel e rätt bra, porta inte för mycket! Lagom stora hål= mer gashastighet
    Ventilsäten/radius Viktigt!
    Större insugsvent, 1.940 + orig avgas

    Kan nog vara så m 2" avgasystemet.. testa ett annat Som S&S säger " Stock headers w slip-ons= proven and tested"
    Squish runt 1 mm (Visst en del vill sätta mindre men d här e en gathoj, blir lite sot så småningom..)
    Kasta ut 48 orna av skäl jag nämnde tidigare.. 550-585 lyft 235 245 grader och insug som stänger runt 40
    Landa runt 10-10,5 komp och 9,1 corrected ber på kam Visst , en del säger 11+ men d e en gathoj..
    Återigen PYSAR!!!
    Du bör kunna titta på 110-115 hp och 155 -160 i vrid m snygg kurva

    Ditt krux e utväxlingen... HDs växling m 6-pet e för hög Funkar m std-motor som drar 1000-4000 rpm o sen dör

  14. #14
    V.I.B Easy Rider
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Stockholm/Haninge
    Inlägg
    127
    Tackad: 0
    Fan detta var intressant läsning!!!!

  15. #15
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Sorry. onatop har rätt, inga nummer på cylindrarna. Rykten rykten (hörde det från en harleyhandlare som ville sälja trim)
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av indy 500 Visa inlägg
    En anledning att borra org. cylindrarna ska ju vara att ramnummer står ingraverad på dem. Dvs. att vid besiktning kan man få problems. Någon med erfarenhet?
    F*n vet egentligen.... vid ett kurstillfälle på ProBike pratade Charlie om att det fanns kombinationer av nummer på olika ställen på motorn som sammansatt skulle kunna dekodas till motornumret.... hemligt som f*n såklart, så var/när/hur fick vi inte veta.
    Sanningshalt? Ingen aning

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Onatop Visa inlägg
    Njaa... cases med motornummer, men hittills har jag nog inte sett några cylindrar med motornummer....

    Men , i sak tänkvärt, Byta hel motor på en nyare hoj med helfordonsgodkännande kan nog ge problem

    Tur att jag bara har råd med gammalt skit...
    Ja,någon som har erfarenhet av att byta ut motorn helt (utan att helfordonsgodkänna den pånytt)?..SE120R är ju populär nu så besiktningsgubbarna får väl snart upp ögonen på att motornumret inte stämmer..

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av belsebub36 Visa inlägg
    Ja,någon som har erfarenhet av att byta ut motorn helt (utan att helfordonsgodkänna den pånytt)?..SE120R är ju populär nu så besiktningsgubbarna får väl snart upp ögonen på att motornumret inte stämmer..
    Har varit med om detta också... en motorbytt Heritage som såldes hos förra arbetsgivaren med S&S. Tvärstopp på besiktningen i Jönköping. Slutade med krav på intyg från generalagent vilket självklart inte utfärdades...
    Det blev naturligtvis krav på registreringsbesiktning och eftersom originalmotorn var såld och borta blev ju problemen minst sagt stora.... kommer inte ihåg hur det löste sej, men har för mej att det blev ett SFRO-bygge av cykeln till slut...
    Man kan nog räkna kallt med att SBP är uppdaterade på motortillverkare till våra cyklar.....

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Har varit med om detta också... en motorbytt Heritage som såldes hos förra arbetsgivaren med S&S. Tvärstopp på besiktningen i Jönköping. Slutade med krav på intyg från generalagent vilket självklart inte utfärdades...
    Det blev naturligtvis krav på registreringsbesiktning och eftersom originalmotorn var såld och borta blev ju problemen minst sagt stora.... kommer inte ihåg hur det löste sej, men har för mej att det blev ett SFRO-bygge av cykeln till slut...
    Man kan nog räkna kallt med att SBP är uppdaterade på motortillverkare till våra cyklar.....
    Lite surt..är sugen på en 120R...färdig motor till ett hyggligt pris.
    Man får ju med MSO intyg..då kan man väl helfordonsgodkänna eller?.är det struligt?. .om man inte orkar montera tillbaka original motorn för besiktning..suck!!

  20. #20
    Kolla med Kvarnstenen, han har 120R på sin Kryssbena.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •