Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 145

Ämne: Är det opraktiskt eller bara manligt att kicka?

  1. #1

    Är det opraktiskt eller bara manligt att kicka?

    Har eventuellt en äldre HD på gång hem med endast kick. Min korta, öppna fråga är helt enkelt: Tycker du att det funkar bra att köra endast kick eller är det helt enkelt bra att ha både och? Bakgrund: Jag kör relativt mycket - använder den till jobb och blandade småresor. Det är sjukt "snyggt" att kicka den anser jag men hur är det om man använder den dagligen - bör man skaffa starthjälp?
    Kör Street Bob -09 & Knucklehead -47.

  2. #2
    Om man säger så här: Tjyvstopp i en hårt trafikerad korsning, med flickvännen/frun bak....guld och halva kungariken för en startmotor,
    Naken hoj med en väl i ordning (= lättstartad ) motor....Kick funkar och till och med "manligt" om allt funkar o man vet vad man gör.
    Drar mej till minnes hur det var att kicka igång Triumph med magnettändning, det gällde att ha rejäl skjuts för att få gnista och att aldrig ha helt rakt ben om hojen baktände.

  3. #3
    Hagis
    Guest
    Kan säga som så här!
    Vi var i Sigtuna på Våfflan för några år sen, ett ställe där det träffades en rätt stor mängd hojåkare förr i tiden innan alla i hålan vart Moderater och börja hata turister! Det stod en rätt bastant herre på ett par kg mer än 0.1 ton och försökte kicka igång sin hoj! Han gav upp och vart ersatt av ett långt järnrör och 2 halvbastanta herrar. Det funkade inget vidare för någon av dessa! Fram kliver en kvinna på i bästa fall 60 pannor, skickar undan röret och hoppar en gång! Inget händer, hon drar runt lite på kompet och hoppar till igen.... behöver jag säga vad som hända?

    Hur manligt är det på en skala? Jag gillar min elstart haha.....

  4. #4
    Haha, jo, det finns nog tillfällen som man kommer önska att man har elstart. Men om man har en pre-50 så känns det nästan lite.. fel att montera elstart Men, ge mig några månader så kanske jag kommer ändra uppfattning
    Kör Street Bob -09 & Knucklehead -47.

  5. #5
    Hagis
    Guest
    du får gömma den snyggt någonstans och bara använda den i smyg haha....

  6. #6
    Kan ju vara en tanke, montera en fejk-kick och elstarta med tummen när jag hoppar till. Då är jag både snygg och praktiskt
    Kör Street Bob -09 & Knucklehead -47.

  7. #7
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Hmmm, att ha en fejkkick känns för mig helt fel. Antingen kickar man eller så kör man lite elektriskt....
    Men att fejkkicka?? Bläää
    Visserligen är det en fritt var och en att själv bestämma hur starta "the big twin".
    Vill man inte kicka, full respekt för det. Men en fejkkick, det är för mycket bara....
    Men ska det vara elektriskt, så är det förbannat coolt med en startspak, alternativt en dold knapp på ramen någonstans....
    På styret är sista utvägen enligt min åsikt. Men det kan vara mycket värre: Startknapp på styret på en guldvinge, muahahaha....
    Fast är Harleyn ny eller med gällande garanti ska man kanske inte peta för mycket i syltburken...

  8. #8
    LaDaille: Det med fejkkicken var helt och hållet skämtsamt menat Men startspak... ja, det är ett bra alternativ som jag funderat på.
    Kör Street Bob -09 & Knucklehead -47.

  9. #9
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    ddsn, jag tror dig... jag ville bara tycka till lite,

    jag håller med om att kick kan vara struligt ibland...
    har ju själv bara en kick att tillgå.
    normalt (kall motor) startar den på 1:a kicken om rätt startprocedur uföres...
    och den är så klart olika på olika hojar.
    jag kan erkänna att mörka tankar drabbar mig ibland när den trilskas.
    och trilskas kan den göra när den körts en stund och sedan stängs av.
    då gällar en annan startprocedur + några böner till Harley guden och helst ska hojen peka mot USA !!!
    men det är bara att vara glad och nöta på....
    det kunde vara betydligt värre: att kicka en plastraket som inte startar.....
    att kicka en Trajja som trilskas är helt okey. den är ju i alla fall en halv Harley...

    ha det

  10. #10
    Värst vad alla hackar på trajjorna...jag hade en -68 choppertrajja med magnet och morgo....startade den inte på andra kicken började jag kolla tändhattar och annat...allt handlar om hur väl man känner sin hoj...alla har sitt eget humör. Jag tycker att gammhojar ska startas med kick...mindre el = mindre strul.

  11. #11
    Hagis
    Guest
    Klart det är snyggt med kick! Och ja det är lite mer old school biker över det hela! Men som många påvisar, när det trilskas så är det inte direkt roligt! Man borde kunna gömma startmotorn och startknappen på ett bra sätt så OM det skiter sig med kicken så kan man i alla fall dra runt den på start knappen!

    Men jag håller med om knappen på styret! Jag vet inte om sportstern är anpassad för blinda med sina knappar, det saknas bara att dom är oranga för dom är allt annat än små

  12. #12
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Believerstefan Visa inlägg
    Värst vad alla hackar på trajjorna...jag hade en -68 choppertrajja med magnet och morgo....startade den inte på andra kicken började jag kolla tändhattar och annat...allt handlar om hur väl man känner sin hoj...alla har sitt eget humör. Jag tycker att gammhojar ska startas med kick...mindre el = mindre strul.
    Nu missförstår du mig.
    Jag hackar INTE på Trajjorna. Hade en -72 själv, huntmagnet, morgo 750 m.m. Jag råkade bara nämna den som ett helt okey alternativ till Harley

  13. #13
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Hagis Visa inlägg
    Klart det är snyggt med kick! Och ja det är lite mer old school biker över det hela! Men som många påvisar, när det trilskas så är det inte direkt roligt! Man borde kunna gömma startmotorn och startknappen på ett bra sätt så OM det skiter sig med kicken så kan man i alla fall dra runt den på start knappen!

    Men jag håller med om knappen på styret! Jag vet inte om sportstern är anpassad för blinda med sina knappar, det saknas bara att dom är oranga för dom är allt annat än små
    Håller med dig Hagis. Jag önskar ibland el-start när kickandet strular.... Helt okey som backup.
    Men tekniken på min hoj tillåter inte el-start. Då måste jag byta ut transen... Annars hade jag kanske gömt en el-start där någonstans.
    Kanske kamoflerad om en fikatermos

  14. #14

  15. #15
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Tjena! jag tycker att kicka är ju lite manligt men efter att ha kickat en evo i sju år så lessnade jag, eller mina ben lessnade faktiskt o jag köpte en med knapp! Hade faktiskt planer på att montera elstart men estetiken tog över så det blev inget. Har ju slitna knän av jobbet. Det värsta var på hojträff på söndag efter två dagars o man skulle hem o hojen vägra att starta! Fy fan vad slut man var ibland av kickandet! Den startade oftast helt ok men ibland totalvägra den
    Senast redigerat av xbones den 2011-08-26 klockan 19:16.
    There are no problemsonly solutions

  16. #16
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    :mad:

  17. #17
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Heheh Bandit, ser välbekant ut! Kicka en evo med lite komp ä ju inte det roligaste.
    Senast redigerat av xbones den 2011-08-26 klockan 21:16.
    There are no problemsonly solutions

  18. #18
    Kicka är det tuffaste som finns om man har rätt teknik och att skiten hoppar igång när man vill.
    Hade själv en Shovel 69:a med enbart kick som jag inte riktigt blev kompis med.
    Hade som alternativ att skaffa mig en hoj med pussyswitch eller installera startmotor.
    Synd på en så fin cykel att svärta ner den med nåt som inte ska vara där, så det blev det första alternativet.
    Lite tråkigare, men mycket mycket smidigt måste jag erkänna nu.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	106843925v9_480x480_Front_Color-White_padToSquare-true.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	42,8 KB 
Id:	2068

  19. #19
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Om allt fungerar som det ska ..choke..three kicks..ignition ..kick-start Men om inte.. FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN !!!!! M;16

  20. #20
    Nykomling
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    hemma
    Inlägg
    24
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Om allt fungerar som det ska ..choke..three kicks..ignition ..kick-start Men om inte.. FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN !!!!! M;16
    Hei Biker Bandit,har kun et råd til deg hold deg til elstart og HOG.Det er vell ikke snakk om manlighet å kicke,hvordan i helvete skall du starte en HD för 65 uten å kicke.Du skrev pre 50 i et tidligere inlegg harley fikk elstart i 65 derav navnet electra glide.Har aldrig hatt problem med å starte knucken eller pannan med kick,så hold deg til elstart og hog la kjerringer og gubber holde på med sitt,vent noen år för du blir törr bak öra så kankje du også kan klare å kicke igang en EKTE harley.

Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Det är manligt att kicka!
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 08:29
  2. Smäller det av bara f.. när Du petar i 1:an?
    Av Draken i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-31, 16:43
  3. Evo chopper går bara på 1 cyl
    Av Saevus i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 14:07
  4. Denna är ju bara sååå rå!
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-22, 17:55
  5. Ville bara säga välkommen!
    Av robbbull i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 09:11

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •