Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Bromsolja

  1. #1

    Bromsolja

    Hallå alla duktiga hoj meckar!!

    Har tömt ut all bromsolja ( gammal)
    samt att handtaget inte vill gå tillbaka riktigt när jag bromsat,
    man får "putta" ut det.

    Vad kandet bero på?
    Ska jag skruva isär det?
    Vad ska jag fylla på med för sort?
    Finns ju en del olika, DOT4 kanske??

    Jag har ett 4kolvs ok från OMP.

    Tack på förhand!
    Matte

  2. #2
    Nykomling
    Reg.datum
    Nov 2018
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    2
    Tackad: 0
    Vad är det för årsmodell ? Nyare hojar har oftast DOT5 får ej blandas med DOT4

  3. #3
    Aj, Aj, nu är det gamla vanliga problemet med bromsvätska och felinfo som kan få allvarliga följder. Obs Obs Harley har använt DOT5 Silicone sedan i början på 80-talet men i mitten på 2000-talet börjar DOT4 användas på vissa modeller och idag är det DOT4. Kan inte nog poängteras att dessa båda är inte blandningsbara. På locket till bromsen står vilken olja som skall användas. Problemet med handtaget är oftast att bromskolven kärvar i bromscylindern. Demontering av bromscylinder och rengöring, nya packningar o kontroll av funktion.

  4. Följande användare tackar Girlie Bike User för detta inlägg:

    Jonasbaggen (2018-11-10)

  5. #4
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Ja, och det bör återigen förtydligas i den eviga röran att:

    Dot 4= glykolbaserad.
    Dot 5= silikonbaserad.
    Dot 5.1= glykolbaserad (!)

    Lurigt ...
    Blanda som nyss sagt aldrig silikonbaserad vätska med glykolbaserad,
    om du inte med absolut nödvändighet vill ha nåt som mest liknar en bakfyllespya i systemet.

  6. Följande användare tackar Caspher för detta inlägg:

    Jonasbaggen (2018-11-09)

  7. #5
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Bra där Kent. Ett varv av visdom till är aldrig fel.

  8. Följande användare tackar Jonasbaggen för detta inlägg:

    Caspher (2018-11-09)

  9. #6
    Att handtaget inte vill gå ut helt kan bero på att det hamnat skit innanför gummitätningen men det kan även vara så att det bara kärvar lite. Jag smorde upp min huvudcylinder med silikonspray för ca ett halvår sedan och det har fungerat klockrent. En del kör med WD-40 men det är inte alls lika bra. Torkar efter ett tag och bildar en kletig smörja vilket gör att det börjar gå trögt igen. Samt att det inte är bra för gummitätningen.

  10. #7
    Plocka isär kolv vid handtag samt ok, rengör och byt packningar osv och kör DOT 3 eller 4. DOT 5 är djävulens påfund! Skadar väl inte att byta bromsvätska emellanåt heller.

  11. #8
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av mattinkba Visa inlägg
    DOT 5 är djävulens påfund!
    Motivera

  12. #9
    Har en tendens att ändra konsistens och inte vilja returnera med den följden att bromsen ligger på. Har även djävlats för en kompis koppling, renovering och DOT3 - 4 löste problemet.
    Kan vara som så att, vad jag uppfattat, att den silikonbaserade vätskan är avsedd för lite mer racing och funkar bra där då man troligen byter vätska kontinuerligt efter race i samband med service mellan racen, men det är min högst personliga fundering utan någon som helst erfarenhet av racing men dock av den ovannämnda effekten med bromsarna och lösningen med att byta till glykolbaserad vätska! Motivation verkställd!

  13. #10
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av mattinkba Visa inlägg
    Har en tendens att ändra konsistens och inte vilja returnera med den följden att bromsen ligger på. Har även djävlats för en kompis koppling, renovering och DOT3 - 4 löste problemet.
    Kan vara som så att, vad jag uppfattat, att den silikonbaserade vätskan är avsedd för lite mer racing och funkar bra där då man troligen byter vätska kontinuerligt efter race i samband med service mellan racen, men det är min högst personliga fundering utan någon som helst erfarenhet av racing men dock av den ovannämnda effekten med bromsarna och lösningen med att byta till glykolbaserad vätska! Motivation verkställd!
    Det där tror jag inte på. Har haft min hoj i 18 år och kört med Dot 5 hela tiden. Aldrig bytt olja, endast kontrollerat nivån i enlighet med servicerekommendation. inga som helst problem med kärvande bromscylindrar eller annat.
    Vad jag läst så är silikonoljan inte racing då den inte är lika "stum" som den glykolbaserade och där med komprimeras något. Fördelen med silikon är att den inte är hygroskopisk och därmed inte absorberar fukt likt den glykolbaserade.

  14. #11
    Lucky you! Kanske en idé att byta bromsvätska då. Var och en är ju salig i sin tro.. ( Inte snorkigt menat)

  15. #12
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Jo, jag får hålla koll på min DOT 5 olja.

  16. #13
    Varför bytte fabriken tillbaks från DOT5 vätska till DOT4?

  17. #14
    Som jag har förstått det fungerar den inte så bra med ABS.

  18. #15
    Synkar den inte med streckkoden?

  19. #16
    Tog inte många sekunder att googla upp följande svar: When agitated rapidly (such as the on/off cycling of ABS valves) silicone-based brake fluid foams excessively. Foaming causes the same behavior as if there were air in the lines...so once ABS engages, you're suddenly not stopping.

    Silicone fluids dissolve air into solution and the rapid cycling of the ABS can release it as a gas.

    Video of DOT 5 under vacuum, releasing dissolved air: https://www.youtube.com/watch?v=a9IWde0n0Cg

  20. #17

  21. #18
    Det står i instruktionsboken vad det ska vara för bromsvätska. Sannolikt har trådskaparen redan fyllt på då inlägget skrevs 2018.

  22. #19
    Jag skulle säga att ändamålet styr vilken vätska som är lämpligast, så jag kan inte säga vilken jag tycker är bäst.
    Men en sak jag tycker missas i dessa diskussioner, och som är väsentlig, är hur de olika vätskorna hanterar kondens/vatten i systemet.

    Glykolbaserade vätskor (DOT 3/4/5.1) klarar av att lösa några volymprocent (ca 4) utav det vatten som tar sig in i systemet i form av kondens innan de börjar förlorar sin prestanda. Så i ett sådant system byter man lämpligast all vätska på samma gång.

    Silikonbaserad (DOT 5) vätska löser inte vatten alls, men det kommer fortfarande att bildas kondens i systemet och det vattnet kommer då att samlas i de lägsta punkterna i systemet istället. I detta fall kan det fungera att "spola ur" vattnet ur systemet med lite ny vätska bara. Men självklart skall denna också bytas med tiden.

    Det verkar finnas någon föreställning om att med ett system med DOT 5 i behöver man inte oroa sig för problem med kondens, men oavsett vätska så är vatten i systemet något man måste hantera.

    Själv använder jag DOT 5.

  23. Följande användare tackar Jensa018 för detta inlägg:

    TCKalle (2020-04-16)

Liknande ämnen

  1. Vilken bromsolja? Sportster '95
    Av mellqvist i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-07, 08:53

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •