Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 64

Ämne: suckande ljud, tappar tändning

  1. #1

    suckande ljud, tappar tändning

    ja, tyvärr som det låter. Blir ett långskott, men jag beskriver problemet och hoppas att någon annan råkat ut för samma och kan berätta vad som händer.

    När jag kör på choke så går hojen bra. Men speciellt när den är kall utan choke så uppstår ett suckande ljud och det är nästan så att hojen vill lägga av. Den tappar kraft helt vid varje "puff". Det kan även uppstå efter flera mils körning.
    i somras märkte jag detta då ena cylindern slutade arbeta och jag fick kämpa mig upp i 50km/h på motorväg.
    jag kollade tändkablarna då och såg att de nästan helt ärjat igen mot ignition coil module.

    nya kablar.. och problemet minskade. jag misstänker att det kommer in fukt i coil module och att det blir dålig tändning därifrån, men är inte helt hundra. Tändstift bytta ett par gånger i år.
    Tändstiftspetsarna är aningens vita, om det är till någon hjälp?


    /Kristofer

  2. #2
    Sitter spolen utsatt för väta? Jag brukar smeta vaselin på alla anslutningar för att hindra dålig kontakt och oxidation.

  3. #3
    Modulen är stock.. sitter innanför en kromad kåpa. Men det är min gissning också, att det är fukt/väta som tränger in och ärjar igen spolen.
    Ökad soppa (choke) kompenserar för detta?

  4. #4
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Det skulle underlätta otroligt om du berättar vad det är för hoj, motor, år, tändning, förgasare/insprut etc etc....om du vill ha hjälp dvs

  5. #5
    såklart..

    Jag kör en FXDWG 1998. EVO twincam 1340. 3300mil. 40mm CV förgasare. K&N Old Style luftfilter. slipons ljuddämpare screamin?. Hojen backfires och smäller ibland med lite sköna flames ur rören.
    Ägaren före mig körde den knappt på fem år, så den har stått mycket under den tiden. Det jag gjort är att byta luftfilter, tändstift och tändkablar samt en packning til främre cylindern som var slut, det rann rätt duktigt med olja.

    Bränslefilter som geggat igen? / för snålt med soppa?
    Ignition coil module?
    Tändspole?

    choken kompenserar för? För hojen går ok med choke. dvs inga hickningar..
    När problemet uppstår så känns det främst som den vill hosta till när jag ger gas.


    Klicka pÃ¥ bilden för en större version. 

Namn:	IMG_40012.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	72,1 KB 
Id:	18539
    Senast redigerat av Kristofer Löfgren den 2016-10-19 klockan 12:12.

  6. #6
    Tjena,

    Jag skulle börja med soppafilter och riva förgasaren.
    Rengör, kolla vilka munstycken och nål som sitter i och byt acc.pumpsmembran.
    Ställ flottören och kanske byta flottörnål.

    Kolla att trotteln ser fin ut oxå.

    Kvarstår problemet så är det inte sopparelaterat.

    Haft liknande problem, då var det just acc.pumpsmembranet som spöka.
    Senast redigerat av The Dude den 2016-10-19 klockan 13:15.

  7. #7
    Väldigt bra tips! tack @Dude. Såg precis att bränslefiltret sitter i själva tanken. blir ett jäkla pill det här.

  8. #8
    Inte så mycket pill, det sitter på soppakranen.
    SÃ¥ lossa bara kranen, dra den rakt ner och plockat bort filtret samtidigt. Har ibland tendens att toppen fastnar "i" tanken.
    Men ta i lite försiktigt och jucka lite på det så kommer det.

    Knöligaste brukar ju vara att få kranen tät igen tyvärr.
    Jag brukar gänga på kranmuttern på kranen 4 hela varv, lite av biltemas gängtätning på tankens gängor sen skruva dit kranen. Funkar bra för mig..

    Kolla även alla vakuumslangar, kranen styrs ju av vakuum från förgasaren. Likaså VOES-kontakten....men det kanske du har koll på.

  9. #9
    ...Och jag som nyligen fyllt tanken full inför vinterförvaringen.

    Alla vakumslangar är bytta till fräscha. De gamla såg ut att vara spruckna, även om kanske inte hela vägen igenom. VOES-kontakt har jag aldrig hört talas om.. mitt första år på hoj.

  10. #10
    VOES-kontakten sitter under tanken.
    På vakuumslangen från förgasaren till soppakran sitter ett t-kors, från korset går det en slang till kontakten.

    Vakuum i insuget styr ventilen, vid högt vakuum slår kontakten till och skickar signal till tändmodulen som i det fallet avancerar tändningen något.
    Har du en vakuum-pump så kan du även kontrollera så den kontakten funkar som den ska. Går ju så klart att suga i den manuellt och kolla med en summer att den slår till.

    Fördele med en vakuum-pump är att du kan kolla att kontakten slår till vid rätt vakuum.

  11. #11
    Låter som en hel del prylar att kolla upp. tur att det blir vinter nu så man har något att sysselsätta sig med. tack för all feedback @dude

  12. #12
    Självklart!!
    Havererade VOES-kontakter är nog inte så vanliga, men när man ändå river bort tank så är det lika bra att kolla så mycket som möjligt.

    Lycka till!!

  13. #13
    Det kan ha att göra med att hojen har stått ett par år... eller så tycker den att det är för fuktigt att bo i skärgården

  14. #14
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Bra!
    Nu har du redan fått flera bra tips men poängterar några detaljer:

    Jag har tidigare i nån annan förgasaretråd laddat upp manualen för CV-förgasare, ladda ner den. skrik om du inte hittar den
    Som tidigare nämnts, byt axpumpmembranet, se till att det är tätt för det är samtidigt packning!
    Byt ut spårskruvarna till flotörhuset till motsvarande insex och rostfria, finns billiga på typ Biltema (gissningsvis 4x20 som man klipper av till rätt längd, men kollar nästa gång jag går ner i garaget)
    Kolla men var försiktig med vakummembranet oxå

    Gör ren förgasaren ordentligt, gärna i ultraljudstvätt, blås torrt och rent med tryckluft.
    Byt om nåt är dåligt, läs noga i manualen.

    Köp en renoveringssats så har du allt till en kulen höstmeckarkväll

    Soppafiltret i soppakranen tror jag inte är så igensatt att det orsakat dina problem. Men det skadar inte att göra rent.
    Det där med vakumslang till soppakran gillar jag inte, det har vi tagit bort från frugans hoj, och själv har jag aldrig haft nån
    Egentligen bör man ha ett soppafilter till mellan kran och fugge (har inte själv men ska sätta dit ett nu)
    VOES-biten ska du ha kvar!

    Kör själv Wideglide men från -85, 4-växlat med kick och har S&S förgasare istället

    Jag tror ditt problem är förgasarrelaterat och inte fel på tändning....men om det skulle vara elfel så tar vi det då!

    Lycka till!
    Fråga och berätta gärna mer under arbetets gång.

  15. #15
    V.I.B
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Alunda,Östhammars kommun
    Inlägg
    185
    Tackad: 2

    Kanske kan vara så enkelt som att den går för snålt??
    Med tanke på luft&buller och något vita tändstift...

    "sök alltid den enklaste lösningen först"

  16. #16
    Jag är så tacksam för alla svar!
    Kan knappt bärga mig till helgen så man får börja skruva.

    Jo jag har läst mig fram till samma sak med vita tändstift.. både i Clymer manual och på forum. Att den går snålt utan choke. Med choke så går den ju faktiskt bra och inga hickningar. Jag tror nog att jag börjar med att ge förgasaren lite kärlek. ultraljudstvätt har jag aldrig hört talas om, men ser att det finns på kjell&co för 700spänn.

    I våras gav en packning upp i främre cylindern, inte topplockspackningen utan nån ventilhuspackning(?).. Så olja har i princip pissat ut när jag kört. 10min i tätort innebar mängder med rök från cylindern och när jag sen kört så har olja runnit/sprutat längre bak över motorn. 10 mil = 0,5 liter motorolja att fylla på.
    Med åtgärdat fel och vanlig motorrengöring så ryker hojen såklart inte längre. Men däremot kan det kanske vara så att skiten även har trängt in i förgasaren, för den har jag ju inte gjort rent ännu.

  17. #17

  18. #18
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Här e skruvarna jag pratade om:
    http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastel...8/?artId=19020
    Klipp av med en kraftig avbitare till rätt längd

    HD's manual för CV förgasare:
    https://www.dropbox.com/s/m494ndvrao...anual.pdf?dl=0

    Om du ska in och mecka i förgasaren så tycker jag du ska byta ut blandningsskruven mot en sån med en liten ratt isf spår
    Det är så attans bökigt att justera med en liten skruvmejsel och man bränner sej hela tiden på avgasrör och annat...
    Blandskruv:
    http://www.nostalgia.se/forgasare/ke...ure-screw.html
    Finns billigare att hitta på eBay men Nostalgia är ett bra ställe

    Som Alunda ovan skriver, den kanske bara går för magert, så blandningsskruven är din bästa vän, så gör den så lättjusterad som möjligt
    Om hojen är original så kan skruven vara plomberad och du måste borra först

    Jag har en sån här ultraljudstvätt, kul sak
    https://www.kjell.com/se/sortiment/e...e-160-w-p40499
    Senast redigerat av minhoj den 2016-10-20 klockan 12:06. Anledning: tillägg u-tvätt och blandskruv

  19. #19
    Ja, jag läste det via @Alunda. Jag är rätt säker på att hojen/förgasaren är original och att skruven är plomberad. Skruvar loss den ikväll eller under helgen. Ska passa på att köpa en ultraljudstvätt nu på lunchen. har en kjell&co här på odenplan.

  20. #20
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Här e skruvarna jag pratade om:
    http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastel...8/?artId=19020
    Klipp av med en kraftig avbitare till rätt längd
    Alternativ till avbitaren http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...ng-2000018304/

Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Tändning
    Av Snow i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-03-16, 15:52
  2. Tändning
    Av Hocke i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-12, 11:49
  3. Motorelektronik lampa lyser i bland på V-rod tappar tomgången
    Av Laine_HD i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-24, 10:08
  4. Tändning
    Av Daniel i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-12-27, 08:29
  5. tändning
    Av larsa i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 12:02

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •