Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Statorn?

  1. #1

    Statorn?

    Har en harley fxd -90

    Startar och går(dåligt, avgassmällar, ojämt mm) med full kräm i batteriet (Nyladdat) men sen är det dött.
    Står bara å klickar, Nyss bytt batteri och voltpack men ingen skillnad så
    funderar på om det kan vara statorn?
    Svårt att byta den själv? kan det vara nåt annat?

  2. #2
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Citat Ursprungligen postat av Patrik Patte Frid Visa inlägg
    Har en harley fxd -90

    Startar och går(dåligt, avgassmällar, ojämt mm) med full kräm i batteriet (Nyladdat) men sen är det dött.
    Står bara å klickar, Nyss bytt batteri och voltpack men ingen skillnad så
    funderar på om det kan vara statorn?
    Svårt att byta den själv? kan det vara nåt annat?
    på min EVO -85, tror din är rätt lik
    Själva statorn är lätt att byta, men...
    Först måste yttertransen av, sen koppling etc + transkedja, sen ryckutjämnarpaketet bort, sen innertransen bort, sen magnethjulet, sen kommer du åt statorn, tror den sitter med 4 skruv

    Sen ska allt tillbaka och det gäller att få det tätt med nya packningar och du ska lossa motor och växellådsfästena och dra åt innertransen först så att det går i linje, sen dra åt motor o v-låda igen, så det är skapligt med jobb totalt...

    Men jag tror det är nåt annat fel, en stator lindning går inte sönder så lätt
    Du får mäta om det laddar eller inte, bör bli minst 13,5 volt på batteriet om det laddar
    Mät statorlindning och kolla att du har kontakt och inte klapp i kontakten, eller att den har glidit ut bara
    kortslutning i statorn är svårt att se för du ska få ett väldigt lågt värde (nu gissar jag bara men mindre än 1 ohm)

    kolla all berörda kablar och kontakter ordentligt, jordning till batteri och startmotor tex

    som sagt jag tror på nått annat fel än statorn
    Är batteriet nytt? och av bra/originalkvalitet?

  3. #3
    Batteriet är nytt och av bra kvalite (inget biltemaskit).

    Misstänkte att det kan vara lite ivägen för att komma åt.

    Får väl gå på jakt med multimeter och se om jag hittar nåt, verkar ju som om den inte laddar.

  4. #4
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Liten rättelse:
    Efter 1989 behöver man inte ta bort innertransen för att komma åt stator-lindningen
    men du måste i alla fall ta bort resten, koppling, kedja etc etc

    Köp en multimeter, finns massa bra och prisvärda på tex Kjell & co
    Klicka pÃ¥ bilden för en större version. 

Namn:	alternator.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	53,6 KB 
Id:	18336

    behöver du mer info så kan jag skanna
    Senast redigerat av minhoj den 2016-07-06 klockan 18:54. Anledning: stavfel

  5. #5
    Gått över med multimeter nu.
    Drar ingen tjuvström men laddar inte.
    Då bör det väl vara statorn?

  6. #6
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Citat Ursprungligen postat av Patrik Patte Frid Visa inlägg
    Gått över med multimeter nu.
    Drar ingen tjuvström men laddar inte.
    Då bör det väl vara statorn?
    hur många ohm mäter enbart lindningen?
    får du nån spänning, växelspänning (AC) på lindningen med motorn igång?

    Statorn sitter väl skyddad och rör sej inte, väldigt osannolikt att den går sönder utan vidare...

  7. #7
    Mätte inte upp spänningen på statorn, nån ide vart felet annars kan ligga?

    - - - Uppdaterad - - -

    Hur mäter jag lättast spänningen där? Ta bort sladden till voltpacket och mäta i uttaget?

  8. #8
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Citat Ursprungligen postat av Patrik Patte Frid Visa inlägg
    Mätte inte upp spänningen på statorn, nån ide vart felet annars kan ligga?

    - - - Uppdaterad - - -



    Hur mäter jag lättast spänningen där? Ta bort sladden till voltpacket och mäta i uttaget?
    Yes, när du mäter måste du ta bort kontakten
    1: Som jag skrev, börja med att ohm-mäta lindningen, ska bli 0,1-0,2 ohm (det gäller att multimetern klarar så låga värden) ok?
    2: Sen kollar du resistansen mellan lindningen och jord, ska vara oändlig (hög) resistans ok?
    3: starta hojen och mät på lindningen bör bli typ 15-25 Volt AC, växelspänning, beroende på varvtal ok?

    om du mäter rätt är det ok och är statorn hel!

    isf kollar du vidare att regulatorn (voltpack verkligen är jordad ordentligt) du kan ohm-mäta på kylflänsarna och det ska vara 0 ohm till jord, dvs chassit på hojen

    Men eftersom det går en hel del ström så måste de vara mycket god kontakt då du annars får spänningsfall där, och då laddar det inte
    Ta bort och kolla noga att det inte finns färg eller smuts i vägen

    Ta en sak i taget, mät metodiskt och rätt och dra slutsats av varje moment, gissa kan man göra om man är lost...

  9. #9
    Mätt statorn och den verkar ok. Gjorde rent kontakter till voltpacket också.
    Gick bättre nu en liten stund sen började det igen.

  10. #10
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    3:an i mitt tidigare inlägg, vad fick du för spänning?
    "3: starta hojen och mät på lindningen bör bli typ 15-25 Volt AC, växelspänning, beroende på varvtal ok?"

    4: Vad får du för spänning på batteriet med motorn igång, med lite högre varv än tomgång?

    5: När du laddat batteriet med laddare vad får du för spänning på batteriet då? om du mäter direkt efter laddning?
    6: och om du väntar en halvtimme typ.
    7: vad använder du för laddare?

  11. #11
    Hojen inlämnad på verkstad nu, men tack för all hjälp. Trodde dom inte hade tid att kolla på den förens nästa fredag dock :/ Jäkla högsäsong... Varför krånglar alla hojar på sommaren?

  12. #12
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Citat Ursprungligen postat av Patrik Patte Frid Visa inlägg
    Hojen inlämnad på verkstad nu, men tack för all hjälp. Trodde dom inte hade tid att kolla på den förens nästa fredag dock :/ Jäkla högsäsong... Varför krånglar alla hojar på sommaren?
    Synd att du gav upp, det är ju sånt här man lär sej av. Och så slipper man vara beroende av verkstäder för att göra nåt trivialt...

  13. The Following 2 Users Say Thank You to minhoj For This Useful Post:

    engmannen (2016-07-09), hasse diesel (2016-07-09)

  14. #13
    Jo det är sant. Men har för tillfället ingenstans att skruva och känns inte optimalt att stå i ett cykelställ utanför porten när det ska börja grävas djupare.
    Annars är jag inte den som backar för att testa själv

  15. #14
    Verkar vara statorn iaf efter flera felsökningar..
    Och gräsklippar(Honda)mekanikerna var inte nå sugna på att göra det jobbet.
    Stämmer denna video över hur man går till väga på min hoj?
    http://youtu.be/djEwdOzfBI0

  16. #15
    Behöver jag nåt mer än själva statorn? Transolja?

  17. #16
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Fan, tryckte på fel knapp och mitt meddelande försvann

    Om du är 100% säker på att statorn verkligen är paj så:

    1: skaffa en riktig verkstadshandbok från HD om du ska mecka, värt varenda krona (köp inget Clymer-skit edyl)
    2: du behöver en del verktyg som, 48mm (har jag på min) hylsa till skruven till vevaxeln, en kil att sätta diagonalt mellan kugghjulen så att du låser fast när du drar bort/sätter dit, momentnyckel är bra att ha. Har gjort min kil av 5mm plattjärn som jag sågat och filat till, typ 15-20 cm lång kommer inte ihåg exakt men kan kolla senare.
    3: byt transolja när du håller på, + byt transkåkepackningen, köp en med siliconrand
    4: lycka till!
    5: se 1:


    ps
    kollade lite på videon, tyckte den verkar ok så du kanske klarar dej utan v-bok men skulle i alla fall rekommendera att du skaffade en om du inte redan har
    Senast redigerat av minhoj den 2016-07-15 klockan 16:05.

  18. #17
    Ok, rack för tipsen. Youtubevideos finns ju för nästan allt idag men verkstadshandbok och sprängskiss är då helt klart bättre

  19. #18
    Är du säker på att det är statorn, kan du delge alla mätvärden från mätningarna? Om det är voltpacen eller dess jordning är det fixar på 15 min

  20. #19
    Statorn bytt. Men nu får hojen ingen gnista i stället :/

  21. #20
    Kan jag ha gjort något fel när jag monterade statorn som påverkar tändningen?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •