Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Köpråd!

  1. #1

    Köpråd!

    Hej vänner!
    Går i tankarna att skaffa mig en Panna eller en early shovel, vad rekomenderas?
    vad behöver jag tänka på?
    några vanliga fel?
    är det mer skruva än åka?

  2. #2
    Du bör i alla fall kunna fixa det mesta själv. Såvida det inte är en sprillans S&S-klon så får man ju räkna med att i alla fall hålla koll på och fixa saker på ett fordon som är 50 år gammalt. Det blir ju orimligt dyrt om du måste lämna in för även mindre åtgärder.

    Exempel: Jag har en Shovel som jag haft i snart 30 år och nu var det tio år sedan jag plockade isär växellådan för inspektion i samband med att jag renoverade motorn. Då behövde inte göras något. Men nu har den börjat läcka lite olja och jag vill se över den. Men jag är ingen expert som kan fixa allt så jag plockade ur växellådan och tog isär samt rengjorde den och inspekterade allt optiskt. Sedan åkte jag iväg till en duktig snubbe som har mätdon för att mäta. Han skall linjehona lagerläget vid 4ans drev så att vi kan räkna ut vilka överdimensionsrullar jag skall installera. Jag skall bara sätta upp huvudaxeln i svarven och putsa läget för 4ans bussning med lite fin smärjelduk. Sedan skall jag montera ihop hela växellådan och så räknar jag med att den fungerar några decennier till. Detta var ett exempel på lite enklare saker man bör klara av. Minimum är väl i alla fall att man kan plocka bort primärtransmissionen med koppling etc och ta bort växellådan så att man kan lämna in den för översyn. Eller att man har en bra budget.

    Det svåra är att hitta en fin bra motorcykel som inte består av en massa söndermekat ihopplock. Har man bra ordning på grejorna kan man åka kors och tvärs genom Europa utan problem.

  3. #3
    ja lite basic skruvande går ju såklart bra och det har jag räknat med. så det viktiga är att sköta servicar och så, allt annat är en trisslott som allt annat som är gammat =)
    tänkte mest om det var något som brukar pajja om dom var extra känsliga någonstans?

  4. #4
    Nej, alla HD from 1936 (kanske 1927?) är mer eller mindre felfria, några småsaker bara som är lätta att fixa.
    Pannan har en konstruktion på avgasporten där avgasröret sitter fast som kan bli slitet och dåligt. Går att fixa men inte jätteenkelt. Sönderdragna/mekade avgasportar på Shovel finns också. Laddning före 1970 kan vara lite osäker men går lätt att fixa.

    Köp hellre något slitet orenoverat än något som en massa klåpare varit på. Akta dig för massa delar från Ab Runda Bulten i Mongoliet.

  5. Följande användare tackar stroker49 för detta inlägg:

    hasse diesel (2016-07-09)

Liknande ämnen

  1. Street bob, köpråd.
    Av Harley Havman i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-08-26, 15:58
  2. Köpråd FXR
    Av henrik_sh i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2014-12-22, 01:38
  3. Köpråd sportster 48
    Av peppe751 i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-03-02, 21:54
  4. Köpråd 48
    Av 883r i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 16:11
  5. Köpråd Night Train
    Av flygarn i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 23:04

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •