Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 44 av 44

Ämne: STARTKRÅNGEL

  1. #41
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Peppe: Låter lite märkligt att kuggkransen gått sönder igen med detta tråkiga haveri som följd.
    Du skrev tidigare att du bytt kuggkransen och startmotordrevet. Var det orginal grejor du satte dit då? Är motorn orginal eller trimmad med ökat komp? Compensatorn (ryckutjämnaren) som sitter utanför alternatorn/statorn är ofta en felkälla på TC96 motorerna och byts då till en bättre SE modell. Kanske värt att kolla upp allting noga i primärdrivningen så du slipper problem framöver. Lycka till och hoppas du snart får njuta av hojen igen.

  2. Följande användare tackar Jonasbaggen för detta inlägg:

    evilpeppe (2016-06-18)

  3. #42
    Japp håller med . Kransen är ju inte direkt nån slitdel man ska behöva byta varannat år.
    Vet ej om det va original delar som monterades , gjordes på verkstad i Eskilstuna. Då byttes bendixdrevet och kuggkransen.
    Året efter byttes bendixdrevet igen pga att det läckte olja , då av en annan verkstad. Och nu har jag bytt bendix igen i onödan. Men men man lär , har ett i reserv nu iallafall he he
    Motorn är ej trimmad.
    Denna gång gör jag det själv och tänker byta ut allt som kan va orsak till problemet .
    Är det nödvändigt att byta kuggkrans om det saknas en kugg , vill inte verka snål, men gjort en del på hojen (kosmetika) i vintras och även lagt en ansenlig summa på trim till De Luxen så om det inte är nödvändigt så väntar jag gärna med kransbyte.
    Ska försöka lägga upp lite bilder på haveriet om nån kanske är intresserad.
    // Peppe

  4. #43
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av evilpeppe Visa inlägg
    Japp håller med . Kransen är ju inte direkt nån slitdel man ska behöva byta varannat år.
    Vet ej om det va original delar som monterades , gjordes på verkstad i Eskilstuna. Då byttes bendixdrevet och kuggkransen.
    Året efter byttes bendixdrevet igen pga att det läckte olja , då av en annan verkstad. Och nu har jag bytt bendix igen i onödan. Men men man lär , har ett i reserv nu iallafall he he
    Motorn är ej trimmad.
    Denna gång gör jag det själv och tänker byta ut allt som kan va orsak till problemet .
    Är det nödvändigt att byta kuggkrans om det saknas en kugg , vill inte verka snål, men gjort en del på hojen (kosmetika) i vintras och även lagt en ansenlig summa på trim till De Luxen så om det inte är nödvändigt så väntar jag gärna med kransbyte.
    Ska försöka lägga upp lite bilder på haveriet om nån kanske är intresserad.
    // Peppe
    Jag skulle byta kuggkransen om det var min hoj, tror att det blir problem på sikt om du inte byter.

  5. #44
    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    Jag skulle byta kuggkransen om det var min hoj, tror att det blir problem på sikt om du inte byter.
    Ah du har nog rätt där , det är ju en defekt .
    Man skruvar inte ihop nått om man inte vet att allt är sjysst.
    Så det blir kransbyte.

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Liknande ämnen

  1. Startmotorkrångel i samband med att innertransen varit bortagen.
    Av bloppa i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 20:45
  2. Startmotor krångel!
    Av gretsch i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-11-11, 09:26

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •