Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Rost - oroväckande?

  1. #1

    Rost - oroväckande?

    Hej,

    Jag är nybörjare - båda på forumet och mc - och köpte en 883 från 2009 förra året. Har hängt och läst en del här på forumet och det är grymt trevligt med så mycket kunskap samlad på ett ställe.

    När jag satt beundrade hojen efter åktur i helgen upptäckte jag rostiga biten som syns på bilden. Jag undrar nu om någon vet om det är vanligt och om jag vågar åka på hojen innan den där är utbytt mot en ny? (Lyckades inte rotera bilden korrekt - hoppas det framgår att det är undersidan av styrkronan).

    / rg
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer IMG_1118.jpg  

  2. #2
    Bara att tuta och köra!

    - - - Uppdaterad - - -

    Inget att bry sig om. Putsa rent lite och pensla på lite färg bara.

  3. Följande användare tackar Carlson för detta inlägg:

    rg883 (2016-06-08)

  4. #3
    Ser ut på bilden som om det är en stålbricka som börjat rosta. Den verkar sitta fast med hjälp av den där blanka bulten, som borde gå att lossa på. Alltihop verkar hålla bromsslangen som du ser på bilden.
    Tror att det bara är kosmetiskt, men man vill ju inte ha det så...
    Lossa och gör rent med stålborste, eller byt ut brickan. Måla den sedan för säkerhets skull.
    (Har dock inte skruvat på dessa modeller, men det ser ut att vara enkelt att få loss.)
    Lycka till !
    /HDMats

    - - - Uppdaterad - - -

    Tillägg till ovan inlägg:

    Har också en 883, dock från 2007. Skall titta på min egna hoj och jämföra hur det ser ut. Återkommer... !

  5. Följande användare tackar HDMats för detta inlägg:

    rg883 (2016-06-08)

  6. #4
    Det är änden på styrstolpen som sticker ut, den är tillverkad i stål och rostar således. Det har ingen praktisk betydelse att den är rostig, man kan väl göra rent och måla om man vill att det ska se fint ut.

  7. Följande användare tackar KingCobra_HD för detta inlägg:

    rg883 (2016-06-08)

  8. #5
    Tack för svar - jag ska försöka pilla isär, göra rent och återkommer med bild med resultatet!

    / rg

  9. #6
    Som någon skrev, Det är änden på styraxeln som sticker ut på undre styrhuvud. Skruva bort insex-skruv å borsta rent å lägg på lite fin färg. Du kan även åka så som den är då det inte kommer att hända något.

  10. #7
    Samma på min hoj. Dock så har jag inte brytt mig om att pensla på någon färg utan nöjt mig med lite rostskydd i form av flytande vax.

  11. #8
    Faktum är att HD använder sig av synnerligen billiga bultar och skruvar på vissa ställen, rena traktor finishen. Så att en bult rostar är inget ovanligt.

  12. #9

  13. Följande användare tackar KingCobra_HD för detta inlägg:

    [MullE] (2016-06-09)

  14. #10
    Och att styrstolpen är tillverkad av stål istf rosfritt är nog mer baserat på behovet av hållfasthet än snålhet från motorkompaniet.

  15. #11
    Hållfastheten är inte beroende i sig av om det är svart eller rostfritt, det blandar ståltillverkaren så det blir rätt, finns ju bult i både svart och rostfritt med 8.8, 10.9 hållfasthet etc. Mer krom ger bättre seghet, faktum är att HD använder jävligt sunkigt material på flera ställen. Se bara bultarna som håller ett flertal detaljer på Sportstern, grovförzinkad billighetsbult. Styrstolpar av aluminium är hur vanligt som helst, det är inte stolpen i sig som bär upp utan gaffelbryggorna.

  16. #12
    RG883, såg att det är rostigt även på min hoj som knappt gått 200 mil, även om det är en 2007'a.
    Precis likadant som på din bild !

    Mvh HDMats

  17. #13
    Citat Ursprungligen postat av HDMats Visa inlägg
    RG883, såg att det är rostigt även på min hoj som knappt gått 200 mil, även om det är en 2007'a.
    Precis likadant som på din bild !

    Mvh HDMats
    Tack för alla svar. Får se om det blir till att snygga till det under vintern då. Skönt att veta att jag inte kommer sitta med styret i händerna under färd allafall

    / rg

  18. #14
    Nä inte vill man ha styret i händerna inte..

  19. #15
    Citat Ursprungligen postat av KingCobra_HD Visa inlägg
    Nä inte vill man ha styret i händerna inte..
    Fan vilket mardröms-scenario.

  20. #16
    Härdning på tumskruv är, Ju mer streck in från kant på bult, ju hårdare härdning..Inte som på metrisk där man skriver 8:8, 10;9, ...Färg eller ytbehandling är skit samma..däremot kan efterbehandling med rostskydd osv påverka momentet vid dragning av skruven

  21. #17
    Citat Ursprungligen postat av mattinkba Visa inlägg
    Härdning på tumskruv är, Ju mer streck in från kant på bult, ju hårdare härdning..Inte som på metrisk där man skriver 8:8, 10;9, ...Färg eller ytbehandling är skit samma..däremot kan efterbehandling med rostskydd osv påverka momentet vid dragning av skruven
    Jag kan SAE standarden på bult, det var ett exempel..... Färgen på ytbehandlingen har inte att göra med bultens styrka nä, men definitivt på hojens utseende och intryck. På såpass dyra hojar ska inte billig förzinkad bult användas i min värld iaf. För det ser just billigt ut, då kan man köpa en Ural istället om man gillar grovt utan finish.

  22. #18
    Bulten (Insex) Håller enbart Bromsslangen på plats, En låsbricka på den och dra
    åt lagom efter det att du skrapat å målat det rostiga.

Liknande ämnen

  1. Läckande bränsleslang
    Av Martin i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2017-04-03, 07:15
  2. Läckande trans.kåpa på en 96motor
    Av JPTwinCam i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-08-03, 17:41
  3. Rost i tanken
    Av Jan-Erik i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-01-16, 06:33
  4. Idag 8 aug garagekultur från cafe rost södermalm
    Av Henrik Forslund i forum Region Stockholm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-12, 20:31
  5. Big D behöver hjälp med läckande olja
    Av Hagis i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 12:30

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •