Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Byte av stötdämpare

  1. #1

    Byte av stötdämpare

    Vilka stötdämpare ska man välja?,vi åker oftast 2 st och då räcker inte originaldämparna till.Jag har en FXDWG -01.Två gånger har kablaget till baklyset slitits av.Vad ska man tänka på vid byte av dämpare?

  2. #2
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Att inte sätta dit några sänkningdämpare (värdelöst för köregenskaperna och väghållningen).
    Finns några bra märken. Googla och läs på. Välj bland de dyrare och bättre modellerna och hoppa över heavy duty fjädrar.

  3. Följande användare tackar Jonasbaggen för detta inlägg:

    hojoboj (2016-05-10)

  4. #3

  5. Följande användare tackar mankanh för detta inlägg:

    hojoboj (2016-05-10)

  6. #4
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Jo, Öhlins är väl "Top of the line" om de är matchade till hojmodellen och avstämda för vikten oxå. Prog.Susp. gör några bra prisvärda modeller 440 (heter kanske 444 nu) och det finns någon dyrare oxå. Fanns en 418 och 430 modell oxå. Vet dock inte om de sälj fortfarande. Sen har det väl dykt upp någon tysk kvalitetsdämpare som är bra.

  7. Följande användare tackar Jonasbaggen för detta inlägg:

    hojoboj (2016-05-10)

  8. #5
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Citat Ursprungligen postat av mankanh Visa inlägg
    Öhlins ���������������� �
    Om man har för mycket pengar ja! Finns ganska mycket nytt ute på marknaden som är riktigt bra, men inget blir ju Öhlin-bra
    - "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
    - "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"

  9. Följande användare tackar abelseth för detta inlägg:

    hojoboj (2016-05-10)

  10. #6
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Jag åker WideGlide -99
    Satte dit Progressive Suspension 444. Precis som du säger, originaldämparna orkar inte hålla emot om man är två nåt sånär fullvuxna.
    Men! Eftersom jag är ganska kort så hade jag lite svårt att nå ner till marken med mina små söta fossingar.
    Så. Jag satte dit en 444 som var sänkt en tum enligt spec. Det ger ca en halv tum irl. (om jag minns rätt)
    Hade jag sluppit sänka vore jag glad, då det är precis som Jonasbaggen säger - det är inte nån hit att sänka om man vill ha bra köregenskaper.
    Men eftersom dessa dämpare bär upp väldigt bra så blir det egentligen inte ett problem.
    De svarar - och stummar upp tidigt vid gupp och hålor och då de medger en vettig fjädringsväg totalt sett, men nyper åt vid plötsliga gupp så gör de jobbet bra.
    Men köp helst originallängd så blir det bäst vägegenskaper.
    Alltså, för att göra en förklaring kort och koncis, så blir nettovinsten att du får en dämpare som funkar mycket bättre än en originaldämpare.
    Du kommer till och med att kunna köra med dämparna inställd på det "mjukaste" läget och ändå ha bra stuns i dem.
    Och har du inte kunnat motstå alla goda såser som erbjuds i livet - väger mycket - så gör det absolut ingenting då det finns massor kvar av dämparjusteringen för att stumma upp dem ytterligare.
    Men visst, det kanske finns bättre alternativ, för gratis är de ju inte..

    Och som sagt, inga heavy duty!!! Missade du förra meningen? Då upprepar jag: Inga heavy duty! Du kommer att få sälja dem för skrotpriset för stål, och det är inte alls högt just nu.
    Senast redigerat av Caspher den 2016-05-09 klockan 20:05. Anledning: Och som sagt....

  11. Följande användare tackar Caspher för detta inlägg:

    hojoboj (2016-05-10)

  12. #7
    Jag körde tidigare på min förra Streetglide med Progressive Suspension både fram och bak. Bak hade jag Progressive 944 och visst dom funkade kanonbra, Nu har jag en Roadglide och på den kör jag Öhlins S36DR1L blackline dämpare . Visst dom är inte billiga kostar 8375:- men Progressive 944 kostar över 8k och öhlinarna är så mycket bekvämare. Ska beställa till gaffeln nu och är i valet och kvalet mellan Öhlin och Progressive där. Öhlinarna är 2500-3000kr dyrare. Men polaren satte billigare öhlinare bak på sin Superglide sport, tror dom gick på ca 6k och han är hel nöjd. Hade en Wideglide 2010 för ett par år sedan, på den satte jag dom billiga Progressive 412 och om dom kan jag bara säga att det enda som var bättre än originaldämparna var att dom var svarta vilket passade hojen bättre

  13. Följande användare tackar mankanh för detta inlägg:

    hojoboj (2016-05-10)

  14. #8
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    hojoboj: Det finns ett par Prog.Susp. 418 bakstötdämpare 12,5" på blocket för 1700kr i fint skick som passar din hoj.
    Killen bor i Järfälla. Värt att ringa och lyssna.

  15. Följande användare tackar Jonasbaggen för detta inlägg:

    hojoboj (2016-05-11)

  16. #9
    Jonasbaggen:Funderar på prog.412 dyna men dom kanske inte räcker till?

  17. #10
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    418 är en betydligt bättre modell. 412 är en billig budgetmodell.
    Slå killen på blocket en signal och se om de finns kvar.

  18. #11
    Jag har ett par original fxdx (showa) stötdämpare till salu för 200kr ink frakt inom Sverige. Jättefina stötdämpare. Ställbara. 13,5" långa. Mvh jens.

    - - - Uppdaterad - - -

    2500kr ink frakt ska det stå

Liknande ämnen

  1. Stötdämpare
    Av BobberJens i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-09-13, 21:18
  2. Justernyckel stötdämpare
    Av JakesHarley i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 01:45
  3. Stötdämpare
    Av hayabusa i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 21:19
  4. byte av stötdämpare bak?
    Av Canario i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-02-21, 20:01
  5. Byte stötdämpare bak.
    Av jobbe i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-30, 23:09

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •