Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Bortkopplat batteri?

  1. #1

    Bortkopplat batteri?

    Hejsan!

    Är ny på forumet och även Harley ägare. Fick tag på en 1989 fxstc softail custom och hade börjat reparera lite småfel här och där. Batteriet var dåligt och jag tänkte jag ger den lite underhållsladdning och eftersom att jag bor i lägenhet så finns det inget eluttag i närheten och dum som man är kopplar jag ur batteriet och tar med det till lägenheten och laddar över natten.
    Kommer dit nästa dag, kopplar in batteriet igen, startar hojen och den går riktigt segt.
    Får växla ner i uppförsbackarna! Det kändes nästan som att 50 moppen har mer drag.

    Hojen är utrustad med power commander, ss tändmodul(?) och förgasare....

    Har mappningen nollställts eller vad är de som hänt? Går det att återställa på något sätt?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Låter som choken inte är avstängd typ..

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av racechopper Visa inlägg
    Låter som choken inte är avstängd typ..

    Fast den var garanterat avstängd :/

  4. Följande användare tackar Fxstc1989 för detta inlägg:

    racechopper (2016-04-30)

  5. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Gick den normalt innan batteristrul .Går den normalt med precis nyladdat batteri?

    Har aldrig hört om nollställd mappning tidigare efter batteriladdning.

  6. #5
    Någon mappning kan inte nollställas på en hoj med förgasare. Gick den bra innan du tog ur batteriet?

  7. #6
    Går den på två cylindrar?

  8. #7
    Den gick normalt innan. Glömde tillägga att jag försökte springa igång den innan jag laddade batteriet och då small det till, lät som förgasaren och lite backfire.

    Den lät som att den gick bra men kändes mer som att all kraft försvunnit. Första hden så jag vet inte riktigt.

    Kan nått av tändstiften skadat sig så den bara går på en cylinder?

    Hur kan man gå tillväga?

  9. #8
    Kolla så du har riktig kontakt vid batteripolerna, de kan få lite tuppjuck av att batterispänningen är dålig och gå på en cylle bara. kontrollera också så att tändkablarna sitter i ordentligt. Om du tar ur stiften så ser du vilken som tänder, den som inte går kommer att vara svart.

  10. #9
    Tack ska testa det!

  11. #10
    Den går bara på en cylinder!! Provade med samma batteri fast uppladdat. Kan tändstiftet kanske ha sotat igen så att den inte får gnista?

  12. #11
    Ta ur stiftet å lägg det mot cyllen med tändhatten på så ser du ju om det gnickar, gör det inte det så peta in det andra du har, skifta asså. Tändkabeln...njaao, annars spolen ?

    Är det dubbla spolar undrar jag nu seg som fan i roten?

    Skickat från min SM-A510F via Tapatalk
    " You can´t drink all day unless you start in the morning.."

  13. #12
    Jag gjorde rent tändstiften och satte i tändhattarna ordentligt för eventuell glapp och nu funkar det!!! Tack för alla tips!

    Ska fortsätta och felsöka nu och se varför batteriet inte laddar finns det några kända fel på evos?

  14. #13
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Citat Ursprungligen postat av Fxstc1989 Visa inlägg
    Jag gjorde rent tändstiften och satte i tändhattarna ordentligt för eventuell glapp och nu funkar det!!! Tack för alla tips!

    Ska fortsätta och felsöka nu och se varför batteriet inte laddar finns det några kända fel på evos?
    Jag fick byta batteri på min nu i år efter att den slutat ladda, en cell som var kass. För mig veterligen så är det inte så ofta spolarna som pajar.
    Bikeline har ganska schyssta för 1400 spänn, värt att lägga lite eextra när det kommer till batteri.

    Har du verktyg så du kan mäta laddningen på batteriet när den är på tomgång? Sätt i batteriladdaren och mät, har du bra laddning och strular det efteråt så är de garanterat batteriet som är kass. Mitt har suttit sen 2008 innan det paja.
    Lycka till!
    - "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
    - "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"

  15. #14
    Testade mäta på batteriet och volten gick från 12,5 vid tomgång till 12,8 när jag gasade på, provade mäta på uttaget för rotorn och jag fick 38v AC vid tomgång. är de omvandlaren som blivit kass eller någon kontakt som är dålig kanske... Ska Prova mäta upp omvandlaren?!

  16. #15
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Citat Ursprungligen postat av Fxstc1989 Visa inlägg
    Testade mäta på batteriet och volten gick från 12,5 vid tomgång till 12,8 när jag gasade på, provade mäta på uttaget för rotorn och jag fick 38v AC vid tomgång. är de omvandlaren som blivit kass eller någon kontakt som är dålig kanske... Ska Prova mäta upp omvandlaren?!
    12,8 är för lite. Jag tror ditt batteri är kasst.
    - "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
    - "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"

  17. #16
    Men om batteriet är kasst borde väl volten endå gå upp till 13,4-13,8V om resten av laddnings systemet funkar som det ska?

  18. #17
    Nä, det kan mycket väl vara batteriet. Hur gammalt är det? Om och när du köper ett nytt, se till att ladda det fullt med en BRA laddare (kan ta ett dygn) INNAN installation. Bra laddare är Optimate, Battery Tender, Ctek etcetera dvs smarta laddare.

  19. #18
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Citat Ursprungligen postat av Fxstc1989 Visa inlägg
    Men om batteriet är kasst borde väl volten endå gå upp till 13,4-13,8V om resten av laddnings systemet funkar som det ska?
    Kan vara så att den inte kan tillgodogöra sig laddningen, är en cell kass så kan det ställa till det? Har du inget annat batteri som står som du kan testa med innan du köper nytt?

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Nä, det kan mycket väl vara batteriet. Hur gammalt är det? Om och när du köper ett nytt, se till att ladda det fullt med en BRA laddare (kan ta ett dygn) INNAN installation. Bra laddare är Optimate, Battery Tender, Ctek etcetera dvs smarta laddare.
    Som ovan säger, annars kan man be återförsäljaren ladda upp det ordentligt om du inte har en stark laddare.
    - "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
    - "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"

  20. #19
    Ok för när jag tog en runda igår och kände på kylflänsarna på omvandlaren och den va varm, det är något tecken på att den inte är stendöd iaf?

    Batteriet är över 2 år gammalt från biltema

    Ska testa med ett annat batteri och se vad jag får!

    Tack för tipsen!

  21. #20
    Köpte nytt batteri och det vart ingen skillnad :/ ladd regulatorn då?

Liknande ämnen

  1. Batteri
    Av maninnan i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-04-25, 20:05
  2. Var köpa batteri?
    Av CrazyVic i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-05-12, 10:37
  3. Batteri polerna!
    Av robbbull i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-06, 18:53
  4. Batteri strul!
    Av robbbull i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-04, 12:02
  5. Batteri!
    Av Loke i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 08:52

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •