Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Funderar på köp?

  1. #21
    Kompisens ultra passerade 10000mil innan första problemet och det var transkedjan som gick av. Vet av en del hojar som gått över 20tusen utan större bekymmer. Men visst mycket beror nog på hur man kör och vårdar sina grejer

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    vika ändringar gjordes?
    Har för mig att på första varianten av vev så var halvorna pressade ihop i en 400 tons press och den "uppgraderade" varianten har jag för mig fick en annan typ av låsning på halvorna, osäker om den är svetsad. Vet att även B-motorn råkat ut för att drevet till balansaxlarnas drivkedja "slirat" på veven då det är pressat på, vilket gör att balansaxlarna kommer fel i förhållande till veven och motorn börjar vibrera rejält. Men nog inget som är vanligt förekommande.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av mankanh Visa inlägg
    Kompisens ultra passerade 10000mil innan första problemet och det var transkedjan som gick av. Vet av en del hojar som gått över 20tusen utan större bekymmer. Men visst mycket beror nog på hur man kör och vårdar sina grejer
    Över 20.000 på orörd motor?

  3. #23
    Över 20 på helt örörd vet jag inte men vet att en gammal skribent i Scanbike Kent hade en Softail Springer som hade passerat 20 och hade inte tidningen Bigtwin ett reportage om en ultra som gått 25 eller 27 tusen i skrivande stund. Vet att jag frågade min motorbyggare en gång och han sa att runt 20 brukar det vara dags för renovering på en TC iaf

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av mankanh Visa inlägg
    Över 20 på helt örörd vet jag inte men vet att en gammal skribent i Scanbike Kent hade en Softail Springer som hade passerat 20 och hade inte tidningen Bigtwin ett reportage om en ultra som gått 25 eller 27 tusen i skrivande stund. Vet att jag frågade min motorbyggare en gång och han sa att runt 20 brukar det vara dags för renovering på en TC iaf
    Personligen tror jag väldigt få HD motorer klarar i närheten av 20.000 mil, men oavsett så är ju service och kontroll a och o för hållbarheten. Det brukar bli långa debatter när man talar om vilken motorolja etc. men själv kör jag på HD`s egen 20W50 och det verkar som folk har haft tämligen goda resultat vad gäller motorns hållbarhet med den oljan. Fast den är nog som vilken 20W50 som helst egentligen.

  5. #25

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av KingCobra_HD Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	amsoil.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	49,5 KB 
Id:	18214
    Jag har sett den tabellen förr, kruxet är att den är gjord åt Amsoil vilket syns på resultatet.......

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av Fredrikrosen Visa inlägg
    Jag har sett den tabellen förr, kruxet är att den är gjord åt Amsoil vilket syns på resultatet.......
    Jaha, det tänkte jag inte på, tanken var att den visar att HD's olja är rätt bra.

  8. #28
    Är det inte så även på HD att typ av olja samt bytesintervall är av största betydelse för hur långt hojen går utan renovering?
    1000 mil står det i boken gällande min XR650R , men jag byter var 100:de mil , och nu har den gått 2000 mil utan problem.
    Samma sak gäller Taxibilar. Där brukar man byta var 500:de mil även om service intervallerna ligger runt 2000 mil.
    Oljemicroberna slås sönder och slutar smörja efter x antal mil och bör därför bytas tidigare än servicen säger.
    Jag har kört Taxibilar som gått över 60.000 mil som känns som nya bilar tack vare oljebyte var 500:e mil.

  9. #29
    Taxi bilarna brukar rulla över 3000 mil innan byte !
    Scania o Volvo lastbilar som rullar fjärr ca 6000 mil medans MB klämmer 10,000 mil
    Tror de är lugnt om man byter varje år !
    Är den inte inställd rätt så hjälper inget

  10. #30
    Här är en kille som har kört 160.000 mil med sin 1991 FXRT. Det står att motorn har renoverats 10 gånger vilket innebär 16.000 mil mellan renoveringarna.

    http://www.bikernet.com/pages/First_...yDavidson.aspx

  11. #31
    Citat Ursprungligen postat av Helge Visa inlägg
    Är det inte så även på HD att typ av olja samt bytesintervall är av största betydelse för hur långt hojen går utan renovering?
    1000 mil står det i boken gällande min XR650R , men jag byter var 100:de mil , och nu har den gått 2000 mil utan problem.
    Samma sak gäller Taxibilar. Där brukar man byta var 500:de mil även om service intervallerna ligger runt 2000 mil.
    Oljemicroberna slås sönder och slutar smörja efter x antal mil och bör därför bytas tidigare än servicen säger.
    Jag har kört Taxibilar som gått över 60.000 mil som känns som nya bilar tack vare oljebyte var 500:e mil.
    Harley-Davidson har ett rekommenderat bytesintervall på 800 mil. Moderna oljor klarar under normala förutsättningar betydligt mer än 800 mil innan de har blivit dåliga. Om du byter redan vid 400 mil har med andra ord ytterst marginell betydelse.

  12. Följande användare tackar Erik Lundberg för detta inlägg:

    Banditen01 (2016-05-29)

  13. #32
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Här är en kille som har kört 160.000 mil med sin 1991 FXRT. Det står att motorn har renoverats 10 gånger vilket innebär 16.000 mil mellan renoveringarna.

    http://www.bikernet.com/pages/First_...yDavidson.aspx
    Och här en Goldwing som gått 70.000 mil och aldrig varit renoverad.

    http://wingworldmag.com/tech/joe-spa...25k-gold-wing/

  14. #33
    Citat Ursprungligen postat av Fredrikrosen Visa inlägg
    Och här en Goldwing som gått 70.000 mil och aldrig varit renoverad.

    http://wingworldmag.com/tech/joe-spa...25k-gold-wing/
    Riktigt så står det väl ändå inte.

    Alternator: brushes and bearings replaced 289,000
    New alternator: 302,000
    Clutch: original! No repairs
    Drive shaft U-joint: replaced at 179,315 and 411,000.
    Fork springs: new ones at 80,000
    New Progressive fork tubes: 378,000
    Cam chain sprockets, tensioners and guides replaced at 149,000.
    Rear shock replaced: 81,000 and 289,000
    Rear differential: replaced at 216,000 and 411,000
    Steering head bearings: replaced at 378,000.

    Men visst, goldwings är slitstarka ingen tvekan om det. Kamkedjesträckarna behöver lite kärlek på en HD och sen skulle man väl kunna tänka sig att kolvringarna slits något mer på en luftkyld maskin. Fördelen är att en HD maskin går att renovera nära på hur många gånger som helst och att det inte är speciellt svårt. Finns en del intressanta trådar angående hållbarhet på amerikanska HD forum och så vida inte folk ljuger är det ganska många som har kört runt 20 000 mil utan större renovering. Själva bottendelen verkar hålla betydligt längre än så innan det är dags för renovering. Men det är som med allt annat mycket beroende på körsätt och skötsel.

    Angående att köra långt så finns det förresten en Volvo P1800 med B18 som har gått över 3 miljoner miles (482 000 mil). Mellan första och andra renoveringen kördes den över 320 000 mil. Ganska imponerande även om det sannolikt var lugn körning med mycket motorväg.

    http://www.thetruthaboutcars.com/201...on-mile-badge/
    http://www.hemmings.com/magazine/hsx...S/3704971.html

  15. #34
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Riktigt så står det väl ändå inte.

    Alternator: brushes and bearings replaced 289,000
    New alternator: 302,000
    Clutch: original! No repairs
    Drive shaft U-joint: replaced at 179,315 and 411,000.
    Fork springs: new ones at 80,000
    New Progressive fork tubes: 378,000
    Cam chain sprockets, tensioners and guides replaced at 149,000.
    Rear shock replaced: 81,000 and 289,000
    Rear differential: replaced at 216,000 and 411,000
    Steering head bearings: replaced at 378,000.

    Men visst, goldwings är slitstarka ingen tvekan om det. Kamkedjesträckarna behöver lite kärlek på en HD och sen skulle man väl kunna tänka sig att kolvringarna slits något mer på en luftkyld maskin. Fördelen är att en HD maskin går att renovera nära på hur många gånger som helst och att det inte är speciellt svårt. Finns en del intressanta trådar angående hållbarhet på amerikanska HD forum och så vida inte folk ljuger är det ganska många som har kört runt 20 000 mil utan större renovering. Själva bottendelen verkar hålla betydligt längre än så innan det är dags för renovering. Men det är som med allt annat mycket beroende på körsätt och skötsel.

    Angående att köra långt så finns det förresten en Volvo P1800 med B18 som har gått över 3 miljoner miles (482 000 mil). Mellan första och andra renoveringen kördes den över 320 000 mil. Ganska imponerande även om det sannolikt var lugn körning med mycket motorväg.

    http://www.thetruthaboutcars.com/201...on-mile-badge/
    http://www.hemmings.com/magazine/hsx...S/3704971.html
    Den är väl definitivt inte helrenoverad i samma utsträckning som HD`n, dessutom sa jag inte den inte bytt saker, bara att den inte renoverat motorn vilket är det väsentliga när man talar om slitstark motor. Problemet är som du säger att det figurerar mycket myter kring långmilare med synnerligen överdrivna miltal. Här har vi om inte annat två hojar med historik som verkar fastslagen. Bra underhåll är a & o oavsett märke.

  16. #35
    Citat Ursprungligen postat av Fredrikrosen Visa inlägg
    Den är väl definitivt inte helrenoverad i samma utsträckning som HD`n, dessutom sa jag inte den inte bytt saker, bara att den inte renoverat motorn vilket är det väsentliga när man talar om slitstark motor.
    Möjligheten till att renovera borde väl även det vara av största intresse om man vill behålla hojen länge? Att man faktiskt kan byta ut det som blir slitet relativt enkelt utan att behöva köpa en helt ny motor. Tycker det väger in ganska väl under slitstyrka då man i stället för "slit & släng" faktiskt kan åtgärda det som är fel relativt enkelt och sen köra vidare. Det är just detta som är anledningen till att killen ovan har kunnat köra 160 000 mil med originalmotorn.

  17. #36
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Möjligheten till att renovera borde väl även det vara av största intresse om man vill behålla hojen länge? Att man faktiskt kan byta ut det som blir slitet relativt enkelt utan att behöva köpa en helt ny motor. Tycker det väger in ganska väl under slitstyrka då man i stället för "slit & släng" faktiskt kan åtgärda det som är fel relativt enkelt och sen köra vidare. Det är just detta som är anledningen till att killen ovan har kunnat köra 160 000 mil med originalmotorn.
    Jo men sedan så får väga in att man kan i regel borra alla motorer mellan 3 och 5 gånger. Håller då en motor 70.000 mil och still going strong på originaldelar utan att vara borrad, då är det de minsta bekymret.

  18. #37
    Citat Ursprungligen postat av Fredrikrosen Visa inlägg
    Jo men sedan så får väga in att man kan i regel borra alla motorer mellan 3 och 5 gånger. Håller då en motor 70.000 mil och still going strong på originaldelar utan att vara borrad, då är det de minsta bekymret.
    Fast man behöver väl knappast borra varje gång man byter kolvringar. Och bara för att hans hoj har hållit i 70 000 mil betyder det inte att alla goldwings gör det. Det vore kul att se lite trovärdig statistik på hur det egentligen ligger till men det är nog svårt att få fram. Motorrad har gjort 5000-mila test på diverse olika hojar. Där var det en Road King som klarade sig allra bäst. Klarade sig bättre än diverse olika japanska och europeiska hojar. Men det var som sagt bara 5000 mil.

    http://www.motorradonline.de/dauerte...wertung/298481

  19. #38
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Fast man behöver väl knappast borra varje gång man byter kolvringar. Och bara för att hans hoj har hållit i 70 000 mil betyder det inte att alla goldwings gör det. Det vore kul att se lite trovärdig statistik på hur det egentligen ligger till men det är nog svårt att få fram. Motorrad har gjort 5000-mila test på diverse olika hojar. Där var det en Road King som klarade sig allra bäst. Klarade sig bättre än diverse olika japanska och europeiska hojar. Men det var som sagt bara 5000 mil.

    http://www.motorradonline.de/dauerte...wertung/298481
    Bäst till kom Honda CBR600F. Den tabell du relaterar till visar kostnaderna och inte slitaget på motorerna där Honda låg överst. Oavsett så vill jag minnas HD`n klarade sig bra vid kontroll av slitaget på interna delar.

    http://www.motorradonline.de/dauerte...590540?seite=2

  20. #39
    Citat Ursprungligen postat av Fredrikrosen Visa inlägg
    Bäst till kom Honda CBR600F. Den tabell du relaterar till visar kostnaderna och inte slitaget på motorerna där Honda låg överst. Oavsett så vill jag minnas HD`n klarade sig bra vid kontroll av slitaget på interna delar.

    http://www.motorradonline.de/dauerte...590540?seite=2
    Ja där kom Road Kingen på 2:a plats i stället vilket också är väldigt bra. Visst slitage syntes men "the chassis and engine components present themselves in almost perfect condition" och effekten hade till och med öka något efter 5000 mil. Hade dock varit kul att se hur det ser ut efter 16 000 mil i stället.

  21. #40
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Ja där kom Road Kingen på 2:a plats i stället vilket också är väldigt bra. Visst slitage syntes men "the chassis and engine components present themselves in almost perfect condition" och effekten hade till och med öka något efter 5000 mil. Hade dock varit kul att se hur det ser ut efter 16 000 mil i stället.
    Med tanke på att det såg bra ut efter 5000 mil borde den ju lätt klara 10.000, undrar om de kört hojen på HD`s egen olja under testet eller annan. Kunde vara kul att veta om inte annat.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Funderar på vinterprojekt..hjälp.
    Av Hardrockhair i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-14, 22:14
  2. Funderar på ny framlampa
    Av hunky i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-07, 20:35
  3. Funderar starkt på att montera ett 280" däck!
    Av pipps83 i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-14, 12:57
  4. Funderar på att köpa min första HD
    Av speffy i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 15:28
  5. Funderar på att skrämma upp min TwinCam 88 B, fugge....
    Av Fetpöjken i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 09:49

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •