Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Justeringen vid kopplingsvajern brast!

  1. #1

    Justeringen vid kopplingsvajern brast!

    Har ägt en Dyna Street Bob i ett par år. Skulle byta olja till kopplingen och samtidigt passa på att justera kopplingen. (Har jag aldrig gjort)
    Skyddet över justeringen på kopplingsvajern var trasigt och det såg lite ärjat ut. Jag sprejade på 5-56, väntade ett tag och började lossa - jag måste tillägga att jag inte tog i för jag är på det stora hela emot våld, men den knäckes som en tändsticka!

    Är det här vanligt?

    Antar att det bara är att skaffa ny vajer - var handlar man dom lättast, bäst och billigast?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1759.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	25,4 KB 
Id:	17868

  2. #2
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Sträckaren kanske varit utsatt för starka nypor tidigare och kanske i kombination med snedbrytning.
    Ganska tunt gods mellan botten i gängorna och hålet som vajern löper i.
    Vill påpeka två saker som kan vara tänkvärda.
    Min koppling var känslig för en vajer med flexande hölje. Höljet får inte komprimeras när man kopplar.
    Min kopplade inte ur riktigt trots att jag justerade kopplingspacken snävt samt minsta möjliga vajerspel.
    Komprimering resulterar i att slaglängden inte räcker till då en del av den rörelse kopplingshandtaget åstadkommer går åt till att svampa ihop höljet. Ser att du har stålomspunnet och om du vill ha en bra vajer hittar du det hos tex nostalgia.se
    Annars är originalvajern väldigt bra med avseende på hölje-komprimering.
    Notera att detta är min erfarenhet på just min hoj (fxdwg) och behöver ju inte gälla för din.

    Sen kan det vara bra att känna till att 5-56 som smörjmedel för rostfritt mot rostfritt är ingen höjdare.
    Ytorna skär lätt ihop om de är smorda med 5-56. Det skär tom lättare ihop med 5-56 än ingen smörja alls.
    Molybdenbaserad sprej eller till och med Yes diskmedel är bättre.
    Jag skriver "bättre" eftersom bra blir det aldrig. Hopplöst med rostfritt mot rostfritt.
    Nu är inte detta fall så kritiskt eftersom det är glappiga grova gängor.
    Riktigt illa blir det i fingängor, eller ännu värre - glidytor med minimalt spel. Skär garanterat med 5-56 på.

  3. Följande användare tackar Caspher för detta inlägg:

    csaar (2016-03-15)

  4. #3
    Tack för tipsen! Ska undvika 5-56 och rostfritt - kände jag inte till.
    Nu blev det lite mer jobb än oljebyte, och väntan på ny vajer - lika bra att beställa packning till kåpan också antar jag...

  5. #4
    Är det höljets längd eller själva vajern man utgår ifrån när man ska beställa ny vajer?

  6. #5
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Jag ställde samma fråga till Bertil (tror jag han heter) på nostalgia och fick svaret att man mäter höljet.
    Men ring/mejla innan för säkerhets skull så slipper du ju skicka grejer hit och dit. ;-)
    Det kan vara lite luddigt med modellbeteckningar osv på sajten tycker jag, så det känns ju bra att få det clearat att man får hem det man ska ha.

  7. Följande användare tackar Caspher för detta inlägg:

    csaar (2016-03-15)

  8. #6
    Tack!
    Nostaliga har inte den längd jag behöver. (Aphäng) Men jag tror att jag hittade på en annan sida: customnet.se. Där står det också att det är höljet som längden avser.

  9. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Din kopplingsvajer ser inte original ut. Ser ut som ngt kinatillverkat. Just kopplingsvajrar är bra att om möjligt köpa H-D original ty de har mycket styvare hölje och bättre kvalite överlag.

  10. #8
    Jag har original - men den är för kort :-)
    Blev inte H-D original denna gång heller, hittar inte rätt längd.

Liknande ämnen

  1. vibrationer vid gupp
    Av zeb.lovehell i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-08, 21:59
  2. Dör vid tomgång?
    Av Canario i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 20:17
  3. Söl vid oljebyte
    Av indy 500 i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 20:40
  4. Miltal vid köp
    Av Hagis i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 19:38
  5. Vid olyckor
    Av Norrland i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-04-23, 14:32

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •