Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Pöl under hojen

  1. #1

    Pöl under hojen

    Hej!

    Har lite av tummen mitt i handen så slänger ut en fråga här. Efter kortare tur nu på morgonen så ställde jag hojen (HD XL1200N -08) på parkeringen i 10 minuter. När jag kommer ut igen är det en fläck under hojen på kanske 1 x 0,5 m. Inget som droppar från hojen eller synbar läckagekälla vid inspektion. Visuellt ser det ut som svart olja men doftar bensin. Flyttar hojen en liten bit varpå en liten pöl på 20 x 20 cm uppstår när jag ställer ned den på sidostödet. Återigen torrt på underredet. Det enda jag kommer på att jag gjort annorlunda var att jag råkade "överfylla" bensintanken stax innan läckaget uppstod. Finns det någon form av överfyllnadsventil som kan orsaka detta? Vart kommer i så fall oljan ifrån?

    Tacksam för hjälp!

  2. #2
    Först måste du ju kunna ta reda på om det är olja eller bensin, vilket inte borde vara så svårt. Bensintanken har ventilation, om du kikar under tanken på vänster sida så löper det en slang ner mot sadeln och sen ner mot marken. Har du lossat bensinslangen från tanken så finns risken att o-ringarna inne i kopplingen har tagit stryk och då kan det läcka där också.

  3. #3
    Är det bensin så löser det upp asfalten,
    vilket kanske gör att det ser ut som olja?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Först måste du ju kunna ta reda på om det är olja eller bensin, vilket inte borde vara så svårt. Bensintanken har ventilation, om du kikar under tanken på vänster sida så löper det en slang ner mot sadeln och sen ner mot marken. Har du lossat bensinslangen från tanken så finns risken att o-ringarna inne i kopplingen har tagit stryk och då kan det läcka där också.
    Jag har inte haft loss några slangar så det borde således inte vara några o-ringar som trilskas.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av swedefish Visa inlägg
    Är det bensin så löser det upp asfalten,
    vilket kanske gör att det ser ut som olja?
    Låter rimligt. Det som såg ut som olja var nästan som tjära i konsistensen vilket det inte borde vara om det kommer från HD:n tänker jag. Det doftade verkligen bensin om det dessutom.

    Det har inte läckt ut något mer sedan de två pölarna tidigare idag trots att jag förflyttat HD:n efter det (dock ej kört den). Kan det vara så att HD:n släppt ut lite bensin eftersom jag troligtvis överfyllde tanken? Finns det någon sådan ventil? Har försökt söka svar på nätet och i service manual men utan framgång.

  5. #5
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    det är ett skvallerrör från tanklocks infästningen i tanken, lossar du locket ser du ett hål där, på slangen original sitter en backventil men har inte med ditt problem att göra. kör en sväng och topptanka inte nästa gång och problemet är löst.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    det är ett skvallerrör från tanklocks infästningen i tanken, lossar du locket ser du ett hål där, på slangen original sitter en backventil men har inte med ditt problem att göra. kör en sväng och topptanka inte nästa gång och problemet är löst.
    Tack och bock för svaret!

Liknande ämnen

  1. Nu är hojen på ingång.
    Av grillkorv i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 17:22
  2. Frakta hojen??
    Av DeaDSexY i forum Off Topic
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 19:50
  3. bilder på hojen
    Av grillkorv i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 20:03
  4. Cheva V8 i hojen...
    Av admin i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-01, 17:56
  5. Bygga om hojen?!
    Av adHD i forum Omröstningstrådar
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2011-07-23, 19:04

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •