Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: SE-255 till Twin Cam 103

  1. #1

    SE-255 till Twin Cam 103

    Har en Fat Bob 2013 med 103 motorn. Den är bänkad med luft & buller (SEST, Rush Slip-On, Screamin Eagle luftfilter) och jag tycker den går riktigt bra som den gör. Men jag funderar ändå på hur stor skillnad det hade blivit med ett par SE-255 kamaxlar. Jag brukar inte varva så mycket utan är främst ute efter bra bottenvrid (vilket den i och för sig redan har). Påverkas livslängden på motorn avsevärt och blir det mer ventilrassel? Högre värmeutveckling? Och fram för allt hur mycket mer effekt/vrid kan man förvänta sig?

  2. #2
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Lundberg: Ett bra tips är att kontakta Båging, Per Evensson eller Kjell på Mectec och lyssna med dem. De om någon kan nog ge dig svar på dina frågor gällande effekt och övriga kommentarer.

  3. Följande användare tackar Jonasbaggen för detta inlägg:

    Båging (2016-03-03)

  4. #3

  5. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Har en Fat Bob 2013 med 103 motorn. Den är bänkad med luft & buller (SEST, Rush Slip-On, Screamin Eagle luftfilter) och jag tycker den går riktigt bra som den gör. Men jag funderar ändå på hur stor skillnad det hade blivit med ett par SE-255 kamaxlar. Jag brukar inte varva så mycket utan är främst ute efter bra bottenvrid (vilket den i och för sig redan har). Påverkas livslängden på motorn avsevärt och blir det mer ventilrassel? Högre värmeutveckling? Och fram för allt hur mycket mer effekt/vrid kan man förvänta sig?
    Vad fick du för resultat på din bänkning som den är ?
    Själv är ja supernöjd med s&s551 (90hk/149.9 Nm) bara en 96" TC iofs.
    Senast redigerat av racechopper den 2016-03-03 klockan 00:38.

  6. #5
    Citat Ursprungligen postat av racechopper Visa inlägg
    Vad fick du för resultat på din bänkning som den är ?
    Själv är ja supernöjd med s&s551 (90hk/149.9 Nm) bara en 96" TC iofs.
    Har inte pappret här men det var lite över 70hk och 125Nm på slangen på just den bänken. Som jag har förstått det kan det skilja en del mellan olika bänkar? Blev i alla fall ganska stor skillnad jämfört med innan bänkningen då det bara låg en standard "luft & buller" mapp i.

  7. #6
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Har inte pappret här men det var lite över 70hk och 125Nm på slangen på just den bänken. Som jag har förstått det kan det skilja en del mellan olika bänkar? Blev i alla fall ganska stor skillnad jämfört med innan bänkningen då det bara låg en standard "luft & buller" mapp i.
    Ja kambytet efter bänkning kändes som natt o dag skillnad på min.
    Kan rekommendera bänkdoktor Båging ,absolut värd ett besök ������
    Senast redigerat av racechopper den 2016-03-03 klockan 11:57. Anledning: ja stavar som en kratta

  8. Följande användare tackar racechopper för detta inlägg:

    Båging (2016-03-03)

  9. #7
    Vad gäller kamval, så är min rekommendation att du pratar med Kjell-Anders på MecTec, 0923-79090
    Trevlig att prata med, kunnig som få och har nog varenda kamkurva i huvudet

    Precis som du säger, skiljer det en del mellan bänkar, men oavsett det, tyckte jag nog att 70/125 lät som det var i lägsta laget..... på standard 103/luft&buller av din årsmodell, brukar jag se runt och strax över 80/135.
    Vet du om tändkurvor justerades när du bänkade cykeln?

    Mvh /Stefan

  10. #8
    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Vad gäller kamval, så är min rekommendation att du pratar med Kjell-Anders på MecTec, 0923-79090
    Trevlig att prata med, kunnig som få och har nog varenda kamkurva i huvudet

    Precis som du säger, skiljer det en del mellan bänkar, men oavsett det, tyckte jag nog att 70/125 lät som det var i lägsta laget..... på standard 103/luft&buller av din årsmodell, brukar jag se runt och strax över 80/135.
    Vet du om tändkurvor justerades när du bänkade cykeln?

    Mvh /Stefan
    Tack för tipset, får ringa honom vid tillfälle. Tändkurvorna justerades inte. Gör det stor skillnad?

  11. #9
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Tack för tipset, får ringa honom vid tillfälle. Tändkurvorna justerades inte. Gör det stor skillnad?
    Absolut, det är där både effekt och vrid finns att hämta. Speciellt i mellanregistret! Bränslet rättar till en mindre del om man kan uttrycka sej på det sättet.....
    Att jag tycker det känns i minsta laget, beror väl på att jag kör en Superflow-bänk och det är nog en av dom snålaste på marknaden.... Så normalt brukar jag se för "höga" siffror från andra bänkar

  12. #10
    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Absolut, det är där både effekt och vrid finns att hämta. Speciellt i mellanregistret! Bränslet rättar till en mindre del om man kan uttrycka sej på det sättet.....
    Att jag tycker det känns i minsta laget, beror väl på att jag kör en Superflow-bänk och det är nog en av dom snålaste på marknaden.... Så normalt brukar jag se för "höga" siffror från andra bänkar
    Okej ja då var det synd att det inte gjordes. Känns dock inte riktigt värt att betala fullpris för en ny bänkkörning när man redan betalat en gång. Men om man nu byter kamaxlar kan man kanske slå två flugor i en smäll för då behöver den ändå bänkas på nytt. Huvudsaken för mig är dock att ha en driftsäker motor. Vill inte få problem med värme, missljud eller avsevärt försämrad livslängd.

  13. #11
    Absolut! Byter du kammar måste den mappas om oavsett!
    Och mappningen är ju väsentlig för just driftsäkerheten.....
    I sammanhanget kan jag nämna att vi satt ihop säkert 30 st 96"/103"/106"-maskiner sedan 2006 i egen regi och ingen av dom har haft driftproblem..... normala receptet är 10,5:1, S&S585 Easy Start, portade toppar, större ventiler, beehive ventilfjädrar.
    Tysta pålitliga maskiner, som levererar "rätt" effektkurva, dvs körbarhet med fokus på mellanregistret. Effektuttagen i spannet 95-110Hk och 145-175Nm helt problemfritt.... Så, bygger man en maskin med "moderat" effektuttag, så känns det som att man inte har mycket att oroa sej för

  14. #12
    Det låter bra. Ska luska vidare i valet av kamaxlar.

  15. #13
    Min 103" har det receptet.går som en dröm

  16. #14
    255 är en rätt trist traktorkam som slocknar vid 4000 finns bättre alt i en 103" 57or m std komp eller om du knuffar kompet en aning 54or eller SS 570

  17. #15
    Jag har haft ett par 103"-106" hojar med portade toppar, spjällhus, kammar mm som Mectec har byggt åt mig, har funkat klockrent. Har även haft 2st streetglides som han endast bytt kammar på förutom luft&buller så klart. Senast tror jag han använde S&S easystart trike kammar. Tror vi hamnade runt 91hk men dom drog bara till ca 4500-4600 varv men grymt vrid redan från tomgång, kommer dock inte ihåg exakta vrid siffrorna. Nu bygger han en 107" åt mig som ska mata effekt ända till varvstoppet men då går man ju miste om lite vrid ist

Liknande ämnen

  1. twin cam går på en cylinder
    Av backyardbusiness i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-06-15, 09:27
  2. Moment till kamkåpan twin cam
    Av mtf i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-04-10, 12:51
  3. Twin cam 98 tändning ???
    Av Nisse i forum Custom & Byggen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 13:12
  4. HD toppar twin cam
    Av matsa i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 15:07
  5. Twin cam 88
    Av JimmyChopper i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 18:22

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •