Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: ny kam till en evo 113

  1. #1

    ny kam till en evo 113

    Jag har kommit över en hyfsat billig evo 113" men det händer nästan ingenting under ca 3000varv,
    nu skulle jag vilja byta kam för att flytta ner vridmomentet lite och det gör inget om man förlorar lite häst på toppen.
    -Kör mest i city och mellan 2-4k varv.
    Kanske inte den bästa motorn för min körstil, men det är vad jag har att arbeta med.


    info om motor.
    Comp: 10.2:1
    Camshaft: 264 Duration .625" Lift

    cam.
    INTAKE
    OPEN / CLOSE
    24 / 60

    EXHAUST
    OPEN / CLOSE
    68 / 20

    DURATION
    INT. / EXH.
    264 / 268

    LOBE CENTER
    INT. / EXH.
    108 / 114

    VALVE LIFT@
    .625 / .580

    OVERLAP
    44 Degrees

    LOBE SEP ANGLE
    111

  2. #2
    Hej, jag har en ny S&S 585V kam liggande som stänger vid 45 grader istället för 60 som du nu har. Med det kompet bygger det inget vridmoment med så sen stängning på insugsidan på lägre varvtal. Jag nås på 0708812925 eller kent.willman@telia.com

  3. #3
    Vad är det för motor ultima s&s?.

    Några fler saker att grunna på utöver kammen.

    Vad har du för avgas på. Korta tjocka raka rör utan nått motstånd brukar ta dö på lågvarvet bäst av alla typer av raka rör på de flesta motorer. Klart att det är troligt att en jätte motor behöver tjockare
    främre rör och lämpliga dämpare helt raka rör tror jag inte på för gat bruk. Om man vill ha den att gå bäst
    som åk hoj. Kanske hålla länsman på avstånd några minuter längre än med raka rör.

    Rätt storlek på fugge. Luftrenare kan det vara nått som är för utställnings syfte typ nått kurry juckin skit?.

    Bestyckningen kanske.

    s&s 600 kammen som sitter som original i s&s 113" funkar hyffsat bra med. (min egen åsikt bara.) Nu har du ju inte nämnt vad för motor du har.. Om nått är ändrat osv.

    Utväxling skulle kanske vara nått o tänka på med i samband med ovanstående.

    Det här är ju bara mina amatör åsikter.
    Senast redigerat av Toecutter den 2016-01-29 klockan 02:34.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Toecutter Visa inlägg

    Vad har du för avgas på?. Korta tjocka raka rör utan nått motstånd brukar ta dö på lågvarvet bäst av alla
    typer av raka rör.
    Det där har jag funderat på. Skulle jag kunna få mer bottendrag om jag installerade Quiet baffles i mina vance & hines?

    (sorry om jag kapar tråden)

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Simon13 Visa inlägg
    Det där har jag funderat på. Skulle jag kunna få mer bottendrag om jag installerade Quiet baffles i mina vance & hines?

    (sorry om jag kapar tråden)
    Det är lugnt det är inte min tråd. Jag är ingen expert men jag tolkar det som om du har ett par raka korta rör på din sporre.
    Törs inte riktigt svara på frågan då min erfarenhet endast har varigt att jag tagit av alla former av raka rör på BT spisarna stor kubikare 96" o 113"för min del.
    Och vanliga evo 1340 trimmade och mindre trimmade.
    Satt på någon form av 2.1 system typ v&h thunderheader det finns fler sorters system vilket som är bäst vill jag inte ge mig in på då alla cyklar verkar reagera lite olika. Men vill påstå att de gånger jag bytt ut de raka rören har det resulterat i en trevligare vridmoments kurva över
    hela registret spessielt låg o mellan och mer hk där man vill ha dem. Trevligare ljud med.
    Pillrar du med avgaset på något sätt ska/bör hojen bestyckas om eller mappas om som det troligen heter
    nu förtiden samma om du byter luftrenaren. Prata med nån som trimmar och kör dyno jet bänk de borde
    kunna reka dig nått bra. Det här är bara mina amatör åsikter det finns säkert fler. Lycka till.
    Senast redigerat av Toecutter den 2016-01-29 klockan 02:50.

  6. #6
    Simon har du ett skruvhål i dämparen ?
    Om de finns så kan du prova med en billig lösning som jag har kört med !
    Svetsa på en bricka på en bult som går in i hålet ! De har funkat på mina hojar ;-)

Liknande ämnen

  1. Avgas s&s 113"?
    Av Toecutter i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-06-27, 00:20
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-10-17, 18:56
  3. Tips på Trim-kam till TC 88
    Av Norrland i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2014-06-23, 13:43
  4. Breather och kam till shovelhead
    Av Tuna i forum Säljes
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-11-11, 14:47
  5. Torrington nållager till kam 07 och upp
    Av Pulare i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 20:17

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •