Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 22 av 22

Ämne: Livslängd batteri?

  1. #21
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Jag bytte häromdagen batteri i min bil, efter 3,5 år :-( Moderna bilar är hopplösa och dödar batterier om man inte kör långt varje dag. De står och drar ström till datorer, larm och allt och tar livet av batterierna. Så egenligten borde man koppla in en laddare var och varannan dag, om man inte kör mycket o långt dagligen. Eller ännu bättre, montera in en fast laddare ihop med motor/kupevärmaren, sådana system börjar bli vanliga.
    Ja vi har olika bilar som används lite och har funderat på en laddare ihop med motorvärmaren.Finns ju anpassade till både Defa och Calix.

    Ok Erik har sett symbolen men laddar i mc läget,får kolla upp vilken typ av batteri vi har hojarna.
    Fuck cancer

  2. #22
    Var förbi batterilagret idag och mätte upp mitt gamla batteri. Det hade sulfaterat så det var bara att köpa ett nytt. Enligt dem spelade det ingen roll om man använde MC läget (snöskotersymbolen) eller standardläget (bilsymbolen). Skillnaden är att det tar lite längre tid i MC läget då det då laddar med lägre ampere men slutresultatet blir samma. CTEK själva rekommenderar dock att man använder standardläget till batterier över 14Ah. Vinterläget (köldsymbolen) skulle man bara använda om man råkat ladda ur batteriet för mycket ansåg de, annars minskade man livslängden. Detta trots att det är ett AGM batteri.

    Mitt gamla batteri var tillverkat i juli 2012 men hojen såldes inte till mig förrän i juni 2013. Det kan mycket väl vara så att batteriet tagit skada av att sitta i hojen så länge om det slarvats med underhållsladdning och att livslängden därmed blivit försämrad. Det var i alla fall försäljarens teori att så hade skett.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Livslängd bakdäck
    Av xbones i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2017-10-05, 08:11
  2. Livslängd och mil på en Revolution motor Harley V-rod 2007?
    Av V-Rod_boy69 i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-07-03, 12:56
  3. Transmissionsolje mängd?
    Av Mulle_75 i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-01, 13:27
  4. Livslängd på tändkablar?
    Av klangen i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-06, 21:46
  5. Michelin däck (livslängd)
    Av harly2006 i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-08, 21:38

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •