Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Uppställning av WideGlide utan centralstöd

  1. #1

    Uppställning av WideGlide utan centralstöd

    Hej
    Jag har haft hoj sen 70 talet och alla har haft centralstöd, men nu har jag äntligen köpt en WideGlide. Men hur hanterar man den när man tex vill vinterförvara och få upp hjulen från golvet. Eller när man behöver byta hjul. Hur gör ni ?
    Leffe

  2. #2
    Hojlyft från biltema!

    Skickat från min WC via Tapatalk
    " You can´t drink all day unless you start in the morning.."

  3. Följande användare tackar B-Twin för detta inlägg:

    Banditen01 (2015-10-14)

  4. #3

  5. #4
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av B-Twin Visa inlägg
    Hojlyft från biltema!

    Skickat från min WC via Tapatalk
    Helt ok lyft, bortsett från att den inte får plats under en Wideglide. Man måste köra upp på en planka eller liknande. Tänkt fixa det där. Modifiera lyften alternativt göra en bra platta att köra upp på. Men det har då inte blivit av ännu så det behövs två personer för att lyfta hojen. Svetsarna är bedrövliga också, men förmodligen håller de ändå. Det är ju inte några nämnvärda laster det handlar om. Behövs inte många loppor för att bära 300 kg. Så det är allt en rätt ok och prisvärd lyft ändå.

  6. #5

  7. Följande användare tackar hasse diesel för detta inlägg:

    Banditen01 (2015-10-14)

  8. #6
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Du får göra en sån här http://mc-depan.com/fprw/10003333.jpg
    En sådan har jag oxå, smidig när man tvättar, tyvärr finns den inte kvar på Biltema längre, tidigare nämnt bekymmer så går denna alltid in under ramen oavsett modell eller sänkning.

  9. #7
    Är det en sådan här som inte kommer under en WideGlide.
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...kg-2000021674/

    Ni som har provat olika lyftar, hur känslig är hojen för att tippa när den står uppställd. Det finns ju tydligen spännband och liknande men basen känns så "liten".

  10. #8
    Tippa känns inte som ett stort bekymmer, då får man klanta sig ordentligt. Hade den lyft ni refererar till förut, snedsågade en regel o rullade upp bakhjulet på, funkade smidigt det oxå. Min favorit är saxlyften då man enkelt kan sitta på sadeln o rigga den, kör med spärrnyckel istället för den medskickade varianten så går det snabbt värre

  11. #9
    Citat Ursprungligen postat av Banditen01 Visa inlägg
    Tippa känns inte som ett stort bekymmer, då får man klanta sig ordentligt. Hade den lyft ni refererar till förut, snedsågade en regel o rullade upp bakhjulet på, funkade smidigt det oxå. Min favorit är saxlyften då man enkelt kan sitta på sadeln o rigga den, kör med spärrnyckel istället för den medskickade varianten så går det snabbt värre
    Har du saxlyften separat eller har du den monterad på ett bord ?
    Såg just att den var slutsåld, förväntas komma 2015-12-21, undrar om liknande finns någon annanstans

  12. #10
    Separat stående på golvet, vill man lyfta fram/bak kan man lätt flytta vikten bak o sticka under en regel framför lyften då blir det STABILT VÄRRE

  13. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    Sep 2015
    Ort
    Mandurah, WA Australia
    Inlägg
    28
    Tackad: 5

    Träblock = palla upp den = helt onödigt att spendera pengar på lyftar mm (om du bara vill lyfta upp den över vintern) - Jag har ett par klossar som jag dragits med i över 30 år som fortfarande gör jobbet

    good @ being sucked @

  14. #12
    Citat Ursprungligen postat av ghostwolf59 Visa inlägg
    Träblock = palla upp den = helt onödigt att spendera pengar på lyftar mm (om du bara vill lyfta upp den över vintern) - Jag har ett par klossar som jag dragits med i över 30 år som fortfarande gör jobbet
    Det kanske fungerar om man känner folk som orkar lyfta lite, men att lyfta själv upp på ett träblock verkar lite svårt tror jag.

  15. #13
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av legul Visa inlägg
    Är det en sådan här som inte kommer under en WideGlide.
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...kg-2000021674/
    Ja, en sån är det. Jag har en och den är lite hög i nedsänkt läge.

  16. #14
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av legul Visa inlägg
    Det kanske fungerar om man känner folk som orkar lyfta lite, men att lyfta själv upp på ett träblock verkar lite svårt tror jag.
    Det räcker att du känner en garagedomkraft. Gör du det själv: Lägg nåt under stödet så hojen står ganska upprätt, sätt domkraften längst fram under ramen framför motorn. Är det motorfästet tro..minns inte, men skålen på domkraften passar bra där. Pumpa upp hojen. Framhjulet kommer att lätta från golvet och hojen vilar nu på bakhjulet, stödet och domkraften.
    Kan kännas lite läskigt så om du istället har en långbent kompis kan denne sitta på hojen medan du pumpar upp den.
    Om alla kompisar har korta ben så kan du låta deras fötter stå på något. En back öl till varje fot funkar bra, men annan låda går också bra.
    Eller nåt annat stadigt. Sen är det bara att palla under lämpliga klossar.

  17. #15
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Såhär ser Biltemas domkraft ut när den används.
    Det kan vara en bra ide att ha den på motsatt sida mot den sida man ska greja på hojen eftersom den tar ju en del plats.
    Så långt tänkte inte jag när jag bytte kamlager, så jag fick trängas lite med domkraften. Kunde ju vänt på hojen men det fick bli såhärKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0362.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	65,6 KB 
Id:	17261

  18. #16
    Jag har en till salu, köpt på jula ,De är samma som den från biltema. Jag hade den till min sportster förra vintern och den var mycket stabil Behövde inte använda remmar .Det gick att köra runt hojen på lyften i garaget.utan problem . Är det intressant så vill jag ha 750.- för den, 2 remmar följer med och en förlängnings-stång.

    För tung att skicka så den kan bara hämtas i Växjö.


  19. #17
    Citat Ursprungligen postat av Caspher Visa inlägg
    Helt ok lyft, bortsett från att den inte får plats under en Wideglide. Man måste köra upp på en planka eller liknande. Tänkt fixa det där. Modifiera lyften alternativt göra en bra platta att köra upp på. Men det har då inte blivit av ännu så det behövs två personer för att lyfta hojen. Svetsarna är bedrövliga också, men förmodligen håller de ändå. Det är ju inte några nämnvärda laster det handlar om. Behövs inte många loppor för att bära 300 kg. Så det är allt en rätt ok och prisvärd lyft ändå.
    Har röd Julalyft men det är ju ungefär samma som Biltemas, jag har tagit bort hjulen på lyften då går den precis in under hojen och så blir den lite stadigare (funkar bra om man inte är alltför rädd om färgen på garagegolvet)
    Har också 2st saxlyftar som jag använder på golvet ibland och på lyften ibland, blir riktigt stadigt med 2 st om man vill få upp hela hojen, ingen risk att hojen tippar

  20. #18
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av CC10 Visa inlägg
    Har röd Julalyft men det är ju ungefär samma som Biltemas, jag har tagit bort hjulen på lyften då går den precis in under hojen och så blir den lite stadigare (funkar bra om man inte är alltför rädd om färgen på garagegolvet)
    Har också 2st saxlyftar som jag använder på golvet ibland och på lyften ibland, blir riktigt stadigt med 2 st om man vill få upp hela hojen, ingen risk att hojen tippar
    Ja se där. Det stämmer nog på min med för det är verkligen inte mycket som fattas för att den ska gå att få in under hojen.

  21. #19
    Citat Ursprungligen postat av xrab00 Visa inlägg
    Jag har en till salu, köpt på jula ,De är samma som den från biltema. Jag hade den till min sportster förra vintern och den var mycket stabil Behövde inte använda remmar .Det gick att köra runt hojen på lyften i garaget.utan problem . Är det intressant så vill jag ha 750.- för den, 2 remmar följer med och en förlängnings-stång.

    För tung att skicka så den kan bara hämtas i Växjö.

    Tack men jag bor i Hälsingland.

  22. #20
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2581.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	64,6 KB 
Id:	17306

    Hej
    Jag har köpt en biltemalyft, men upptäckte ett problem (som jag kanske borde upptäckt tidigare).
    På vänster sida på hojen finns ett påsvetsat svart metall skydd, tror det är för oljan, hur har ni andra gjort där. Motorcykeln lutar ju nu om man försöker få upp den.
    Om man nu på andra sidan av hojen lägger in någon träkloss eller liknande kommer ju hojen att luta framåt. Då måste man ju lägga träklossar på treställen, då måste man antagligen först ställa upp hojens hjul på några träbitar först för att komma under med lyften, hmmmm.

    Så frågan är hur har ni andra gjort.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Hojutställning 2015
    Av robbbull i forum Träffar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-07-07, 14:40
  2. UTSTÄLLNING!
    Av robbbull i forum Annonsinfo och övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-01-05, 12:36
  3. Mooneyes hojutställning!
    Av robbbull i forum Träffar
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-03-03, 13:11
  4. Mooneys hojutställning!
    Av robbbull i forum Annonsinfo och övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-30, 22:55
  5. MC Collection utställning
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-01, 22:52

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •