Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Dags för MC-kort och Harley...

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Tackad: 2

    Cool Dags för MC-kort och Harley...

    Hej alla,

    Här ansluter sig en rejsputte (i bil) till detta eminenta forum. Behöver tips/röd/hjälp med det mesta. Jag är drygt 40 år så det är väl lagom att fixa MC-kort och fet Harley nu när man inte har så bråttom längre?

    Vad tycker panelen om följande:

    - Bästa stället att fixa ett MC-kort i Göteborg?
    - Vad skall jag skaffa för nybörjarhoj för att få in motoriken? Wildstar? Tänker mig ngt billigt runt 20-25k
    - Detta är stuket jag absolut helst vill ha framöver: http://www.blocket.se/kronoberg/U_s_...25666.htm?sa=1
    - ägaren kanske finns här?
    - Hur svårt är det att köra HD? Jag tänker på den i länken ovan mtp hur låg den är osv.

    Tacksam för all respons

  2. #2
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Välkommen!
    Jaha du. Ska man vara förnuftig och allt det där så är det väl vettigt att köra in sej på en mindre och mer lättmanövrerad hoj.
    Personligen tycker jag att man får avväga sin egen attityd till mc-åkning och börja där.
    Är man en vilde så kan man lätt få överaskningar och med en tung hoj kan det bli knepigt att klara av situationer.
    Är man däremot lite sansad och prestigelös kan man köpa en rejäl hoj direkt.
    Om man är lyhörd för vari farorna består, och man tar god tid på sej att känna sej fram så brukar det ju gå bra.
    En Wildstar är för övrigt inte mer lättkörd än en Harley tycker jag. Lite snällare kanske men jag upplevde den som slö en gång när jag provkörde. På det hela taget är Harley ganska fina att köra.
    Man bör känna till att en del modeller har enkelskiva och enkolvsok fram vilket ger ganska kassa bromsar. Finns vettiga alternativ att köpa. Det gör underverk att få på ett fyrkolvsok och stålomspunnen slang tex.
    Låg tygndpunkt kan vara en fördel om man manövrerar i låg fart, där f.ö. risken är stor att man tappar hojen om man är ovan och det är trångt, gropigt, stressigt eller om nån sitter bakpå.
    Börjar man dra på i kurvor tar den lätt i marken i svängarna.
    Det kan vara avgassystem eller fotpinnar/plattor tex som skrapar i. Kan vara obehagligt de första gångerna, men man får helt enkelt köra därefter.
    Du är ju 40 nu, och det finns ju ingen så gammal människa som har lust att gasa mer än nödvändigt
    Nä, skämt åsido. Det är kul att ösa på ibland, men är man ovan kanske man ska ta det lite lugnt. Åker man med vana kompisar och de åker ifrån i kurvorna - låt dem göra det. Tids nog blir du också duktigare på att köra.

  3. #3

    Dags för MC-kort och Harley...

    Hej och välkommen till detta forum! Först vill jag bara säga att man kan ha bråttom på en harley med! Du kommer märka att vissa här till och med har extremt bråttom
    Sen är inte en harley svårare än någon annan hoj att köra.
    Köp en strippad 70tals shovel för 50tusen och spraya tank och skärmar olive drab så har du en cool hoj att börja med och slipper åka riskokare


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av edvinl den 2015-10-12 klockan 18:27.

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Tackad: 2
    Citat Ursprungligen postat av Caspher Visa inlägg
    Välkommen!
    Jaha du. Ska man vara förnuftig och allt det där så är det väl vettigt att köra in sej på en mindre och mer lättmanövrerad hoj.
    Personligen tycker jag att man får avväga sin egen attityd till mc-åkning och börja där.
    Är man en vilde så kan man lätt få överaskningar och med en tung hoj kan det bli knepigt att klara av situationer.
    Är man däremot lite sansad och prestigelös kan man köpa en rejäl hoj direkt.
    Om man är lyhörd för vari farorna består, och man tar god tid på sej att känna sej fram så brukar det ju gå bra.
    En Wildstar är för övrigt inte mer lättkörd än en Harley tycker jag. Lite snällare kanske men jag upplevde den som slö en gång när jag provkörde. På det hela taget är Harley ganska fina att köra.
    Man bör känna till att en del modeller har enkelskiva och enkolvsok fram vilket ger ganska kassa bromsar. Finns vettiga alternativ att köpa. Det gör underverk att få på ett fyrkolvsok och stålomspunnen slang tex.
    Låg tygndpunkt kan vara en fördel om man manövrerar i låg fart, där f.ö. risken är stor att man tappar hojen om man är ovan och det är trångt, gropigt, stressigt eller om nån sitter bakpå.
    Börjar man dra på i kurvor tar den lätt i marken i svängarna.
    Det kan vara avgassystem eller fotpinnar/plattor tex som skrapar i. Kan vara obehagligt de första gångerna, men man får helt enkelt köra därefter.
    Du är ju 40 nu, och det finns ju ingen så gammal människa som har lust att gasa mer än nödvändigt
    Nä, skämt åsido. Det är kul att ösa på ibland, men är man ovan kanske man ska ta det lite lugnt. Åker man med vana kompisar och de åker ifrån i kurvorna - låt dem göra det. Tids nog blir du också duktigare på att köra.
    Tjena Caspher och tack för grymma synpunkter!

    Ja frågan är vad som är vettigast att öva på? Jag vet att jag kommer bli "hooked" då jag är uppvuxen med MC i närmaste släkten. Har haft prio på bilar (eller har fortfarande) men vill gärna testa MC. Bråttom har jag i bil på bana i Tyskland, om jag efter hand måste åka turbo/kompressor får väl tiden avgöra, men jag tror inte jag har så bråttom på vanlig väg. Tips på fler nybörjarhojar tas tacksamt emot, jag vill lägga lite drygt 20k initialt. När jag väl köper "riktig" Harley får den kosta mer...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av edvinl Visa inlägg
    Hej och välkommen till detta forum! Först vill jag bara säga att man kan ha bråttom på en harley med! Du kommer märka att vissa här till och med har extremt bråttom
    Sen är inte en harley svårare än någon annan hoj att köra.
    Köp en strippad 70tals shovel för 50tusen och spraya tank och skärmar olive drab så har du en cool hoj att börja med och slipper åka riskokare


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Tjena edvinl!

    Jag hängde med lite dragracingfolk inom Supertwin på 80-talet när jag var liten grabb så jag vet att det går att åka fort. Jag vill mest lukta på blommor och känna friheten och öka på min tinnitus med literaka rör Riskokeriet är en instegsfas och prislappen är tänkt för att kunna skänka bort objektet om det krävs. Det finns ju så in i h-vete mycket MC till salu.

  5. #5
    V.I.B Super Contributor
    slyckes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Slycke utanför Linköping
    Inlägg
    1 094
    Tackad: 26

    Välkommen och lycka till....

  6. #6
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Tackad: 2
    Citat Ursprungligen postat av slycke Visa inlägg
    Välkommen och lycka till....

    Man tackar! Det är på tiden att jag får tummen ur...

  7. #7
    Välkommen själv körde jag upp på en vn 800 classic gick bra när jag plockade av packväskorna som putta ner konerna första försöket. Allt handlar om vad du kört in dig på. Sen kan jag ju rekommendera att du börjar med japps custom så slipper du gråta om du går omkull men får ändå ett hum om att köra glidare. Då har man ju ändå en morot när kortet är taget... att få köpa en riktig hoj 😂

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Tackad: 2
    Citat Ursprungligen postat av Jerry_shovel Visa inlägg
    Välkommen själv körde jag upp på en vn 800 classic gick bra när jag plockade av packväskorna som putta ner konerna första försöket. Allt handlar om vad du kört in dig på. Sen kan jag ju rekommendera att du börjar med japps custom så slipper du gråta om du går omkull men får ändå ett hum om att köra glidare. Då har man ju ändå en morot när kortet är taget... att få köpa en riktig hoj 😂

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
    Tack Jerry!

    Detta scenario är exakt min tanke. Skaffa ngt billigt så man får lite kläm på motoriken och känsla och därefter köpa en "riktig" hoj Vilken hoj kan vara lämplig att börja med? Tänker mig en budget på 15-25k.

  9. #9
    Den jag jag körde funka kawazaki vn 800 classic den gav jag 30 för sålde den för 41 😉 men virago ska du inte köpa mer felfördelad vikt får man leta efter . Köpte en sån till frugan rena skiten omdu frågar mig

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  10. #10
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Tackad: 2
    Citat Ursprungligen postat av Jerry_shovel Visa inlägg
    Den jag jag körde funka kawazaki vn 800 classic den gav jag 30 för sålde den för 41 😉 men virago ska du inte köpa mer felfördelad vikt får man leta efter . Köpte en sån till frugan rena skiten omdu frågar mig

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
    Kawan såg helt ok ut! Tack för tipset!

    - - - Uppdaterad - - -

    Vilka är bäst att anlita om man skall låta ngn bygga en hoj?

    Calles? Gibson? Ngn annan?

  11. #11
    Min nya är byggd på varbergs custom men kan ju säga att det är fan inte gratis 240 papp. Den är jävligt fin oxå 😂

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  12. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Tackad: 2
    Citat Ursprungligen postat av Jerry_shovel Visa inlägg
    Min nya är byggd på varbergs custom men kan ju säga att det är fan inte gratis 240 papp. Den är jävligt fin oxå 😂

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
    Vilket snack! Upp med länk/bilder pronto!

    Förresten, denna som nybörjarhoj? http://www.blocket.se/alvsborg/Honda...26252.htm?sa=1

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av MadeInSweden Visa inlägg
    Vilket snack! Upp med länk/bilder pronto!

    Förresten, denna som nybörjarhoj? http://www.blocket.se/alvsborg/Honda...26252.htm?sa=1
    Klicka pÃ¥ bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1444908928813.jpg 
Visningar:	182 
Storlek:	97,9 KB 
Id:	17260

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  14. #14
    Välkommen! Jag tog precis mitt kort i Göteborg. Jag körde med folkestrafikutb.se . Från att inte suttit på något tyngre än en Mt5 för 15 år sedan till körkort på 10 körtillfällen. Så dom får min rekommen alla dar I veckan. Lycka till

    Edit: det som jag tyckte var svårt och krävde mest körlektioner för mig var lågfartsbanan. Och det är inte lätt att öva på den hemma med en custom. Så om du ändå ska kränga av den när kortet kommer så köp en lätt touring öva med hemma?

  15. #15
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Tackad: 2
    Citat Ursprungligen postat av Majkel Visa inlägg
    Välkommen! Jag tog precis mitt kort i Göteborg. Jag körde med folkestrafikutb.se . Från att inte suttit på något tyngre än en Mt5 för 15 år sedan till körkort på 10 körtillfällen. Så dom får min rekommen alla dar I veckan. Lycka till

    Edit: det som jag tyckte var svårt och krävde mest körlektioner för mig var lågfartsbanan. Och det är inte lätt att öva på den hemma med en custom. Så om du ändå ska kränga av den när kortet kommer så köp en lätt touring öva med hemma?
    Skall absolut kolla med Folkes! Är inte en Touring med lättmanövrerad? Om man övar på en Custom bör det väl gå ännu enklare på en Touring på en trafikskola? Men jag hör vad du säger..

    Om man är inne på customspåret, är då denna en bra variant? http://www.blocket.se/alvsborg/Honda...26252.htm?sa=1

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av MadeInSweden Visa inlägg
    Skall absolut kolla med Folkes! Är inte en Touring med lättmanövrerad? Om man övar på en Custom bör det väl gå ännu enklare på en Touring på en trafikskola? Men jag hör vad du säger..

    Om man är inne på customspåret, är då denna en bra variant? http://www.blocket.se/alvsborg/Honda...26252.htm?sa=1
    Den funkar nog utmärkt kom ihåg att plocka av dom förbannade väskorna annars kommer du riva konerna i högfartsbanan

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  17. #17
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Tackad: 2
    Citat Ursprungligen postat av Jerry_shovel Visa inlägg
    Den funkar nog utmärkt kom ihåg att plocka av dom förbannade väskorna annars kommer du riva konerna i högfartsbanan

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
    Självfallet

  18. #18
    Svårare att få balans i lågfarts banan med en mc som har framflytt.
    Undrar om det inte är lättare och går fortare att lära sig tekniken om man har en liknande mc "hemma" som man använder i mc-skolan.

  19. #19
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2015
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    27
    Tackad: 0
    Tjena och välkommen till forumet! Jag är personligen lite "allt eller inget-människa" så jag började titta på typ Wildstar och dylikt men efter att ha börjat "förhandla" med mig själv att kan jag lägga 40k så kan man ju lägga 60k osv. (livsfarligt att ens börja förhandla......) för helt plötsligt så var man ju ute och kikade på Harley V-rod som är en snygg (och snabb modell....!). Efter att diverse saker och ting löste sig så stod man helt plötsligt med en HD V-rod Screamin eagle från 07 och ett flin som på en unge på julafton som precis fått en fet radiostyrd bil!
    En prislapp som var way over min limit men jag tänkte YOLO! Mycket trevlig cykel och med prestanda som jag definitivt inte kommer växa ur!
    Lycka till och kör försiktigt i vår när säsongen börjar igen! (själv ska jag börja ta lite lektioner på körskolan då jag prioriterade att övningsköra hela förra säsongen!)

  20. #20
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    16
    Tackad: 2
    Tack så hjärligt! Det lutar mer och mer åt en FLS, Softail Slim. Jäkligt snygg hoj och även ett bra objekt att stuka till lite framöver. Jag skall ha mitt KK i handen innan jag handlar, men räknar väl med 160k+ för en fin hoj. Kikade lite på import från US, men det blir inte mer än 15-20k i vinst och dä kan det nästan kvitta.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. dags för Harley igen
    Av Leif i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 16:15
  2. Dags för en kort presentation
    Av Mc Mackan i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-05-27, 12:24
  3. Kort i rocken och rokker/draggin.
    Av gunslinger i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-31, 18:56
  4. Dags för genomgång och service av bromsarna på din TC ?
    Av Jonasbaggen i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-30, 09:20

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •