Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Indentifiering av motornummer

  1. #1

    Cool Indentifiering av motornummer

    Hej
    Jag har sett att liknande inlägg har varit uppe men inte lyckats hitta relevant info. Brorsan köpte nyss ett hemmabygge med en TC motor i. Som man kan förstå så finns det inget relevant V.I.N. nummer på denna hoj (eftersom det är ett hemmabygge) och han är intresserad av info runt motorn. Så min undran är hur man får fram detaljerna runt motorns instansade nummer utan att ha ett "Harley" V.I.N.

    ha de Nils

  2. #2
    Är det inte samma nummer?

  3. #3
    Jaha, nu börjar man bli trött på en gång. Som jag sa förut, vi har ett nummer på motorn men inget ramnummer, som har inte någon som helst relevans med vanliga nummer som standard hojar har. Om nån har nån vettig info så lämna denna, ni andra som bara gissar, kan låt bli !!

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Openroad Visa inlägg
    Jaha, nu börjar man bli trött på en gång. Som jag sa förut, vi har ett nummer på motorn men inget ramnummer, som har inte någon som helst relevans med vanliga nummer som standard hojar har. Om nån har nån vettig info så lämna denna, ni andra som bara gissar, kan låt bli !!
    Du måste vara en dryg jävel, hur tror du att du skall få någon hjälp här? Alltså, Harley har haft lite olika system under åren. I modern tid har man haft ett VIN-nummer på ramen och ett liknande förkortat nummer på motorn. Ett ramnummer tex. 1HD1ELK12BZ123456 har haft ett motornummer som ELKB123456 . Så Hasse Disesel yrar inte, det brukar han inte göra. Från ditt motornummer kan du reda ut årsmodell, typ etc. Vad vill du veta?

  5. Följande användare tackar stroker49 för detta inlägg:

    hasse diesel (2015-10-04)

  6. #5
    Som stroker49 säger så har dom använt sig av olika system genom åren. Som stroker även säger, sjukt dryg inställning att komma med! Om du nu vet allt så kanske du har hört talas om något som kallas google? Där kan man använda sig av olika sökfraser som till exempel "harley engine number decoder" och då hitta sidor som http://www.terry-zone.com/tech/vin.php eller http://www.tabperformance.com/category-s/224.htm där man kanske kan hitta mer information om det man söker.

  7. #6
    Jo hej, jag ber om ursäkt för om någon blev förolämpad, de var inte min avsikt och jag hoppas inte att jag e en dryg jävel. Det brukar vara de som tror o inte de som vet som lämnar information i dylika fall.
    Ni som har lämnat info i saken tackar jag för o har yttersta respekt för, det är bara att jag har försökt hitta info runt motornummer men bara hamnat i V.I.N. "härvan" när det gäller nyare hojar.
    Jag har ett motornummer som är BHY5939624 men får inte till infot när man kommer till diverse sidor som tolkar dessa nummer eftersom de är baserade på V.I.N.
    Jag hoppas inte jag att jag stört ut mig med min tidigare kommentar och välkomnar all hjälp jag kan få.

    inge illa menat / Nils
    Senast redigerat av Openroad den 2015-10-04 klockan 01:02.

  8. #7
    Ok, tack. Korta meddelanden i skrift kan också låta hårdare och värre an avsett.

    BH= Motorn kan ha suttit på en FXST men den KAN ha sålts lös också.
    Y= det är en TC88B
    5= Kalifornien, (mittårs introduktion, har med introduktioner av justeringar och ändringsorder att göra)
    9=siffra
    3=årsmodell 2003
    9624= nummer

    Om du frågar mig (som LGW brukar säga) så tror jag att motorn kommer från en FXST som sålts i Kalifornien. Köper man en lös motor så är det tveksamt om man tar en kalifornienmotor då de är extra slöa och miljövänliga. Men det spelar ingen roll nu, din bror kan justera förgasare och byta avgassystem så att den går bra.

    Det lär väl vara svårt att veta hur långt den har gått med den historiken. Så med tanke på att det är en 2003a skulle jag inspektera och ev. byta kamkedjesträckarna. De yttre kamlagren är bra och av den uppdaterade modellen på en 2003a men om han har vildare kammar än original eller är nervöst lagd så kanske ett byte av inre kamlager kan vara att rekommendera om och när han har det isär.

  9. Följande användare tackar stroker49 för detta inlägg:

    Openroad (2015-10-04)

  10. #8
    Hej, tack så mycket för denna info, det var ju förnämligt. Hur har du fått fram denna info, har du nån referensbok eller har du hittat detta på nätet nånstans, i så fall får du gärna dela med av länk till detta.
    Jag ska meddela min bror om motorn så får han ta ställning om vad han ska göra.

    som sagt, tack för hjälpen / Nils

  11. #9
    Som Martins skrev så kollade jag nätet, där finns många referenssidor. Denna använde jag men det finns många http://www.tabperformance.com/category-s/224.htm

    Jag har nästan en exakt likadan motor men ingen kalifornienvariant. Min motor är köpt flång ny 2004 och har aldrig suttit i en komplett motorcykel.
    Min motor sitter i en SFRO-byggd stelbenshoj.

  12. Följande användare tackar stroker49 för detta inlägg:

    Openroad (2015-10-04)

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •