Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Årsservice nödvändig?

  1. #1

    Årsservice nödvändig?

    Har en Fat Bob 2013 som jag köpte ny. Gjorde 160 mila service sommaren 2013, 800 mila service förra sommaren och nu har jag kört ca 1300 mil med den. Det är med andra ord inte dags för 1600 mila service förrän nästa sommar. Måste man verkligen göra årsservice eller kan jag vänta med att serva hojen tills nästa sommar? Jag kör i princip aldrig när det regnar och den står alltid inne i garage nattetid. Oljan ser fin ut tycker jag. Fabriksgarantin har precis gått ut, dock så har jag 6 års motorgaranti max 6000 mil via Svedea.

  2. #2
    Det är ju rekommenderat att byta olja varje år även om man kört lite, men det är nog onödigt om man kört väldigt lite. Nu har du ju ändå kört 500 mil så då skulle i alla fall jag serva.

  3. #3
    Jo jag vet att det är rekommenderat men som jag har förstått det beror det på att det kan komma fukt i oljan om hojen står ute i regn o rusk och används i alla väder. Står den inne i ett torrt varmgarage och främst körs i fint väder vilket min gör så borde det räcka om man byter vid milintervallerna tycker i alla fall jag.

    Ringde Probike idag och frågade vad de tyckte och de sade att de hade tagit bort kravet på 1 års service för att garantin ska gälla och han tyckte det räckte att serva vid milintervallerna om den inte står utomhus (givetvis inom rimliga gränser). Om man exempelvis kör 80 mil om året då bör man nog serva oftare än var 10 år.

    Ringde även Svedea för att höra vad de ansåg och de tyckte inte det var absolut nödvändigt men att det kan underlätta att ha servat varje år om det händer något. De hade dock inga problem med att jag byter olja o filter själv bara jag sparar kvitton.

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg

    Ringde Probike idag och frågade vad de tyckte och de sade att de hade tagit bort kravet på 1 års service för att garantin ska gälla och han tyckte det räckte att serva vid milintervallerna om den inte står utomhus (givetvis inom rimliga gränser). Om man exempelvis kör 80 mil om året då bör man nog serva oftare än var 10 år.
    Har fått samma info av ÅF på de tre nya hojar vi köpt.
    Fuck cancer

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Sep 2015
    Ort
    Mandurah, WA Australia
    Inlägg
    28
    Tackad: 5

    vet inte hur det funkar i svedala fn men andra länder har infört garanti lagar som ger dig rätt till full garanti så länge du tar den till ett registrerat service center i.e det måste (!)inte(!) vara en HD shop + generellt betalar du 2/3 för märkes varan (något som en lokal verkstad järna tog sig på sig - eller så känner du någon som kan skriva på i logboken

    Service intervaller är en scam ! Ofta utförs bara en bråkdel av jobbet och du har zero insyn på/hur jobbet gjorts - om svensk konsument lag tillåter det så få det gjort på ett alternativet sätt (så länge logboken has signerat så ser jag inga problem med det - men kolla upp fakta (samma sak med påståenden om att 1 år inte krävs - få det i skrift - om det skiter sig så kan jag garantera att dom kommer att göra allt för att slippa stå till svars
    Mil antal spelar ingen roll här (mil / tid) vilket som kommer först är generellt regeln dom går på

    Samma generella regel om du äger en bil

    s

    good @ being sucked @

  6. #6
    Hörde mig för med Probike och Svedea igen. Var nämligen förbi Probike härom dagen och skulle köpa olja för att byta själv. De tyckte jag skulle spara pengarna och serva nästa år i stället. Harley-Davidson har nämligen tagit bort kravet på årsservice. Tydligen har de kommit på att det inte behövs. Det räcker med andra ord med att serva vid milintervallerna vilket är var 800e mil för min del. Men det är klart att det är väl lite sunt förnuft som gäller, kör man väldigt lite kan det säkert vara bra att serva oftare så det inte kommer fukt i oljan. Men att låta det gå några år mellan varje service är tydligen inga som helst problem och förkortar knappast livslängden, i vart fall inte om hojen står inomhus.

Liknande ämnen

  1. Värmebeständig färg?!
    Av Hagis i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-29, 22:17
  2. styre med invändig gas
    Av Harley_bobber i forum Säljes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-25, 15:24
  3. Montera gashandtag för invändig gasvajer
    Av Thour i forum Custom & Byggen
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-11-02, 17:41
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-11, 20:18
  5. dubbla gasvajrar,är det nödvändigt
    Av Benny i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 08:36

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •