Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: byte hjullager

  1. #1
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1

    byte hjullager

    Provade att dra hjullager på bakhjul,gav upp till slut . Satt så in i helvete. Förslag?
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  2. #2
    Värma?

  3. #3
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    provade!
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  4. #4
    Biltema har bra o billig lageravdragar sats

  5. #5
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    när man ledsnat på avdragarsattser och olika tips så kör jag med säker metod, näster fast en m10 mutter på inner ringen med tig svetsen och slår ur den sedan med en slaghammare, har man prylarna tar det 3 minuter och tjugosju sekunder ungefär
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  6. #6
    Art nr 191280 helt suverän tar 0,46 minuter ...

  7. #7
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Banditen01 Visa inlägg
    Art nr 191280 helt suverän tar 0,46 minuter ...
    Tyvärr funkar dom ganska dålig på fast ärgade hjullager och rörhylsan i mellan lagren gör att det är svårt att få fäste men till vissa i växellådan kan det gå om man har tur fast då är det oftast lättare att använda verkstadspressen.
    sen hade det ju vart bra om dom fanns i tum storlek också
    Senast redigerat av Lasse.S den 2015-09-06 klockan 07:37.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  8. #8
    Har man inte tillgång till svets eller är ute på kundbesök så är en ***ko-avdragare tillsammans med glidhammare och en värmepistol att värma upp navet med ett säkert kort.

    Avdragaren griper tag på innerbanan mellan distansen och banan, funkar alltid.

    Har inte tagit tiden men huvudsaken att man får bort lagret.




  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Tyvärr funkar dom ganska dålig på fast ärgade hjullager och rörhylsan i mellan lagren gör att det är svårt att få fäste men till vissa i växellådan kan det gå om man har tur fast då är det oftast lättare att använda verkstadspressen.
    sen hade det ju vart bra om dom fanns i tum storlek också
    Då har du inte rätta knixen Lasse för mig funkar det alldeles utomordentligt ...

  10. #10
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Banditen01 Visa inlägg
    Då har du inte rätta knixen Lasse för mig funkar det alldeles utomordentligt ...
    Antagligen inte då men verktyget xrab00 visar verkar bättre fast jag kör nog med min säkra metod i fortsättningen ändå
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  11. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Kisa
    Inlägg
    47
    Tackad: 2
    Demontering av hjullager: Jag brukar leta upp ett rör lite mindre än axeln. Sen trär ja röret genom navet och svetsar fast röret ihop med innerringen på lagret. Sedan är det bara att knacka på röret på motstående sida. "funkar för mej"Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P9060335.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	59,7 KB 
Id:	17093
    Senast redigerat av Svarten den 2015-09-06 klockan 13:30.

  12. #12
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Svarten Visa inlägg
    Demontering av hjullager: Jag brukar leta upp ett rör lie mindre än axeln. Se trär jag igen röret genom navet och svetsar i innerringen på lagret. Sedan är det bara att knacka på röret på motstående sida. "funkar för mej"Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P9060335.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	59,7 KB 
Id:	17093
    Också ett bra sätt
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Antagligen inte då men verktyget xrab00 visar verkar bättre fast jag kör nog med min säkra metod i fortsättningen ändå
    Det xrab00 o jag tipsat om har exakt samma funktion, koniska lagerbanor i styrhuvudet t.ex, som inte går komma åt bakvägen flög ur med ett vips efter att värmt o kämpat i timmar köpte jag denna sats. Jag har inget svets så då får man hitta på andra lösningar. Ett slag med slaghammaren som ingår i satsen gjorde jobbet.

  14. #14
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Svetsen är bra till mycket.
    Även jag valde svetsmetoden till mina lager. På min -99:a är det dock koniska lager så det fick bli ett avkapat gammalt borr istället för mutter eller rör.
    Det gör gott att köra ett varv runt lagret också, eftersom svetsen krymper när den kallnar och lagerringen blir genast nån hundradel mindre i diameter.
    Hade i detta fall 1 mm tråd i migsvetsen så vackert blev det inte
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hjullager.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	43,1 KB 
Id:	17101

  15. Följande användare tackar Caspher för detta inlägg:

    Banditen01 (2015-10-05)

  16. #15
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Wentworth gänga i biltemas sats med avdragare, drog i en14 mm gängstång istället. Drog med en förlängd halvtum (140 kr på jula) släppte med en smäll på en sidan. Andra sidan mot belt spände jag upp,drog ur mellanrör och slog med hylsa med förlängare. Fan va de satt! Breda lager, trodde det satt dubbla lagerbanor i dem. Men nejdå, bara ett kullager!! Fett i lagret men lite glappt. Har kört 6000 mil, har nog funkat 6000 till. Sån där jävla onödigmek!!! ( la de nya lagrena i frysen över natten för enklare montering)
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  17. Följande användare tackar indy 500 för detta inlägg:

    Banditen01 (2015-10-05)

  18. #16
    Citat Ursprungligen postat av xrab00 Visa inlägg
    Har man inte tillgång till svets eller är ute på kundbesök så är en ***ko-avdragare tillsammans med glidhammare och en värmepistol att värma upp navet med ett säkert kort.

    Avdragaren griper tag på innerbanan mellan distansen och banan, funkar alltid.

    Har inte tagit tiden men huvudsaken att man får bort lagret.



    Var hittar jag denna avdragare? Tips emottages också på andra vettiga avdragare som inte kostar allt för många pengar. Det verkar finnas i alla prisklasser, från några få hundra upp till ett par tusen, lager är ju inget man står och byter en gång i veckan så jag har ingen större lust att punga ut flera loppor på ett verktyg.

  19. #17
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Martin: De finns K-ukkos större avdragarsatslådor men är då rätt dyra. Finns som lös för 18-23mm invändigt här. Finns större oxå om du behöver för 25mm eller 1" lager. http://www.ikh.se/Avdragare/KU213_EX...RAGARE-18-23MM
    Senast redigerat av Jonasbaggen den 2015-10-15 klockan 16:32.

  20. #18
    Citat Ursprungligen postat av Jonasbaggen Visa inlägg
    Martin: De finns K-ukkos större avdragarsatslådor men är då rätt dyra. Finns som lös för 18-23mm invändigt här. Finns större oxå om du behöver för 25mm eller 1" lager. http://www.ikh.se/Avdragare/KU213_EX...RAGARE-18-23MM
    Undrar hur den står sig mot Biltemas set? Man får en hel uppsättning för samma pris... http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...ar-2000020878/

  21. #19
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Biltemas funkar säkert prima. K-Ukkos grejor är ju proffsgrejor. Alltid bra att förvärma navet lite så släpper det lättare.

  22. #20
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...ar-2000020878/ det var en sådan jag använde. Bara det att slaghammaren är för klen. Drog därför i en 12mm gängstång (inte 14) satte ett typ, 100 mm rör som var 200 långt, med ett hål uppkapat i sig för att kunna hålla emot på avdragaren med en 17mm unyckel som mothåll med en kraftig bricka på toppen med ett hål på 12 mm. Gängan i avdragaren är inte mm utan Wentworth. Men bra kar reder sig så jag drog i en rostfri 12 gängstång, 10-15 mm in,ha ha. o där satt den för tid o evighet. Provade först med en vanlig gängstång men då rök gängan på stången. Det verkar som avdragarna är av hög kvalite,slaghammaren gjord i kina. (skulle egentligen gängat upp en stång till Wentworth) . Noterade att slaghammaren har Wentworth i nedre ände och mm i handtaget som kan skruvas av. ps värmde navet ds
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Hjullager 1600mil???????
    Av robbbull i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2022-09-22, 18:32
  2. Montering av hjullager.
    Av mrjones i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-01-27, 20:40
  3. Hjullager?
    Av harry davidson i forum Buell
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-09, 18:15
  4. Hjullager STHLM
    Av gronvit i forum Custom & Byggen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 18:15
  5. Hjullager.
    Av indy 500 i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 18:24

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •