Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 58 av 58

Ämne: Dynojet power Commander eller Screamin Eagle Super Tuner

  1. #41
    Blev en Super Tuner i min hoj, köpt ny av en HD åf som dock försökte sälja på mig en PC i första hand och jobbade hårt för att försöka övertala mig till att välja PC.
    "Varje människa är sin egen lyckas smed"

  2. #42
    Jag åker 103cui andra kammar o portning
    pc det gav 96 hk den funkar bra se bara till att det är en duktig mappare som skruvar det som skiljer en hel del är vilket luftfilter du kör med jag fick åka med fel filter från början det gav 5 hk

  3. #43
    Jag har super tuner och har använd "smart tune" funksjonen ofta och den gi bra resultat med ferdig map som et "baseline" sedan 2008. Nu vil jag har PV "powervision" som gjør samma bra jobb men då slipper jag ta med datoren. med PV kan jag montera den på styret och kolla info som ecm jobba med mens jag kör

  4. #44
    Har nyligen beställt en Fat Bob 2013 103" som levereras om någon vecka. Tycker originalavgassystemet låter lite tamt så har planer på att montera rush slipons. Då det kan vara bra att köra in cykeln för att undvika onödigt slitage så är frågan om det är lönt att lägga in supertuner med en gång? Om man nu gör det måste man bänkköra eller räcker det att lägga in mjukvaran? Kan man montera ett par slipons innan man lägger in mjukvaran eller tar motorn skada av för låg bränsleblandning?

  5. #45
    Du kan sätta på slipons utan att mappa, så länge du inte öppnar upp luften också.
    Gör du både luft och buller skall du även mappa, för att motorn skall må bra.

  6. #46
    Åhå så man kan få det göttiga ljudet direkt med andra ord och sen vänta med resten tills motorn är ordentligt inkörd, fint.

  7. #47
    V.I.B Billy Bollockss avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Tackad: 0

    Dynojet power Commander eller Screamin Eagle Super Tuner

    Skaffade Powervision förra året. Evensson bänkade, 5 hästar mer och mer vrid. Är mycket nöjd, kändes som jag hade ny, mer harmonisk, motor. Pärra är för övrigt en kanonkille!

  8. #48
    Supertuner, öppet luftfilter och rush slip-ons blev det till fet boben i övrigt original. Har haft den hos en kille i Härryda och fått den bänkad. Blev ca 4-5 hästar mer och ungefär lika mycket i vrid samt att det smäller lite mindre i avgasrören vid gasavdrag. Tydligen har han bara ställt om bränslet då han tyckte att det var onödigt att ge sig på tändningen. Är detta normalt förfarande eller brukar man även optimera tändning för att få ut maximalt? Som jag har förstått är standardkurvan avsedd för att fungera med ganska så uselt bränsle, betydligt sämre än det vi tankar i Sverige. Men det kanske inte ger så stor skillnad ändå i och med att jag inte har gjort några mekaniska ingrepp i motorn?

  9. #49
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Supertuner, öppet luftfilter och rush slip-ons blev det till fet boben i övrigt original. Har haft den hos en kille i Härryda och fått den bänkad. Blev ca 4-5 hästar mer och ungefär lika mycket i vrid samt att det smäller lite mindre i avgasrören vid gasavdrag. Tydligen har han bara ställt om bränslet då han tyckte att det var onödigt att ge sig på tändningen. Är detta normalt förfarande eller brukar man även optimera tändning för att få ut maximalt? Som jag har förstått är standardkurvan avsedd för att fungera med ganska så uselt bränsle, betydligt sämre än det vi tankar i Sverige. Men det kanske inte ger så stor skillnad ändå i och med att jag inte har gjort några mekaniska ingrepp i motorn?
    jaha du tändning ja,och ställa om bränslet då jag läser vad du skriver så kanske du ska ta dig till en som kan bänka..för det finns allt för många som tror att dom kan.. och en del bänkar utan bänk och det funkar det med kastar in en färdig map, och risken är att man kan ha sönder motor om den inte är rätt instäld.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Billy Bollocks Visa inlägg
    Skaffade Powervision förra året. Evensson bänkade, 5 hästar mer och mer vrid. Är mycket nöjd, kändes som jag hade ny, mer harmonisk, motor. Pärra är för övrigt en kanonkille!
    Det är en som kan

  10. #50
    Citat Ursprungligen postat av harly2006 Visa inlägg
    jaha du tändning ja,och ställa om bränslet då jag läser vad du skriver så kanske du ska ta dig till en som kan bänka..för det finns allt för många som tror att dom kan.. och en del bänkar utan bänk och det funkar det med kastar in en färdig map, och risken är att man kan ha sönder motor om den inte är rätt instäld.
    Den här snubben kan bänka och är efter vad jag har hört duktig men det verkar råda delade meningar om huruvida man bör ge sig på tändningen eller ej så därför ville jag höra er åsikt. Det har som sagt inte gjorts några mekaniska modifieringar i motorn bortsett från öppet luftfilter och bättre flödande avgassystem. En färdig map var vad som låg i den innan och efter han var klar fick jag ca 4,5 hästar mer.

  11. #51
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Harley2006! Tror faktiskt att killen i Härryda kan sin sak! Han har byggt H-D motorer i många år! ProBike och Harleyshopen i Göteborg använder han tjänster! Han byggde om min motor bla och har inget att klaga på! Så innan du kritiserar och värderar någons arbete så ta reda på fakta
    There are no problemsonly solutions

  12. #52
    Jag kan inte svara för andra, men självklart justerar man tändningen om möjligheten finns.... Precis som sagt, så ligger en "snäll" tändkurva i, för att klara olika kvaliteter av bränsle bl.a.
    På en PowerCommander är dock justeringsmånen ganska liten.....

    Mvh /Bågin, Mek1 Motorcycles AB

  13. #53
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Harley2006! Tror faktiskt att killen i Härryda kan sin sak! Han har byggt H-D motorer i många år! ProBike och Harleyshopen i Göteborg använder han tjänster! Han byggde om min motor bla och har inget att klaga på! Så innan du kritiserar och värderar någons arbete så ta reda på fakta
    Xbones: Du vet killen i härryda har jag ingen anning om vem det är och bryr mig inte om ..men en sak är säker många tror så mycket.. och läs Bågings inlägg då förstår du nog för han kan bänka.. Ha en trevlig dag...

  14. #54
    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Jag kan inte svara för andra, men självklart justerar man tändningen om möjligheten finns.... Precis som sagt, så ligger en "snäll" tändkurva i, för att klara olika kvaliteter av bränsle bl.a.
    På en PowerCommander är dock justeringsmånen ganska liten.....

    Mvh /Bågin, Mek1 Motorcycles AB
    Tack för svaret. Nu har jag en Super Tuner och med den är som jag har förstått justermånen ganska bra. Bränslet borde vara ordentligt inställt eftersom den redan är bänkad hos en kille som enligt många här på forumet, harleyshopen m.fl. kan sin sak (det var därför jag åkte dit). Är själv inte så insatt men tycker det är synd att inte få ut allt om det finns mer att hämta så vida det inte medför nackdelar av något slag. Tror du det skulle löna sig att bänka igen (kostar ju en slant) för att även få tändningen optimerad eller blir skillnaden försumbar?

    Har inga planer i nuläget på att åka iväg långt med hojen och tanka skitbränsle men skulle så ske antar jag att man kan ha en annan map som man lägger in och kör på just då. Dator har jag och sen antar jag att man behöver programvara och en sladd? Hur mycket kan det tänkas kosta?

  15. #55
    Först och främst, sorry Erik. Har helt missat ditt meddelande tidigare i år..... hinner inte deltaga speciellt mycket här under högsäsong...

    Nja, mot kostnaden för ytterligare en bänkning känns det ju lite meningslöst.... Största skillnaden är ju heller inte toppeffekten utan snarare vrid och körbarhet över hela registret. Och du har helt rätt, en SuperTuner ger alla möjligheter man vill ha när det gäller justeringen. Till skillnad från PC, så anger man ju tändningen i vevaxelgrader och har en korrekt kontroll över hela den delen.
    Däremot om du skulle behöva köra den ytterligare vid något tillfälle, så ska du be att få bl.a. tändning justerad samtidigt. Bänkningen är ju inte bara justering bränsle, det är ju en optimering av alla parametrar som påverkar gången. Det man normalt justerar är AF-tabeller, VE-tabeller, Tändning, Tomgång, Kallstartsbränsle, IAC, Varvtalsbegränsning och ev Startbränsle....
    Vill du justera själv, behöver du som du säger, kabel och sladd.

    Du frågade i meddelandet vad jag tar för en mappning. Jag har fast pris på SuperTuner/RaceTuner och den kostar 3.800:- inkl moms.

    Mvh /Stefan, Mek1 Motorcycles AB

  16. #56
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Först och främst, sorry Erik. Har helt missat ditt meddelande tidigare i år..... hinner inte deltaga speciellt mycket här under högsäsong...

    Nja, mot kostnaden för ytterligare en bänkning känns det ju lite meningslöst.... Största skillnaden är ju heller inte toppeffekten utan snarare vrid och körbarhet över hela registret. Och du har helt rätt, en SuperTuner ger alla möjligheter man vill ha när det gäller justeringen. Till skillnad från PC, så anger man ju tändningen i vevaxelgrader och har en korrekt kontroll över hela den delen.
    Däremot om du skulle behöva köra den ytterligare vid något tillfälle, så ska du be att få bl.a. tändning justerad samtidigt. Bänkningen är ju inte bara justering bränsle, det är ju en optimering av alla parametrar som påverkar gången. Det man normalt justerar är AF-tabeller, VE-tabeller, Tändning, Tomgång, Kallstartsbränsle, IAC, Varvtalsbegränsning och ev Startbränsle....
    Vill du justera själv, behöver du som du säger, kabel och sladd.

    Du frågade i meddelandet vad jag tar för en mappning. Jag har fast pris på SuperTuner/RaceTuner och den kostar 3.800:- inkl moms.

    Mvh /Stefan, Mek1 Motorcycles AB
    Kan bara säga så är det.. Tack stefan för förklaringen...

  17. #57
    Okej tack för info då har jag lite bättre koll. Bara en undran: är det så att optimering av tändning generellt sett främst ger en ökning i toppeffekt medan bränsleoptimeringen ger bättre vrid och körbarhet?

  18. #58
    Nja, svårt att definiera på det sättet..... alla förändringar ökar ju prestanda överallt. Man jobbar ju aldrig mot att bara öka toppeffekten, utan en komplett optimering.....
    Man verkar tyvärr lägga mycket krut på toppeffektsiffrorna eftersom det är vad du får se på bänkkvittot, men sanningen är att fullgasjusteringen är enklast att göra. Skulle gissa att jag är färdig med fullgasmappningen på mindre än 15 minuter med en SuperTuner och ännu snabbare med en PC. Stora jobbet ligger i alla andra områden och som jag sa, är ju alltid strävan att optimera precis allting. Ju mer vrid/effekt över så stor del av registret som möjligt gör ju bara dej gladare
    Sen hur cykeln reagerar på förändringar bestäms ju en del av dom mekaniska förutsättningarna...kammar, avgas, luftfilter, utformning av förbränningsrums osv osv...

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •