Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Dynojet power Commander eller Screamin Eagle Super Tuner

  1. #1

    Dynojet power Commander eller Screamin Eagle Super Tuner

    Fick Dynojet Power Commander V installerat vid köpet av hojen i Juni 2010, även körd i bänk så då borde ju hojen gå som en klocka.

    Men jag tycker personligen inte att den går riktigt rent, så jag började forska lite och tog b.la kontakt med HD Sverige och deras verkstad i Täby, där blev det ett förvånat.....JAHA??? när jag talade om att min HD leverantör skruvat på ett PC kit på hojen.

    Enligt HD Sverige så rekommenderar dom INGEN av återförsäljarna i Sverige att montera PC kitet, utan det som rekommenderas är SE ST kitet och självklart kan man tycka eftersom att det är HD:s egna grejer.

    Så nu har jag börjat forska i olika forum framförallt i USA och övevägande slänger PC itet och monterar SC ST istället, en jänkare hade 2 Dyna hojar där det monterats PC i den ena hojen och SE i den andra. Och enligt honom så var det SE kitet som var överlägset, hojen gick bäst och gav även 10 hk mer än PC kitet samt att den hojen drog mindre soppa.

    Så nu är min självklara fråga bland er här på forumet, vilket kit rekommenderar ni och varför?
    Vad har ni för erfarenheter av Power Commander och Screamin Eagle produkterna?

  2. #2
    Min leverantör av hojen har även följande text på sin hemsida: "Vi är ett dynojetcenter som är Powercommander approwed och har väldigt hög kompetens och erfarenhet av detta."

  3. #3
    Jag kan hålla med. Har en polare som även han köpte en SB 2011 förra året. Fick den med PC V och Stage III Kit 103ci. Denna gick absolut skit och till sist hade den inte ens egen tomgång.. Galen ägare efter bara 20 mil typ, fick skicka upp hojen i box till leverantören som kunde konstatera att PC-V INTE alls var komplatibel med SE 103, Stage III. Nästan megaras på motorn.

    Polaren krävde att en SE Super Tuner skulle monteras efter mycket diskussion blev detta gjort. Sedan dess har hojen gått knalle!

    Sedan vet jag andra som smällt in PC och dessa funkar bra...

  4. #4
    Helt klart SuperTuner . Dels med tanke på garantier då HD kan enl garanti villkoren kan neka ersättning om du skjuter spisen . Visserligen osannolikt men " shit happens". Har kört en säsong med ST och är nöjd . Jämt påslag när man drar i snöret genom hela registret och ca: 0,45 - 0,50 vid normal körning . Har dock skrotat EU:s avgas krökar ,Spjäll helvetet , och bankat dit VH : s Big Radius . Skit skönt ljud , och öppnat upp in luften .

  5. #5
    Låter strålande Trotter, jag smackade på V&H slutpipor och K&N Luftkitet så nu skall jag bara till leverantören och byta ut PC kitet till Super Tuner kitet, får lägga 2 lapp emellan men det gör jag med nöje. Återkommer med info hur det gick framöver, ska blåsa dit så fort snön lämnat marken ;-)

  6. #6
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Tackad: 0
    Det finns nog många olika åsikter i ämnet, men jag skulle nog tro att bägga systemen är ganska likvärdiga. Kanske kan det skilja på någon parameter mellan olika HD modeller. Personligen har jag erfarenhet av att köra bägge körde SE kit komplett tidigare, men valde PC 5 och Vance&Hines luft och avgassystem till min nya Fatboy. Det har jag inte ångrat en enda stund, då den går som en dröm genom hela registret. När det gäller bränsleförbrukningen, så tog bägge systemen lite mindre än orginalbestyckningen vid hårdare körning.

    Däremot blir jag förvånad över att det uttalas som om PC inte monteras hos HD återförsäljare. Prova själv och ring runt och fråga om dessa monterar PC, så får du se. Skulle tro att flertalet vill boka in en tid åt dig omgående. Rekommendera är en sak, fungera är en annan. Flera hundratusen amerikanare kan inte ha fel, eller?

    Du har rätt grejer monterade, enligt min uppfattning.

  7. #7
    Tackat för det Thunderbike, jag har bestämt mig för att köra med PC kitet den här säsongen och ge det en chans, ska förbi leverantören i Maj och be dom kika så den fortfarande är korrekt inställd.

  8. #8
    Visst man väljer själv, och HD verkstan sätter på det du vill betala för, men det är ganska stor skillnad på slutresultatet av inställningarna mellan en PC och ST, särskilt om du bänkar hojen. Varför lägga 200 papp på en cykel och sedan snåla på kvalitén på inställningsutfallet?
    Senast redigerat av sedaii den 2011-07-13 klockan 19:33.

  9. #9
    PC III och PC V duger vid mindre förändringar, går snabbt att mapa i dynojet bänkar då programmen talar med varandra. SERT var bra, men deras ny supertuner är bara hyffsad. SERT gjordes av Steve Cole, han har idag http://www.mastertune.net/ som är det bästa systemet, HD har försökt kopiera det för sin supertuner, men inte lyckats. TTS kommer snart med en uppgradering där det går att justera tidpunkten för injektorn så den matchar camtiderna. Jämför TTS manualen med supertunerns, vem tror du får mest nöjda kunder? Steve är även en flitig debatör på många forum, har aldrig läst något från HD. Detta är naturligtvis mina åsikter men efter att ha jobbat med dessa system och en del andra är detta vad jag har kommit fram till.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av sedaii Visa inlägg
    Visst man väljer själv, och HD verkstan sätter på det du vill betala för, men det är ganska stor skillnad på slutresultatet av inställningarna mellan en PC och ST, särskilt om du bänkar hojen. Varför lägga 220 papp på en cykel och sedan snåla på kvalitén på inställningsutfallet?
    220 papp????, jag gav 170 för min WG.

  11. #11
    Kan du inte tanka hem nån mapp själv från PC och testa? De uppdateras väl rätt ofta?

    http://www.powercommander.com/powerc...s/Default.aspx

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Kan du inte tanka hem nån mapp själv från PC och testa? De uppdateras väl rätt ofta?

    http://www.powercommander.com/powerc...s/Default.aspx
    Du har läst mina tankar, sitter med Macen och testar programmet, följer med installationsskiva i boxen. Ska bara in och checka vilka parametrar man skall ha och sen jacka in den i Commandern och se hur den är inställd, en bänkning kostar 2700 spänn.

  13. #13
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Jag köpte min SBob 2008 med VH Big Radius och SE luftfilter monterade av en HD / Suzuki / Kawasaki etc dealer i Norköpping, och de monterade en PC på det också .. var skit och jag klagade, jag var tvungen att ta tillbaka den och de Dyno trimmad det igen .. Några dagar senare.... fortfarande skit så jag tog den till en annan HD verkstad .. De sa att det borde ha varit utrustade med SERT, ringde HD Sverige och de i sin tur kontaktade den första återförsäljaren och tvingade dem att skicka en SERT till andra återförsäljare så att de kunde montera den till min sb eftersom jag vägrade köra mitt SB tillbaka till där jag köpte den från .. Efter SERT var monterad på min sb var DET perfekt

    Bara att komma ihåg med Sert är att när det har varit ansluten till din höj de är gifta för livet haha! Du kan inte sälja det .. det är programmerad till din HD.

  14. #14
    Skulle vilja påstå, med lite erfarenhet, att en pc V fungerar klanderfritt om den är korrekt inställd (MAPPAD!!)på en hoj med luft och buller, om det inte är några problem med den från fabrik, vilket tyvärr dom tidiga pc5orna haft.

    PC5an är är otroligt lättjobbad, till skillnad från Supertunern.

    MEN super tunern är helt enkelt en mer avancerad produkt där man bland annat kan styra "axpump",tomgång och WUF.

    Man får vad man betalar för.

    Finns ett vettigt alternativ till:
    http://www.technoresearch.com/Produc...nk/Direct-Link

    Samma funktioner som ST, fast till i stort sett halva priset, dock kan inte alla firmor mappa dessa då de kräver speciell hårdvara

    En stor anledning till att hojar går medelmåttigt och ibland rent utav dåligt,
    är att det finns egentligen bara ett dynorum i sverige som har rätt miljö och och luftombyte som cykeln kräver.
    Det äger MC-Konsult, där man satsat otroligt mycket på att få rätt luftombyte, och samtidigt fartvindssimulation.
    spana gärna in den och jämför den gärna med andras.

    Tänk er själva ett rum där ni inte får ut avgaserna ordentligt, var tror ni dom tar vägen?
    Jo det suger cykeln in igen och då är det helt plötsligt mycket mindre syre per cm3.

    Och snälla förstå, lägg inte in färdiga mappar i era cyklar och dra ut och snyt, för det är inte optimalt.
    Har kört hojar med "färdiga mappar" i bänk, där jag inte ens vågar dra ur dom för att dom går så snålt.

    MVH Kråkan
    Senast redigerat av SvartaKråkan den 2011-03-16 klockan 21:45. Anledning: stavfel

  15. #15
    Kanonbra inlägg Svarta Kråkan och välkommen till forumet!

  16. #16
    V.I.B Easy Rider
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Stockholm/Haninge
    Inlägg
    127
    Tackad: 0
    Tror att mycket beror på bänkningen och inställningen. Har själv ca 83 hk i min Nighttrain med endast luft o buller + pc tunad av Erik på Proservice. Kan rekomendera honom för bra trimjobb. www.proservice.se

  17. #17
    V.I.B Easy Rider
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Stockholm/Haninge
    Inlägg
    127
    Tackad: 0
    Tror att mycket beror på mappningen och vem som gör den Har en Nighttrain 08 med endast luft och buller + Power Commander och den lyckades Erik på Proservice klämma ur 83 hästar ur. Kan rekomendera honom. Har bla trimmat MCM:s senaste projekt www.proservice.se

  18. #18
    Nykomling MC-konsults avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Lidköping vid Vänern
    Inlägg
    34
    Tackad: 0
    En korrekt mappning är alltid den rätta lösningen. Sen om det är Super Tuner, PC, directlink eller annat har ingen "större" betydelse. Alla har lite olika för och nackdelar, en är dyr, en är krånglig, en är "piggyback" men som sagt köper man ett kännt märke och handlaren har en bromsbänk som de kan hantera så bör slutresultatet bli väldigt lika.

  19. #19
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Hej! Har monterat PC5,BigShots o luft och kan bara säga att hojen går klockrent och och det är enjävla skillnad mot original! Ändå är den inte bänkad ännu men ska bänkas av Osten i Härryda, Han kan tydligen detta enligt H-D Göteborg till o med! Hojen är en CrossBones-09
    There are no problemsonly solutions

  20. #20
    Jag har SE och Vance and Hines Big Radius. Funkar kanon. Kan rekommenderas.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •