Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Angående 2016 års Sportsters...

  1. #1

    Angående 2016 års Sportsters...

    Såg på Lasses FB att HD ändrar en del på fjädringen på nya sporrar, och att man försöker sälja på det också. http://www.bigtwin.se/2016-ars-sport...e-vaghallning/

    Men, och jag måste bara få gnälla av mig lite, så spelar det föga roll vilka fancy stötdämpare man sätter på hojen om fjädringsvägen är mer eller mindre obefintlig. Kika på den här bilden så förstår ni kanske vad jag menar:



    Hur mycket fjädringsväg talar vi om, 2cm kanske?



    Här en bild på en nätt liten jänta, rakt fram på jämn asfalt. Fjädringsväg?

    Nåja, jag börjar väl bli gammal och gnällig men va fan, kan HD aldrig göra rätt för en gångs skull? Dagens sporrar är rena skämtet jämfört med de prestandainriktade maskiner de en gång var. Dom kunde väl åtminstone ha en sportster med lite fokus på körvänlighet, så som den salige Roadstern eller XR?

  2. #2
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Rätt Martin men dom är ändå inne på rätt spår, de har ju till o med lyckats vända stötdämparen åt rätt håll denna gången för mindre ofjädrad vikt
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Rätt Martin men dom är ändå inne på rätt spår, de har ju till o med lyckats vända stötdämparen åt rätt håll denna gången för mindre ofjädrad vikt
    Jo det är ju ett litet steg framåt! Att ofjädrade vikten sjunker med 3,5kg skulle egentligen kunnat vara otroligt bra, om det inte vore för att den ofjädrade vikten förmodligen fortfarande är högre än någon annan motorcykel på marknaden som använder ordet "sport" i sitt namn...

  4. #4
    Att dom aldrig satsar ordentligt på R modellen är för mig helt obegripligt

    Skickat från min GT-I8190N via Tapatalk

  5. #5
    Svaret på det är ju enkelt. De flesta som köper Sportster vill egentligen ha en Big Twin. Därför går custom-modellerna bäst och de som är prestandainriktade i graven. Ingen kan ju driva företag genom att producera hojar ingen vill ha.

    Och om det kan man bara säga tyvärr. För Sportsters ska vara bushojar och inte kromtyngda minikopior på Twin Cams. Även om jag tycker mig ana att de börjar få ett välförtjänt uppsving och den egna identitet de förtjänar.

  6. #6
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Krille K Visa inlägg
    Svaret på det är ju enkelt. De flesta som köper Sportster vill egentligen ha en Big Twin. Därför går custom-modellerna bäst och de som är prestandainriktade i graven. Ingen kan ju driva företag genom att producera hojar ingen vill ha.

    Och om det kan man bara säga tyvärr. För Sportsters ska vara bushojar och inte kromtyngda minikopior på Twin Cams. Även om jag tycker mig ana att de börjar få ett välförtjänt uppsving och den egna identitet de förtjänar.
    Mycket märkligt resonemang.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  7. #7
    Kanske är så. Men jag tycker det är märkligt att det inte är fler som är intresserade utav en elak maskin med prestanda i stuk med r modellen ifrån fabrik. Visst xr modellen finns ju, men det stuket tilltalar väl inte så många

    Skickat från min GT-I8190N via Tapatalk

  8. #8
    Varför det Lasse? Visst finns det en hyfsad skara som gillar Sportsters bäst som de var tänkta från början och inte ser dem som instegshojar. Däribland jag. Men varför lades XR1200 ner tror du? Och varför tillverkas ingen 1200 R? För att de såldes för bra?

    HippieDream, jag håller med dig. Hade de tillverkat en sån och jag skulle köpa ny hoj hade jag inte tvekat. Sportster är den enda HD jag verkligen gillar och den ska vara så elak som möjligt.
    Men det är kunderna det är fel på. Det verkar ju inte finnas tillräcklig efterfrågan.

  9. #9
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Tänkte mest på den här raden, "Svaret på det är ju enkelt. De flesta som köper Sportster vill egentligen ha en Big Twin"
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  10. #10
    Jag menade bara att det är därför HD tyvärr mest satsar på custommodellerna. De säljs ju bäst och många köper Sportsters för att de inte har råd med en Big Twin. Sen förstör de hojarna med krom och skit som förstör vägegenskaperna.

    De riktiga Sportsterfansen vägrar ju såna dumheter och köper sporre för att den är roligare att köra och om du frågar mig mycket ballare än en stor trög cruiser.

    Men det är klart att HD gör som de gör av en anledning. De tillverkar det som säljs bäst helt enkelt.

  11. #11
    Jag hoppas och tror det kommer bli lite ändringar i deras modellprogram framöver, eftersom det börjar bli riktigt stort i USA med lite mer performance och busigare körning med hd. Då framförallt med lite äldre fxdx men även mycket sporrar..

    Skickat från min GT-I8190N via Tapatalk

  12. #12
    Det hoppas jag med. Först då byter jag ev ut min Nightster.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av HippieDream Visa inlägg
    Jag hoppas och tror det kommer bli lite ändringar i deras modellprogram framöver, eftersom det börjar bli riktigt stort i USA med lite mer performance och busigare körning med hd. Då framförallt med lite äldre fxdx men även mycket sporrar..

    Skickat från min GT-I8190N via Tapatalk
    Man kan ju alltid hoppas, men HD är historiskt sett extremt tröga på att uppfatta trender. De senaste årens cafe, brat och tracker-stuk lyser alla med sin frånvaro i deras utbud. Dom verkar helt missa vad de stora byggarna gör för något (alltså trendsättarna) och istället följer dom den stora massan. När folk kapat bakskärmar och sänkt hojar i några års tid så släpper dom en modell med kapad bakskärm och korta dämpare ungefär. Ibland (ganska ofta faktiskt) så funderar jag på varför jag kör HD, jag avskyr egentligen min hoj på så många vis men samtidigt så är där något som är svårt att sätta fingret på. En känsla helt enkelt, och trots att mitt förnuft säger "sälj möget och köp något som beter sig som du vill" så fortsätter man att sminka grisen för att den någon gång i framtiden kanske eventuellt kommer vara nästan vad man vill ha!

  14. #14
    Cartridge-kit och nya dämparen finns tydligen i "low-ride"-utförande och standard-längder och kan eftermonteras på hojar från 2004 och framåt.

    http://www.harley-davidson.com/store...03-54000076--1
    http://www.harley-davidson.com/store...03-45400091--1

    $599 för dämparen, som jämförelse så ligger Öhlins instegsmodell på $649 i USA. Andreani, Progressive m.fl har haft cartridge-kit till Sportster sedan länge så inget nytt under solen här.

  15. #15
    HaHa ja det är faktiskt sant, de har ju egentligen aldrig hakat på trender innan. Som du säger, varför vill jag ha min sporre egentligen? På något sett så är jag helt beroende av att ha den. Finns så mycket andra roliga hojar egentligen. Inte heller lockas jag utav någon tuff hd gemenskap eller annat attribut.. det är väl bara det odödliga man känner när man braapar fram som inte går beskriva..

    Skickat från min GT-I8190N via Tapatalk

  16. #16
    Tyvärr är jag en sådan som just gillar sportstern så som den är.... Har kört snabba, stora japaner men nu köpt en 48:a. Trivs i lite lägre tempo men med gott ljud och bättre väghållning en liknande av annat märke. Har fullständigt tröttnat på företag där modellen försvinner efter 5 år och inte en enda pryl finns att få tag på. Tycker både Iron och den nya 48:an är fräna.
    Sorry
    Tobias

  17. #17
    Du behöver inte ursäkta dig, vi har alla rätt att tycka och tänka olika! Och tur är väl det...

  18. Följande användare tackar Martin för detta inlägg:

    sir.tooby (2015-08-29)

  19. #18
    48 an riktigt fin

  20. Följande användare tackar kapsylen för detta inlägg:

    sir.tooby (2015-08-29)

  21. #19
    Min 48:a. En skön kvällstur.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2015-08-29 19.05.01.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	84,1 KB 
Id:	17049

  22. #20
    Öhlins bak eller?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. råd angående inköp av motorcykel.
    Av breakout i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-08-04, 11:54
  2. Angående en 750-42
    Av Glenn i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-04-28, 21:16
  3. En fråga angående ombesiktning
    Av Pelleman i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-26, 02:42
  4. Fråga angående sadelbyte fatboy
    Av Jensa_76 i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-02-11, 19:51
  5. Angående Softis
    Av xbones i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 14:27

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •