Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Shovelhead-79 går varm

  1. #1

    Shovelhead-79 går varm

    Hej, skulle behöva lite goda råd igen..

    Jag har en Shovelhead 1340 -79 som är nyrenoverad och inkörd, har kört ca 400 mil i sommar sen renoveringen.
    Motorn har nya S&S toppar, kolvar med högre komp (Manley 1:9,5) och Andrews A kam, i övrigt original. Hade problem med spikning i början men satte dubbla topp-packningar i koppar som löste det. Tändningen (brytare) står på 36 grader, strecket på vevskivan är mitt i hålet.

    Men motorn går för varm tycker jag. Antar att det har med komp och tändning att göra.
    Oljan blir ca 200 deg F (93degC) vid landsvägskörning och en sommardag i bilköer kan den bli uppåt 220degF (104degC) vilket inte känns helt bra. Vid något enstaka tillfälle har motorn protesterat lite när den gått så varm, den kan nysa lite i förgasaren och det känns inte riktigt bra men tror inte något allvarligare hänt än. Hade problem med glödtändning först men bytte till kallare stift och det funkar bra.
    -Vad är normal arbetstemp (oljetemp) och vilken temp bör man inte överskrida?
    - Någon som har erfarenhet av oljekylare på en shovel, kan det vara en lösning?

    Tänkte även uppgradera till elektronisk tändning i vinter för att optimera motorn. Vill kunna välja en tändkurva som är anpassad för min motor som ger rätt förtändning vid varje varvtal. Vilken tändning ska jag satsa på?

  2. #2
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Jag tror inte att 93-104 grader på oljan är för varmt. Har för mig att 120 grader är max och att oljan "kollapsar" och tappar smörjegenskaperna då. Möjligen går den för snålt. Bäst vore att ta den till någon kompetent bänkkille för att få tändning och förgasare inställda. Oljekylare skall inte behövas på våra breddgrader och monterar man en dylik så bör man komplettera med en termostat annars är risken att du inte kommer upp i rätt arbetstemp.

  3. #3
    Ska absolut bänka den för att få den helt rätt inställd.
    OK, det kanske inte är så farligt varmt ändå, jag kanske mest är nojig. Körde en runda i stan igår kväll men massor av rödöjus och oljetempen kom upp till ca 210 degF och då börjar motorn kännas lite annorlunda, kan inte exakt förklara hur, den låter lite annorlunda, det hörs att den inte riktigt gillar den tempen. Dessutom glödtände den när jag stängde av trors att jag har stift med temp 7, det borde tyda på att det är rejält varmt i toppen.

    Förutsatt att tändningen står någorlunda rätt, vad kan i så fall vara orsaken till att den går varm? Är det att jag har ganska högt komp? Med 9,5:1 kolvar och Andrews A kam ligger jag på gränsen till lågvarvsspikning men den spikar inte.


    Är dock sugen på elektronisk tändning då jag haft lite strul med brytartändingen. Förtändningsslungan som satt i hade för mjuka fjädrar så tändningen blev för hög på låga varv 1000-1500, man kände att explosionen kom så att veven knappt hade vänt, men på högre varv var det inga problem. Detta gav att jag har tvungen att ställa ned tändningen lite för att slippa lågvarvsproblemet. Bytte sen till lite hårdare fjädrar i slungan och nu funkar det bättre men den kan nog vilja ha lite tidigare tändning (strecket i hålets bakkant) pga de hårdare fjädrarna.
    Vilken elektronisk tändning ska jag satsa på ?

  4. #4
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Den kan vara för snålt ställd på lågfart, vilken förgasare har du? Prova att ge den lite fetare blandning på lågfart, den har ju en tendens att nysa när den blir varm säger du och det kan tyda på att den går för snålt.

    Vilken elektronisk tändning som är att föredra vet jag inte. S&S/Crane har tändningar som passar. Kolla på deras hemsida.

  5. #5
    För låg tändning gör motorn varm

  6. #6
    Ny brytarspets och en rak 50 olja, funkar för andra LSPer... ;-)

Liknande ämnen

  1. Växelförare blir trög när hojen är varm
    Av AntonElectra79 i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-06-10, 12:26
  2. går taskigt när den blir varm
    Av backyardbusiness i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-06-02, 19:31
  3. Varm bromsskiva bak, Road king
    Av bolak i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-05-27, 16:04
  4. går tills den blir varm sen död nån med nån idee???????
    Av Varg i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-06, 18:25
  5. Svårstartad när den är varm
    Av bloppa i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 22:56

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •