Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Läckande trans.kåpa på en 96motor

  1. #1
    Nykomling
    Reg.datum
    Jul 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Tackad: 0

    Läckande trans.kåpa på en 96motor

    Halloj alla,

    Tänkte stöta på då jag har ett problem som jag önskar hjälp med. Har brottats med oljeläckage hela sommarens körningar.
    En Super Glide Custom -07 med 96motor, som således har framflyttade fotpinnar. HD har bara pluggat hålet för standard utgående växelaxel på transkåpan med en clipkrombricka. Där växelaxlen går ut vid upprätt körställning. Sen jag bytte till Force Winder insug (tror jag) så har det börjat fungera som att det uppstått ett tryck inne i transkåpan. Transoljan lixom trycks ut genom de här hålet, och nu sen jag pluggat igen detta ordentligt så trycks oljan ut genom Transpackningen. Jag bytte precis till ny transolja med problemet kvartstår, faktiskt lite värre än innan då ny oljan är tunnare o lite halare.
    Har någon hört om detta problemet tidigare så blir jag rackarns glad om jag kunde få lite tips. Jag har lixom kört fast.

    Med vänlig hälsning / Juffe

  2. #2
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Först så har insuget inget med det att göra. Sen så är det bara att tömma kåpan på olja, och ta av den, samt göra rent och sätta på en ny packning till den.
    Sen fyller du bara på med vanlig 10/40W hojolja.
    Packningen läcker alltså och måste bytas ut.

  3. #3
    Men det måste väl finnas en avluftning som blivit täppt?

  4. #4

  5. #5
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    I Primären är det inget tryck alls utan oljan skvalpar bara runt och smörjer kedjan och kopplingen. Skulle det börja läcka är det bara i med en ny packning samt ny olja. Sen är det klart viktigt att inte fylla på för mycket olja i primären heller.

  6. #6
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    JPT: Ett tips är att kolla så du har ordning på motorns vevhusventilation. Den sker genom de båda ihåliga bultarna vid topparna mot luftrenarens infästning.
    Om detta inte är i sin ordning så får du ett övertryck i motorn som kan pressa ut den vänstra vevaxeltätningen mot primären. Primären är inte avluftad utan ett eget tätt utrymme. Du skriver att när du bytte till ett Force Winder filter, så har ett övertryck i primären (transkåpan) uppstått i samband med detta.
    Senast redigerat av Jonasbaggen den 2015-08-03 klockan 15:28.

  7. #7
    Tror jbaggen är på helt rött spår.

  8. #8
    Nykomling
    Reg.datum
    Jul 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Tackad: 0
    Stort tack alla : ) Glad för alla svar. Tack.
    Jag känner oxå att du Jbaggen är på rätt spår. En mekaniskt helt logisk förklaring. Ska genast ge mig på dom där skruvarna på cylinderhuvudena och kolla upp flödet. Tror jag byter den stora långa primärpackningen på samma gång ifall den blivit sönderblåst. Och nu ber jag för att vevaxelns vänstra packbox inte flyttat sig. Återkommer och berättar hur allt har fortlöpt. Mvh / Juffe

Liknande ämnen

  1. Läckande bränsleslang
    Av Martin i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2017-04-03, 07:15
  2. oljemängd trans ?
    Av stehee i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-08-22, 18:35
  3. Missljud trans/vxllåda.
    Av 2.3t i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-07-09, 19:28
  4. Trans am
    Av indy 500 i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 02:04
  5. Big D behöver hjälp med läckande olja
    Av Hagis i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 12:30

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •