Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Däckfråga

  1. #1
    V.I.B Harley Customs avatar
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    45
    Tackad: 2

    Däckfråga

    Hejsan, lite tips från er skulle sitta fint.
    Blir däckbyte efter denna säsong, och funderar lite på vilket däck.Vill gärna ha ett modernt sportdäck istället för "original".Tänkte gå upp en storlek bak på bredden, ser ut att vara gott om plats.Profilen blir kanske lite lägre oxå på ett sådant däck?Någon som provat något sådant på sin?Blir kanske inte alls bra?😁

  2. #2
    Jag kör med Avon Storm 3DXM 160/80-18 bak, nära bälten men det är fortfarande ett par millimeter till goda. Nu har jag 4,25" fälg och inte 3,5" som det är original, så det blir ju lite mer ballong på en originalfälg.

  3. #3
    V.I.B Harley Customs avatar
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    45
    Tackad: 2
    Ja det kan jag tänka mig att det blir, fan redan lite klen fälg till 150/80-16 ser jag.Får nog bli samma bredd men annat fabrikat.

  4. #4
    Ja det är ju väldigt "ballongit" som det är så bredare tror jag faktiskt inte är så lyckat. Kika på Avons sortiment, bra priser och bra grepp!

  5. #5
    V.I.B Harley Customs avatar
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    45
    Tackad: 2
    Ja jag får nog ta en titt på bla dem👍.Martin,det ordet "ballongit" undrar jag om det finns överhuvudtaget? Men roligt var det iallafall😂

  6. #6
    Nä det gör det så klart inte, därav kaninöronen! Men du fattar säkert vad jag menade?!

  7. #7
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Undvik AVON, bara skit. Ska du ha ett bra däck så köp ett Michelin commander II tex. svinbra grepp och livslängd.

  8. #8
    Bara skit, jaha du hårda ord så här i natten. Låt mig bara säg att det finns ett flertal sportster-åkare som tycker motsatsen.

  9. #9
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jag vill påstå att vilket fabrikat man använder så länge det är ett kvalitets märke har mindre betydelse för när nog kör 90% omkring med fel ringtryck, det var som Tassen sa när du servar hojar så pumpa däcken så kommer dom garanterat ringa och säga att det var som en ny hoj när dom körde där i från. Har numera också en egen däckmaskin så jag kan göra däckbyten lite proffsigare också
    För min egna del är jag storförbrukare av däck då jag kör mycket och har prova flertal märken men alltid återfalligt till Avon, om dom är bäst kan jag inte svara på men de är fan inte dåliga i alla fall
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  10. #10
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20101103360.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	24,1 KB 
Id:	16877

  11. #11
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20101103360.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	24,1 KB 
Id:	16877
    Har du någon bakgrund till bilden, ser ut att vara skadad från krock och i så fall vad har det med diskussionen ovan att göra?
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  12. #12
    Kan ju också ha varit orsaken till en krock... Men bilden säger fortfarande inget om Avons kvalitet, det säger bara att just det däcket var kasst. Vill man kan man säkert hitta skräckexempel om alla däcktillverkare, jag gick på generella rekommendationer när jag bytte till Avon och jag är skitnöjd. Sen hur länge det håller är en annan sak, Avon har rykte om sig om att ha bra grepp men inte hålla så länge. Prioriterar man ett däck som håller en halv livstid så köper man Harleys original-däck, sen att dom är stenhårda och totalt saknar både grepp eller känsla är ju en bieffekt som somliga kanske är beredda på att ta. Själv kan jag leva med att byta varje år, nytt färskt gummi är en bra start på säsongen!

  13. #13
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Ett av flera Avon som tappat slitbanan då korden spruckit och däcket exploderat.
    Det här hände på en raksträcka utan yttre påverkan förresten.
    Men visst, Avon säljs ju som ett lågprismärke o då får man räkna med sånt här?
    Avon är ett märke under Cooper tire and rubber company. Ett par andra märke de äger är Dean, Mastercraft och Starfire.
    Vill man tro att glidare eller HD kräver mindre av sina däck så är det faktiskt så att däck till tunga, vridstarka hojar är svårare att få riktigt bra än till lättare hojar.
    Klassledare idag är Michelin, Dunlop, Metzeler, Bridgestone, Continental och Pirelli.

  14. #14
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Förresten så var det tydligen känt i USA att Avons kord var för svag så alla som fått punktering första året med ett Avon däck fick ett nytt.
    Verkstaden som kränger mest däck här nere vägrar förresten att lagerföra Avon däck då han anser de vara usla.
    Men så vägrar han även shinko o sånt med.

  15. #15
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Googla lite så kommer du hitta en del, har har tex Conteinental lite problem
    http://www.bike.se/nyheter/continental-aterkallar-dack
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  16. #16
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  17. #17
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Åkt med Avon i 8 år och aldrig haft problem. Mkt bra fäste i både vått och torrt. Bra livslängd likaså.
    Mkt nöjd med det nya Storm 3D XM 180/55ZR17.

Liknande ämnen

  1. Däckfråga!
    Av Black Denim i forum Custom & Byggen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-22, 10:47

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •