Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Växelförare blir trög när hojen är varm

  1. #1

    Växelförare blir trög när hojen är varm

    Hej, jag har ett underligt problem med växelföraren på min hoj som blir trög när hojen är varm.
    Det är en strutshovel 79 med Electra original växelmekanism och original 4-vxl låda. Växlarna går i fint som dom ska och friläge funkar bra men inte perfekt (pga olja i transen).
    Har just monterat ihop hela drivlinan (kört 100 mil sen motorrenovering) o växelmekanismen funkar som den ska o sitter ihop med lagom spel, den går inte trögt men glappar inte mycket. Monterade med fett. När hojen är kall går det lätt att växla, både uppåt och nedåt, men när hojen blivit varm så blir det successivt trögare att växla, värst mellan 3-4an. Det känns inte som växelföraren kärvar utan som ett jämt motstånd finns i pedalen, behöver ta i lite för att växla. Det går bra att köra med, det är mest störande o nåt är ju fel. Frågan är vad. Nån som har haft detta problem?

  2. #2
    Hade nåt liknande på min Shovel med 5 vxl.
    Just vid vissa fall fjädrade inte armen tillbaka, inte alltid.
    Man fick själv putta/dra tillbaka efter växling.
    Körde så en längre tid med åtgärderna att spraya WD40 på utgående axeln och byta olja utan resultat.
    Då justerade jag växlarna enligt boken så försvann det.
    Det löste mitt problem i alla fall.

  3. #3
    Justera kopplingen, du har nog för litet spel i kopplingsstången eller i vajern. Så när kopplingen blir varm så frikopplar den inte som den ska, därav svårigheten att växla / Hasse

  4. #4
    Tack för tips! Kopplingen har lagom mycket spel i vajer/stång. Men jag har konverterat till oljefylld trans (ca 1 liter olja), ville få så få oljeslangar som möjligt. Det har medfört att det är lite svårt att få i friläge när oljan i transen är kall, oljan driver väl runt kopplingen en aning, man känner att den drar lite svagt. Men så snart oljan blir varmare så funkar friläge fint men istället blir växlarna trögare att lägga i, det är som ett segt motstånd i pedalen när den i kallt läge går helt lätt. Ska dock testa mer eller mindre spel i vajern och det får bli belt framöver. Men jag undrar om själva växelväljaren på lådan (den runda delen dit pedalens stång går, vad heter den..?) om den blir varm, locket kanske är skruvat för hårt?

Liknande ämnen

  1. går taskigt när den blir varm
    Av backyardbusiness i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-06-02, 19:31
  2. Växelförare
    Av alex.johansson i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-12-02, 18:54
  3. Sportster bludrar och sen dör när den blir varm.
    Av Chrissall i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-10, 19:37
  4. går tills den blir varm sen död nån med nån idee???????
    Av Varg i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-06, 18:25
  5. Växelförare sportster 2004 för mittmonterat
    Av Henrik Forslund i forum Köpes
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-11-16, 08:28

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •