Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Sportyser 883 1988 går riktigt orent emellanåt

  1. #1

    Sportyser 883 1988 går riktigt orent emellanåt

    Har tagit åt mig å fixa till en ganska ovårdad sportser med 17st brukare genom åren, har bytt startmotor koppling bla. Den startar enkelt utan choke. Kan gå riktigt bra ibland men kan missa rejält på gaspådrag å även jämn gas går den ganska ryckigt på ibland. Det har justerats vid tändningen på måfå skulle jag tro. Stiften är rätt mörka men skulle den gå fett skulle den väl gå konstant dåligt? Jag tycker mer det verkar som tändning när det kommer å går såhär. Enligt den tidigare ägarn började den gå såhär efter et tändstiftsbyte på en verkstad. Dom rekommenderade stiften sitter i iaf.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer P5280039.jpg   P5280040.jpg  

  2. #2
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Ouh jag har mest erfarenhet av att ställa dynas brytarlösa tändning på min gamla japanracer, så jag har inte så mycket att erbjuda där.

    Men det måste väl finns en uppsjö av olika guider på XLforum osv? Har du ingen manual så du kan återgå så nära som du kan till fabriksinställningar och utgå därifrån? Har du möjlighet att låna en stroboskop lampa?

    Hittade denna guiden: http://www.nightrider.com/biketech/i..._timing_00.htm
    Där verkade man tydligt kunna se tändningstiderna och åtminstone ge dig en aning om hur du ligger.

    Är det originalspolar som sitter på den? (Hur är tändningskablarna?)
    Hur är förgasaren? Gått igenom den?

  3. #3
    Förgasarn är genomgådd. Tittade dock inte vad det satt för munstycken i. Slangen som går ifrån förgasarn till nån elpryl hur funkar den? Hur kollar jag flottörnivån när det inte finns nån skruv med anslutning.

    - - - Uppdaterad - - -

    Ser ut som org spole, kablarna ser rätt nya ut iaf.

  4. #4
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Citat Ursprungligen postat av Ingo79 Visa inlägg
    Förgasarn är genomgådd. Tittade dock inte vad det satt för munstycken i. Slangen som går ifrån förgasarn till nån elpryl hur funkar den? Hur kollar jag flottörnivån när det inte finns nån skruv med anslutning.

    - - - Uppdaterad - - -

    Ser ut som org spole, kablarna ser rätt nya ut iaf.
    Men den gick "normalt" sen nya stift och allt blev skit? Kommer problemen vid olika varvtal? Är det frekvent? Är den svårstartad? Är den inte svårstartad och problemen kommer oregelbundet så talar det lite emot tändningen i min erfarenhet. Låter helmysko.

    Om du startar upp den, låter den gå varm och kör upp i 90 km/h. Bryter tändningen, kör in till vägen och plocka av stiften och se hur de ser ut så får man en liten bild av hur den går på lite högre varv, kan skilja sig mycket om du exempelvis kollar stiften efter den går på tomgång.

    Jag tycker du ska ta och återställa tändningen enligt fabrik, och ge oss en uppdatering =)

  5. #5
    Är insugs-gummit bytt? (mellan förgasaren och cylindrarna)
    Under förgasaren sitter en slang som är för överflödande bränslenivå och för att dränera,skruven för att öppna den når man med en lång mejsel från vänstersidan mellan cylindrarna, den bör du kunna mäta nivån på.

  6. #6
    Har kollat tändningen med strobelampa. Ställde jag den så advancemärket syntes så ville den poffa ur gasarn vid lite snabbare gas ifrån tomgång. Det är väl ett tecken på för tidig tändning? Då ställde jag den lite senare där ett gammalt tushmärke fanns å förgasarpoffarna försvann. Det är typ första gången jag använder en strobelampa å då man lär uppskatta varvtal så finns det väl lite felmarginal.

  7. #7
    Har nu läst på lite å poffar ur förgasarn behöver inte vara tändn relaterat. Mager blandning eller tjuvluft i insuget kan ställa till det med tydligen. Då jag tittade på stiften första gången så var ena stiftet normal färg å andra kolsvart. Det kan väl bara tyda på ena cyl förbrukar olja eller tjuvluftar vid insugsrör mot topp?

  8. #8
    Tog idag bort insugsröret å packningarna så ganska suspekta ut. Tätningsmedlet var dessutom mer likt bakelit än silicon. Tittar man på vakumkolven så ser det ut som det är den främre cyllen som spökar, den tätningen såg också värsst ut. Nåja nya packningar beställda får vi se om jag är nåt på spåren. Lågfart var strl 48 å det ska väl inte vara för litet vad jag läst iafKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	P6030043.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	44,7 KB 
Id:	16816

  9. #9
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Glömt och svara, men tror du är på rätt väg! Håll oss uppdaterade

  10. #10
    Tror jag har löst mysteriet iaf. Nån tidigare klåpare har våldat i den främre skruven till insugsröret snett. Det är ett par varvs snea gängor tills dom ursprungliga å där blir det stopp. Man kan alltså inte skruva åt skruven så packningen tätar. Därför har man haft på nå klet med begränsad livslängd. Frågan är bara hur man ska lösa detta på plats?Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P6050045.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	59,7 KB 
Id:	16820

  11. #11
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    heli coil

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Ingo79 Visa inlägg
    Tror jag har löst mysteriet iaf. Nån tidigare klåpare har våldat i den främre skruven till insugsröret snett. Det är ett par varvs snea gängor tills dom ursprungliga å där blir det stopp. Man kan alltså inte skruva åt skruven så packningen tätar. Därför har man haft på nå klet med begränsad livslängd. Frågan är bara hur man ska lösa detta på plats?Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P6050045.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	59,7 KB 
Id:	16820
    Om det bara är ett par gänger i början som är dåliga så borde du ju kunna rensa upp det hela med en gängtapp och sen köra på som vanligt.

  13. #13
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    http://www.ebay.com/itm/JIMS-Exhaust...-/380930875022
    Sedan gänga upp med RÄTT gängtapp, det är inte samma som till vanliga skruvar.
    Sedan i med en 5/16-18tpi helicoil
    Klart.

  14. #14
    Fick till en pinnbultslösning som funka bra. Kommer nån puff ur förgasarn direkt efter kallstart men blir den bara lite varm verkar dom borta. Precis över tomgång går den dock lite orent än. Det lär dock vara lågfart eller blandskruv problem. Ska köra den riktigt varm å prova en justering på skruven.

  15. #15
    Är inte lågfart för stort ?
    1340 kör ju med 45-48 !

  16. #16
    Säg den lycka som vara för evigt. Den positiva provturen var bara en tillfällighet tydligen. När jag hade väntat ut regnet å klätt på mig för en längre provtur så gick den mega dåligt igen. Idag startade den knappt. Setupen är såhär alltså- låg 48, huvud 175, nål 2st shims, blandskruv 2.5 varv ut tändning ca 25gr. Komprov visade 11bar på båda med stängd trottel. Bakre stiftet som är sotigt. Nu poffar den både ur förgasare å avgasrör.https://youtu.be/qyaxCxix8gs Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P6090047.jpg 
Visningar:	22 
Storlek:	47,4 KB 
Id:	16840
    Senast redigerat av Ingo79 den 2015-06-09 klockan 15:03.

  17. #17
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Det känns onekligen som om förgasaren gjort sitt och släpper igenom soppa i nälventilen osv. Har du justerat in flottören?
    Har du en epostadress så ska jag maila över lite instruktioner på pdf.

  18. #18
    Har bara hittat instr för nyare förg för kontroll av flottörnivå. Min förg har 2 st runda flottörer. Vad gäller för dom? Hur mycket spelar en sliten trottel in? Nål och emulsionsrör måste väl ha en begränsad livslängd på en sån här motor med?Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P6120050.jpg 
Visningar:	22 
Storlek:	33,0 KB 
Id:	16842Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P6120049.jpg 
Visningar:	23 
Storlek:	27,7 KB 
Id:	16843
    Senast redigerat av Ingo79 den 2015-06-12 klockan 11:10.

  19. #19
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    4. Turn the carburetor to position the float bowl as shown
    in Figure 70. Measure the float height from the face of the
    bowl mounting flange surface to the bottom float surface.
    Do not apply pressure to the float when measuring. The
    correct float height is 0.725-0.730 in. (18.4-18.5 mm).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Namnlös.jpg 
Visningar:	22 
Storlek:	33,9 KB 
Id:	16844

  20. #20
    Ok mitt mått var 17.2 så då är nivån lite för hög men kan det göra så mycket? Köpte en renoveringsats till gasarn för att få tätningarna till insuget så ny nålventil finns iaf. Ska man skaffa en 45 lågfart på en gång?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Diverse delar från Softail FXST -1988
    Av HDHugo i forum Säljes
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-11-24, 11:49
  2. 1988-2013
    Av robbbull i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-09-26, 18:49
  3. En riktigt glad midsommar
    Av mangesuarnmc i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-21, 16:33
  4. En riktigt bra dag...
    Av Nightster i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-04-09, 10:50
  5. En önskan att se på riktigt!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 21:10

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •